• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy stacja Osowa przyciągnie pasażerów do PKM-ki?

Maciej Naskręt
9 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wizualizacja stacji Gdańsk Osowa po modernizacji.
  • Widok z lotu ptaka na modernizowaną stację Gdańsk Osowa. Po lewej stronie wizualizacji znajduje się dworzec kolejowy, który nie przejdzie modernizacji.
  • Widok na zmodernizowaną stację od strony zachodniej.
  • Przy stacji w Osowej mają się pojawić parkingi Park and Ride.
  • Planowane wiaty na stacji PKM. Obecnie nie ma tam wiat.
  • Stacja Gdańsk Osowa zyska też czerwone wiaty, które wyróżniają linię PKM na tle innych.
  • Dla osób niepełnosprawnych zostaną uruchomione windy na perony.

W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy czytelnikom wizualizacje przebudowanej stacji kolejowej w Osowie. zobacz na mapie Gdańska Informacja nie wzbudziła jednak entuzjazmu wśród mieszkańców tej dzielnicy. Dlaczego? Brak chodników i drogi, którymi można wygodnie dotrzeć do tego przystanku. Miasto zapewnia, że to się zmieni.



1 września na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie pierwszy pociąg. Według założeń Urzędu Marszałkowskiego z przystanku Osowa co pół godziny będzie odjeżdżać jeden pociąg w kierunku Wrzeszcza oraz cztery składy w kierunku Gdyni, z czego dwa przyjadą od strony Kaszub, a dwa od strony lotniska w Gdańsku.

Prace torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia, natomiast samorządowa spółka PKM wybuduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.

Inwestycja nie obejmuje za to modernizacji istniejącego budynku dworca. Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, również w Osowej powstanie charakterystyczna czerwona wiata. Nieopodal przystanku powstanie też plac, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a nowym tunelem prowadzącym do peronów PKM.

- Robimy wszystko, by 1 września był gotowy jeden peron, który umożliwi zatrzymywanie przy nim składów PKM. Prace na przystanku Osowa powinny potrwać do końca 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Terminy się rozjechały

Gdy dopiero planowano budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakładano, że obok nowych przystanków powstanie infrastruktura ułatwiająca dostęp do kolei. Parkingi Park&Ride, Bike&Ride, przystanki autobusowe i postoje taksówek powstają za miejskie pieniądze przy przystankach na Kiełpinku, Brętowie i Jasieniu.

Ale tak nie będzie w Osowie, gdzie na dodatkową infrastrukturę trzeba będzie jeszcze poczekać. Wszystko dlatego, że wcześniej nie planowano budowy nowej stacji w tym miejscu.

- Zdecydowaliśmy o rozszerzeniu naszego projektu, gdy otrzymaliśmy wyższą dotację unijną na budowę linii PKM. Z tych pieniędzy rozbudowujemy stację w Osowie - tłumaczy Konopacki.

Dodatkowa infrastruktura ma być realizowana przez miasto z funduszy w kolejnej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Jej zakres i finansowanie są na razie nieznane.

Otoczenie stacji w Osowej nie zachęca do korzystania z niej. Otoczenie stacji w Osowej nie zachęca do korzystania z niej.
Mały entuzjazm mieszkańców

Gdy pojawił się pomysł budowy PKM, wielu mieszkańców dzielnicy łączyło z nim duże nadzieje. W kolei widzieli alternatywę dla często zakorkowanej ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska.

Jednak oczekiwali nieco innej trasy niż ta, która obecnie powstaje.

Z powodów z finansowych i formalno-prawnych nie wybudowano przystanku pod ul. Kielnieńską. Mieszkańcy liczyli też na budowę tunelu pod linią kolejową w ciągu ul. Nowy Świat.

Mieszkańcy boją się nawet, że PKM-ka może im utrudnić życie, bo po jej uruchomieniu może zniknąć linia autobusowa 210. Na razie jednak urzędnicy odpowiedzialni za komunikację w Gdańsku zdementowali te informacje.

Pytań i uwag nadal jednak nie brakuje. - Dojście i dojazd do nowego przystanku kolejowego są fatalne. Junony, Konstelacji, Cerery czy Antygony to wciąż ubite dukty. Mało tego, w ciągu ul. Barniewickiej nie ma nawet chodnika. Drogi stanowią najważniejszy szlak pieszy właśnie do PKM-ki. Kiedy to się zmieni? - zastanawia się pan Wiesław, mieszkaniec bloku przy ul. Zeusa.

Słusznie zauważa, że bez utwardzenia ulic nie ma szans na uruchomienie linii autobusowej, która dowoziłaby pasażerów na przystanek.

- W efekcie tysiące mieszkańców Osowy będzie dalej jeździła samochodem - uważa.

Skrzyżowanie ul. Junony z ul. Barniewicką w Osowej. Pierwsza wspomniana ulica ma być utwardzona płytami i pojawi się tam chodnik. Skrzyżowanie ul. Junony z ul. Barniewicką w Osowej. Pierwsza wspomniana ulica ma być utwardzona płytami i pojawi się tam chodnik.
Władze Gdańska: nie czekamy na dofinansowanie z UE

Jak oceniasz pomysły miasta na zapewnienie dojścia i dojazdu do stacji PKM w Osowej?

Władze Gdańska uspokajają mieszkańców i zapewniają, że nie będą czekać na środki z UE, by poprawić dojście i dojazd do przystanku w Osowie.

- Na początek zabieramy się za przedłużenie ul. Biwakowej do ul. Letniskowej zobacz na mapie Gdańska od istniejącego wiaduktu kolejowego. Chodzi tu o zapewnienie części mieszkańców przejazdu pod linią kolejową relacji Gdynia - Kościerzyna. Chcemy w ten sposób także zrekompensować mieszkańcom z budynków położonych na zachód od linii kolejowej częste zamknięcia szlabanów na przejeździe w ciągu ul. Nowy Świat - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Prace, które zleci Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, będą toczyć się na długości ok. 120 m. W ramach przedsięwzięcia wykonane zostanie odwodnienie drogi do kanalizacji deszczowej, oświetlenie i zjazdy.

W tym roku mają też zostać poprawione dojścia do przystanku PKP Gdańsk - Osowa dla pieszych. Chodzi o utwardzenie nawierzchni i budowę chodników wzdłuż ul. Nowy Świat zobacz na mapie Gdańska, Cerery zobacz na mapie Gdańska, Westy zobacz na mapie Gdańska, Konstelacji zobacz na mapie Gdańska, Seleny zobacz na mapie Gdańska, Zeusa zobacz na mapie Gdańska. Przy wspomnianych ulicach stanęły tablice informujące o planowanych pracach. W 2014 r. chodnik wykonano po jednej stronie ul. Barniewickiej, poprawiając przy tym nawierzchnię jezdni.

Radna z Osowy, Małgorzata Chmiel, podkreśla, że niebawem zostanie utwardzona inna ważna ulica prowadząca do przystanku PKM.

- Obecnie w ul. Junony zobacz na mapie Gdańska kończą się pracę kanalizacyjne. Dopiero po ich zakończeniu będzie utwardzana droga. Zostaną tam ułożone płyty betonowe - mówi.

Pozostałe drogi nie są objęte żadnym programem inwestycyjno-remontowym, a zatem ich przebudowa będzie wykonywana w ramach możliwości finansowych miasta. Podobnie jest w przypadku oświetlenia na wyżej wymienionych ulicach. Korzystający z nich mieszkańcy powinni po zmroku zaopatrzyć się w latarki.

Ulica Barniewicka. Kwestie własnościowe terenu między miastem a kolejarzami sprawiają, że nie każdy chodnik można ułożyć do wejścia na stację w Osowie. Ulica Barniewicka. Kwestie własnościowe terenu między miastem a kolejarzami sprawiają, że nie każdy chodnik można ułożyć do wejścia na stację w Osowie.
ZTM: zmian na liniach autobusowych na razie nie będzie

Jeśli chodzi o komunikację miejską, mieszkańcy muszą poczekać na ewentualne zmiany w rozkładach, które umożliwią szybszy dojazd na stację.

- Synchronizacja oferty przewozowej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z rozkładem jazdy PKM może nastąpić dopiero w momencie, w którym będziemy znać szczegóły rozkładu jazdy kolei metropolitalnej. Dopóki nie będziemy mieli punktu odniesienia, dotąd nie zapadną żadne wiążące decyzje dotyczące poszczególnych połączeń - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM Gdańsk.

Zmiany nie obejmą także póki co linii autobusowej 269, która obsługuje ruch lokalny. Mieszkańcy oczekują korekty trasy tej linii, na przykład przez wyremontowaną ulicę Junony.

Miejsca

Opinie (135) 1 zablokowana

  • No to chyba dobrze. (13)

    Osowa jest ponoć mocno zakorkowana, więc każda alternatywa dojechania do centrum dla mieszkańców osowej jest raczej dobrym pomysłem.

    • 47 9

    • ale jaka to alternatywa- brak parkingu dla aut, jeśli mamy jeździć koleją (10)

      a Osowa jest bardzo rozległa, to dojechać o świcie do dworca najlepiej autem

      • 23 7

      • Rower (6)

        Z każdego miejsca Osowej można do dworca dojechać rowerem w kilka minut, parkujesz za darmo na P&R i nie utkniesz w korku.
        A z tym "bardzo rozległa" to mnie rozbawiłeś, chyba na różnych Osowach mieszkamy ;)

        • 10 16

        • rowery (1)

          Przestańcie proszę pieprzyć o tych rowerach. W tym klimacie jest to może opcja na 6 m-cy w roku a pozostałe 6 też niecodzienne bo średnio co 2 dzień pada. Przy stacji w Osowej potrzebny jest parking samoch. z prawdziwego zdarzenia.

          • 19 7

          • chodzenie pieszo

            to opcja na 12 miesięcy w roku, ale miasto bardzo stara się mnie przekonać, żebym przyłączył się do stojących w korku

            • 1 0

        • W szpilkach na rowerze? Zastanów się proszę. (3)

          Pracuję w poważnej firmie,obowiązuje mnie odpowiedni strój taki jak spódnica i szpilki. Punkt widzenia zależy od siedzenia. Poza tym w moim wieku rower odpada.

          • 15 18

          • A zmienić buty to nie łaska? Przecież jeżdżąc samochodem też musisz zmienić, jazda w szpilkach to zagrożenie (w Niemczech można dostać mandat za niezawiązane sznurówki w butach sportowych)!

            • 8 0

          • do zadbana 50

            przesadzasz
            W Twoim wieku dużo jeszcze wypada.A te szpilki,spódnica i świeży pot sciekajacy między lopatkami bardzo działają na wyobraźnię. Pozdr.

            • 4 0

          • Tysiące kobiet mogą Ci potwierdzić, że w butach na obcasie się wygodniej jeździ rowerem niż chodzi.
            Ale masz rację, w wieku 50 lat na rowerze jeździć nie należy - w tym wieku to już przecież  tylko okłady z piasku, żeby się do ziemi przyzwyczajać.

            • 20 5

      • no faktycznie (2)

        jest to trochę krótkowzroczność planistów... ale może teraz będzie jakaś dodatkowa motywacja oraz presja, żeby te okolice wyremontować i zrobić parking park n ride.

        • 20 2

        • Za 3zl godzina (1)

          • 4 4

          • coż to jest cała doba po 3 zł/h

            dla właścicieli tych wspaniałych bolidów, które codzień mijam zaparkowane na chodnikach, w drodze do pracy

            • 2 0

    • (1)

      ta kolej nie jedzie do centrum

      • 8 2

      • Do centrum kardiologii

        • 2 1

  • a ścieżki rowerowe?

    Bez ścieżek rowerowych nie przyjadą tu dzieci i młodzież. Wystarczy zobaczyć mapę ścieżek rowerowych w Osowej - żenada! Nikt rozsądny nie puści dziecka rowerem po ulicy (np. Barniewickiej).

    • 2 0

  • Osowa (1)

    Kolej koleją ale nie ukrywam że to jedna z najgorszych dzielnic Gdańska jeśli chodzi o ulice i chodniki ja z tego powodu staram się omijać całą dzielnicy nie cierpię tam się poruszać szkoda mi samochodu i moich nerwów pozdrawiam i nie zazdroszczę mieszkańcom.

    • 5 1

    • za to fajnie jeździ się rowerem, bo mało samochodów :)

      • 2 0

  • (4)

    Co za różnica. Mieszkańcom Osowej nigdy się nie dogodzi. Oni mają swój świat i każda propozycja zmian to dla nich przyczyna protestów.

    • 46 63

    • racja! (1)

      Luksusów się zachciało.
      Czytałeś artykuł? Ludzie od lat mieszkają w Gdańsku, płacą podatki itd i teraz z okazji budowy kolejki na glinianym klepisku zwanym przez miasto ich ulicą zbudują chodnik z jednej strony, a prawdziwi wybrańcy mogą liczyć nawet na utwardzenie drogi płytami.

      • 9 2

      • Jak w gminie Szemud

        Fajnie wiedzieć, że prezydent Gdańska ma wiele wspólnego z wójtem Szemudu, uważającym utwardzenie drogi np. w Dobrzewinie za fanaberię i luksus.
        Cieszcie się, w Osowej, że autobus wam jeździ w weekendy, bo to też fanaberia wg wójta Szemudu.

        • 3 1

    • A jak dojechac do tej cudnej wiaty? Gdzie zostawic samochod na Barniewickiej czy w blocie przed PKP? po co wydawac tyle pieniedzy i tylko okoliczni mieszkancy beda z tego korzystac.

      • 2 2

    • ale o co ci właściwie chodzi?

      • 2 1

  • Ja i tak wolę samochód. (14)

    Przecież muszę dzieci jakoś odebrać, co nie?

    • 43 71

    • (4)

      Dobre tłumaczenie.

      • 11 4

      • Bez przystanku Kielnienska także będę jeździł autem (3)

        Bez tego przystanku i ze 2 w Gdyni dotowac PKM trzeba będzie mocno

        • 3 6

        • Oby nie więcej niż ECS plus stadion plus muzeum 2ws (2)

          • 15 2

          • (1)

            Oby nie więcej niż lotnisko w kosa.... ups! :)

            • 4 3

            • Dotowanie lotniska to maks. 1/10 tego co ECS

              Gdy będzie na rozruchu

              • 2 4

    • w latach 80-tych ludzie tez odbierali dzieci (5)

      ale samochodow nie bylo tyle zeby utworzyl sie korek w miescie. I ludzie mieli duzo wiecej dzieci niz teraz. Jak to mozliwe?

      • 34 6

      • i pracowali do 1600... (3)

        o częstotliwości kursów komunikacji miejskiej nawet nie wspomnę

        • 13 2

        • tak jakby sie zastanowic to praca w pl po 10-12 godzin wcale nie znaczy lepsza (wydajniejsza) (1)

          Mozna, korzystajac z obecnym technologii zaproponowac prace w mniejszym wymiarze godzin i 6 godzin w ciagu dnia..
          Tylko pytanie gdzie chcemy isc? Czy w strone Chin i Bangladeszu gdzie prowadza nas rzaqdzacy, czy w kierunku Danii, Niemiec, Norwegi gdzie my sami chcemy?

          Co wiecej wiecej ludzi by moglo tu pozostac (jesli to my moglibysmy wybierac)

          • 3 1

          • jak tylko pokazesz, jak udalo sie w Twojej firmie to z checia zaczniemy kazac ludziom tak zarzadzac...

            • 1 1

        • czyli mieli czas dla dzieci

          na ich wychowanie rowniez (Ci co podchodzili odpowiedzialnie)
          i moze dlatego dzieci dorastajace wtedy mialy mimo wszystko wiecej oleju w glowie.

          • 26 1

      • w latach 80-tych miasto było mniejsze

        • 6 7

    • dowożenie dzieci samochodami do szkół i przedszkoli samochodami rodziców (1)

      to pozbawianie ich dzieciństwa. Miasto powinno być przyjazne dla ludzi w każdym wieku. Przekształcanie miasta w teren przyjazny dla jeżdżących i parkujących pojazdów dwuśladowych to droga do nikąd.

      • 12 1

      • to racja

        ale rodzice tez dzisiaj traca czesc rodzicielstwa, za ktorym beda teksnic jeszcze (gdy dzieciaki wyjda z domu).
        Tylko do czego sie tak spieszymy? do czego?

        • 8 0

    • zwykle to robi akuszerka i nie samochodem, tylko ręcami

      • 7 1

  • dla mieszkańców Zaspy cała PKM nie ma najmniejszego sensu

    A kiedy artykuł o tym że przez brak przystanku PKM Zaspa dla mieszkańców Zaspy cała PKM nie ma najmniejszego sensu bo autobusami pokona się tą trasę szybciej...? nie wspominając o konieczności kupna dodatkowego biletu ?

    • 2 0

  • A kiedy będzie kładka dla pieszych przez obwodnicę do CH Osowa??? (5)

    Przyjazna dzielnica która zmusza do smrodzenia spalinami i zniechęca do chodzenia pieszo, szkoda słów...

    • 20 1

    • Miała być (1)

      Zaprotestowali mieszkańcy Osowej. Przeciwko ew. poszerzeniu Spacerowej do 2x2 też zaprotestowali mieszkańcy Osowej. Tak już mają...

      • 3 3

      • ostatnio im przeszło

        normę za nich wyrabia Oliwa

        • 0 0

    • (1)

      dokładnie, 30 tysięczna dzielnica, z której można wydostać się tylko autem lub samochodem
      piękny las po drugiej stronie obwodnicy a z dzieckiem na rowerze strach jechać wąskim wiaduktem, do owczarni za daleko - zostaje tylko samochód

      • 9 0

      • w Owczarni ...

        ... też strach jechać z dzieckiem. Ruch już duży a chodnik może na pół metra...

        Najbezpieczniejszy sposób jaki znam to lasem dojechać do Gdyni a potem pod wiaduktem i nielegalnie przez tory (póki pociągi rzadko jeżdżą). To dopiero paranoja, że nielegalne przejście z rowerem przez tory kolejowe jest najbezpieczniejszym sposobem na wydostanie się do miasta...

        • 3 0

    • nie będzie

      miała być kładka dla pieszych i rowerzystów, ale... "ruch pieszy i rowerowy zakłóci spokój mieszkańców"

      • 15 0

  • Po pierwsze parking

    Bez parkingu nikt tu nie przyjedzie. Mozna go wybudowac kosztem milionow ladowanych w tunel. Wystarczy kladka nad torami i windy

    • 3 1

  • PKM to Ślimak !!!

    Prosta kalkulacja a wszyscy podniecają sie pięknymi torami i wiatami.
    Mieszkam w Osowej przy ulicy Balcerskiego. Dojście do zadupia gdzie powstaje przystanek PKM Osowa zajmie mi pieszo 15-20 min. Czas oczekiwania na pociąg 5-10 min, bo wole być wcześniej. Potem koszmarny dojazd do Gdanska Wrz. składem ślimakiem w sumie do centrum ok. 60 min. Szczerze wole latem rower. W dół do Gdanska będzie do 60 min. Zpowrotem pod górkę moze być gorzej ale odcinek leśny Słowackiego można podjechać autobusem , dosłownie jeden przystanek. Tak wiec Ci co nie lubią sportu w życiu nie przesiądą sie do ślimaka.PKM.

    • 4 1

  • parking by się przydał obok stacji Osowa (1)

    miałam w planach dojeżdżać autem do stacji, zostawiać na parkingu i przesiadać się na pkm. No dobra przemyślę 269 ale podwózka autem wygodniejsza..

    • 9 3

    • Nie wirze w synchronizacje autobusow z PKM. A potem co kolejne polgodziny czekania. Zawracanie glowy. Musi byc parking nawet kosztem tunelu. Po co taki drogi tunel. Lepiej kladka i windy!

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane