Fakty i opinie

Zmiany na Darze Pomorza

Po mniejszych i większych remontach żaglowiec Dar PomorzaMapka szykuje się na nowy sezon i przyjęcie zwiedzających. Będą oni mogli obejrzeć m.in. odrestaurowany morski szpital z ambulatorium oraz wyremontowaną nadbudówkę rufową.



Zwiedzała(e)ś kiedyś Dar Pomorza?

tak 69%
nie, ale planuję 20%
nie i nie zamierzam 11%
zakończona Łącznie głosów: 464
Okres lockdownu, a także ograniczeń w przemieszczaniu się Narodowe Muzeum Morskie, którego eksponatem jest słynna "biała fregata", wykorzystało na kilka remontów jednostki. Część z nich została dofinansowana przez Gdynię, dzięki czemu jedna z najbardziej popularnych atrakcji miasta została odnowiona.

- Najbardziej wymagającym etapem remontu były prace w luku prowadzącym do żagielkoi. Luk prowadzi z pokładu niemal na dno kadłuba, więc na czas prac w jego wnętrzu ustawiono rusztowanie. Wyzwaniem okazała się również wymiana wykładziny na międzypokładzie młodszych oficerów. Należało bowiem znaleźć wśród dostępnych współcześnie tworzyw podłogowych takie, które będzie najbliższe oryginalnemu. Specyfika remontu zabytkowych pomieszczeń wymaga stałej uwagi i merytorycznego nadzoru ze strony kustosza. Wiele elementów wyposażenia to muzealia, a końcowy efekt prac musi być zgodny z historycznym wyglądem pomieszczenia, w naszym przypadku z tym z 1982 roku, gdy żaglowiec został jednostką muzealną - opowiada Arleta Gałązka, kustosz "Daru Pomorza".

Co wyremontowano na Darze Pomorza?



Po zakończeniu prac odnowiona jest m.in. nadbudówka rufowa, a także pomieszczenie, które służy do przechowywania złożonych żagli. Całkowicie wyremontowana jest też kabina wychowawcy, a także ambulatorium i przyległy do niego szpital, gdzie mogło być leczonych trzech chorych.

90 lat polskiej bandery na "Darze Pomorza"



Nowy jest też bufet, w którym pracowali stewardzi obsługujący oficerów podczas posiłków. Wyremontowane, z zachowaniem historycznych detali, zostały meble, drzwi i podłogi - także w części korytarzy. Zwiedzający będą mogli obejrzeć je, gdy tylko zniesione zostaną ograniczenia wynikające z pandemii koronawirusa.

Dar Pomorza



"Biała fregata", od lat nieodłącznie związana z Gdynią, została zbudowana w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Wodowana 18 września 1909 r. otrzymała nazwę "Prinzess Eitel Friedrich". Służbę rozpoczęła 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii.

Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu" (plan ten nie doczekał się realizacji). W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za 7 tys. funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę - "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. 19 czerwca 1930 r. "Dar Pomorza" po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni będzie odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką nawigatorów".

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m.in. przejście przez równik (22.11.1931 r.), podróż dookoła świata w latach 1934-1935, opłynięcie "groźnego przylądka Horn" (1.03.1937 r.). W czasie II wojny światowej internowany przez Szwedów, od 1.10.1939 do 21.10.1945 stał w Sztokholmie. Do Gdyni wrócił 24.10.1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył "Cutty Sark Trophy". Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.

27 maja 1983 r. "Dar Pomorza", jeden z najpiękniejszych zachowanych żaglowców na świecie, rozpoczął nowy etap swojej historii jako statek-muzeum, stając się pomnikiem i symbolem tradycji i dążeń morskich Polaków.

Turyści rozpoczynają wędrówkę po statku od wystawy opowiadającej o jego historii, a następnie przechodzą kolejno przez najciekawsze pomieszczenia. Zwiedzają więc międzypokład (gdzie mieszkali praktykanci), maszynownię, magazyn żagli, mesę oficerską, salon komendanta, kabinę nawigacyjną, kuchnię oraz górne pokłady.

Podstawowe dane techniczne:

  • długość z bukszprytem - 91 m,
  • szerokość - 12,6 m,
  • zanurzenie 5,7 m,
  • dwa pokłady,
  • 28 osób załogi,
  • 150-200 uczniów-praktykantów,
  • prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (31)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »