Czytelniczka: trudny los pasażera na linii PKM
W ostatnich dniach nasiliły się głosy naszych czytelników i pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej o ogromnym ścisku w pociągach - szczególnie w porannym szczycie komunikacyjnym. Poniżej publikujemy list pani Aleksandry, która codziennie rano dojeżdża spoza Trójmiasta do pracy do Gdyni. - Codzienne spóźnienia to już standard. Nie rozumiem, jak pojazd, który nie stoi w korku ani na światłach, może się spóźniać? - pyta nasza czytelniczka.
Postanowiłam do Was napisać, ponieważ moja frustracja przekroczyła granice. Może dzięki Wam uda się coś zdziałać, chociaż szczerze wątpię.
Chodzi o PKM z Kościerzyny do Gdyni w godzinach porannych (wyjazd 6:31 z Kościerzyny, przyjazd 8:11 do Gdyni Głównej). Ludzie - pasażerowie, którzy płacą niemałe pieniądze za bilet - są traktowani jak bydło.
Wsiadam prawie na początku, wiec nawet mam miejsce siedzące. W okolicach Somonina zaczynają dziać się dantejskie sceny. Dziesiątki ludzi, chcąc dojechać do szkoły/pracy, jadą w duchocie, ścisku. Niestety, nie mam zdjęć, bo zwyczajnie w wagonie nie można wykonać żadnego ruchu, a więc wyciągnięcie ręki z telefonem graniczy z cudem.
Rozkład jazdy pociągów PKM
Wiem, że może trochę winni są pasażerowie stojący w przejściu, ale gdzie mają się udać, skoro brakuje miejsca? Kiedy ludzie się nie mieszczą, konduktor stwierdza tylko, że przecież mogą jechać następną kolejką. Aha.
Pomijając fakt, że ktoś ma stałe godziny pracy od 8 i nie chce być w pracy pół godziny później - jest to świetna odpowiedź. Nie wiadomo też, czy następna kolejka przyjedzie, bo to jest też ruletka. Poza tym skoro oferują taką usługę, to ich zakichanym obowiązkiem jest tak rozplanować liczbę miejsc, żeby wszyscy się zmieścili. Nie wiem, w czym problem - w długie weekendy można było podstawić nawet trzy wagony. Teraz nie można. Rok szkolny właściwie dopiero się zaczął. I obłęd pociągowy również.
Przepełnione pociągi PKM (34 opinie)
Jeszcze w czasie upałów w pociągu zemdlała dziewczyna - od pani konduktor usłyszała, że to jej wina, bo siedzi na końcu - przypominam, że cały pociąg zapchany do granic możliwości. Oczywiście bez klimatyzacji - bo "jeśli chcemy dojechać do Kościerzyny, to musimy jechać bez klimy" - słowa innej pani konduktor. Na zewnątrz było wtedy 30 stopni. Proszę do samochodu wsadzić 10 dorosłych osób i sprawdzić, ile kilometrów uda się przejechać w takiej pogodzie bez włączonej klimy.
Nie wspomnę o codziennych spóźnieniach, bo to już standard. Nie rozumiem, jak pojazd, który nie stoi w korku ani na światłach, może się spóźniać?
Hitem jest też cieknący dach w czasie deszczu. Do wnętrza pociągu kapie woda. Pisanie do SKM nic nie daje - przecież to nie ich wina, oni nic nie poradzą, nie mają żadnej władzy.
Nie wiem, czym PKM chce zachęcić do siebie ludzi. Są na wygranej pozycji tylko dlatego, że właściwie nie ma alternatywy dla kogoś jadącego spoza Gdańska.
Żeby oddać sprawiedliwość - jedna rzecz udaje im się znakomicie - skrupulatne sprawdzanie biletów.
Chciałam zwrócić uwagę tylko na tłok i rozdeptywanie się nawzajem, ale moja cierpliwość przekroczyła granice. No jak można tak traktować ludzi, którzy kupując bilet, wywiązują się z umowy, w zamian nie dostając nic.
Wiem, że podobne tematy były miliard razy poruszane na portalu. Wiem też, że nic się nie zmieni. Państwowy monopolista bez konkurencji to największe zło, co widzę codziennie w drodze do i z pracy. Mam jednak ten promyczek nadziei, że może jednak coś uda Wam się zdziałać. W końcu najskuteczniej sprawy rozwiązują dziennikarze.
Mam nadzieję, ze dzięki Wam chociaż troszkę zmieni się nasza (pasażerów) sytuacja.
- W ubiegłym roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego - jako organizator przewozów - zalecił Szybkiej Kolei Miejskiej obsługiwanie najbardziej obłożonych porannych połączeń z Kartuz i Kościerzyny wyłącznie większymi 3-członowymi pojazdami. W najbliższym czasie przeprowadzimy więc weryfikację, by sprawdzić czy przewoźnik stosuje się do tego zalecenia. Rozważamy też wprowadzenie dodatkowych połączeń na tej trasie w godzinach porannego szczytu, kłopotem jest jednak duże obłożenie i ograniczona przepustowość istniejącej linii kolejowej - wyjaśnia Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (492) ponad 20 zablokowanych
-
2019-10-06 12:29
Opinia wyróżniona
Pani Aleksandro (25)
Problem jest w braku pieniędzy. Nie chodzi o to, że UMWP nie ma pieniędzy ale miasta takie jak Kościerzyna, Gdańsk, Gdynia, Sopot oraz powiaty mają w gdzieś PKM i nie dokładają się do tego interesu. Na przyszłość, proszę pisać do swoich włodarzy aby zmusić ich do dokładania się do PKM, wtedy będzie i więcej pociągów i więcej miejsca w nich.
- 186 114
-
2019-10-07 10:51
Pruszcz Gdański dorzuca się do
SKM i uja z tego ma. Dlaczego o tym zapominasz?
- 3 0
-
2019-10-07 10:51
opublikowano ranking biedy gmin pomorskich (3)
Na jednym z czołowych miejsc jest Kościerzyna. Dziwne ale to cytat za DB.
A może biznes, który tak potrzebuje "robola" zainteresuje się jak on ma do roboty dotrzeć?
To jest rachunek ciągniony a rezerwy proste juz chyba zostały skonsumowane... Rolą samorządu województwa jest mitygacja tego typu dysproporcji...- 1 0
-
2019-10-08 04:43
DB=Deutsche Bahn
- 2 0
-
2019-10-07 11:58
Ten ranking to na podstawie jakichś twardych danych czy deklaracji? (1)
Bo Kaszub zawsze twierdzi,że jest bidny, tylko jakoś ładny domek i nowe auto nadzwyczaj często się pojawiają.
- 1 2
-
2019-10-07 12:47
zajrzyj do Dziennika Bałtyckiego
oprócz Kościerzyny jest Nowy Dwór, Sztum, Gniew i Człuchów - miasta z kiepska komunikacją. Zakłóca to Malbork i Prabuty. Widocznie jak za łatwo wyjechać, to też nie dobrze...
- 3 0
-
2019-10-07 10:04
Sopot ma się dokładać?
panie kolejarz... stój ;)
- 4 1
-
2019-10-07 08:36
(1)
Tak to jest jak tym wszystkim zarządza NieDaSię p. Świlski, który ma czas tylko na lansowanie się w mediach...
- 7 1
-
2019-10-07 11:00
...i na senatorską kampanię swojej osoby
w marketingu szeptanym...
Emerytury mu się zachciało.
Z takimi osiągnięciami...- 3 0
-
2019-10-07 07:54
To niech urząd Marszałkowski jawnie i poważnie wystąpi (1)
do gmin o współfinansowanie. Bo jak na razie, postękiwania słychać tylko od partyzantów internetowych.
- 10 1
-
2019-10-07 08:23
urząd marszałkowski ma szmalu po szyje
widać to po ich rozpasanych inwestycjach we własne du...y
- 7 4
-
2019-10-06 19:52
Prawda, z tym że g*wno prawda
- 9 4
-
2019-10-06 13:09
To gdzie podziały sie pieniadze z wyprzedazy miasta? (5)
- 25 12
-
2019-10-06 21:04
Odpowiedź (4)
Układ gdański, czy może szerzej - trójmiejski. Polecam lekturę podejmujących temat książek (np. "Rozprawa" Wojciecha Sumlińskiego) czy stosownych artykułów w necie. Przejrzysz Pan może trochę na oczy.
- 22 19
-
2019-10-07 20:02
Sumlińskiego?
A to dzięki. Chandlera już czytałem.
- 1 1
-
2019-10-07 00:38
Sumlińskiego? Tego bajkopisarza? (1)
- 9 12
-
2019-10-07 09:57
cóż
syndrom wyparcia ratuje wielu zmysły
"ignorancja jest błogosławieństwem" :-)- 6 2
-
2019-10-06 21:54
Lol
- 7 3
-
2019-10-06 12:58
A chcecie pieniędzy za chamskie odzywki? (7)
Czy za palenie w pociągach?
- 16 29
-
2019-10-06 20:11
Panie Kolejarz, nie ściemniaj (6)
Opłaca to Urząd Marszałkowski, który dysponuje budżetem dla całego województwa! Przecież dyrekcja PKM i pan Swilski (od Struka) bardzo reklamowali te połączenia, ponieważ dzięki nim mogli ciutke zwiększyć tragicznie niską liczbę pasażerów. Miliard zł został wydany z UE tak, że kasa poszła tylko prawie do Gdańska a efekty właśnie widać i ta pani to
Opłaca to Urząd Marszałkowski, który dysponuje budżetem dla całego województwa! Przecież dyrekcja PKM i pan Swilski (od Struka) bardzo reklamowali te połączenia, ponieważ dzięki nim mogli ciutke zwiększyć tragicznie niską liczbę pasażerów. Miliard zł został wydany z UE tak, że kasa poszła tylko prawie do Gdańska a efekty właśnie widać i ta pani to opisała. PKM funkcjonuje jakby dla picu, bo wymaga tego dotacja. Sprawdź panie niby kolejarz, ile pasażerów rocznie zakładano we wniosku do UE i ilu niby fachowców podpisało się pod tym.
- 46 12
-
2019-10-07 10:58
województwo pomorskie jest w czołówce przewozów pasażerskich w Polsce
Oczywiscie, wynik zawyża SKM ale dla wielu miejsc jest to jedyny środek transportu. Zapraszam na Nadwiśle czy okolice Szczecinka... Albo do Bytowa (sic!) Jak marszałek zrealizuje swoje przedwyborcze obietnice o budowie linii kolejowej do tego miasta?
Masz rację, funkcjonowanie PKM sprawia dziwne wrażenie. Realizując to przedsięwzięcie,Oczywiscie, wynik zawyża SKM ale dla wielu miejsc jest to jedyny środek transportu. Zapraszam na Nadwiśle czy okolice Szczecinka... Albo do Bytowa (sic!) Jak marszałek zrealizuje swoje przedwyborcze obietnice o budowie linii kolejowej do tego miasta?
Masz rację, funkcjonowanie PKM sprawia dziwne wrażenie. Realizując to przedsięwzięcie, samorząd strzelił sobie w stopę, obnażając bezsens wcześniejszych, likwidacyjnych zapędów i wdeptując w "klęskę urodzaju". Wynika ona z dwóch przyczyn, potrzeba turystyczna i potrzeba pracownicza, społeczna.
Obsługa lotniska, będąca pretekstem dla Unii, to listek figowy przykrywający... syfa.- 4 0
-
2019-10-07 07:40
Anonimowy oszołomie piszący do Kolejarza: (3)
Manipulujesz człowieku półprawdami ile się da. Kolejarz ma całkowitą rację gdyż:
1) Kaszubskie samorządy miasteczek i gmin mają typowo kaszubskiego węża w kieszeni i poza malutkim gestem Kartuz (które notabene też powinny więcej dokładać) nic nie łożą na kursy;
2) Unia dofinansowała infrastrukturę i tabor; nigdy nie finansowała kosztówManipulujesz człowieku półprawdami ile się da. Kolejarz ma całkowitą rację gdyż:
1) Kaszubskie samorządy miasteczek i gmin mają typowo kaszubskiego węża w kieszeni i poza malutkim gestem Kartuz (które notabene też powinny więcej dokładać) nic nie łożą na kursy;
2) Unia dofinansowała infrastrukturę i tabor; nigdy nie finansowała kosztów eksploatacji; dlatego właśnie niezbędne jest by miasta/gminy/powiatu się dorzucały,bo bez tego nie pójdzie. UMWP z dofinansowaniem UE stworzył potencjalne możliwości znacznego usprawnienia ruchu; żeby ten potencjał wykorzystać, to trzeba wspólnego wysiłku (finansowego!) wszystkich!
3) Brak partycypacji miast wynika pewnie głównie właśnie z warunków dotacji UE; Szczurek, Dulkiewicz (wcześniej Adamowicz) i reszta planktonu jest pewnie święcie przekonana,że marszałek nie odważy się huknąć pięścią w stół i przyciąć przewozów,bo siądą statystyki pasażerów i to marszałek będzie musiał oddawać Unii 850 baniek. A tak naprawdę na tę zgraję naszych udzielnych książątek zadziałałoby tylko twarde podejście: albo się dokładacie albo PKM stanie.
4) Kiedy podpisywano wnioski itd, to Szczurek,Adamowicz i reszta (którzy wcześniej publicznie wyrażali "wielkie poparcie" ani słowem się nie zająknęli,że grosza nie dopłacą do kursów; cwaniacko czekali licząc,że marszałek znajdzie się w takiej pułapce,że nie odważy się fiknąć. Jestem gorąco za elektryfikacją tej linii,ale z jednego powodu trochę jej żałuję: bo w tym wypadku Szczur,Dulkiewicz i reszta mają zapewnione,że do 2027 roku nikt nie zdoła im przyłożyć pistoletu do głowy i zmusić do współpłacenia za PKM.- 20 9
-
2019-10-07 08:20
w tym poPiSowym państwie rządzonym przez imbecyli to i zdrowe konie padają (2)
dokładanie gmin do PKM jest anormalne - przy tych cenach biletów to powinien być samograj ... czemu nie jest? - aaaa bo "te Nagrody nam się po prostu należały" !!!
- 12 12
-
2019-10-07 09:26
Przy tych cenach biletów... odezwał się matoł, co bladego pojęcia o ekonomii nie ma.
Policz sobie cenę potrzebnego taboru, koszty przeglądów, zużycia paliwa przy danych obciążeniach, koszty energii elektryczne, koszty utrzymania systemów informacji, załogi... i wtedy zobaczysz jak niewielki procent pokrywają bilety, które cebulakowi wydają się taaaaakie drogie.
- 9 6
-
2019-10-07 09:49
Cały projekt tworzyli ludzie z PO, oni odpowiadają za to jak PKM działa obecnie
- 13 9
-
2019-10-06 21:41
no i mamy obiecaną drugą Japonię
teraz tylko czekać na samobójstwa z przepracowania
- 14 1
-
2019-10-06 13:19
Opinia wyróżniona
(16)
Na już trzeba wprowadzić 15 minutowy takt w szczycie na odcinku Gdynia-Osowa-Wrzeszcz
Proponuję, aby za połączenia Gdańsk-Gdynia po lini PKM zrzuciły się miasta.
Zamiast przeznaczać 6 mln rocznie na bilety dla młodzieży można tą sumę przeznaczyć na PKMkę i wymusić na Regiopolo i SKM honorowanie biletów ZTM w granicachNa już trzeba wprowadzić 15 minutowy takt w szczycie na odcinku Gdynia-Osowa-Wrzeszcz
Proponuję, aby za połączenia Gdańsk-Gdynia po lini PKM zrzuciły się miasta.
Zamiast przeznaczać 6 mln rocznie na bilety dla młodzieży można tą sumę przeznaczyć na PKMkę i wymusić na Regiopolo i SKM honorowanie biletów ZTM w granicach trójmiasta.
A marszałek zaoszczędzone środki niech przekaże na rozwój połączeń Kościerzyna-Gdynia i Kartuzy Gdańsk aż do wyczerpania przepustowości odcinka Glincz-Rębiechowo z uwględnieniem mijanki w Żukago Wschodnim.
Bez dodatkowych środków nie da się nic zmienić.- 170 26
-
2019-10-06 20:24
(11)
Nie rozumiem dlaczego mieszkańcy Gdańska mają się dokładać, żeby małomiasteczkowi mogli sobie jeździć. Podejrzewam , że w drugą stronę pociągi puste jeżdżą.
Ja osobiście wolę jednak aby dzieci (młodzież) sąsiadów mieli za darmo przejazdy skoro na Gdańsk płacą podatki.- 15 19
-
2019-10-08 06:49
podatki (1)
Kaszubi w Gdańsku pracują na podatki CIT firm. Gdańsk ma z tego kasę. Trudno, żeby Kościerzynie zależało na tym, żeby Gdańskowi robić kasę. Wiele osób na portalu wychodzi z takim pytaniem, czemu ma płacić za ościenne gminy... właśnie dlatego.
- 1 0
-
2019-10-08 10:46
A PIT płacą w swoich wioskach, więc dalej powinny się dokladac
- 1 0
-
2019-10-07 11:42
a dlatego...
że na tym zarabiają...
- 1 0
-
2019-10-07 11:13
bo i tak przyjada ale samochodami. Teraz mieszkam w Gdansku, ale mialem tez w zyciu okres kiedy dojezdzalem pociagiem do Poznania z mojej dziury, a pozniej autobusem do Wawy. W pewnym momencie przesiadlem sie do samochodu jak juz mialem dosc gruchotow jezdzacych do stolicy.
- 2 0
-
2019-10-07 07:44
Ale gość pisał o pociągach w relacji Gdynia Główna - Osowa - Wrzeszcz czyli "miejskiej" SKM
Gdzie tu masz małomiasteczkowych? Co najwyżej tych co z gminy Szemud do Osowy dojadą; reszta to GA i GD. I za ten odcinek faktycznie powinny płacić Gdańsk i Gdynia, bo to de facto kolej miejska!
- 10 1
-
2019-10-06 21:15
A choćby dlatego, że to w trójmieście powstają biurowce (4)
i to trójmiasto chce być za wszelką cenę "doliną krzemową" (jakie miasto taka dolina). Chyba nie powiesz, że w Gdańsku wystarczy ludzi do obsadzenia wszystkich powstających wakatów w tych firmach?
Może też dlatego, że nie dając solidnej komunikacji podmiejskiej, toniemy w korkach a robi się wszystko żeby kierowcom życie uprzykrzyć ii to trójmiasto chce być za wszelką cenę "doliną krzemową" (jakie miasto taka dolina). Chyba nie powiesz, że w Gdańsku wystarczy ludzi do obsadzenia wszystkich powstających wakatów w tych firmach?
Może też dlatego, że nie dając solidnej komunikacji podmiejskiej, toniemy w korkach a robi się wszystko żeby kierowcom życie uprzykrzyć i przesadzić do zbiorkomu.
To jest błędne koło!
Poz tym to nie trójmiasto czy sam Gdańsk miałby się dołożyć a urząd marszałkowski województwa pomorskiego. No chyba że uważasz, że Kaszuby leżą poza naszym województwem, to spoko.
Kiedy w końcu do włodarzy dotrze, że całe województwo to jeden organizm i powinno być traktowane jako jedność a nie, że każda gmina, każdy powiat "tylko sobie"?- 22 1
-
2019-10-08 09:27
I niby te wszystkie przyjezdne wsioki w biurowcach pracuja?
- 0 2
-
2019-10-07 09:45
Urzad wojewódzki to już wam podstawową ofertę zapewnił. (2)
Chcecie kartuziaki czy koscierzaki więcej? To niech wasi burmistrzowie/wójtowie/starostowie dopłacają! Typowo polackie myslenie: oczekuje full serwisu za cenę promocyjną!
- 1 7
-
2019-10-07 10:18
Ale jakim wam? (1)
Człowieku, od urodzenia mieszkam w Gdańsku, tak samo jak cała moja rodzina!
Więc proszę nie zwracaj się do mnie per Kartuziaku, Kościerzaku. Mogę mieć inne zdanie niz ty? Jeśli nie chcesz mieć w trójmieście korków, powodowanych przez pojazdy gka, gks, gda to MUSI powstać realna alternatywa dojazdowa dla pracowników z podmiejskich miejscowości!- 8 0
-
2019-10-08 09:29
A musza te wsioki do miasta jezdzic? Niech sobie uprawiają kartofle u siebie i z tego żyją.
- 0 1
-
2019-10-06 20:53
Mylisz się.
W weekendy pociągi na Kaszuby też są przepełnione, mieszczuchy ruszają wtedy na wypoczynek na Kaszubach.
- 12 3
-
2019-10-06 20:08
Można na rydwan też dać (1)
- 10 4
-
2019-10-06 21:08
I na plażę w centrum miasta na skrzyżowaniu.
A potem dziwić się - dlaczego do trójmiasta ludzie z Kaszub przyjeżdżają do pracy samochodami, skoro jest przecież PKM i połączenia kolejowe. W ogóle po co samochód, skoro jest tak świetnie rozwinięta - pewnie oraz punktualnie działająca - komunikacja miejsko-podmiejska.
- 22 1
-
2019-10-06 13:27
(1)
najgorsze jest dziennikarstwo. Z takiego trojmaisto pl nikt nawet nie uszy d. żeby omówić ten temat z władzami :/
- 23 0
-
2019-10-06 18:36
Po co, jak można w tym czasie zrobic
Dzień Chłopaka w redakcji?
- 19 0
Wszystkie opinie
-
2019-10-06 12:01
(27)
OdPOwiada za to urząd marszałkowski-tam słać skargi żeby dali więcej składów.Od tego oni są,od tego są oni szanowna Pani.Kapiące dachy,niedziałająca klimatyzacja czy opóźnienia....w sumie i tak dobrze że to to jeździ w ogóle.Ehhh pamiętam jeszcze pomarańczowe składy z plastykowymi sztywnymi siedzeniami.I służbówki z których unosiły się opary piwne i chmury papierosowych Mocnych i Popularnych.
- 179 73
-
2019-10-06 12:18
Witamy w mieście PO (17)
Oni nie jeżdżą koleją. Mają rydwany
- 52 32
-
2019-10-06 12:45
(4)
Dokładnie. A w kierunku Częstochowy idzie się pieszo, więc o co chodzi?
- 23 5
-
2019-10-06 14:09
(2)
Klimatyzacji się paniusi zachciało. W moich czasach nikt nie wiedział co to klima i ludzie żyli, podróżowali i pracowali. I byli zdrowsi! A tak na poważnie, Ktoś mądry powiedział: słać jak najwięcej pism do urzędów z każdą sprawą, bo jak nic nie dostaną, to myślą, że wszystko jest w porządku. Jak się zasypie ich literaturą, to zaczną się zastanawiać. Jedyny problem to fundusze na listy, alternatywą jest składanie pism w kancelarii - czasochłonne lub profilem zaufanym. Z wyrazami współczucia dla wszystkich pasażerów porannych i popołudniowych szczytów. Ja do pracy mam bliziutko.
- 15 13
-
2019-10-06 15:27
Sugestywna opinia (1)
O takich jak Pan bez pardonu mówię: głąby komunistyczne...
I żal w 4 literach, że ktoś inny może mieć inny sposób percepcji...- 11 4
-
2019-10-06 15:45
Dziękuję, że z szacunku do mojej siwej głowy napisałeś mnie dużą literą. Szkoda, że nie zrozumiałeś ironii. Naprawdę współczuję wszystkim gniotącym się w dusznej komunikacji miejskiej. Mnie na szczęście dzięki bliskości do pracy ten problem omija. Na pocieszenie poddałem pomysł, jak można spróbować rozwiązać ten problem. Koło nas była sygnalizacja świetlna, że nie sposób było przejść na drugą stronę ulicy za jednym razem. Ludzie od sygnalizacji mówili: były odbiory, inspektor zatwierdził, wszystko przyklepane, piszcie pisma do urzędu. No i pomogło.
- 12 0
-
2019-10-06 15:27
w punkt :)
- 2 1
-
2019-10-06 13:23
to wina rządów PIS jak rzadziło PO nie było takich rzeczy (6)
- 19 20
-
2019-10-06 13:40
kiedy sie leminigi skumacie, ze to nie ma znaczenie jaka partia ? kiedy (5)
dozyje kiedys takiego dnia ze zaczniecie myslec samodzielnie ?!
- 32 2
-
2019-10-06 15:28
A kto, jak nie PiS rządzi pkp, skm, kto jest marszałkiem itp (4)
- 12 8
-
2019-10-06 16:51
no wlasnie kto (2)
Za organizacje transportu Yupi pkm, pkp regio, skm odpowiada pelo to marszalek jest z tej partii. W pelo zawsze byl burdel wiec nic sie zmieni
- 16 5
-
2019-10-06 19:24
PKP, Regio, SKM - to wszystko spółki państwowe, z prezesami z nadania PiS (1)
To te spółki mają w nosie pasażerów, nie inwestują w nowe składy, nie remontują starych, robią opóźnienia. Marszałek może im co najwyżej karę umowną wlepić za niedotrzymanie umowy. Ale pisowscy prezesi mają to gdzieś...
- 6 13
-
2019-10-06 22:04
Jeśli mam być szczery
to po stokroć wolę jeździć polregio niż skm. Zdecydowanie nowszy i wygodniejszy tabor. Przynajmniej na dłuższych trasach a nie typu Elbląg - Gdańsk.
- 3 1
-
2019-10-07 06:41
Od kiedy to
p.Struk jest z PiS-u?!
- 6 1
-
2019-10-06 15:20
Jak pis wygra wybory to bedzie miod,malina i orzeszki. (2)
Pis pobuduje 17 nowych li i kolejowych do centrun Gdanska....Tak oczywiscie...pobuduja tak jak odbudowali Zamki Kazi.ierzowe.Klamstwa i populizn.
- 14 12
-
2019-10-06 16:09
Czaskowskiego obiecał metro i hostel dla LGBTQwrty wybudował (1)
- 14 1
-
2019-10-06 19:43
nie gadaj - bo PiS teraz fajne pokoje uciech otwiera
na razie cuś incognito ... ale jak słyszę - już ujawniają się przed wyborami
- 4 8
-
2019-10-06 19:41
województwie PiS rządzi niemoto (1)
w PKM też - wystarczająco oPiSowo?
- 5 14
-
2019-10-07 06:44
Wojewoda
to nie marszałek, a opisywany powyżej problem jest w gestii marszałka, więc zanim coś chlapniesz, uzupełnij wiedzę!
- 6 1
-
2019-10-06 12:25
PiSać można wszędzie i tak mają Cię z tyłu tak jak jarek ten naród
- 22 17
-
2019-10-06 12:57
pomaranczowe składy z smierdzacymi zabrudzonymi przez pasazerów słózbówkami
nigdy do Koscierzyny nie jezziły
- 17 2
-
2019-10-06 13:02
winne PKP
nie pozwalaja a wiecej kursow
- 8 8
-
2019-10-06 14:53
moim zdaniem w innych miastach to dużo lepiej funkcjonuje (2)
mam propozycje - zabrac im limuzyny służbowe i kazać jeździc kolejką
- 17 2
-
2019-10-06 15:59
(1)
Ale co dużo lepiej funkcjonuje?
- 2 1
-
2019-10-07 08:25
korupcja ... tam gdzie rządzi PiS wszytko da sie dużo prościej i szybciej załatwić
- 1 1
-
2019-10-06 16:20
Oni sa od dojenia
Nie od pisania. Ospowiedz tego cymbala mrozi.
- 1 1
-
2019-10-06 19:21
co za komuna w myśleniu
że ktoś jest od tego żeby dawał. sprawdź sobie ile samorząd województwa ma pieniędzy w budżecie (m.in. wpływy z podatków) i ile może wydać na koleje, skoro musi też utrzymać szpitale, drogi wojewódzkie, instytucje kulturalne itp. z pustego i Salomon nie naleje. Ale skąd ludzie mają to wiedzieć, skoro PiS rozdaje kasę jak za komuny (skąd ją ma i gdzie nas zadłuża nikogo nie obchodzi).
- 7 9
-
2019-10-07 08:36
Podaje Pan / Pani to jako wzór do naśladowania? Tak, też pamiętam dawne czasy, ale miałam nadzieję, że to już było dawno i nieprawda....
- 0 0
-
2019-10-06 12:02
(9)
Niestety życie w ty mieście bez samochodu to czysty masochizm
- 305 42
-
2019-10-06 12:19
Ale za to mamy tunel (5)
- 21 4
-
2019-10-06 12:37
(4)
Tunel bylby swietns i jedyna odwazna, innowacyjna miejska inwestycja drogowa, ktora jednak nie zostala dokonczona co poskutkowalo zakorkowaniem Przymorza i Zaspy. Ciekawe czy dozyje wizjonera, ktory np schowa glowny ciag ulic na poziomie dworca i bramy wyzynnej pod ziemie, a na powierzchni pozostana rozbudowane torowiska tramwajowe ( bo teraz juz sie tworza zatory tramwajowe) i otwarty plac miejski.
- 43 4
-
2019-10-06 13:26
że niby co tunel nie dokończony ? (1)
owszem dokończony i z tunelu jedzie się na Hallera Marynarki Polskiej albo Kościuszki a Przymorze zawsze było i będzie zakorkowane w godziach szczytu jak i wiele innych miejsc. Niemniej jednak Gdańsk jak najmniej zakorkowanym miastem z dużych miast w Polsce co było badane jakis czas temu
- 13 10
-
2019-10-06 15:59
Hahaha!
Najmniej zakorkowanym miastem, weź ty się zdrowo puknij w czoło!
- 10 6
-
2019-10-06 14:19
Jako dojazd do gdanska tunel jest skonczony (1)
no chyba ze chcesz budowac obwodnice obwodnicy przez zaspe przymorze i zabianke. no to zgody na to nie ma i nie bedzie.
- 10 6
-
2019-10-06 21:20
Nie obwodnicę. Koleś ma rację, że ta inwestycja nie została zakończona!
Miało być połączenie Hynka estakadą w okolicy Kolonii Uroda z Hallera/Płażyńskiego ale do tego nie doszło bo oprotestowali to właściciele domków. Z jednej strony się nie dziwię ale z drugiej to teraz po d*pie (i nosach) dostają najbardziej mieszkańcy Jelitkowskiego Dworu i Przymorza.
Przymorze NIGDY wcześniej nie było tak zakorkowane jak po otwarciu tunelu i wybudowaniu biurowców!- 11 0
-
2019-10-06 12:29
Z samochodem też (1)
Zapraszam na południe gdańska
- 32 3
-
2019-10-06 16:53
Akurat południe Gdańska to specyficzny obszar
Zakładam, że mieszkają tam ludzie, którzy lubią stać w korkach, bo jak inaczej wytłumaczyć zakup mieszkania w rejonie, gdzie mieszka kilkadziesiąt tysięcy ludzi, drogi są jednopasmowe (często bez chodników) i nie ma żadnej alternatywy do wydostania się stamtąd (pociąg, tramwaj). Nawet na rowerze tam średnio bezpiecznie, a pogoda na rower dla zwykłych ludzi to i tak tylko przez pół roku jest.
- 25 6
-
2019-10-06 17:35
W którym?
- 1 0
-
2019-10-06 12:04
Brak przepustowości na linii gdzie pociągi kursują co 20-30min? (25)
Oni są śmieszni. Kolej na Pomorzu jest najgorzej zorganizowana w Polsce
- 462 27
-
2019-10-06 12:45
p. Piotrowski czuje sie dobrze. On nie musi korzystac z PKM (1)
Wiec opowiada takie rzeczy.
- 29 1
-
2019-10-06 18:53
Pan Piotrowski po obrażaniu mieszkańców komunalnych dostał spadochron do nowej posady
I nowego urzedu?! W UM Gdańsk byl juz spalony
- 14 1
-
2019-10-06 12:52
Zniszczono pomorska kolej (11)
Zgadza sie. Jak chodzi o tabor, organizacje, obsluge to jest tragedia. Wsiadasz do Kolri Malopolskich czy Wielkopolskich i czujesz jakbys w innej cywilizacji sie znalazl. Ale to ma tu dlugoletnia tradycje, kolej i pasazer byly dla kolejarzy a nie odwrotnie. Slynne kontrolowane demolowanie kolei w latach 97-2010 z celowym ukladaniem rozkladow tak zeby nikomu nie pasowalo, pociagi z nikad do nikad bez mozliwosci przesiadki, pociecie wszystkich wagonow pietrowych czy bonanz oraz lokomotyw su45, ktore po remontach moglyby wiele lat sluzyc, a teraz nie ma czym w sezonie na hel jezdzic. Powinny byc kary za niegospodarnosc, a ci sami ludzie nadal dominuja w pomorskiej kolei. Na Pomorzu mielismy jedna z najlepiej rozwinietych sieci kolejowych w Polsce. Co z tego zostalo ??
- 59 2
-
2019-10-06 13:04
(4)
teraz nadal kombinują - ograniczanie ilości pociągów zwalając winę na przepustowość linii, ograniczanie długości składów wszystko po to aby zmusić do położenia drugiego toru i elektryfikacji a to dlatego bo przy każdej takiej inwestycji można wyciągnąć krocie dla własnego (urzędniczego) portfela. nie od dziś wiadomo czemu miernoty startują do rządzenia. tabor pocięto też nie bez przyczyny - aby przetarg na nowy wygrała firma która........... możecie sobie dopowiadać
- 25 3
-
2019-10-06 14:09
przecież skład PKM jest takiej długości, jakiej dostarczył producent (3)
zaś trakcja ukrotniona oznaczałaby, że z pięciu par pociągów w ruchu zostałyby dwie (co obniżyłoby częstotliwość). Zakup nowych SZT przed elektryfikacją odcinka to proszenie się o zarzuty za niegospodarność - od początku "spalina" miał być protezą.
- 8 7
-
2019-10-06 19:29
Jaki producent, co ty gadasz? (2)
PKM to nazwa linii. Tak jak A1 to nazwa autostrady. Natomiast po tej linii wożą ludzi pojazdy SKM - takie jakie SKM ma i używa.
- 8 1
-
2019-10-06 21:38
(1)
Pkm to spółka obsadzona kolesiami oni są tylko organizatorem przewozów tabor należy do urzędu marszalkowskiego i używa go SKM jako wybrany do obsługi tej linii przewoźnik
- 12 0
-
2019-10-07 10:32
zajrzyj do statutu PKM
Są nie tylko organizatorem ale równiez przewoźnikiem.
A że wolą pracować cudzymi rękoma, to fakt. No bo przecież aby być przewoźnikiem, nie trzeba mieć taboru. Nie trzeba mieć niczego, oprócz zlecenia... ;)
To ucieleśnienie liberalnego spojrzenia na gospodarkę...
Więc zlikwidowano zaplecze w postaci ZNTK, położonego obok olbrzymiego węzła kolejowego... itd, itp...- 6 1
-
2019-10-06 19:28
Tylko że koleje małoposkie czy wielkopolskie to spółki samorządowe (5)
Więc utrzymuje je samorząd i dba o wszystko. A u nas? Struk od lat apeluje do PKP, żeby zgodziła się na usamorządowienie SKM, ale wiadomo - PKP obsadzona jest ludźmi z PiSu, a PiS nigdy niczego dla dobra Pomorza nie zrobi, bo się mści, że tu wybory przegrywa.
- 8 11
-
2019-10-06 20:59
W PKP większość mord jest taka sama od 30 lat, bez względu na partie rządzącą. (3)
- 7 0
-
2019-10-07 01:59
Tak, większość mord ta sama
Jednak ciągnie do partii z komuszymi wzorcami - a taka jest tylko jedna i akurat przy korycie
- 1 4
-
2019-10-07 06:47
nie prawda, pis jak doszedl do wladzy (1)
to zrobil czystki na kolei, miejsca dla kuzynow itd
- 1 5
-
2019-10-07 08:40
Widać że nie pracujesz na kolei.
Bo piszesz bzdury.
- 5 0
-
2019-10-07 10:26
to nie ma żadnego związku
SKM ma tylko jednego klienta - marszałka.
I co?! Nie potrafi tej sytuacji wykorzystać? Również ośmiu lat bezpośredniego wpływu na wszystkich możliwych szczeblach władzy? Z ministrem-zegarmistrzem?
To nie jest niemoc, to jest niechęć.
Bo kolej to komuna a bryka to wolność. Takie myślenie lansował wicemarszałek odpowiedzialny za komunikację zbiorową i plan likwidacji linii kolejowych wykonał z nadwyżką, dewastując połaczenie z nadwiślem i południowym zachodem województwa.
Teraz zbiera owoce i wybiera się w senatory! Ucieczka do przodu...- 4 0
-
2019-10-06 12:59
Dobrze sie podpisałes , Janusz wiedzy o kolei " (6)
porozmawiaj z pierwszym lepszym kolejarzem to ci wyjasni co to przepustowosc na linii jednotorwej
- 18 6
-
2019-10-06 13:40
np z pania konduktor (5)
- 2 5
-
2019-10-06 14:51
(3)
Ale dołączyć jeden wagon w godzinach szczytu na linii jednotorowej chyba nie jest problemem? Tak oto miasto zachęca blachosmrodziarzy do korzystania z komunikacji miejskiej. Psy szczekają, karawana idzie dalej, byle do następnych wyborów.
- 24 7
-
2019-10-06 21:00
Szynobus nie pociągnie wagonu na linii PKM, zbyt strome podjazdy. (2)
- 5 1
-
2019-10-07 10:37
do Czerska i Sczecinka daja radę (1)
ale tam jeździ Regio...
- 3 0
-
2019-10-08 13:07
Inny profil linii
- 0 0
-
2019-10-06 15:09
to tylko o hyperloopie
- 1 1
-
2019-10-06 19:26
a to nie jest tak, że po tej linii kursują i pasażerskie i towarowe?
nie znam się, więc pytam
- 6 1
-
2019-10-06 21:35
Tak, na PLKowskiej linii 201 na odcinku Koscierzyna - Gdansk Ososwa jest jeden tor (1)
- 4 0
-
2019-10-07 10:36
jest jeden ale będzie drugi a miejscami i trzeci...
o ile zabudżetowana kasa nie rozpłynie się po drodze.
Poza tym, na tej pojedynczej linii, dziesiątki lat swojskie "bonanzy" woziły dziesiątki tysięcy ludzi do Gdyni. Tej linii nie ma komu obsłużyć, bo stacje polikwidowane a automatyki nie ma. To miała być peryferyjna linia turystyczna z perspektywą wyłączenia.- 4 0
-
2019-10-08 18:27
i nikt się tym nie przejmuje
to najlepsze :)
W tym kraju wszystko działa tylko tak, żeby się nie zawaliło, a już szczególnie gdy utrzymywane jest to ze środków publicznych. Wtedy są zarządy, dyrektorzy, kierownicy do pobierania uposażeń, a jak przyjdzie co do czego, coś jest niewydolne, to nagle nikt nie jest odpowiedzialny...- 1 0
-
2019-10-06 12:04
xxx (15)
Największą porażką PKM jest brak połączeń z lotniska między 23 a 4 rano
- 468 25
-
2019-10-06 12:17
Mają podstawiać pociągi dla 10 osób? (2)
Masz autobus nocny. A jak odłożysz to i na taxi się szarpniesz po impezie.
- 27 41
-
2019-10-06 15:23
Nie Marszalek niech wskakuje i poprowadzi Autobus. ..
Latami calymi nic sie nie szieje w tej kwestii.
- 11 3
-
2019-10-06 18:16
Pomiedzy 23 i 0.30 laduje minimum 4-5 planowych + czartery czyli jakies 1000 osob minimum. Wystarczy, ze 1/3 pojedzie pociagiem to wystarczy, zeby sie nie zmiescili.
- 30 3
-
2019-10-06 12:20
bez jaj (1)
a kto jeżdzi o tej porze.....nawet metro wPradze stoi
- 21 36
-
2019-10-06 13:31
Odpowiadam
Pracownicy lotniska. Dokładnie Ci sami którzy parkuja na partyzanta gdzie się da. Bo im nie przysługuje bezpłatny parking... Bezpłatny parking to tylko dla zarządu lotniska...
A dla szeregowych pracowników abonament to kolosalne wydatek.- 52 2
-
2019-10-06 13:31
A po co w nocy ma kursować (3)
- 6 25
-
2019-10-06 14:55
Bo w nocy samoloty lataja. Sa tylko 3 godziny i 11 minut bez hałasu (2)
taka prawda.
- 26 5
-
2019-10-06 16:05
A kto ci kazał tam mieszkanie kupować, a teraz narzekać? Bo było tanio? (1)
- 8 15
-
2019-10-06 23:09
jasne, trzeba było koło lotniska dom kupic
- 1 6
-
2019-10-06 15:01
Przyoszczędziłeś na alinkluziw w Gegipcie
to i na fri nowa wyskrobiesz.
- 4 6
-
2019-10-06 19:30
na samolot cię stać (2)
a na taksówkę z lotniska już nie?
- 2 18
-
2019-10-06 21:26
Lot z Warszawy wychodzi taniej niż taksówka z lotniska do Gdyni!
- 19 1
-
2019-10-07 08:18
Z Londynu leciałam za 49 zł. A taxi z lotniska do Sopotu 80 zł.
- 12 0
-
2019-10-06 21:46
To jest czas żniw taksiarzy. I tak ma pozostać.
- 3 4
-
2019-10-08 15:09
Otóż to. Za każdym razem musiałam jechać samochodem na samolot o 6:30. Niby jest pkm z Gdyni o 4:58, ale latem to ryzykowne gdzie kolejka do bramek bezpieczeństwa jest długa.
- 0 0
-
2019-10-06 12:04
Czy mieszkanie na przedmieściach ma sens ? (9)
może niech walczące o wolność samorządy się dorzuca ..
- 152 25
-
2019-10-06 12:09
(7)
ma bo wszystkich w centrum nie upchniesz
- 20 8
-
2019-10-06 14:53
Wystarczy poszerzyć centrum o Banino i Kowale
- 6 2
-
2019-10-06 15:05
a po co upychac wszystkich?
Co to kraj je st taki mały?
Im bardziej zageszczone miasto i braki w infrastrukturze tym cenny drozsze.- 3 3
-
2019-10-06 16:01
W centrum da się spokojnie dodać około 100 tys mieszkańców (3)
Działki na Hallera + wiele innych miejsc. Praktycznie gotowa infrastruktura
- 7 10
-
2019-10-06 17:29
wtedy będziesz mówił że wszystko betonują i tak w kółko :)
- 10 2
-
2019-10-07 06:56
Dolicz jeszcze parki (1)
i inne tereny zielone!
- 5 0
-
2019-10-08 04:56
I wysypiska smieci... Nielegalne
- 0 0
-
2019-10-07 12:49
Da się "upchnąć" dużo osób. Tylko teraz w centrum króluje najem krótkoterminowy.
W Berlinie poszli po rozum do głowy i ukrócili ten proceder. Kraków też to rozważa.
- 2 1
-
2019-10-06 17:17
Przeczytaj jeszcze raz artykuł. Przewozy organizuje Urząd Marszałkowski Województwa. Samorządy już się dorzucają.
- 6 1
-
2019-10-06 12:05
PKP i PKM to stan umyslu. (4)
Z PKP i PKm nie wygrasz.wazne ,ze kasa prezesow i dyrektorow sie zgadza.do tego masa zwiazkow zawodowych.ceny za przejazdy krajowe polaczenia drozsze niz bilety lotnicze.chory system.
- 202 15
-
2019-10-06 12:09
ztm, zkm, gait, renoma, itp podobnie...
- 20 0
-
2019-10-06 12:20
PKM to samorzad wojewodztwa rzadzonego od zawsze przez PO
- 25 3
-
2019-10-06 18:51
(1)
Dokladnie, samo sedno. Spolek narobiono od groma. Perony - inna spolka, tory inna, pociagi inna itd. W kazdej spolce prezes, wiceprezes nr 1 nr 2 itp. Kazdy tylko pilnuje swojej kasy. to jest najwazniejsze. A ludzie??? Niech siedza cicho i nie przeszkadzaja.
- 11 0
-
2019-10-06 19:32
A w Enerdze? Ile jest spółek - córek?
A w PKP? Tak samo.
A to spółki skarbu państwa. Poobsadzane PiSiorami...- 6 4
-
2019-10-06 12:08
(4)
Niestety - Europa wschodnia. Pomorskie, a zwłaszcza Gdańsk nie radzi sobie z komunikacją publiczną i ma ją gdzieś. Wypinają się na ludzi i tyle. Pozostaje samochód albo własny rower.
Co do ankiety - brakuje odpowiedzi - wszystkie z powyższych !!!!- 242 18
-
2019-10-06 12:31
(1)
Chyba ktoś nie widział nigdy w życiu mapy. Jesteśmy Europa środkowa a nie wschodnia
- 8 22
-
2019-10-06 12:33
chodzi o mapę mentalną
- 36 0
-
2019-10-06 15:25
Tak jest .
- 0 0
-
2019-10-06 19:24
Tragedia w pkm
Kraj 3-go świata.
- 3 0
-
2019-10-06 12:11
'PKM ma więcej zalet niż wad' (8)
Brak rewersu ;)
- 115 14
-
2019-10-06 12:51
(4)
Pamiętam krytykę, że prawie nikt nie będzie korzystał, a inwestycja jest bezsensowna.
- 17 5
-
2019-10-06 13:15
Też pamiętam ;) Dla odmiany przydałaby się dobrze przygotowana inwestycja, a nie szumne otwarcie z dopiskiem 'jakoś to będzie'. (1)
Zaplanowana z wyprzedzeniem, przemyślana pod względem ewentualnych skutków ubocznych, ograniczeń i potencjalnego rozwoju.
Mamy z tym problem niezależnie od opcji politycznych u władzy - to już uwaga do piewcy PiS poniżej (są jeszcze słabsi od poprzedników).- 11 8
-
2019-10-06 14:19
Chyba bym nie brnął w taką narrację. PKM powstawała jako "fanaberia" jej zwolenników.
Pewnie, że byłoby dobrze zainwestować więcej, ale w tamtym okresie nie sposób było uzasadnić takie przewidywania.
Uważam osobiście, że w tamtym czasie nie mogło powstać nic ponadto, a to co osiągnięto i tak na całe szczęście - było pomyślane na wyrost.- 3 6
-
2019-10-07 10:14
jest bezsensowna (1)
w takim kształcie.
- 2 0
-
2019-10-08 04:59
I nikt nie korzysta.
- 0 0
-
2019-10-06 13:01
(2)
Gdyby w Gdańsku rządził PIS to byłby porządek a tak macie co chcecie i to co się działo w Polsce przed rokiem 2015
- 9 21
-
2019-10-06 19:33
W Polsce rządzi PiS i co - jest porządek? (1)
Refundacje leków ratujących życie zlikwidowano, każdego dnia zamyka się jakiś oddział szpitalny, albo cały szpital...
- 12 7
-
2019-10-06 23:45
Ludzie zdrowieją najzwyczajniej i szpitale nie są już potrzebne
- 5 3
-
2019-10-06 12:13
(6)
Spóźnia się tez, bo przy dużej ilości wsiadających i wysiadających w takich warunkach czas odjazdu się opóźnia i to znacznie. Podobnie w tramwajach i autobusach, czas wsiadania i wysiadania wpływa na punktualność . A jak już jest tłok to trwa to długo. Jednak winny jest często operator który daje za mało składów, autobusów lub tramwajów.
- 173 10
-
2019-10-06 12:17
to można wziąść pod uwagę i uwzględnić w rozkładzie !!!!
- 17 2
-
2019-10-06 12:39
(3)
Operatorem zostala wybrana SKM ktora nie posiada ani jednego wlasnego szt. Opiera sie tylko na marszalkowskich szynobusach, ktore moze i bylyby dobre na trase z Czerska do Laskowic ale nie na obsluge ruchu aglomeracyjnego .
- 23 1
-
2019-10-06 13:52
Dokładnie (2)
Dać kierowcy syrenkę i wymagać jazdy jak porsche.
Urzędnicy z koneksjami i legitymacjami PO to stan umysłu.
Ale premie się należą!- 10 2
-
2019-10-06 20:19
pkp skm i marszałek to PiS, tylko trójmiasto im sola w oku bo rządzi PO, (1)
- 3 2
-
2019-10-07 07:00
Marszałek nie jest z PiS;
najpierw był w PZPR (burmistrz Jastarni) a teraz w PO. Poszukaj fotografii z otwarcia OLT!
- 4 0
-
2019-10-06 16:54
Ja kiedyś jechałem PKMką z Wrzeszcza i wyjechała kilka minut spóźniona, więc trudno się dziwić, że potem to się utrzymuje.
- 5 0
-
2019-10-06 12:15
konduktor (4)
a czemu jest winien konduktor, przecież nie on decyduje o długości składu. Autorka, mimo, że porusza ważny problem, nie powinna wylewać frustracji na bogu ducha winną osobę.
- 190 34
-
2019-10-06 12:26
Chyba chodziło o głupie komentarze nie na miejscu, udawanie, że nie ma problemu i/albo zrzucanie winy na pasażerów zasłabła, bo usiadła na końcu. Normalnie jak w szkole, też wszystko jest twoją winą, jak nauczyciel się pomylił to też.
- 52 3