• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: "osłupkować" całe ścisłe centrum Gdańska

24 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat Zakończono montaż słupków na Głównym Mieście
Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania. Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania.

W tym roku w centrum Gdańska mają się w końcu pojawić słupki pneumatyczne, które skuteczniej niż dotychczasowe rozwiązania zablokują kierowcom wjazd. Zdaniem naszego czytelnika to jednak wciąż za mało, by problem rozwiązać. - Od lat powinien być w Gdańsku sukcesywnie wdrażany plan inteligentnego osłupkowania całego ścisłego centrum - od PodwalaMapka do PodwalaMapka, od Wyspy SpichrzówMapka po Forum GdańskMapka - uważa.



W ścisłym centrum miasta powinno pojawić się więcej słupków blokujących kierowcom wjazd?

Władze Gdańska zapowiedziały, że w tym roku wezmą się za docelowe rozwiązanie problemu z wjeżdżaniem samochodami na Długą, Długi Targ Mapka i okoliczne uliczki będące w Strefie Ograniczonej Dostępności.

Receptą ma być 40 pneumatycznych słupków (tzw. pilomaty). Mają one zastąpić sfatygowane już i regularnie niszczone przez niesfornych kierowców słupki żeliwne. Urządzenia mają pojawić się na drogach prowadzących do Długiej i Długiego Targu. M.in. na PiwnejMapka, KołodziejskiejMapkaOgarnejMapka. Aktualnie w tym rejonie jest tylko pięć podobnych słupków.

"Rajd" po Długiej. Zarzut usiłowania zabójstwa dla kierowcy

Poniżej opinia naszego czytelnika, który uważa, że miasto w temacie słupków powinno pójść jeszcze dalej. I to dosłownie:

"Strefa ograniczonej dostępności w Gdańsku to fikcja. Straż Miejska jest niedofinansowana od lat. A jej absolutne niedopasowanie do dzisiejszych realiów jest wręcz legendarne.

Usunąć samochody z przejść, chodników, trawników



Szansa, by dostać blokadę w Gdańsku, parkując źle gdziekolwiek indziej niż na trzech najpopularniejszych wśród strażników ulicach Śródmieścia, jest niewiele większa niż wygrana w totka. Zapewne z przyczyn politycznych miasto Gdańsk nawet nie rozważa częściowej prywatyzacji egzekwowania przepisów parkingowych (co jest prawem dopuszczalne!), bo głosy osób uzależnionych od swoich samochodów są ważniejsze niż bezpieczne chodniki.

Sam jestem kierowcą, nie mówię o tym, by sypać mandatami na miliony, tylko usunąć samochody z przejść dla pieszych, wąskich chodników, trawników.

Osłupkować całe ścisłe centrum miasta



Ale wracając do tematu. Od lat powinien być w Gdańsku sukcesywnie wdrażany plan inteligentnego osłupkowania całego ścisłego centrum miasta - od Podwala do Podwala, od Wyspy Spichrzów po Forum.

Pijany wjechał autem na Długi Targ. Zatrzymali go świadkowie Pijany wjechał autem na Długi Targ. Zatrzymali go świadkowie

Na zachodzie istnieją liczne inteligentne systemy dostępowe na podstawie kamer sczytujących rejestracje samochodu. Wtedy, na tak wygrodzonych terenach centrów miast, swobodnie kursują autobusy, śmieciarki, a dostawcy i taksówkarze wykupują online (w systemie czynnym całodobowo) za symboliczne kwoty dostęp dla swoich pojazdów. Goście hoteli i apartamentów wykupują dostęp na konkretny samochód i czas albo pozostawiają pojazd dalej i spacerują. Takie Śródmieście jest potem strefowane lub wręcz wyznaczane są bramki "wjazdowe" i "wyjazdowe" dla konkretnych ulic i podwórek, a mieszkańcy otrzymują dostęp na odpowiedni kawałek - by dojechać i zaparkować pod domem i z niego wyjechać - a nie, tak jak teraz, na całe Śródmieście.

Taki system praktycznie:

  • wykluczyłby udział Straży Miejskiej w weryfikowaniu prawa do wjazdu do strefy (szczególnie w sezonie, gdy praktycznie codziennie strażnicy na wjazdach na Główne Miasto sprawdzają przepustki), ograniczyłby liczbę niesłusznie wpuszczanych pojazdów,
  • uregulował i uprościł wydawanie przepustek (po co naklejki, gdy jest baza numerów rejestracyjnych), zwiększył dochody z tego tytułu,
  • z czasem umożliwił łatwe wprowadzenie strefy zielonego transportu, bo samochody niespełniające wymogów ustawy byłyby w systemie "odrzucane" od wydawania przepustki.

  • Latem ubiegłego roku wjazd na Długą i Długi Targ został zastawiony takimi barierkami. Nie jest to jednak rozwiązanie docelowe.
  • Gdańsk zainwestuje w tym roku w nowe, pneumatyczne słupki, które mają być skuteczniejsze niż dotychczasowe rozwiązania.
Mamy wyjątkowo piękne Śródmieście, czas zacząć dialog technologiczny nad docelowym rozwiązaniem i walczyć o to, by było to miejsce bezpieczne dla pieszych, wolne od zbędnych samochodów i wirujących pseudotaksówek, estetyczne (bez barierek metalowych, wiecznie przesuwanych betonowych przegród).

Taki kierunek nas czeka prędzej czy później. Tylko że my za 10 lat będziemy zrywać teraz montowane barierki - a bo to nie przewidziano pociągnięcia światłowodu, nie ma miejsca na kamerę albo w sumie to lepiej było zamontować ulicę wcześniej, zamiast tutaj, bo strefa urosła. Czyli typowo - po polsku!".

Od Redakcji: W ubiegłym roku operatorzy monitoringu miejskiego przekazali policji 20 zgłoszeń oraz sporządzili 40 notatek dot. łamania przez kierowców przepisów w rejonie ul. Długiej i Długi Targ. Dodatkowo przekazali też 25 zgłoszeń w tej samej sprawie do patroli straży miejskiej. W sumie zgłoszenia te dotyczyły 85 ujawnionych przypadków wjazdu, a więc złamania obowiązujących przepisów.


Film z czerwca ubiegłego roku:


Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (245) ponad 10 zablokowanych

  • Treść artykułu , słownictwo , zdjęcia , jakbym czytał redaktora FRAGU (1)

    publikującego swoje artykuły na Trójmieście , tyle że pod swoim nazwiskiem.

    • 3 2

    • Dokładnie!

      Jeszcze brakuje tylko kilku zdań o 'urban sprawl' ,o szkodliwej OMT i drogach dojazdowch, ruinujących bezcenną tkankę miejską.
      A może przenieść FRAG np. na Ujeścisko? Będzie tam musiał aktywista dojechać KM , to mu się zmieni punkt widzenia :-)

      • 0 1

  • Czytelnik chyba ma firmę produkującą te słupki (2)

    85 przypadków wjazdów na cały rok to naprawdę ogrom...

    • 0 8

    • tak, 85 wjazdów w miejscu gdzie jest pełno pieszych, tak tak, to bardzo zdrowe i mało ryzykowne. Pomyśl czasem.

      • 1 0

    • Problem jest ogromny

      Przejdź się, najlepiej w weekend po tak zwanej Strefie Ograniczonego Dostępu
      Zobaczysz ile samochodów stoi tam bez identyfikatorów, większość na obcych rejestracjach.
      Polecam Ogarną, Św. Ducha, Podgarbary czy też Wełniarską.

      • 0 0

  • Kiedyś ludzie chodzili (2)

    Tylko pieszo dzisiaj nie przejdą pieszo nawet kilku ulic a potem płacz że w młodym wieku ma się cellulit czy problemy z kręgosłupem Lenistwo

    • 5 6

    • Lepiej chodzić kiedy się chce a nie non-stop!

      • 2 3

    • najpierw poczytaj co zmienia DNA ze tyjesz i bezdiesz tyc po smacznej zupce z kartonu

      • 1 2

  • Pozdrowienia dla geniusza od quizów

    • 0 1

  • Gdyby w Gdańsku w ramach rewitalizacji ulic historycznego centrum kładziono nawierzchnię przyjazną dla wózków i rowerów (1)

    a nie "historyczne" kocie łby, to skala ruchu rowerzystów i pieszych byłaby dużo większa. Większa liczba mieszkańców byłaby skłonna rezygnować z posiadania samochodu i jakość życia wszystkich mieszkańców uległa by poprawie. Stawianie słupków miałoby wtedy i sens ale jedynie na obrzeżach historycznej części miasta a nie na ulicach wewnątrz dawnej linii murów miejskich.

    • 0 6

    • ja bym był za zakazem jazdy rowerom i hulajnogom po takiej wydzielonej strefie - wy też stwarzacie zagrożenie.

      • 2 0

  • Opinia bez wyobraźni (2)

    Gdyby wprowadzić system jaki Pan proponuje trzeba by całkowicie wyeliminować z tego terenu hotele, gastronomię oraz wszelkie formy działalności turystycznej i wyprowadzić stad mieszkańców . Słowem w obrębie SOD zrobić całkowita pustynie bez ludzi i życia. Zostawić puste budynki. Oczywiście zamknąć też do zwiedzania wszystkie zabytki i kościoły. W Dworze Artusa czy Ratuszu zakazać organizacji jakichkolwiek wydarzeń. Rozwiązaniem problemu byłaby na pewno większa samodzielność pracowników SM. Oprócz sprawdzania na wjeździe powinni w trakcie patroli kontrolować wszystkie samochody. Tak się niestety nie dzieje. Wszelkie pojazdy zaparkowane bez odpowiednich zezwoleń są kontrolowane tylko po zgłoszeniu telefonicznym na 986, potem dyspozytor wysyła patrol.

    • 5 2

    • Mogą skorzystac z taksówki (1)

      Stare miasto wszędzie na świecie jest pozbawione prywatnej komunikacji samochodowej.
      I tylko wtedy czuje się czar starych domów i pustych ulic...
      P.S.
      Mogą jezdzic dorożki ale z workani na końskie odchody

      • 1 4

      • A kobiety w ciąży, kobiety z małymi dziećmi i osoby niepełnosprawne maja się nauczyć latać? Zakazać im wjazdu samochodem do domu gdzie są zameldowani, płacą podatki i mają prywatne (wykupione z gruntem ) mieszkania?!

        • 1 0

  • Słupki są OK ale mur na granicy to już przeszkadza. Dziwne miasto.

    • 0 4

  • Ten "geniusz" niech osłupkuje swój mózg - a raczej jego resztki.

    • 3 6

  • A co z kosztami?

    Pytanie tylko, ile milionów takie słupki kosztują, włącznie z ich konserwacją, naprawami i okresową wymianą? Bo w Gdańsku jest sporo potrzeb i wątpię, by akurat takie przedsięwzięcie było priorytetowe.

    • 0 3

  • Kamery, kamery kamery (3)

    Wszystkim zczytywać tablice rejestracyjne!
    Za 1 wjazd 20 zł plus 10 zl godz niezależnie gdzie postawi (rozjeżdżają podwórka) jak wjechał za zgodą zdiz..
    A bez zgody:
    1 raz 500 zł a potem po 1000 zł!!!

    Stare miasto jest dla mieszkańców i pieszych turystów a nie znotoryzowanego najmu któtkookresowego.

    Poza tym automatyczny system zwóci się w rok a później będzie kasa na konserwacje zabytków

    • 4 2

    • A wiesz choć, gdzie w Gdańsku jest Stare Miasto?

      • 0 3

    • Jedź do Korei Płn tam będą cię obserwować non-stop!

      • 0 2

    • Miesieczny koszt utrzymania takiej kamery

      Przekracza 1k PLN. Plus zakup systemu. Nie, to nie jest wyssane z palca

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane