• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czym różni się GAiT od ZTM-u?

Maciej Naskręt
5 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM. Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM.

Wiele osób wciąż nie dostrzega różnic między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dlatego postanowiliśmy wytłumaczyć naszym czytelnikom, czym różnią się obie miejskie organizacje.



Często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Zacznijmy od tego, że Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) jest instytucją, która jest dość młoda w porównaniu do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). ZTM powstał bowiem w 2005 r., GAiT natomiast jest kontynuatorem tradycji komunikacji miejskiej sięgającej 1873 roku i jest największą firmą komunikacyjną na Pomorzu.

Warto też nadmienić, że ponad dwa lata temu, czyli 19 stycznia 2017 r., spółka GAiT zmieniła nazwę, wcześniej znana była bowiem jako Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Powodem tej zmiany było częste mylenie tej instytucji właśnie z ZTM Gdańsk. Problem i tak ma z tym do dzisiaj wielu mieszkańców.

ZTM wyznacza połączenia, a GAiT je obsługuje



ZTM jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w Gdańsku, a głównymi jego zadaniami są m.in.:
  • prowadzenie badań i analiz,
  • emitowanie biletów,
  • zlecanie przewozów firmom, w tym GAiT,
  • nadzorowanie świadczeń usług przewozowych,
  • wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów,
  • promowanie transportu publicznego,
  • wnioskowanie o lokalizację przystanków.


Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie zatrudnia kierowców, motorniczych czy mechaników. ZTM nie posiada w swoich zasobach tramwajów ani autobusów.

Takie zasoby posiada natomiast spółka GAiT. Firma wyceniania jest na kwotę ok. 600 mln zł. Spółka jest jednym z kilku zleceniobiorców ZTM-u. Miejski przewoźnik, który zatrudnia ok. 1,4 tys. pracowników, jest też kontrolowany przez ZTM z tytułu wywiązywania się z postanowień umowy - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Dyrektor ZTM Gdańsk zwolniony


ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM. ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM.

ZTM ma dyrektora, a GAiT prezesa



Funkcjonowanie ZTM-u jest finansowane bezpośrednio z budżetu miasta. Ich przychody i wydatki ujmowane są corocznie w uchwale budżetowej głosowanej przez radnych. Natomiast GAiT działa w formie spółki. Firma przygotowuje samodzielnie budżet, czyli jest niezależna od budżetu miasta, pomimo tego, że miasto posiada w niej 100 proc. udziałów.

Warto tu zaznaczyć, że ZTM prowadzony jest przez dyrektora, którego zatrudnia prezydent miasta Gdańska. GAIT z kolei zarządzany jest przez prezesa spółki - obecnie Macieja Lisickiego. Władze spółki powołuje walne zgromadzenie, któremu przewodniczy prezydent miasta Gdańska.

Trzeba przy tym pamiętać, że w Gdańsku działają też inni przewoźnicy: BP Tour i PKS Gdańsk. Miasto nie posiada w tych spółkach udziałów. Wcześniej w Gdańsku funkcjonowała również spółka Warbus.

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Miejsca

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Jedna kulson...

    • 0 0

  • Na to idą nasze podatki a lisicki jest papierkiem lakmusowym obecnej władzy w mieście . Ale cóż - my piszemy oni rechoczą .

    • 4 0

  • ZTM jest jednostką miasta do kontroli poprawności przewoźników, ale

    miasto w GAiT wstawiło swojego nygusa Lisickiego i on ma większą siłę w Urzędzie Miasta zamiast ZTM. Przez to piecza nad poprawnością wykonywania kusrsów jest pozorna, a powinno być dokładnie odwrotnie: Lisicki winien słuchać ZTM lub go zwolnić.

    • 1 0

  • ZKM Gdańsk był najlepszy!

    Teraz podzielili na spółki i wiecej prezesow

    • 2 1

  • brak stabizacij:)

    jak wcześniej czytałam, ze juz wszystko bylo wystawione na sprzedaż..zajezdnie ,budynki administaracyjne itd POdzial miasta na 5-ć rejonow w obsludze komunikacji autobusowej,tramwajowa sieć wydzierżawiona dla firm spoza Polski.Specyfikacje do przetargów.były przygotowane.
    Dziwie sie pracownikom Zkm-u czy teraz gajtu,że toleruja takie postępowanie obecnego zarzadu ,ktory kontynuje swoja polityke restukturyzacji ?
    Taka niepewnosc istnienia niszczy wszelkie dzialania na rzecz dbałości o dobry wizerunek.
    Nikomu nie zależy na czystości, estetyce ,ilości awarii ,dzialaniu klimatyzacji,ogrzewania itd
    a ztm to wytwór biurokracji:))
    pozdrawiam

    • 0 0

  • w pindzie z tymi strukturami

    tramwaje dalej co chwilę stoją

    • 0 0

  • Dlaczego?

    • 0 0

  • Dlaczego?

    "Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie zatrudnia kierowców, motorniczych czy mechaników. ZTM nie posiada w swoich zasobach tramwajów ani autobusów."

    To dlaczego na autobusach i tramwajach widnieje logo ZTM zamiast GAiT? Może mi to ktoś wytłumaczyć. Pracuję w GAiT, a nie w ztm. bp tour i PKS mają na swoich autobusach swoje logo, to dlaczego GAiT wozi logo ZTM? Tego zupełnie nie rozumiem. Poza tym w ZTM przydali by się kierowcy, którzy jeżdżą na co dzień autobusem i mogli by coś doradzić, a to odnośnie rozkładów jazdy, a to lokalizacji przystanków oraz innych spraw technicznych związanych z funkcjonowaniem komunikacji

    • 0 0

  • To w końcu kto...

    ...bierze łapówki za ustawianie przetargów? ZTM czy GAiT?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane