• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: kryzys w komunikacji to efekt wieloletnich zaniedbań

Mateusz
12 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Według naszego czytelnika, obecny stan komunikacji miejskiej w Gdańsku to nie zła passa, a wieloletnie zaniedbania na wielu polach. Według naszego czytelnika, obecny stan komunikacji miejskiej w Gdańsku to nie zła passa, a wieloletnie zaniedbania na wielu polach.

Po ostatnich wypadkach i kolizjach gdańskiej spółce GAiT zostały już tylko dwa sprawne rezerwowe tramwaje. Otrzymaliśmy sporo ciekawych spostrzeżeń od naszych czytelników, zaniepokojonych tym, co się dzieje z transportem zbiorowym w Gdańsku. Poniżej list pana Mateusza, który uważa, że obecny kryzys ma co najmniej trzy przyczyny.


Oto jego list:

Chciałbym zwrócić uwagę na pewną bardzo ważną kwestię w kontekście tekstu "Trzymajmy kciuki za tramwaje". Artykuł skupia się głównie na tym, że w Gdańsku jest coraz mniej sprawnych tramwajów. Natomiast kwestia bezpieczeństwa oraz zapobiegania kolejnym wypadkom jest tylko delikatnie wspomniana na końcu.

Najbardziej wstrząsające w tym artykule było dla mnie to zdanie "prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów trzyma kciuki, by pechowa passa się skończyła".

Naprawdę? Prezes trzyma kciuki? Zamiast zlecić kontrolę bezpieczeństwa wszystkich zwrotnic? Zamiast zwrócić uwagę, że w Gdańsku przez lata zaniedbywano bieżące utrzymanie tramwajów? Zamiast postawić na dodatkowe szkolenia dla motorniczych lub starać się o zwiększenie bezpieczeństwa w newralgicznych punktach?



Uważam, że zamiast trzymać kciuki za nasze tramwaje, powinniśmy raczej zwrócić uwagę na przyczynę tego stanu rzeczy. I uważam, że przyczyną nie jest "zła passa", a po prostu wieloletnie zaniedbania.

Niestety nie można wyeliminować wszystkich czynników (jak np. wypadków spowodowanych przez innych kierowców), ale przynajmniej można należycie zadbać o obszary, w których jest się bezpośrednio odpowiedzialnym za bezpieczeństwo pasażerów.

Przede wszystkim bieżące utrzymanie i właściwe serwisowanie tramwajów. Przypomnę wypadek z tirem na al. Hallera - pod uwagę brana jest awaria hamulców w pojeździe. Nie powinno być takiej sytuacji - serwisanci GAiT muszą być pewni, że hamulce zadziałają w każdej sytuacji - a jeśli nie, to tramwaj jest potencjalnie niebezpieczny i nie może wyjeżdżać na trasę.

Przypomnę także artykuł o serwisowaniu tramwajów Pesy - to pytanie można dziś powtórzyć - czy GAiT dobrze dba o tramwaje?

Po drugie infrastruktura techniczna - utrzymanie jej to nie tylko wygoda motorniczych (tak jak ze zwrotnicą na skrzyżowaniu 3 Maja i Nowych Ogrodów) ale także kwestia bezpieczeństwa i opóźnień - jak mogliśmy się w ostatnich dniach przekonać. Tutaj również nie powinno być sytuacji, w której podejrzewamy awarię zwrotnicy. Po to jest serwisowanie i bieżące utrzymanie infrastruktury, by do takich sytuacji nie dochodziło.

A wiem co najmniej o jeszcze jednym przypadku awarii zwrotnicy - w zeszłym roku na skrzyżowaniu Pomorskiej i Chłopskiej, gdzie część tramwaju pojechała prosto, a środkowy człon "postanowił skręcić". Wydaje mi się, że ta kwestia leży po stronie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, a skoro tak, to GAiT powinien uciekać się do wszelkich środków, by wymagać właściwej obsługi infrastruktury technicznej.

Ostatnia sprawa to edukacja motorniczych, postawienie na szkolenia oraz sprawdzanie, gdzie można poprawić infrastrukturę drogową, by do wypadków nie dochodziło w ogóle lub by zdarzały się dużo rzadziej. Ostatnio czytałem o dwóch pomysłach stworzenia buspasów przez skrzyżowania - na rondzie de La Salle oraz na skrzyżowaniu Dmowskiego i Grunwaldzkiej. Wierzę, że można także znaleźć mądre rozwiązania w tych miejscach, w których zdarza się, że samochód wpada pod tramwaj.

I naprawdę: zamiast trzymać kciuki, trzeba wziąć się do roboty.

Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • ... (1)

    Stare tramwaje powinny być nie dopuszczne do wjazdu na torowiska. Nie raz jadąc linia 3 ( Stary skład) na wysokości lotosa w stronę gdańska głównego na światłach tramwaj zsuwa się lekko bo stoi z górki a hamulce nie działają. Czekać kiedy tylko dojdzie tam do tragedii i sparalizuje całe śródmieście! Dodatkowo nie było dnia od jakiegoś czasu żeby nie było awarii tramwajów. A to napięcie a to wypadek. Ludzie zacznijcie coś z tym robić.

    • 1 1

    • Stare tramwaje są najlepsze i wygodne ;)

      • 0 0

  • Dokladnie tak to efekt lat zaniedbań władz miasta i faworyzowanie ruchu blachosmrodów wmiescie! (12)

    Miasto kupuje stary złom Niemiecki,"Niemiec płakał jak sprzedawał"Podnosi ceny biletów ,obniża stawki za parkowanie,likwiduje zieleń pod parkingi na osiedlach.Trwoni pieniądze na swoje kaprysy nikomu niepotrzebne i mówi ze niema pieniędzy na komunikacje. Sami za to kupuja sobie elektryczne auta słuzbowe budują parkingi bezpłatne dla siebie urzedasów.I maja gdzies mieszkanców zniechecajac ich do komunikacji miejskiej a setki milionów wydaja na ulice.I dodatkowo cha autostrady nad morzem

    • 95 67

    • Jak zawsze zaplute buractwo hejtuje bo mózg zatruty spalinami od tworzenia i stania w korkach. (3)

      Przypomnij sobie baranie jeden z drugi ile placiłes rok temu za parkowanie nad morzem a ile teraz zapłacisz.Połowa parkingów nad morzem bedzie całkiem bezpłatna a druga będzie miała stawkę 5 zl za caly dzień a nie za godzine!
      W takim razie komunikacja miejska nad morze tez powinna być bezpłatna.

      • 2 3

      • Tak jest! (2)

        Plaża tylko dla sprawnych fizycznie, odpornch na upały, mogących stać godzinę w tramwaju. Samochody wysadzić. A emerytów rozstrzelac

        Czasem myślę, że waszd groteskowe wypowiedzi są satyrą, ale jednak nie. To wciąż skrajnie egoistyczne podejście. To smutne, że w tym świecie chorzy psychicznie mogą nawet pochodami blokować miasto, prezydent ich wspiera, a zapominacie o tych, dzięki którym mamy tą wolność ;)

        • 4 1

        • Nie zapominaj o tych,dzięki którym mieliśmy komunę. Jak mamy ich rozróżnić? Rzygam historią.

          • 0 0

        • bardzo trafnie ujęte

          ta powszechna dążność do przesadzania mieszkańców siłą z samochodu na rower to czysty egoizm nasterydowanych maniaków siłowni, którzy zupełnie nie rozumieją, że młodość nie trwa wiecznie. A los bywa bezlitosny.
          W każdym razie - nie mam ochoty dyskutować z idiotami, których zdaniem wszyscy mają być tacy sami jak oni.

          • 2 1

    • Faworyzowanie ruchu blachosmrodów... no ciekawe strasznie Zenek jak będziesz musiał wziąc pracę na drugim końcu miasta a Twoja żona też gdzie indziej a do tego gdzieś po drodze dzieciaki trzeba do szkoły czy przedszkola podwieźć, ciekawe ciekawe jak to zrobisz bez skorzystania z samochodu.

      • 3 0

    • Miasto obniża stawki za parkowanie??? (1)

      Gdzie, kiedy???

      • 10 4

      • On pewnie z tych w rajtuzach, oni oderwani od rzeczywistości są...
        Może jeszcze bilety na komunikację potanieją, co? :D
        Ceny komunikacji są za wysokie, jak na "wysoki standard" usług...

        • 8 1

    • Istota problemu (1)

      Łatwiej kupić nowe tramwaje za kilka milionów sztuka z nie swojej kasy, niż pilnować utrzymania stanu technicznego już posiadanych pojazdów.
      W sumie łatwa praca - robię niewiele, a jak się pokończą sprawne pojazdy to bierzemy kolejny kredyt na nowe.
      W prywatnej firmie taki dyrektor by wyleciał.

      • 19 0

      • Ale tu nie chodzi o to, żeby pracować, tylko o to, żeby mieć pracę - najlepiej do emerytury

        • 8 0

    • (1)

      Leki brałeś?

      • 13 11

      • Nie.

        A trzeba? Mamusia nic mi nie mówiła jak szła do roboty, a tatuś leży pijany. Do szkoły nie chodzę, bo kumple jak mnie widzą to pukają się czoła i maja polewkę, a ja nie wiem o co.

        • 3 8

    • wyluzuj !!!

      pośladki !!!

      • 4 5

  • Czytelniku! Aby pisać na dany temat to trzeba choć czasomi przeglądnąć stare informacje na temat modernizacji sieci tramwajowej (2)

    Najczęściej na forach wypowiadają się laicy, którzy nie mają bladego pojęcia.
    Zarzucanie miastu, że kupuje stare złomy to świadczy o tym, że ten ktoś to po prostu imbecyl.
    Tramwaje, tzw ex dortmundery przed ich ustawienie ma szynach były poddane w Polsce gruntownej modernizacji wraz z podwoziem. Zapewne laik nie zauważył, że człon środkowy jest praktycznie nowy. W wersji oryginalnej był on wysoko podwoziowy a obecnie jest dostosowany dla osób niepełnosprawnych.
    Przyczyn tych kolizji należy szukać bardziej w zajezdni a nie na torach.
    Wymieniono tramwaje, wymieniono torowiska, a zapomniano o jednej podstawowej kwestii.
    ZAPOMNIANO WYMIENIĆ SERWIS TECHNICZNY W ZAJEZDNIACH !!!
    Tam dalej tkwi głęboka komuna i prowizorka.

    • 3 2

    • Jaki gruntowny remont!!!!
      Czlowieku nie wiesz o czym piszesz!!#!

      • 1 1

    • Widocznie i ty jesteś laikiem skoro wypowiadasz się na temat zajezdni, najwidocznie nie wiesz jakie problemy ma zajezdnia,brak ludzi itp.
      Tzn. prowizorka może ratuje ten zaklad!
      Chyle czoła i wspołczuje ludziom tam pracujacym (nie wszystkim)

      • 3 1

  • Ja nigdy nie kupuję biletu u kierowcy ZTM. (2)

    Mam do dyspozycji biletomat.

    • 8 1

    • (1)

      Gdzie masz biletomat? W pojazdach nie znalazłem

      • 1 1

      • Jak w niedzielę rano masz piekarnie zamknięta to nie będziesz jadł aż do otwarcia w poniedziałek? Czy kupisz sobie wcześniej albo gdzie indziej?

        • 2 0

  • Dziś po poludniu (8)

    W Nowym Porcie stuknie tramwaj 1107 na linii 10

    • 58 17

    • a czy 1107 to nie jest dziś czasem 7 ?

      • 0 0

    • 1107 tramwaj lini numer 10

      jechałem dziśiaj spod stadionu energa do siedlec pętli o 16-15 spod stadionu energi i zajechałem szczęśliwie bez żadnych atrakcji

      • 3 0

    • A Annuszka (1)

      Właśnie rozlała olej na przejściu przez tory, więc uważaj.

      • 7 1

      • ... ile by tego oleju nie rozlała - tym razem (nadal) głowy nie polecą (ani po bruku, ani po szczeblach kariery).

        • 2 0

    • Co wy piszecie za głupoty (2)

      W Gdańsku komunikacja działa świetnie. Co tydzień widzimy artykuły o tym, że Gdańsk kupuje nowe tramwaje... trolle wręcz pieją z zachwytu jak ten gdańsk się rozwija i jak daleko w tyle zostawił już Paryż i Londyn. Przecież to w Gdyni jest marazm i nic się nie dzieje.

      • 14 6

      • Co ty pieprzysz.. (1)

        Gdańsk kupuje..Gdańsk kupuje ale za nasze, mieszkańców, płatników VAT pieniądze.i nie życzę sobie by słabo wykwalifikowani, pracownicy ZTM je rozbijali, a my mamy 3mać kciuki..

        • 14 2

        • skoro kupuje to gdzie one sa? Jak narazie ogłosili jakiś przetarg, który nie wypalił bo ksy nie starczyło. Drugi ma się odbyć lada dzień na ... 15 nowych tramwajów, które MOŻE będą dostarczone w 2018. Gdańsk jak narazie kupował złomy z niemiec... 40 - 50 letnie

          • 10 0

    • To ty Czesiu?

      Masz 2 zmianę 3

      • 11 0

  • Czytelnik-specjalista (17)

    Wiedza na poziomie prezesa.

    • 59 136

    • No to powiedz mądralo, gdzie czytelnik nie ma racji (5)

      Tylko konkrety proszę

      • 16 4

      • nigdzie czytelnik nie ma racji, tylko snuje domysły nie posiadając żadnych danych (4)

        kolejny internetowy specjalista z wyciętego lasu
        ma swoją opinię,
        ile ludzi tyle opinii
        a podstawy do tego jakie? jakieś fakty może?
        nie ma?

        • 6 22

        • Otóż ma rację (1)

          Bo posiada wiedzę o infrastrukturze i wymogach wobec jej funkcjonowania. Ma też konkretne rekomendacje. Sam byś głupi trollu nie wiedział nawet jak zwrotnice wpływają na bezpieczeństwo i w jakim są stanie.

          • 6 2

          • oho, koniec argumentów i początek wyzwisk

            czytlnik nie ma bladego pojęcia o czym pisze,
            to zwykły oglądacz seriali o niewolnicy Izaurze

            • 0 1

        • Podałeś same fakty, konkrety i podstawy. (1)

          Jesteś raczej z modlących, czy z frakcji trzymania kciuków za tabor w GAiT?

          • 1 2

          • czytelnik też nie podał ani jednego faktu

            tylko woje wyssanez palca opinie
            ogórku małosolny

            • 1 2

    • (1)

      taki autosabotaż

      • 5 0

      • raczej młode wilki

        chcą wygryźć prezesa ze stołka i przysyłają na trojmiasto.pl takie wyciskacze łez, a dziennikarze jak zwykle nie połapali się, że ktoś nimi manipuluje

        • 1 1

    • Wyższa. (2)

      • 20 2

      • A to akurat nie sztuka (1)

        • 11 0

        • Nie ważne co umiesz, ważne kogo znasz (albo na kogo masz "haki").

          • 5 3

    • U kogoś zabolała konstruktywna krytyka (3)

      I dalej stawiać minusy i bąki zbierać...

      • 15 8

      • (2)

        To jest konstruktywna krytyka? Facet pie*doli trzy po trzy, ze awarie mechaniczne się nie powinny zdarzać.

        • 8 23

        • masz problemy z czytaniem? (1)

          Facet pisze, że te problemy to nie przez zły los, tylko brak odpowiedniego serwisu taboru oraz infrastruktury. Oraz brak szkoleń.
          I naprawdę trudno jest mu nie przyznać racji.

          • 28 2

          • Dokładnie

            W GAiT i kiedyś ZKM słynna była maksyma: "zajmiemy się tym, jak już się zepsuje".

            • 20 1

    • (1)

      O tym że bazie serwisowej panowało (i pewnie nadal panuje) bezhołowie i każdy robi co chce, to wiadomo nie od dziś. Poziom utrzymania taboru - osoby jeżdżące tramwajami same widzą jak to wygląda. Kierownictwo przez wiele lat nie sprawowało (i nadal nie sprawuje) jakiegokolwiek nadzoru nad tą sferą, a gdy kota nie ma to myszy harcują. Przy czym nikomu nie zależy na poprawie - ani kierownictwu, ani "dołom" nie chce się pracować, sytuacja której biorą pensję za obijanie się wcale im nie przeszkadza. A w razie wypadku zawsze można powiedzieć że winny jest motorniczy.

      • 42 3

      • Maniek ,
        Skoro wiesz nie od dziś , to dlaczego tak długo milczałeś !

        Po wpisie niżej , " potrzymać kciuki za 2/3 stawki prezesa" ,
        to wychodzi na to , że dobrze się znajdujesz w tym bezhołowiu .

        Obserwator .

        • 6 10

  • A najtaniej to by było zawierzyć tramwaje Matce Boskiej. Władza (centralna) byłaby szczęśliwa

    biskupi też, a odpowiedzialność byłaby w niebiosach !!! I z absolutnie czystym sumieniem można by dalej nie robić NIC !!!

    • 4 1

  • Stan zwrotnic i rozjazdów tramwajowych przypomina, za przeproszeniem, miasto Łódź...

    Np. Hucisko-Wały Jagiellońskie - wystarczy obserwować co dzieje się z wózkami tramwajów (np. nowiutkich z PESA) podczas przejazdu po tym złomie... ż e n a d a!!!

    • 5 2

  • (9)

    Dlaczego prezes GAiT nie wyleciał jeszcze na zbity pysk skoro dzień w dzień jakiś tramwaj albo stoi zepsuty albo bierze udział w wypadku

    • 259 16

    • Bo...

      Pewnie jest znajomym Prezydenta Miasta Gdańska lub jest jemu przychylny?

      • 2 0

    • Bo jest krewnym i znajomym pewnego królika? (1)

      Który w dodatku za dużo wie o tym króliku?

      • 23 0

      • Dlatego że swego czasu specjalnie dla pana Lisickiego utworzono stanowisko w ZKM :)

        Powołąno urząd "wiceprezesa zarządu i dyrektora ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju " żeby się chłop nie nudził po rozstaniu z funkcją wiceprezydenta :) A potem awansik i proszę..

        • 9 1

    • Bo kazdy wypafek jest z winy (3)

      Motorniczego

      • 17 25

      • (1)

        a nawet jeśli nie jest, to i tak odczuje to finansowo

        • 22 0

        • Wkrótce zabraknie motorniczych

          Wezwą słynną tramwajarkę z odsieczą

          • 14 1

      • Jełopy nie pojęły i minusują

        W GAiT zawsze jest wina motorniczego.
        Tak samo jak było z wypadkiem "Lechii" na Morenie, która wbiła się w wóz sieciowy stojący na torowisku. Wina motorniczego była taka, ze dopuścił idiotów z nadzoru ruchu do tramwaju, a ci odcięli zasilanie i puściły hamulce. Zdrowiem przypłacił to niewinny człowiek, a w sumie szczęście GAiT-u, że ten samochód tam stał, bo inaczej tram poszedłby w dół, aż na Siedlce - bez jakiejkolwiek kontroli. Byłaby masakra.

        • 42 3

    • Rączka rączkę myje

      Na niebieskie flagi była kasa. Wolą zapraszać uchodźców, których powinni umieścić w ośmiu mieszkaniach, wiecie czyich.

      • 13 7

    • dawno powinien czyścić Zwrotnice !!!#!

      • 11 0

  • A można przecież wsiąść do...

    ....auta. Wygodnie, klima, muzyka jaką lubię i pedałować nie trzeba
    Proste.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane