• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Dwóch przewoźników na PKM źle wróży

Maciej Naskręt
20 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystko wskazuje na to, że po 9 grudnia żółto-niebieskie składy kursujące na linii PKM trafią do Przewozów Regionalnych. Wszystko wskazuje na to, że po 9 grudnia żółto-niebieskie składy kursujące na linii PKM trafią do Przewozów Regionalnych.

Po naszym artykule o Przewozach Regionalnych na trasie PKM, które będą konkurencją dla SKM , odezwał się czytelnik, który przekonuje, że ta zmiana pogorszy sytuację pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz jakość obsługi połączeń na PKM?

Przypomnijmy:

  1. Samorząd Pomorza prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.
  2. Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego, czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM, czy też przez PR.
  3. PolRegio będzie wykonywać kursy składami Newagu, SKM - Pesami.


Nasz czytelnik, pan Wojciech Trzciński, miłośnik kolejnictwa, krytycznie ocenia te roszady. Oto list, w którym prezentuje swoje argumenty.

Pesy awaryjne na "górskich" odcinkach



Przede wszystkim przekazanie trzech par połączeń do Przewozów Regionalnych wiąże się również z przekazaniem do nich trzech szynobusów Newagu. Mając na uwadze fakt, że pozostałe 10 pojazdów z Pesy pozostanie do obsługi reszty połączeń, które zostaną w SKM spowoduje, że tych kursów będzie wypadało jeszcze więcej niż dotychczas.

Nie od dziś wiadomo, że szynobusy Pesy (serii SA133 i SA136), jeżdżące po PKM-ce na linii górskiej (bo taki profil ma linia PKM) mają bardzo wysoką awaryjność, a SKM, nie mając swojego taboru, nie będzie w stanie zapewnić składu rezerwowego.

Wiadomo też, że w przyszłym roku szynobusy te muszą przejść naprawę rewizyjną P4, co wiąże się z wyłączeniem tych składów na jakiś czas. Czy to spowoduje polepszenie oferty na linii PKM? Na pewno nie. Powiem więcej, jest to idealny przykład faworyzowania PR-ów w Gdyni, które też nie mają najlepszej opinii w kwestii dbania o swoje składy.

Wrócą pociągi zamiast autobusów



Najśmieszniejsze w tym wszystkim jednak jest to, że same Przewozy Regionalne również mają problemy z dostępnością spalinowych zespołów trakcyjnych, co dobitnie pokazuje wymiana z Kolejami Śląskimi (do Gdyni niedawno przyjechał szynobus serii SA138-005 w zamian za pociąg elektryczny EN57-1823).

Problem powiększy się w momencie oddania do użytku linii Malbork - Grudziądz, która obecnie jest przebudowywana, kiedy PR-y zamiast autobusów będą musiały znowu oddelegować tam pociągi. Jedynym pozytywem tej sytuacji tak naprawdę może być pojawienie się tzw. "zaszynobusów" na linii PKM w postaci lokomotywy spalinowej SM42 z wagonami piętrowymi czy popularnymi "bonanzami".

Trzy pociągi to nie konkurencja



Drugą sprawą jest kwestia tego, czy Przewozy Regionalne w jakikolwiek sposób będą konkurencją dla SKM. Moim zdaniem żadną. Trzy pary pociągów w ciągu dnia, w dodatku na taryfie innego przewoźnika, to nie konkurencja. Tutaj bym to raczej rozpatrywał w takim samym kontekście jak przekazanie połączeń, tak jak zrobiło to PKP Intercity na Podkarpaciu, podpisując porozumienie ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych, które - jako grupa niezależnych hobbystów, wspierana przez wykwalifikowaną kadrę pracowników kolejowych - przejmuje wyłączane ze struktur PKP linie kolejowe i organizuje tam ruch kolejowy.

O konkurencji na pewno moglibyśmy mówić w momencie, kiedy między już zaplanowanymi połączeniami na linii PKM, Przewozy Regionalne zdecydowałyby się uruchomić dodatkowe połączenia na swojej taryfie.

Czy są na to szanse? Tak, ale za kilka lat, gdy zostanie zelektryfikowana linia z Gdyni do Kościerzyny i dalej do Bydgoszczy wraz z budową drugiego toru. Na ten moment przepustowość tej linii została już wyczerpana a mało prawdopodobne jest, by PR-y zdecydowały się na przewozy aglomeracyjne na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa - Gdańsk Wrzeszcz.

Miejsca

Opinie (116) 3 zablokowane

  • Dno

    Pkm- ki przepełnione codzienne spóźnienia i od czasu do czasu odwołane pociągi ... konkluzja : dno dna i kilo mułu .Ps. Bardzo nie miłe panie kierowniczki kolejek.

    • 7 3

  • Nie ufam wladzom i glosowalem na budynia.

    • 2 6

  • Prawda boli

    100% prawdy, tylko ciekawe dlaczego …
    …"jest to idealny przykład faworyzowania PR-ów w Gdyni, które też nie mają najlepszej opinii w kwestii dbania o swoje składy"...

    • 8 0

  • (2)

    I bardzo dobrze ze PR sie pojawi. Raz na zawsze SKM powinna odjechać z tej linii i ich buraccy pracownicy

    • 13 5

    • SKMce nie powinni dawać realizacji tej uslugi

      Niech sobie PKP w buty wsadzi swój super tabor i super jakość obsługi. Jak będą mieli w Trojmiescie spółkę z pociągami, której nikt do niczego nie zatrudni, to dopiero się wtedy obudza, ze może jednak trzeba było raz na pokolenie wykonać jakaś inwestycje i nie mam na myśli pudrowania stuletniego składu.

      • 0 2

    • A miałeś przyjemność podróżowania PR? Zaczniesz jeździć tym przewoźnikiem to zapłaczesz jeszcze za skm.

      • 2 1

  • PKM do Śródmieścia

    Kiedy wreszcie PKM będzie znowu jeździła do Gdańska Głównego a najlepiej do Śródmieścia?
    Jeśli mam się przesiadać we Wrzeszczu, to jednak wybieram autobus 210, który jeździ bezpośrednio. Kiedyś wiele się mówiło, że PKM ma połączyć lotnisko z Gdańskiem. Jak na razie lepsze połączenie jest z Gdynią ;)

    • 6 5

  • Jakość obsługi

    Jakość obsługi totalne dno! chwalą się wynikami że coraz więcej ludzi korzysta z PKM ale nikt nic nie robi by powiekszyc składy.... zaczyna się robić ścisk!! ludzie zacznijcie myśleć

    • 10 1

  • Czyż nie proście jedną szynę oddać PKM z a drugą jeżdziłyby składy regionalne?

    Dwa równolegle - to jest rewolucja!

    • 8 1

  • Dziękuje

    za rzetelne przestawienie swojego zdania.

    • 2 2

  • (1)

    Kurczę, nowa linia kolejowa, super zlokalizowana, dobrze wybrane miejsca stacji, a tak nie działa... Aż żal patrzeć. :/ to jakby wyrzucać w błoto pieniądze. Ileż to razy kursy po prostu sobie "wypadają" bo tak... Myśleliśmy, że będzie fajna, szybka opcja dojazdu na lotnisko - a tu lipa - jak można liczyć na transport PKMką, jeżeli jest duże prawdopodobieństwo, że się spóźni 20 minut albo w ogóle nie przyjedzie?! Przykre to strasznie.

    • 12 0

    • zmieńcie operatora!

      bo od początku wybranie na operatora SKM było mega błędem! mam wrażenie, że oni specjalnie sabotują PKM, żeby ludzie jeździli SKM... bo co ich obchodzi jakaś tam linia na lotnisko i Kaszuby... zmieńcie operatora|!!!! póki jeszcze SKM zupełnie nie zepsuła nowej linii opinii...

      • 2 3

  • Sądzę, że to jest rodzaj testu. (2)

    Skm już od lat nie sprawdza się jako przewoźnik. Być może jest to sprawdzenie regio czy podoła obowiązkom na tej trasie. Jeżeli tak to może coś się zmienj na linii skm? Może po prostu UM testuje nowe rozwiązania, które poprawią funkcjonowanie skm Gdańsk - Wejherowo? Oby!

    • 5 6

    • Naiwny...

      • 2 0

    • Linia Gdańsk Śródmieście - Rumia należy do SKM.

      Więc na zmiany bym nie liczył.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane