- 1 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (68 opinii)
- 2 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (556 opinii)
- 3 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (16 opinii)
- 4 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (111 opinii)
- 5 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (24 opinie)
- 6 Tak powinien wyglądać remont każdej ulicy (108 opinii)
Czy stacja Osowa przyciągnie pasażerów do PKM-ki?
W zeszłym tygodniu zaprezentowaliśmy czytelnikom wizualizacje przebudowanej stacji kolejowej w Osowie. Informacja nie wzbudziła jednak entuzjazmu wśród mieszkańców tej dzielnicy. Dlaczego? Brak chodników i drogi, którymi można wygodnie dotrzeć do tego przystanku. Miasto zapewnia, że to się zmieni.
1 września na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wyjedzie pierwszy pociąg. Według założeń Urzędu Marszałkowskiego z przystanku Osowa co pół godziny będzie odjeżdżać jeden pociąg w kierunku Wrzeszcza oraz cztery składy w kierunku Gdyni, z czego dwa przyjadą od strony Kaszub, a dwa od strony lotniska w Gdańsku.
Prace torowe w tym miejscu wykonuje spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia, natomiast samorządowa spółka PKM wybuduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu z obu stron linii kolejowej mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na przystanek. Poza schodami do dyspozycji pasażerów będą cztery windy.
Inwestycja nie obejmuje za to modernizacji istniejącego budynku dworca. Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, również w Osowej powstanie charakterystyczna czerwona wiata. Nieopodal przystanku powstanie też plac, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a nowym tunelem prowadzącym do peronów PKM.
- Robimy wszystko, by 1 września był gotowy jeden peron, który umożliwi zatrzymywanie przy nim składów PKM. Prace na przystanku Osowa powinny potrwać do końca 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Terminy się rozjechały
Gdy dopiero planowano budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zakładano, że obok nowych przystanków powstanie infrastruktura ułatwiająca dostęp do kolei. Parkingi Park&Ride, Bike&Ride, przystanki autobusowe i postoje taksówek powstają za miejskie pieniądze przy przystankach na Kiełpinku, Brętowie i Jasieniu.
Ale tak nie będzie w Osowie, gdzie na dodatkową infrastrukturę trzeba będzie jeszcze poczekać. Wszystko dlatego, że wcześniej nie planowano budowy nowej stacji w tym miejscu.
- Zdecydowaliśmy o rozszerzeniu naszego projektu, gdy otrzymaliśmy wyższą dotację unijną na budowę linii PKM. Z tych pieniędzy rozbudowujemy stację w Osowie - tłumaczy Konopacki.
Dodatkowa infrastruktura ma być realizowana przez miasto z funduszy w kolejnej perspektywie budżetowej UE na lata 2014-2020. Jej zakres i finansowanie są na razie nieznane.
Mały entuzjazm mieszkańców
Gdy pojawił się pomysł budowy PKM, wielu mieszkańców dzielnicy łączyło z nim duże nadzieje. W kolei widzieli alternatywę dla często zakorkowanej ul. Spacerowej .
Jednak oczekiwali nieco innej trasy niż ta, która obecnie powstaje.
Z powodów z finansowych i formalno-prawnych nie wybudowano przystanku pod ul. Kielnieńską. Mieszkańcy liczyli też na budowę tunelu pod linią kolejową w ciągu ul. Nowy Świat.
Mieszkańcy boją się nawet, że PKM-ka może im utrudnić życie, bo po jej uruchomieniu może zniknąć linia autobusowa 210. Na razie jednak urzędnicy odpowiedzialni za komunikację w Gdańsku zdementowali te informacje.
Pytań i uwag nadal jednak nie brakuje. - Dojście i dojazd do nowego przystanku kolejowego są fatalne. Junony, Konstelacji, Cerery czy Antygony to wciąż ubite dukty. Mało tego, w ciągu ul. Barniewickiej nie ma nawet chodnika. Drogi stanowią najważniejszy szlak pieszy właśnie do PKM-ki. Kiedy to się zmieni? - zastanawia się pan Wiesław, mieszkaniec bloku przy ul. Zeusa.
Słusznie zauważa, że bez utwardzenia ulic nie ma szans na uruchomienie linii autobusowej, która dowoziłaby pasażerów na przystanek.
- W efekcie tysiące mieszkańców Osowy będzie dalej jeździła samochodem - uważa.
Władze Gdańska: nie czekamy na dofinansowanie z UE
- Na początek zabieramy się za przedłużenie ul. Biwakowej do ul. Letniskowej od istniejącego wiaduktu kolejowego. Chodzi tu o zapewnienie części mieszkańców przejazdu pod linią kolejową relacji Gdynia - Kościerzyna. Chcemy w ten sposób także zrekompensować mieszkańcom z budynków położonych na zachód od linii kolejowej częste zamknięcia szlabanów na przejeździe w ciągu ul. Nowy Świat - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
Prace, które zleci Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, będą toczyć się na długości ok. 120 m. W ramach przedsięwzięcia wykonane zostanie odwodnienie drogi do kanalizacji deszczowej, oświetlenie i zjazdy.
W tym roku mają też zostać poprawione dojścia do przystanku PKP Gdańsk - Osowa dla pieszych. Chodzi o utwardzenie nawierzchni i budowę chodników wzdłuż ul. Nowy Świat , Cerery , Westy , Konstelacji , Seleny , Zeusa . Przy wspomnianych ulicach stanęły tablice informujące o planowanych pracach. W 2014 r. chodnik wykonano po jednej stronie ul. Barniewickiej, poprawiając przy tym nawierzchnię jezdni.
Radna z Osowy, Małgorzata Chmiel, podkreśla, że niebawem zostanie utwardzona inna ważna ulica prowadząca do przystanku PKM.
- Obecnie w ul. Junony kończą się pracę kanalizacyjne. Dopiero po ich zakończeniu będzie utwardzana droga. Zostaną tam ułożone płyty betonowe - mówi.
Pozostałe drogi nie są objęte żadnym programem inwestycyjno-remontowym, a zatem ich przebudowa będzie wykonywana w ramach możliwości finansowych miasta. Podobnie jest w przypadku oświetlenia na wyżej wymienionych ulicach. Korzystający z nich mieszkańcy powinni po zmroku zaopatrzyć się w latarki.
ZTM: zmian na liniach autobusowych na razie nie będzie
Jeśli chodzi o komunikację miejską, mieszkańcy muszą poczekać na ewentualne zmiany w rozkładach, które umożliwią szybszy dojazd na stację.
- Synchronizacja oferty przewozowej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku z rozkładem jazdy PKM może nastąpić dopiero w momencie, w którym będziemy znać szczegóły rozkładu jazdy kolei metropolitalnej. Dopóki nie będziemy mieli punktu odniesienia, dotąd nie zapadną żadne wiążące decyzje dotyczące poszczególnych połączeń - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM Gdańsk.
Zmiany nie obejmą także póki co linii autobusowej 269, która obsługuje ruch lokalny. Mieszkańcy oczekują korekty trasy tej linii, na przykład przez wyremontowaną ulicę Junony.
Miejsca
Opinie (135) 1 zablokowana
-
2015-03-09 16:32
jedynie likwidacja 210 zrobi ruch na PKMce (6)
urzędasy dobrze o tym wiedzą i dlatego tak półgębkiem dementują. Al;e plany swoje mają
- 20 4
-
2015-03-09 16:54
wczesniej uwalili prywatnego przewoznika zeby bylo 210 (3)
teraz pkm promuja kosztem 210.
Co dalej? CO jak okaze sie ze pkm bedzie nieoplacalna?- 5 2
-
2015-03-09 17:25
(1)
W jaki sposób "uwalili"?
- 2 2
-
2015-03-09 20:52
byla prywatna linia autobusowa
Tania. Ale sie wycofali z biznesu na skutek knowan miasta, ktore nie znosi konkurencji dla swoich drogich przewozow....
- 2 0
-
2015-03-09 20:51
820
Linia 820 była prywatna. Nie opłacało mu się, to ją zlikwidował.
Proste.- 0 1
-
2015-03-09 17:35
do "uwalenia" 210 PKM musiałaby jeździć co 7 minut do Głównego (1)
póki nie ma łącznika na Zaspie - to się nie uda
- 0 1
-
2015-03-09 19:41
urzędnicy to już przemyśleli i jest to ich strategia
a wszyscy krewni i znajomi królika już wille pobudowali
- 2 1
-
2015-03-09 16:03
Mam nadzieje, że ta cała pomorska kolej metropolitalna nie będzie miała takich opóźnień jak metro w WaWie :) (2)
Zobaczcie najpierw stacja później dojazd :)
Dobrze, że pierw tory, później kolej :D- 36 13
-
2015-03-09 19:57
co to znaczy "pierw"? (1)
czy to jakaś onomatopeja?
- 7 2
-
2015-03-09 20:44
czerw ;)
chyba chodzilo o "najpierw"....
- 2 0
-
2015-03-09 20:37
przystanek powinien być przy Kielnieńskiej
zamiast wybudować przystanek przy Kielnieńskiej , zrobić tam przystanek autobusowy i duży parking dla samochodów to dla wygody budują przystanek na odludziu , brawo dla władz naszego miasta
- 16 1
-
2015-03-09 20:10
Po co jakieś PKM-ki i Park&Ride (2)
Zbudowaliby autostrady miejskie aż do centrum i wyburzyli te menelownie na Starym i Głównym Mieście pod tak potrzebne w mieście darmowe parkingi. Wszyscy byliby zadowolenia.
- 5 0
-
2015-03-09 20:31
dostałeś plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości
- 5 0
-
2015-03-09 20:22
A po co chcesz jechac do centrum, wysiadac z samochodu. Nie lepiej se pojezdzic w kolko po a1, do. torunia i nazad i jeszcze raz i znowu...
- 7 0
-
2015-03-09 20:24
a co z Gdynia
- 3 0
-
2015-03-09 20:15
PRZYSTANEK PRZY ULICY KIELNIEŃSKIEJ TO KONIECZNOŚĆ!
Czy władze miejskie słuchają mieszkańców, czy nie? Osowa potrzebuje przystanku PKM w zupełnie innym miejscu, czyli przy ulicy Kielnieńskiej!!!
Jakim trzeba być betonem, żeby uparcie budować przystanek tak gdzie "ptaki zakręcają" i z którego niewielu mieszkańców Osowej będzie korzystać.- 22 3
-
2015-03-09 16:16
Konieczny przystanek PKM przy ul. Kielnieńskiej. (5)
Gdyby powstał przystanek przy ul Kielnieńskiej to z całą pewnością byłby on wykorzystywany przez wielu mieszkańców Osowej, ale również a może przede wszystkim: Chwaszczyna, Kielna, Bojana, Miszewa i wielu miejscowości, w których mieszkają osoby pracujące w GD i GA. Niestety władze Gdańska nie chcą słuchać argumentów mieszkańców, bo przecież nie będą robili przystanku dla osób z sąsiednich miejscowości. Ten przystanek rozwiązałby w sposób znaczący problem korków na ul. Spacerowej i Słowackiego. Może Marszałek zmotywuje władze Gdańska i uświadomi im, że konieczne jest spojrzenie metropolitarne a nie tylko "do granic mojego miasta".
- 92 7
-
2015-03-09 20:06
nawet zdecydowanie się zagalopowałeś
Nie wiem co ma wspolnego PKM z korkami na Spacerowej. Tą ulicą jadą rano ludzie pracujący w Sopocie, Oliwie, na Przymorzu czy Żabiance. Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie jechał do Sopotu czy Oliwy kolejką przez Wrzeszcz.
- 6 4
-
2015-03-09 17:11
Sprzeczność (1)
Cytując cię "Niestety władze Gdańska nie chcą słuchać argumentów mieszkańców, bo przecież nie będą robili przystanku dla osób z sąsiednich miejscowości."
To albo mieszkańców albo nie mieszkańców. Dlaczego władze gdańska miały by słuchać nie swoich mieszkańców i najlepsze na koniec. Skąd ta informacja, że to władze Gdańska decydują gdzie będą przystanki PKM?- 5 7
-
2015-03-09 17:43
Cytat
"Przystanek Osowa Północ/Kielnieńska jest bardzo odległym i kosztownym projektem. I nie chodzi tutaj o sam koszt realizacji infrastruktury, ale przede wszystkim wykupu nieruchomości . W tym przypadku wykup gruntów stanowi nawet do 30 proc. wartości nakładów finansowych na ten przystanek - wyjaśnia Bojanowski."
Czytaj więcej na:- 3 5
-
2015-03-09 16:56
Zagalopowałeś się (1)
Tym z Miszewa będzie bliżej do przystanku Rębiechowo.
- 13 3
-
2015-03-09 17:02
GD Rębiechowo
Tylko, ze P&R Przy przystanku Gdańsk Rębiechowo (dla tych z Miszewa, Rębiechowa i innych kaszubskich osad) nie jest realizowany, a Pan Redaktor już nawet o nim nie wspomina :(
- 11 4
-
2015-03-09 19:33
Przystanek przy Intelu
Przydałby się przystanek przy Intelu - spośród 1500 pracowników i kilkuset kontraktorów z pewnością wielu byłoby skłonnych przesiąść się z samochodów na kolejkę, gdyby była taka możliwość.
- 10 3
-
2015-03-09 19:27
BEZEDURA
TOI TOI to socjal kierowców ZKM . Wygląda nowocześnie , prawda ?
- 3 1
-
2015-03-09 19:18
przerost formy nad trescia
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.