• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: korekta oznakowania odkorkuje Słowackiego

Maciej Korolczuk
18 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych. Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych.

Czy niewielka korekta jest w stanie odkorkować jedno z kluczowych skrzyżowań przy obwodnicy Trójmiasta? Tak twierdzi pan Daniel, nasz czytelnik. Jego zdaniem wystarczy umożliwić kierowcom jazdę na wprost z jednego z dwóch lewoskrętów na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w kierunku lotniska. Drogowcy są jednak co do tego pomysłu sceptyczni.



Czy pomysł czytelnika usprawniłby poruszanie się po tym skrzyżowaniu?

Skrzyżowanie Słowackiego z Budowlanych to wąskie gardło na całej trasie Słowackiego prowadzącej w kierunku lotniska w Rębiechowie. Po tym, jak dwoma pasami sprawnie i szybko można pokonać trasę z Wrzeszcza (al. Żołnierzy Wyklętych i leśnym odcinkiem Słowackiego), po wjeździe na wiadukt nad obwodnicą, trzeba nie tylko zwolnić, ale często też stać w korku.

Na ostatniej prostej przed lotniskiem czeka bowiem trzypasmowe skrzyżowanie, które na wprost można przejechać tylko jednym pasem. Mimo że za skrzyżowaniem znów zaczyna się dwupasmowa jezdnia.

Pan Daniel, nasz czytelnik, sugeruje, że drogowcy powinni umożliwić kierowcom w tym miejscu jazdę na wprost także z jednego z dwóch lewoskrętów.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby dobudowanie prawoskrętu jako osobnego pasa, jednak byłoby to znacznie droższe niż umożliwienie kierowcom jazdy na wprost z już istniejącego pasa, który służy jako jeden z dwóch lewoskrętów - twierdzi nasz czytelnik. - Obecny cykl świateł do lewoskrętu prawie w 100 proc. pokrywa się z cyklem do jazdy na wprost. Analogiczne rozwiązania stosowane są na innych skrzyżowaniach w Gdańsku: prawoskręt z al. Rzeczypospolitej w Hynka czy lewoskręt z ul. Nowe Ogrody w ul. 3 Maja.
Przesuń aby
porównać
Nasz czytelnik zwraca też uwagę, że problem narasta, bo od kilku lat dynamicznie rozwija się infrastruktura wokół lotniska. Powstają nowe miejsca pracy, rośnie też liczba obsługiwanych pasażerów na samym lotnisku (w tym roku będzie ich już 5 mln).

- Dojazd kolejką PKM nie jest możliwy w każdym przypadku, a przystanek "Firoga" nadal nie powstał. W tym samym korku stoją też autobusy komunikacji miejskiej. Urzędnicy nie powinni zakładać, że raz wyznaczony przebieg ruchu powinien zostać na zawsze - uważa pan Daniel.

GZDiZ: To by pogorszyło, a nie poprawiło przepustowość



Uwagi naszego czytelnika przekazaliśmy działowi Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Jak wyjaśnia jego kierownik, Robert Krasowski, proponowana zmiana polegająca na umożliwieniu jazdy na wprost ze środkowego pasa spowodowałaby istotne pogorszenie przepustowości tego wlotu w istniejącym układzie sterowania ruchem.

- W chwili obecnej program sygnalizacji świetlnej pracuje w ten sposób, że w przypadku pełnej detekcji, tj. sytuacji, w której wszystkie potoki ruchu pieszego i samochodowego otrzymują światło zielone w jednym cyklu, zgodnie z przyjętym układem faz przez pierwsze 19 sekund sygnał zielony otrzymują pojazdy jadące w kierunku portu lotniczego, a w tym czasie pojazdy skręcające w lewo w ul. Budowlanych mają sygnał czerwony - zaznacza Krasowski. - Oznacza to, że jeden pojazd poruszający się w tej relacji zablokowałby możliwość jazdy ze wspólnego pasa na wprost. Następnie przez 45 sekund wyświetlany jest sygnał zielony dla obu tych relacji, a w dalszej kolejności przez 11 sekund sygnał zielony otrzymują wyłącznie pojazdy skręcające w ul. Budowlanych. W tym przypadku pojedynczy pojazd jadący na wprost uniemożliwiłby skręt w lewo pozostałym.
Jak tłumaczy, nieco inaczej proporcje podziału sygnału zielonego przedstawiają się w przypadku braku detekcji pieszej, czyli sytuacji, w której przejście dla pieszych przez ul. Słowackiego nie otrzyma światła zielonego w cyklu.

- Tym niemniej zasada rozdziału sygnału zielonego na relacje na wprost i w lewo jest podobna. Musimy również zaznaczyć, że taki dobór długości faz wynika nie tylko z sytuacji ruchowej na wlocie ul. Słowackiego, ale również na wlocie ul. Budowlanych, która w dużym zakresie otrzymuje sygnał zielony równolegle do analizowanego wlotu.
GZDiZ poinformował też, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu Słowackiego i Budowlanych wraz z funkcjonującą tam sygnalizacją świetlną zostały przeanalizowane dodatkowo w oparciu o wykonane pomiary ruchu, które odbywały się na przedmiotowym skrzyżowaniu przez siedem dni.

- Z wyłączeniem niedzieli zdecydowanie większy ruch odbywa się dla relacji skrętu w lewo, czyli w stronę ul. Budowlanych, a tym samym sposób funkcjonowania sygnalizacji świetlnej przy obecnych natężeniach należy uznać za prawidłowy - podkreśla Krasowski.

Opinie (126) 7 zablokowanych

  • Naiwniacy.
    Jedyne rozwiązanie to przestać jeździć autami po mieście tylko komunikacją miejską.

    • 6 9

  • Ekspert od 7 boleści (2)

    Takie rozwiazenie istnieje na kilku skrzyżowaniach w Gdańsku a także w Gdyni.
    Podpowiem ekspertowi - wprowadzcie na tydzien lub dwa to zobaczycie że będzie lepiej i to wszystkim. Tym z obwodnicy z kierunku Gdyni, tym z obwodnicy z Matarni (zawracających) a także tym jadącym na wprost.
    Korka do skrętu w lewo w Budowlanych jakoś nigdy nie ma takiego dużego jak do jazdy na wprost czy włączających sięz Obwodnicy, itp.

    • 9 8

    • Brednie, rano wielki korek jest na wprost . A po południu, równie wielki do skrętu w lewo

      • 1 0

    • Rano budowlanych jest zakorkowana, tak samo duzy ruch jest w lewo jak na wprost

      • 1 1

  • (1)

    Typowy Polak. On jeździ w strone lotniska to 10pasów w tą stronę bo stoi w korkach.

    • 8 6

    • A co niby powinno mieć priorytet twoim zdaniem?

      Dojazd do lotniska czy hordy Gdańszczan / Kaszubów jeżdżących do pracy Słowackiego-Budowlanych i Budowlanych-Słowackiego?

      • 0 0

  • (1)

    A kiedy skręt z 2 pasów z Traktu Konnego w 3 Maja ???

    • 5 1

    • S3

      Jeżeli zrobią dwa pasy do skrętu w 3Maja to muszą zdjąć zielona strzałkę czyli sygnalizator s3 Pomysł czy warto

      • 0 1

  • ty chyba nigdy słowackiego nie jechałeś skrobipióro,ani rano ani popołudniu,do góry czy na dół,to choć przeczytaj w raportach drogowych o przytkaniach,czy gdy obwodnica stanie przez jakiegoś d**ila

    • 2 0

  • Zdjęcie dawno nieaktualne

    Na wprost Budowlanych droga ma 3 pasy. Oprócz tego, co widać, w miejscu "wysepki", są dwa pasy w kierunku Budowlanych i Słowackiego.

    • 3 0

  • Słowackiego do Banina (2)

    Gdyby przedłużyć Słowackiego do Banina tak jak kiedyś było, to można by zostawić do skrętu w lewo tylko jeden pas , a dwa na wprost, gdyż ruch w stronę Budowlanych istotnie by się zmniejszył .

    • 16 0

    • (1)

      Otóż to! Bałwany wpierw zerwali ciągłość Słowackiego, a teraz problemy.

      • 8 0

      • Tym bardziej, że w planach przed budową, Słowackiego miało mieć ciągłość

        przez tory PKM. Skręt ze słowaka w budowlanych miał być tylko tymczasową protezą, do czasu zbudowania ciągłości do Banina!

        • 0 0

  • Powinna być szersza dyskusja zainicjowana przez czytelnika Daniela,dotycząca zlikwidowania korków w Gdańsku.

    Każdy z czytelników Trójmiasta dorzuci jakieś rozwiązanie i powoli rozwiążemy problem z zakorkowanym Gdańskiem. Bo problem jest .

    • 2 2

  • Hehe, kup kolejny samochód to odkorkuje się bardziej

    • 1 6

  • Najgorsze są zlotowy (3)

    Najgorsze są złotowy i te że skata co jadą niby w budowlanych a później blokują bo to niby pierwszy raz tam jadą .jakby nie było cwaniaków korki byłyby mniejsze.

    • 11 1

    • Najgorsze to są barany do tego zacietrzewione !!! (1)

      Kierownice ściska jakby miała się za chwile wyrwać z rąk i jedzie tak jak by był sam na drodze . Widzisz że ktoś zamierza wjechać na prawy pas i nie ważne czy to złotówa czy roztargniona blondyna - wpuść - korona z głowy nie spadnie a usprawnisz przejazd . Jak trafisz na tak samo inteligentnego i dojdzie do obcierki to wtedy masz czas na czekanie na policje ? Nie każdy kto zmienia w ostatniej chwili pas z lewego na prawy musi być cwaniakiem tak jak to oceniasz .

      • 0 1

      • Bdura.

        Rozumiem ludzi z innych miast ale tam notorycznie się wciskają z lewoskrętu na prawy pas do jazdy na wprost w stronę lotniska! To nie jest roztargnienie tylko wyrachowane cwaniactwo. Prawy stoi bo wpuszcza się wjeżdżających z obwodnicy i tych co cwaniaczą z lewoskrętu!

        • 0 1

    • Czy na sali jest tłumacz?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane