• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: korekta oznakowania odkorkuje Słowackiego

Maciej Korolczuk
18 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych. Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych.

Czy niewielka korekta jest w stanie odkorkować jedno z kluczowych skrzyżowań przy obwodnicy Trójmiasta? Tak twierdzi pan Daniel, nasz czytelnik. Jego zdaniem wystarczy umożliwić kierowcom jazdę na wprost z jednego z dwóch lewoskrętów na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w kierunku lotniska. Drogowcy są jednak co do tego pomysłu sceptyczni.



Czy pomysł czytelnika usprawniłby poruszanie się po tym skrzyżowaniu?

Skrzyżowanie Słowackiego z Budowlanych to wąskie gardło na całej trasie Słowackiego prowadzącej w kierunku lotniska w Rębiechowie. Po tym, jak dwoma pasami sprawnie i szybko można pokonać trasę z Wrzeszcza (al. Żołnierzy Wyklętych i leśnym odcinkiem Słowackiego), po wjeździe na wiadukt nad obwodnicą, trzeba nie tylko zwolnić, ale często też stać w korku.

Na ostatniej prostej przed lotniskiem czeka bowiem trzypasmowe skrzyżowanie, które na wprost można przejechać tylko jednym pasem. Mimo że za skrzyżowaniem znów zaczyna się dwupasmowa jezdnia.

Pan Daniel, nasz czytelnik, sugeruje, że drogowcy powinni umożliwić kierowcom w tym miejscu jazdę na wprost także z jednego z dwóch lewoskrętów.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby dobudowanie prawoskrętu jako osobnego pasa, jednak byłoby to znacznie droższe niż umożliwienie kierowcom jazdy na wprost z już istniejącego pasa, który służy jako jeden z dwóch lewoskrętów - twierdzi nasz czytelnik. - Obecny cykl świateł do lewoskrętu prawie w 100 proc. pokrywa się z cyklem do jazdy na wprost. Analogiczne rozwiązania stosowane są na innych skrzyżowaniach w Gdańsku: prawoskręt z al. Rzeczypospolitej w Hynka czy lewoskręt z ul. Nowe Ogrody w ul. 3 Maja.
Przesuń aby
porównać
Nasz czytelnik zwraca też uwagę, że problem narasta, bo od kilku lat dynamicznie rozwija się infrastruktura wokół lotniska. Powstają nowe miejsca pracy, rośnie też liczba obsługiwanych pasażerów na samym lotnisku (w tym roku będzie ich już 5 mln).

- Dojazd kolejką PKM nie jest możliwy w każdym przypadku, a przystanek "Firoga" nadal nie powstał. W tym samym korku stoją też autobusy komunikacji miejskiej. Urzędnicy nie powinni zakładać, że raz wyznaczony przebieg ruchu powinien zostać na zawsze - uważa pan Daniel.

GZDiZ: To by pogorszyło, a nie poprawiło przepustowość



Uwagi naszego czytelnika przekazaliśmy działowi Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Jak wyjaśnia jego kierownik, Robert Krasowski, proponowana zmiana polegająca na umożliwieniu jazdy na wprost ze środkowego pasa spowodowałaby istotne pogorszenie przepustowości tego wlotu w istniejącym układzie sterowania ruchem.

- W chwili obecnej program sygnalizacji świetlnej pracuje w ten sposób, że w przypadku pełnej detekcji, tj. sytuacji, w której wszystkie potoki ruchu pieszego i samochodowego otrzymują światło zielone w jednym cyklu, zgodnie z przyjętym układem faz przez pierwsze 19 sekund sygnał zielony otrzymują pojazdy jadące w kierunku portu lotniczego, a w tym czasie pojazdy skręcające w lewo w ul. Budowlanych mają sygnał czerwony - zaznacza Krasowski. - Oznacza to, że jeden pojazd poruszający się w tej relacji zablokowałby możliwość jazdy ze wspólnego pasa na wprost. Następnie przez 45 sekund wyświetlany jest sygnał zielony dla obu tych relacji, a w dalszej kolejności przez 11 sekund sygnał zielony otrzymują wyłącznie pojazdy skręcające w ul. Budowlanych. W tym przypadku pojedynczy pojazd jadący na wprost uniemożliwiłby skręt w lewo pozostałym.
Jak tłumaczy, nieco inaczej proporcje podziału sygnału zielonego przedstawiają się w przypadku braku detekcji pieszej, czyli sytuacji, w której przejście dla pieszych przez ul. Słowackiego nie otrzyma światła zielonego w cyklu.

- Tym niemniej zasada rozdziału sygnału zielonego na relacje na wprost i w lewo jest podobna. Musimy również zaznaczyć, że taki dobór długości faz wynika nie tylko z sytuacji ruchowej na wlocie ul. Słowackiego, ale również na wlocie ul. Budowlanych, która w dużym zakresie otrzymuje sygnał zielony równolegle do analizowanego wlotu.
GZDiZ poinformował też, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu Słowackiego i Budowlanych wraz z funkcjonującą tam sygnalizacją świetlną zostały przeanalizowane dodatkowo w oparciu o wykonane pomiary ruchu, które odbywały się na przedmiotowym skrzyżowaniu przez siedem dni.

- Z wyłączeniem niedzieli zdecydowanie większy ruch odbywa się dla relacji skrętu w lewo, czyli w stronę ul. Budowlanych, a tym samym sposób funkcjonowania sygnalizacji świetlnej przy obecnych natężeniach należy uznać za prawidłowy - podkreśla Krasowski.

Opinie (126) 7 zablokowanych

  • do jazdy na wprost (3)

    Do jazdy na wprost tylko DDR i Bus pas. Miasto tylko dla samolotów i rowerów. Po co auto na lotnisko? Przecież nie poleci z Passatem w bagażu podręcznym...

    • 5 15

    • Niech zgadnę - jesteś też wegetarianinem (2)

      • 8 5

      • i studentem prawa!

        • 3 0

      • Nie,l-g-b-i-t.

        • 0 1

  • Zjazd z obwodnicy (4)

    Może trzeba też pochylić się nad zjazdem z obwodnicy w stronę Wrzeszcza. Pociągnąć pas zamiast trawnika aż do wiazdu na stację paliw. Można by płynnie włączać się do ruchu , gdyż niektórzy mając wolny lewy pas cisna prawym uniemożliwiając włączenie się zjeżdżającym z obwodnicy

    • 20 1

    • A może zjeżdzają na KFC (1)

      A może jadą prawym aby zjechać na KFC, stacje czy do kościoła? :)

      • 1 1

      • Tak.

        W związku z tym ok. 1 km jadą już prawym pasem. Dla niektórych kierowców zmiana pasa ruchu jest takim problemem, jak rozbrojenie niewybuchu.

        • 8 1

    • Czemu nikt tego jeszcze nie poruszył? Auta stoja tam bez sensu

      • 1 1

    • Za chwilę będziesz pisał-lewy pas tylko dla szybkich i wściekłych.

      • 0 0

  • Najlepszym rozwiązanie było by przełożenie Słowackiego do nowatorów-światła w Rębiechowie bo i tak większość korzystających z lewo skrętu na budowlanych jedzie w stronę Banina
    Wtedy ewentualnie można zmienić organizację 2 pasy na wprost. W porannych godzinach problem na nowatorów i budowlanych też by się rozwiązał

    • 7 0

  • Cały Gdańsk wymaga korekty w ruchu drogowym. (8)

    Tu mieszkamy i żyjemy,korki są symbolem Gdańska. Czujemy się,jakby ludzie ,którzy z urzędu powinni się tym zajmować nic nie robią ,czytelnik szuka rozwiązań i chwała jemu za to.

    • 19 5

    • (1)

      korki przy dworcu przez bus pas , trakt konny - pas parking ?

      • 6 0

      • żeby włodarze Gdańska zajęli się tym,a nie jakimiś wyimaginowanymi problemami,usiąść parę dni i porozmawiać o rozwiązaniach drogowych

        • 5 1

    • (2)

      przesiądź się na komunikacje miejską i korki znikną.

      • 3 5

      • (1)

        Przejedź się na Stogi komunikacją miejską, remont przedłużyli o kolejny rok. Może kupić ponton i pływać Wisłą ?

        • 2 0

        • Pontony.

          W czasie budowy mostu siennickiego była na stogach przeprawa promowa ale to było za czasów komuny.Te komunisty widać miały prawdziwe dyplomy prawdziwych uczelni nie jakieś podróbki,potrafili realnie myśleć i realizować swe pomysły.Ale była to komuna a nie dzisiejsze TiBGL(czytaj wspak).

          • 1 0

    • a byłes w londynie??? tam sa korki (1)

      • 1 1

      • Gdańsk to jest Gdańsk,a nie jakiś tam Londyn,oni mają metro.

        • 2 0

    • Cały magistrat do wymiany natychmiast

      Zarzad komisaryczny musi byc

      • 0 0

  • powinien być tunel dla jadących z obwodnicy do budowlanych (2)

    Powinni zrobić tunel, żeby osoby jadące od strony Gdyni w kierunku Budownalych nie musieli przebijać się przez pas do jazdy na wprost Słowackiego a nastepnie włączać na jeden z lewoskretów.

    • 7 3

    • Dokładnie

      Kto tamtędy jeździ ten wie, że korki powstają głównie przez to, że osoby jadące prosto słowackiego wypuszczają kierowców z obwodnicy. Część z nich skręca w budowlanych więc musi być wpuszczona także przez kierowców ze środkowego pasa. Sytuacja podobna do tej z havla, gdzie kierowcy z wilanowskiej muszą się przedrzeć przez 3 pasy, żeby skręcić na armii krajowej w kierunku obwodnicy. Tam są jednak światła więc taki manewr jest prostszy.

      • 2 0

    • Taniej od tunelu...

      Jest zrobić światło dla wjazdu z obwodnicy i dla jadących Słowackiego przed tym wjazdem. Tak stworzoną śluzę do skrzyżowania z budowlanych można by łatwiej napełniać i opróżniać sterując światłami w zależności od natężenia ruchu

      • 1 2

  • Jak odkorkowac te dwie ulice?

    Rozwiązanie jest bardzo proste. Zamknąć Słowackiego i budowlanych. Nie będzie tam aut to nie będzie korków. Czy drogowcy aż taki problem mają żeby nie wpaść na tak genialny pomysł?

    • 10 8

  • Daniel. specjalista za dychę od sygnalizcji

    • 6 3

  • Takiego skrzyzowania nie powinno tam byc

    Tam powinno sie jechac analogicznie jak do IKEA i nad/pod torami PKM prosto do Budowlanych

    • 6 0

  • Obserwuje się, że wzrastająca przepustowość dróg nie zawsze prowadzi do wzrostu płynności ruchu, a może prowadzić do znacznego spowolnienia. Zjawisko występuje, gdy podróżujący rezygnują z transportu publicznego na rzecz prywatnego, co może skutkować pogorszeniem częstotliwości kursowania transportu publicznego. W efekcie stymuluje to dalsze decyzje o rezygnacji z transportu zbiorowego aż do osiągnięcia nowego stanu równowagi, w którym tempo podróży jest gorsze od wyjściowego

    • 7 7

  • Yyy (1)

    Postawić tam svena, niech kieruje ruchem!!!

    • 11 1

    • Tego alkoholika

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane