• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "osłupkować" całe ścisłe centrum Gdańska

24 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat Zakończono montaż słupków na Głównym Mieście
Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania. Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania.

W tym roku w centrum Gdańska mają się w końcu pojawić słupki pneumatyczne, które skuteczniej niż dotychczasowe rozwiązania zablokują kierowcom wjazd. Zdaniem naszego czytelnika to jednak wciąż za mało, by problem rozwiązać. - Od lat powinien być w Gdańsku sukcesywnie wdrażany plan inteligentnego osłupkowania całego ścisłego centrum - od PodwalaMapka do PodwalaMapka, od Wyspy SpichrzówMapka po Forum GdańskMapka - uważa.



W ścisłym centrum miasta powinno pojawić się więcej słupków blokujących kierowcom wjazd?

Władze Gdańska zapowiedziały, że w tym roku wezmą się za docelowe rozwiązanie problemu z wjeżdżaniem samochodami na Długą, Długi Targ Mapka i okoliczne uliczki będące w Strefie Ograniczonej Dostępności.

Receptą ma być 40 pneumatycznych słupków (tzw. pilomaty). Mają one zastąpić sfatygowane już i regularnie niszczone przez niesfornych kierowców słupki żeliwne. Urządzenia mają pojawić się na drogach prowadzących do Długiej i Długiego Targu. M.in. na PiwnejMapka, KołodziejskiejMapkaOgarnejMapka. Aktualnie w tym rejonie jest tylko pięć podobnych słupków.

"Rajd" po Długiej. Zarzut usiłowania zabójstwa dla kierowcy

Poniżej opinia naszego czytelnika, który uważa, że miasto w temacie słupków powinno pójść jeszcze dalej. I to dosłownie:

"Strefa ograniczonej dostępności w Gdańsku to fikcja. Straż Miejska jest niedofinansowana od lat. A jej absolutne niedopasowanie do dzisiejszych realiów jest wręcz legendarne.

Usunąć samochody z przejść, chodników, trawników



Szansa, by dostać blokadę w Gdańsku, parkując źle gdziekolwiek indziej niż na trzech najpopularniejszych wśród strażników ulicach Śródmieścia, jest niewiele większa niż wygrana w totka. Zapewne z przyczyn politycznych miasto Gdańsk nawet nie rozważa częściowej prywatyzacji egzekwowania przepisów parkingowych (co jest prawem dopuszczalne!), bo głosy osób uzależnionych od swoich samochodów są ważniejsze niż bezpieczne chodniki.

Sam jestem kierowcą, nie mówię o tym, by sypać mandatami na miliony, tylko usunąć samochody z przejść dla pieszych, wąskich chodników, trawników.

Osłupkować całe ścisłe centrum miasta



Ale wracając do tematu. Od lat powinien być w Gdańsku sukcesywnie wdrażany plan inteligentnego osłupkowania całego ścisłego centrum miasta - od Podwala do Podwala, od Wyspy Spichrzów po Forum.

Pijany wjechał autem na Długi Targ. Zatrzymali go świadkowie Pijany wjechał autem na Długi Targ. Zatrzymali go świadkowie

Na zachodzie istnieją liczne inteligentne systemy dostępowe na podstawie kamer sczytujących rejestracje samochodu. Wtedy, na tak wygrodzonych terenach centrów miast, swobodnie kursują autobusy, śmieciarki, a dostawcy i taksówkarze wykupują online (w systemie czynnym całodobowo) za symboliczne kwoty dostęp dla swoich pojazdów. Goście hoteli i apartamentów wykupują dostęp na konkretny samochód i czas albo pozostawiają pojazd dalej i spacerują. Takie Śródmieście jest potem strefowane lub wręcz wyznaczane są bramki "wjazdowe" i "wyjazdowe" dla konkretnych ulic i podwórek, a mieszkańcy otrzymują dostęp na odpowiedni kawałek - by dojechać i zaparkować pod domem i z niego wyjechać - a nie, tak jak teraz, na całe Śródmieście.

Taki system praktycznie:

  • wykluczyłby udział Straży Miejskiej w weryfikowaniu prawa do wjazdu do strefy (szczególnie w sezonie, gdy praktycznie codziennie strażnicy na wjazdach na Główne Miasto sprawdzają przepustki), ograniczyłby liczbę niesłusznie wpuszczanych pojazdów,
  • uregulował i uprościł wydawanie przepustek (po co naklejki, gdy jest baza numerów rejestracyjnych), zwiększył dochody z tego tytułu,
  • z czasem umożliwił łatwe wprowadzenie strefy zielonego transportu, bo samochody niespełniające wymogów ustawy byłyby w systemie "odrzucane" od wydawania przepustki.

  • Latem ubiegłego roku wjazd na Długą i Długi Targ został zastawiony takimi barierkami. Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe.
  • Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania.
Mamy wyjątkowo piękne Śródmieście, czas zacząć dialog technologiczny nad docelowym rozwiązaniem i walczyć o to, by było to miejsce bezpieczne dla pieszych, wolne od zbędnych samochodów i wirujących pseudotaksówek, estetyczne (bez barierek metalowych, wiecznie przesuwanych betonowych przegród).

Taki kierunek nas czeka prędzej czy później. Tylko że my za 10 lat będziemy zrywać teraz montowane barierki - a bo to nie przewidziano pociągnięcia światłowodu, nie ma miejsca na kamerę albo w sumie to lepiej było zamontować ulicę wcześniej, zamiast tutaj, bo strefa urosła. Czyli typowo - po polsku!".

Od Redakcji: W ubiegłym roku operatorzy monitoringu miejskiego przekazali policji 20 zgłoszeń oraz sporządzili 40 notatek dot. łamania przez kierowców przepisów w rejonie ul. Długiej i Długi Targ. Dodatkowo przekazali też 25 zgłoszeń w tej samej sprawie do patroli straży miejskiej. W sumie zgłoszenia te dotyczyły 85 ujawnionych przypadków wjazdu, a więc złamania obowiązujących przepisów.


Film z czerwca ubiegłego roku:


Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (245) ponad 10 zablokowanych

  • A co z karetkami?

    • 1 1

  • Pomysł (8)

    Nie montować tych słupków zamiast tego ruszyć straż miejską w teren i sprawnie odholowywać kierowców naruszających przepisy. Takie rozwiązania są w cywilizowanych miastach.

    • 120 25

    • Pewnie, że tak.

      Niech SM weźmie aparaty do ręki. Na mandatach zarobią krocie. Ale w tym chorym mieście nie można karać turystów, bo się obrażą. Niestety takie mamy władze Gdańska. SM wlepiają mandaty tylko, gdy kogoś złapią w jadącym aucie. Wystarczy zaparkować, uciec i nic nie zrobią.

      • 3 1

    • Straż miejską? Dobreeee (5)

      widziałeś kiedyś strażnika miejskiego na patrolu? Albo widziałeś kiedyś strażnika miejskiego, który cokolwiek odholowuje?

      • 17 16

      • tak (3)

        Strażników (a chyba częściej strażniczki) widziałem wielokrotnie (ale nie holujących). Często na Ogarnej i na wjeżdzie na Św. Ducha. Tylko że musieliby tam stać non stop, bo tak wielu jest wjeźdżających tam ignorujących zakazy. Mieszkam niedaleko i jeżdżące samochody z rejestracjami z innych rejonów Polski lub nawet zagranicy to codzienność.

        • 23 0

        • Slupki, oznakowanie (1)

          A moze oznakowanie jest zbyt slabe? I dlaczego google prowadzi bezczelnie uliczkami objetymi strefa a nie w ulice Szeroka, ktora jest juz poza strefa? Rondo przy Targu Drzewnym wymaga w godzinach szczytu skupienia, ja ostatnio kompletnie przez przypadek skrecilem za wczesnie w te ulice za teatrem (choc targ weglowy obok jest wielkim parkingiem), i juz ciezko bylo sie wycofac, widzieli ze wiem.
          , ze sie polapalem, ze probuje sie wycofac i zamiast poradzic osobie co przez przypadek popelnila blad, to od razu mandat i 8 pkt karnych, pierwszych w 25 letniej karierze kierowcy. W tym czasie dziesiatki aut kolo nich przejechalo, czesc pewnie celowo, czesc zapewne tez bardziej skupialo sie syt na rondzie. Owszem, mialem pecha, moja wina. Ale z takimi intencjami to taka straz miejska miasta nie uporzadkuje. A co dopiero ludzie z zewnatrz. Dlatego lepiej niech postawia te slupki albo jednoznacznie oznakuja, zeby nikt na ruchliwym wielopasmowym rondzie ewidentnie przypadkowo nie wjezdzal w strefe. Celem istnienia SM w Gdansku jest kasowanie a nie prewencja, zapobieganie, pouczanie. Moze zwykla firme windykacyjna zatrudnic zamiast sluzby mundurowej? Efektywnosc dzialania tej sluzby widac chocby w innych dzielnicach, jak malo skuteczny jest monitoring.

          • 1 4

          • Brak tez powtarzaczy wewnatrz strefy dla kogos kto wjechal nieswiadomie

            • 2 2

        • Miasto się promuje

          To się zjeżdżają niestety. :)

          • 5 2

      • codziennie

        na sw. ducha i kołodziejskiej codziennie ludzi zgarniaja, ale to najwidoczniej za malo.

        • 10 1

    • Dokładnie

      Wszystko byście betonowali. To służby są nieefektywne. Za granicą wystarczy znak przy strefie i jakoś wiadomo że można spodziewać się mandatu (wysokiego).

      • 5 3

  • Mieszkancy za free a przyjezdni niech placa

    Wogole nie popieram kasowania mieszkancow za parkowanie pod domem.
    Na co mi kupowanie karnetu jak w lecie i tak ledwo moge pod domem zaparkowac...?

    • 1 1

  • Stop szykanowaniu kierowców (2)

    Czy ktoś pomyślał jak mam dojechać na Starówkę z Potęgowskiej na Jasieniu? Jak będę chciał to wjadę nawet nad Motławę na ten deptak i nic mi nie zrobicie

    • 17 38

    • Gdańsk nie ma starówki słoiku. Już czas się poduczyć albo wracać do Ełku.

      • 4 0

    • Wiedź nie nad, a do.

      Wszystkim gdańszczankom i gdańszczanom dobrze to zrobi. Tobie w zasadzie również.

      • 3 1

  • Tak przy okazji, dwa zadania o słupkach chodnikowych (4)

    Zakończył się remont ulicy Węglarskiej, na chodnikach tej krótkiej uliczki pojawiło się ponad 20 słupków.
    Czy jeden znak zakazu, by nie załatwił tematu?

    ad

    • 5 5

    • Oczywiście, że nie. Kierowcy traktują takie znaki umownie, albo udają, że ich nie widzą, bo nawigacja... (1)

      • 4 1

      • ale mamy SM...

        • 1 1

    • Gdzie tam, mało Ci zdjęć jak baran jeden z drugim stoi na zakazie? U mnie (Śródmieście) dopiero blokady i mandaty nauczyły, że te znaki nie stoją jako 'ozdoba'. Owszem, raz dziennie znajdzie się jeden czy dwóch młotków co postawią swoje szroty na strefie objętej zakazem, ale nie cały ciąg jak kiedyś.

      • 2 0

    • oczywiście zdania, a nie "zadania"

      sorry
      ad

      • 0 2

  • drogi Czytelniku. Osłupkuj sobie mózg - bo nic ci wiecej nie pomoże.

    • 4 4

  • Słuchaj mózg sobie oslupkuj

    • 3 2

  • (8)

    Przecież obserwując to co się dzieje na mieście to pomimo tego ,że jak są słupki to samochody i tak stoją zaparkowane za nimi pan kierofczyk musi zaparkować więc traktuję chodnik jako pas ruchu i wie, że nikt mu mandatu na 1500 za jazdę po chodniku nie wystawi no i sobie parkuję bo kto mu zabroni

    • 41 27

    • Tak samo jak nie wystawi mandaciku kolesiom w obcisłym jadcym kolarzowkami po chodnikach (7)

      • 4 9

      • Obluda rowerzystow

        O, tak. To jest towarzycho. Blokuje jezdnie przez pol miasta, teorzy sie korek, a gdy czerwone swiatlo, to zjezdza sobie na chodnik i objezdza zeby nie stac. Albo niech beda konsekwentni i przestrzegaja prawa zawsze, rowniez na swiatlach, albo niech zjada czasem na ten pusty chodnik zeby rozladowac korek i przepuscic kierowcow, skoro lamanie prawa przed swiatlami mu niestraszne.

        • 3 0

      • Odspawaj się od fotela kierowcy i trochę poczytaj wtórny analfabeto. (3)

        • 8 3

        • (1)

          Co niby ma poczytać?

          • 1 0

          • Przepisy o ruchu drogowym na dobry początek.

            • 1 1

        • Odspawaj d od roweru

          • 3 2

      • Biedny czlowiek (1)

        Wszędzie widzi rowerzystów. Nocami mu się snia. Rozmawia z żoną o zakupach i co drugie zdanie gdzieś wtrąca "rower", "obcisłe gacie". To chyba jakaś choroba.

        • 5 3

        • Biedny człowiek to wszędzie widzi auta a to normalny rozwój cywilizacji.

          • 4 2

  • w dużym pokoju sobie postaw slupki dzbanie bez wyobraźni

    • 1 4

  • Nieborowska

    Zapraszam na Nieborowską. Hucpa kierowczyków osiągnęła poziom kuriozalny. Pomysł osłupkowania ulic powinien być wdrożony na wielu osiedlach.....

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane