• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czym różni się GAiT od ZTM-u?

Maciej Naskręt
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM. Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM.

Wiele osób wciąż nie dostrzega różnic między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dlatego postanowiliśmy wytłumaczyć naszym czytelnikom, czym różnią się obie miejskie organizacje.



Często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Zacznijmy od tego, że Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) jest instytucją, która jest dość młoda w porównaniu do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). ZTM powstał bowiem w 2005 r., GAiT natomiast jest kontynuatorem tradycji komunikacji miejskiej sięgającej 1873 roku i jest największą firmą komunikacyjną na Pomorzu.

Warto też nadmienić, że ponad dwa lata temu, czyli 19 stycznia 2017 r., spółka GAiT zmieniła nazwę, wcześniej znana była bowiem jako Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Powodem tej zmiany było częste mylenie tej instytucji właśnie z ZTM Gdańsk. Problem i tak ma z tym do dzisiaj wielu mieszkańców.

ZTM wyznacza połączenia, a GAiT je obsługuje



ZTM jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w Gdańsku, a głównymi jego zadaniami są m.in.:
  • prowadzenie badań i analiz,
  • emitowanie biletów,
  • zlecanie przewozów firmom, w tym GAiT,
  • nadzorowanie świadczeń usług przewozowych,
  • wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów,
  • promowanie transportu publicznego,
  • wnioskowanie o lokalizację przystanków.


Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie zatrudnia kierowców, motorniczych czy mechaników. ZTM nie posiada w swoich zasobach tramwajów ani autobusów.

Takie zasoby posiada natomiast spółka GAiT. Firma wyceniania jest na kwotę ok. 600 mln zł. Spółka jest jednym z kilku zleceniobiorców ZTM-u. Miejski przewoźnik, który zatrudnia ok. 1,4 tys. pracowników, jest też kontrolowany przez ZTM z tytułu wywiązywania się z postanowień umowy - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Dyrektor ZTM Gdańsk zwolniony


ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM. ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM.

ZTM ma dyrektora, a GAiT prezesa



Funkcjonowanie ZTM-u jest finansowane bezpośrednio z budżetu miasta. Ich przychody i wydatki ujmowane są corocznie w uchwale budżetowej głosowanej przez radnych. Natomiast GAiT działa w formie spółki. Firma przygotowuje samodzielnie budżet, czyli jest niezależna od budżetu miasta, pomimo tego, że miasto posiada w niej 100 proc. udziałów.

Warto tu zaznaczyć, że ZTM prowadzony jest przez dyrektora, którego zatrudnia prezydent miasta Gdańska. GAIT z kolei zarządzany jest przez prezesa spółki - obecnie Macieja Lisickiego. Władze spółki powołuje walne zgromadzenie, któremu przewodniczy prezydent miasta Gdańska.

Trzeba przy tym pamiętać, że w Gdańsku działają też inni przewoźnicy: BP Tour i PKS Gdańsk. Miasto nie posiada w tych spółkach udziałów. Wcześniej w Gdańsku funkcjonowała również spółka Warbus.

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Coś się nie zgadza... (1)

    w spółce ZTM jest dyrektor mianowany przez prezydenta a w GAiT podległej ZTM jest prezes tez mianowany przez prezydenta... To trzeba zmienić bo z tego wynika że to Prezydent miasta Gdańsk rządzi transportem i odpowiada za wszystko !!!! jakaś bzdura! A spółki nie potrafią się dogadać.. a my mamy codziennie dramat

    • 21 0

    • ZTM nie jest spółką. To jednostka budżetowa.

      • 0 0

  • W Gdyni jeszcze więcej stolkow: (3)

    ZTM Gdańsk to w Gdyni ZKM Gdynia, a
    Role GAiTu pełnia aż 3 spółki - dwie autobusowe (PKA i PKM) oraz PKT. I kto ma większy przerost kadry zarządzającej - Gdańsk czy Gdynia?

    • 10 3

    • (1)

      Dwie spółki PKA i PKM to jakiś żart.

      • 2 2

      • I w Gdańsku tak powinno być. Cena za km jazdy mogłaby być wówczas niższa dla miasta. Konkurencja jest zdrowa (o ile nie dojdzie do zmowy cenowej).

        • 0 1

    • Przewoźnicy otrzymują pieniądze naliczane od przejechanych kilometrów a nie od stołków.

      Jeżeli płacą mniej kierowcom, to mogą sobie pozwolić na większy aparat zarządzający.

      • 3 0

  • Spółki miejskie i zarządy różnego rodzaju służą upychaniu znajomych i kolesiów na stołkach (3)

    mnoźy się je na potęgę a później doi kasę z rad nadzorczych bo przecieź prezydent musi je nadzorować , to akurat każdy zrozumie, nie można spółeczek zostawić bez nadzoru , a za nadzór są pieniąźki i tak to leci

    • 37 1

    • A widzisz, to dlatego dyrektora ztm usunęli! Facet był spoza układu/rodziny i dlatego "utracili zaufanie" :D
      Żenujący poziom zwalniających. Coś na kształt PiS-bis ;/

      • 1 1

    • gait lisicki i spółka

      Trafiłeś w dziesiątkę,legalnie biorą pieniądze,za nieróbstwo układ układem goni

      • 9 1

    • a za cały ten bałagan i dotowanie klanów rodzinnych i tak my zapłacimy... i nawet się nie zająkniemy

      • 7 1

  • Podobnie jest z PKM - spróbujcie coś na profilu PKMki na FB załatwić

    oni nigdy nic, za nic nie odpowiadają, itd. To jest taka postczerwona moda - spółki, spółeczki, jedni od tego, inni od tamtego, prezesów, urzędasów, zastępców, sekretarek, itd. Przecież to powinno być ściśle powiązane kto robi rozkłady, kto jeździ, na czym - jedna firma, porządna firma, zamiast bzdur.

    • 0 0

  • (1)

    Tym, że jakby była jedna spółka byłoby dwa razy mniej gęb do wykarmienia :) no i dość sporo głosów w wyborach

    • 115 2

    • ale, że komuno wróć? naprawdę?
      wnioskujesz o monopol?

      • 0 0

  • Kupiłem za 88zl miejski SKM i unikam tego ZTM/GAiT jak ognia, co to jest za dno.

    • 2 0

  • Widać, że Pan redaktor Naskręt też nie ogarnia

    Dlaczego zgodnie z prawem musi być jednostką taka jak ZTM

    Było to wyjaśnianie w kampanii wyborczej

    • 0 0

  • Autobus jedna firma, rozklad tworzy inna, przystanek jeszcze innej. Jednym slowem nikt za nic nie odpowiada.

    • 7 0

  • Urzekła mnie ta historia

    A pytam jakie są różnice w cenach biletów? Są?

    • 1 0

  • (3)

    na stronie ztm wg. cennika w tabeli nadal można kupić bilet na linie pośpieszne

    • 7 0

    • Aby zlikwidować bilety na linie pospieszne, sprawą musi zająć się rada miasta a nie sam ZTM. (1)

      Nieuku do szkoły nie chodziłeś, czy po prosto za często chodziłeś na wagary?

      • 1 3

      • Ej, ale może trochę milej, co? Nie musisz nikogo od razu od niedouków wyzywać.

        • 2 0

    • No i dobrze. W każdej chwili mogą uruchomić i wtedy będziesz wiedział jaki bilet kupić.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane