• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelniczka o PKM: podnosicie ceny biletów, tniecie rozkłady, ale dajcie coś w zamian

Katarzyna
3 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy PKM to wciąż nierozwiązany problem. Na zdjęciu pasażerowie nie mieszczący się w wagonie we wrześniu 2021 r. Przepełnione składy PKM to wciąż nierozwiązany problem. Na zdjęciu pasażerowie nie mieszczący się w wagonie we wrześniu 2021 r.

Krótkie, a przez to przepełnione pociągi, cięcia w rozkładach jazdy, droższe bilety i opóźnienia - tak zdaniem naszej czytelniczki wyglądają od początku września podróże pociągami na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Rozumiem, że składy są spalinowe, paliwo drogie, jest inflacja, wojna w Ukrainie i inne czynniki, którymi każdy tłumaczy podwyżki, ale dajcie coś w zamian - apeluje pani Katarzyna. Oto jej list.



Od redakcji: Nasza czytelniczka formułuje swoje zarzuty wobec Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W rzeczywistości jednak właściwym adresatem powinien być Urząd Marszałkowski jako organizator przewozów kolejowych i Szybka Kolej Miejska oraz Przewozy Regionalne, będące przewoźnikami na linii PKM. Spółka PKM jest jedynie spółką prowadzącą inwestycje infrastrukturalne Województwa Pomorskiego oraz zarządcą infrastruktury kolejowej na linii PKM.


Jak często korzystasz z pociągów PKM?

Piszę do portalu Trojmiasto.pl jako jedna z setek, jak nie tysięcy pasażerów oburzonych rozkładami jazdy PKMki. I na wstępie zaznaczam, że nie jest to ujadanie malkontenta, któremu nudzi się podczas jazdy, a realny opis sytuacji. Kto nie wierzy, niech sprawdzi.

Pociągami PKM dojeżdżam do pracy z Gdańska Jasienia do Gdyni od początku ich istnienia i tak źle, jak do tej pory, nie było nigdy. Pociągi są przeładowane (zrobiłabym zdjęcie, jednak nie mam miejsca, żeby nawet wyciągnąć rękę), przez co jazda nimi ma niewiele wspólnego z bezpieczeństwem, zwłaszcza, że oprócz pasażerów w przestrzeni pociągu wiszą jeszcze rowery, o które łatwo się uderzyć lub zwyczajnie w tym tłoku pobrudzić.

Zlikwidowano dwa z trzech porannych kursów



Na przestrzeni ostatnich miesięcy, w godzinach szczytu porannego zlikwidowane zostały połączenia na mojej trasie czyli Gdańsk Jasień - Gdańsk Wrzeszcz (gdzie przesiadam się na SKM). Teraz żeby dotrzeć do pracy na godz. 8:00 nie mam szans bez spóźnienia. Jeszcze w czerwcu z przystanku Jasień odjeżdżał pociąg o godz. 7:02, 7:07 i 7:16, z czego zlikwidowano 7:02 i 7:07.

Jak podróżować w takich warunkach? - zastanawia się nasza czytelniczka (zdjęcie z września 2021 r.) Jak podróżować w takich warunkach? - zastanawia się nasza czytelniczka (zdjęcie z września 2021 r.)
O ile jeszcze w wakacje było ciasno (człowiek na człowieku), tak teraz, żeby jedna osoba mogła wysiąść z pociągu, skład musi opuścić 20 innych osób. Przez taki stan rzeczy pociągi mają opóźnienia.

Sytuacja jest skandaliczna. Pociąg jest krótki, przeładowany, a na domiar złego w lipcu bilet miesięczny trójmiejski podrożał aż o 20 zł! Rozumiem składy spalinowe, paliwo drogie, inflacja, wojna w Ukrainie i inne czynniki, którymi każdy tłumaczy podwyżki, ale dajcie coś w zamian!

W nowym rozkładzie nie dodano żadnego połączenia



Nie piszę już o tym, żeby przejazd odbywał się w komforcie, ale w zwyczajnie ludzkich warunkach. Podróż PKMką nie zachęca, aby przesiąść się z auta do pociągu, nawet przy tak wysokich cenach paliw. Łudziłam się, że w spółce PKM pracują myślący ludzie i liczba połączeń w szczycie komunikacyjnym zostanie zwiększona, jednak nic bardziej mylnego. W propozycji zmiany rozkładu jazdy, która będzie obowiązywała od 4 września, nie dodano żadnego połączenia.

Zapraszam szanownych "układaczy" rozkładów jazdy do przejazdu w tych warunkach. O ile w ogóle zdołają wsiąść do pociągu. W normalnym świecie dąży się do transportu zrównoważonego, zachęca się pasażerów do jazdy komunikacją zbiorową, co ma mieć wymiar i ekonomiczny, i ekologiczny, jednak nie wszyscy, jak widać, to rozumieją.
Katarzyna

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (559) ponad 10 zablokowanych

  • Już niedługo wejdzie mevo 2.0 to czesc pasazerów (2)

    niech się przesiądzie na rowery. Proste.

    Ola

    • 5 6

    • Niekoniecznie, ja używałem kiedyś mevo żeby dojechać do PKM bo jak wiadomo synchronizacja z autobusami nie ist ieje :)

      • 5 0

    • Jakiś ty naiwny

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Liczbę połączeń, można w prosy sposób zwiększyć. Uwaga - bezkosztowo. (18)

    Od początku sugerowałem takie rozwiązanie, bo jest logiczne. Niestety nikogo to nie interesowało.

    Obecnie pociągi jeżdżą po części na trasie Gdynia Gdańsk a po części na trasach Gdynia Kaszuby i Gdańsk Kaszuby

    Dlaczego takie rozwiązanie jest z zasady złe?

    Bo ogranicza liczbę składów ogólnie, na każdym połączeniu.

    Tymczasem podejrzewam, że początkowo planowano coś całkiem innego, o czym świadczy jedna stacja o specjalnym układzie, a jest nią konkretnie Osowa (o ile nie pokręciłem czegoś), czyli ta, która ma dwa perony po to by pociągi z kaszub kończyły tam podróż. Jest to układ typowo przesiadkowy.

    Gdyby pociągi z Kaszub jechały jedynie tam (można jeden dwa rano czy wieczorem zrobić bezpośrednio do Gdyni czy Gdańska), to mogłyby jeździć częściej LUB przynajmniej osoba z Kaszub miałaby wybór o wiele częściej jeżdżących pociągów na trasie Gdynia Gdańsk czyli szybciej dojechałaby do jednej lub drugiej stacji.

    Bo o to chodzi by PKM był systemem przede wszystkim Trójmiasta jako druga linia SKM, a dopiero w drugim rzucie koleją dojazdową do Trójmiasta z Kaszub.

    Proste, bezkosztowe i sensowne.

    Tylko proszę trolli o zrozumienie dlaczego taki układ jest korzystny czasowo dla wszystkich, zanim zaczniecie wrzeszczeć, ze to bzdura.

    • 141 15

    • (4)

      Gdynia leży na Kaszubach!

      • 7 4

      • a Gdańsk jest stolicą Kaszub, zadowolony? (3)

        • 9 5

        • Nie bardzo.
          Stolicą Kaszub powinna być Gdynia - z racji tego, że leży na Kaszubach i...
          Według aktualnych szacunków, dziś Gdynia jest największym skupiskiem Kaszubów na Pomorzu.

          "Liczba Kaszubów zamieszkujących Gdynię wynosi około 80000 osób, wliczając w to osoby z rodowodem kaszubskim. Podobnie jak przed laty, większość rodzin zamieszkuje przedmieścia. Co charakterystyczne, zaledwie co dziesiąty gdyński Kaszub zna i posługuje się swoim językiem."

          Wielu Gdynian ma pochodzenie kaszubskie (kaszubskie nazwiska, pradziadkowie żyjący na Kaszubach przed pierwszą wojną - w czasach zaborów), ale nie poczuwa się do związków z rodzimą kulturą, nie uważa się za Kaszubów i Kaszubów wyśmiewa (sic!)

          W Gdańsku mieszka ok. 40.000 Kaszubów i tylko zachodnie dzielnice - takie jak Osowa, Wysoka, Barniewice, Owczarnia, Klukowo, Firoga, Matarnia, Kokoszki - leżą na Kaszubach.

          • 8 6

        • Gdańsk z Kaszubami nie ma według mnie nic wspólnego. (1)

          • 2 1

          • wg ciebie ...hehehe , kogo to obchodzi, patrz na fakty a nie gdybaj.

            • 0 0

    • (2)

      Jeśli PKM po elektryfikacji nie będzie jeździć w szczycie co 10 min a poza szczytem co 20 min to nie wróżę temu systemowi powodzenia. Do tego przynajmniej jeszcze dwa nowe przystanki w tym przy Nowej Kielniańskiej jako P&R... Inaczej ludzie się po prostu do niej nie przesiądą i cały system będzie wysoce deficytowy :/ A wielka była by szkoda.

      • 23 1

      • ja w ogóle nie rozumiem dlaczego nie jeżdżą często i w nocy

        to przecież druga SKM, która obsługuje te dzielnice, których SKM nie może

        do tego tak ważne miejsce dla turystów i mieszkańców jak lotnisko

        • 34 2

      • Oczekiwania

        W pełni się z Tobą zgadzam, ale stacja gdansk wrzeszcz ma tylko cztery krawędzie peronowe i po zwiększeniu liczby pociągów kursujących na trasie gdansk- gdynia nie jest to możliwe do realizacji. Pkp plk sa nie przyjmuje żadnych argumentów o zwiększeniu przepustowości odcinka gdansk wrzeszcz - gdansk główny. Pomimo apeli o wybudowanie przejścia na tym odcinku na tory w gdansku głównym ( perony 4 i 5 ) brak reakcji. To jest koszmar, a będzie jeszcze gorzej.

        • 1 2

    • szkoda, że ani PKM ani Urząd Marszałkowski nie interesuja sie takim rozwiązaniem

      • 13 0

    • 1. Wadą jest to, że z automatu wydłużasz podróż- jedzie się na ogół do Gdańska albo do Gdyni, a nie w 2 miejsca naraz. (5)

      2. PKM to kolej regionalna - takie były założenia i na to kolej dostała kasa. Przekształcenie tego w kolejkę miejską byłoby wyłudzeniem kasy. Normalne - dla niektórych.

      • 11 10

      • zrób sobie takie ćwiczenie myslowo-logiczne (4)

        jedziesz z Kaszub do Gdańsk (to przykład nie rzeczywiste godziny)

        - bezpośrednio do Gdańska masz o godz. 7, 9 i 11
        - bezpośrednio do Gdyni masz o godz. 8, 10 i 12
        - tobie pasuje wyjechać o godz. 8, niestety musisz czekać godzinę na połączenie bezpośrednie

        - gdyby pociągi jechały do Osowej o 7, 8, 9, 10, 11 i 12 to na trasie z Kaszub nic się nie zmienia, nawet liczba pociągów, czyli brak dodatkowych kosztów, ale TY możesz wyjechać o dowolnej godzinie i przesiąść się na pociąg kursujący na trasie Gdynia Gdańsk z dużą częstotliwością

        co jest lepsze? pociąg bezpośredni raz dziennie czy wiele pociągów z których każdy po przesiadce przewiezie cię zarówno do Gdyni jak i do Gdańska?

        • 24 0

        • Oj, chłopie chłopie (2)

          Przecież tak było. Ale z przesiadką w Żukowie, a nie na Osowie

          • 6 3

          • nie wiem która to stacja z dodatkowym torem i dwoma peronami (1)

            ale taka jest i chyba po to była w ten sposób zbudowana

            skoro tak było, to było dobrze

            ale sie skiepściło

            • 8 0

            • Bo w Polsce za decyzje, które coś niszczą nikt nie odpowie.

              W normalnym kraju masz proces, niegospodarność.

              • 9 0

        • Dla mnie ważniejsza jest szybsza podróż niż padaka w postaci przesiadki. Z synchronizacją nie radzą sobie pociagi, tramwaje,

          Możesz zaklinać rzeczywistość, że będzie inaczej, ale nie będzie.

          • 2 4

    • Ciekawy pomysl.

      Twój pomysł mize jest ciekawy, ale jednotorowa linia 201 koscierzyna- gdansk osowa, trwająca modernizacja linii Kartuzy-glincz i elektryfikacji linii pkm ograniczyła liczbę możliwych do uruchomienia pociągów. I to jest główny problem.

      • 0 0

    • Wszystko się zgadza

      Nikt nie potrafi odpowiedzieć w jakim celu zbudowano stację przesiadkową w Osowej, z której PKM nie korzysta. Włączając trasę na Kaszuby, zlikwidowano jednocześnie bezpośrednie połączenie Gdynia - Kościerzyna (2 czy 3 połączenia bezpośrednie w godzinach pasujących panom kolejarzom to jakaś błazenada) i jeździmy sobie codziennie przez Sopot 30 - 40 minut dłużej, dublując SKM-kę na trasie Gdańsk-Wrzeszcz - Gdynia. Gdzie tu sens i logika??? Stacja przesiadkowa w Osowej skróciłaby czas przejazdu i dała możliwość przesiadki zarówno w stronę Gdyni, jak i Gdańska-Wrzeszcza. No ale za 5 lat, jak remonty dobiegną końca, może wszyscy pojedziemy przez Kartuzy...!

      • 2 0

    • Jest

      Obecnie prawie nie ma połączeń przez Osowę do Gdyni, a przecież reszta linii jest elktryfikowna i ma mijanki, dlaczego?

      • 0 0

  • tylko samochód dajcie sobie spokój z tym pseudo metrem (1)

    jaka metropolitalna?

    • 23 0

    • W sedno.tylko de...l jezdzi bydlowozem

      • 2 3

  • W Warszawie bilet 20-minutowy kosztuje 3,40 zł (3)

    U nas najtańszy 4,60 zł. Czy naprawdę jesteśmy tacy bogaci?

    • 36 1

    • Musi być na stadion

      I inne super potrzebne rzeczy

      • 15 1

    • raczej miasto biedne (1)

      • 3 2

      • a nie kwestia

        priorytetow?

        I organizacji srodkow?

        • 4 1

  • PKM tylko w wybranych godzinach z Lotniska ;/ (3)

    Dla mnie wielkim nieporozumienem jest fakt, że pociągi przejeżdzajace przez stację Port lotniczy kursują tylko do godziny 23:07. Samoloty lądują i startują przez całą dobę. Powinno być tak że kursy PKM są też całodobowe. Wiem powie ktoś, że są nie rentowne. Owszem jedne kursy są rentowne, inne mniej. Ale obsługuje się klientów i to się skompensuje. Nie można być nastawionym tylko na zyski. Przy takim podejściu i przyzwoleniu właścicieli tylko taksówkarze zarabiają ;/

    • 24 4

    • Bez przesady, kursy nocne to nie artykuł pierwszej potrzeby (2)

      Jeździ autobus N3 i szału frekwencyjnego w nim nie ma...

      • 2 3

      • bo nie jest dopasowany (1)

        Do lotow...

        • 3 1

        • za to jest dopasowany do innych linii w centrum

          Naprawdę, lepiej by Tobie było czekać wśród imprezowego bydełka pół godziny w centrum Gdańska na przesiadkę, niż na cichym i bezpiecznym terminalu lotniska?

          • 3 0

  • Szkoda ze dzbany z pkm i marszlek nie widza problemu ze najwiecej samolotow przylatoja do 1 w nocy a pkm jezdzi do 22-zenada.tak samo pkm musi jedzic do gdyni glownej i gdanska glownego aby to mialo sens!!!

    • 12 4

  • Popieram czytelniczkę (1)

    Dokładnie tak jak pani opisuje - tłok niemiłosierny, na Strzyży nierzadko zostają pasażerowie na peronie bo nie zmieścili się do środka. Przerwy w godzinach szczytu: 16.48 a następny dopiero 17.37 (na Strzyży). sam środek lokomocji bardzo ułatwia życie wielu osobom ale rozkład jazdy to totalne nieporozumienie!

    • 26 0

    • Abdolwent szkoly specjalnej ukladal rozklad

      Buahaaaa

      • 2 0

  • (5)

    pkm skm intrercity Polregio ...co tam jeszcze ....zgłupieć można od tego wszystkiego a nie można normalnie PKP!? Jedna kolej jedna odpowiedzialność a nie jedna spółka od wagonów inna od lokomotyw jeszcze inna od torów a jeszcze inna semaforów i peronów .No tak ale co zrobić z rzeszą dyrektorów , naczelników zatrudnionych w każdej spółce . W tym kraju nigdy nie będzie dobrze.

    • 17 2

    • Pytanie: dlaczego to nie PKP zbudowała tą linię? (2)

      Miała na to 60 lat i 2 ustroje.

      • 1 4

      • z tego samego powodu (1)

        Dla ktorego nie zbudowalismy elektrowni jadrowej, sieci autostrad, dobrego samochodu, porzadnych butow...
        I tak jest rowniez obecnie...

        • 5 0

        • Nie widzę związku

          Jak na razie właśnie powołanie spółek kolejowych w Łodzi czy Poznaniu albo Wrocławiu udowadnia, że ma to sens.
          Dla PKP nic się nie opłacało i nic nie miało sensu.

          • 0 1

    • To tak ja w porcie.

      • 1 0

    • Chcieliśta prywatyzacji, to ją macie!

      Więc teraz spóźniajcie się, poćcie, mdlejcie i jeszcze płaćcie krocie za jazdę w klimacie indyjskim. :)
      Swoją drogą mapa połączeń z Trójmiasta na Kaszuby to jest jakiś dramat. Drogi też fatalne... Istna masakra.

      • 0 0

  • Jak jedzie jeden pociag na godzine to tlok. Co to ma znaczyc ze w godzinach porannych dzieci nie moga dojechac do szkol bo pociagiw nie ma. Ale najwazniejsze to ze kasa wydana i mozna sie chwalic co to sie w gdansku nie dzieje. Gratuleje

    • 11 3

  • Z okazji wystawy podroz koleją skraca czas podróży

    Dworzec jest zamknięty. Dodatkowo pociągi tez sa odwołane

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane