Fakty i opinie

Dar Pomorza znów zaprasza na pokład

Dar Pomorza znów zaprasza na pokład

Od wtorku znów można zwiedzać znajdujący się w Gdyni Dar PomorzaMapka. Na pokładzie żaglowca może przebywać jednocześnie do 30 osób, a do zakupionego biletu goście otrzymają gratis jednorazowe rękawiczki.



Czy odwiedziłe(a)ś instytucje kultury po poluzowaniu obostrzeń

tak 15%
nie, ale chcę to zrobić w najbliższym czasie 36%
nie, nie wybieram się na razie nigdzie 49%
zakończona Łącznie głosów: 87
Przypomnijmy:

  1. Od 12 marca instytucje kultury w całym kraju pozostawały zamknięte z powodu zagrożenia koronawirusem.
  2. Od 4 maja mogły zacząć działalność muzea, galerie sztuki, biblioteki, archiwa
  3. Narodowe Muzeum Morskie, które jest właścicielem Daru Pomorza, swoje oddziały otwierały stopniowo.
  4. Będącą symbolem Gdyni Białą Fregatę otwarto we wtorek - jako ostatni oddział placówki


- Długo czekaliśmy na ten dzień i nareszcie możemy zaprosić zwiedzających do wszystkich oddziałów naszego Muzeum. Gdyński "Dar Pomorza" otwieramy jako ostatni. W tym przypadku, tak jak przy innych oddziałach, priorytetem było zapewnienie naszym gościom bezpieczeństwa przy zwiedzaniu. Wizyta w muzeum ma nadal być przyjemnością, a nasi goście muszą się czuć u nas bezpiecznie i dobrze - mówi dr Robert Domżał, dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego.

Do 30 osób w jednorazowych rękawiczkach



Na pokładzie żaglowca może przebywać jednocześnie do 30 osób. Do zakupionego biletu goście otrzymają gratis jednorazowe rękawiczki.

Statek otwiera się dla gości po trzech miesiącach.

- Część działań przenieśliśmy do internetu: nasi kustosze zabierali nas na wirtualne wycieczki po "Darze Pomorza", mogliśmy posłuchać np. o zwierzętach, które podróżowały Białą Fregatą, albo o kuchni na żaglowcu. Dobrze jednak wiemy, że działania online nie zastąpią prawdziwej wizyty na pokładzie statku - dodaje dyrektor.

Iluminacja Daru Pomorza w czasie koronawirusa



W czasie pandemii żaglowiec rozbłysnął kilka razy niebieską iluminacją (podczas Dnia Autyzmu oraz w podziękowaniu pracownikom służby zdrowia). 1 maja wziął udział w akcji zorganizowanej przez Międzynarodową Izbę Żeglugi w podziękowaniu służbom medycznym, straży granicznej oraz straży pożarnej za pracę w czasie pandemii COVID-19.



Dar Pomorza



"Biała fregata", od lat nieodłącznie związana z Gdynią, została zbudowana w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Wodowana 18 września 1909 r. otrzymała nazwę "Prinzess Eitel Friedrich". Służbę rozpoczęła 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii.

Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu" (plan ten nie doczekał się realizacji). W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za 7 tys. funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę - "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. 19 czerwca 1930 r. "Dar Pomorza" po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni będzie odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką nawigatorów".

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej odbyły 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m.in. przejście przez równik (22 XI 1931), podróż dookoła świata w latach 1934-1935, opłynięcie "groźnego przylądka Horn" (1 III 1937). W czasie II wojny światowej internowany przez Szwedów, od 1 X 1939 do 21 X 1945 stał w Sztokholmie. Do Gdyni wrócił 24 X 1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył "Cutty Sark Trophy". Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.

27 maja 1983 r. "Dar Pomorza", jeden z najpiękniejszych zachowanych żaglowców na świecie, rozpoczął nowy etap swojej historii jako statek-muzeum, stając się pomnikiem i symbolem tradycji i dążeń morskich Polaków.

Turyści rozpoczynają wędrówkę po statku od wystawy opowiadającej o jego historii, a następnie przechodzą kolejno przez najciekawsze pomieszczenia. Zwiedzają więc międzypokład (gdzie mieszkali praktykanci), maszynownię, magazyn żagli, mesę oficerską, salon komendanta, kabinę nawigacyjną, kuchnię oraz górne pokłady.

Podstawowe dane techniczne:

  • długość z bukszprytem - 91 m,
  • szerokość - 12,6 m,
  • zanurzenie 5,7 m.
  • dwa pokłady,
  • 28 osób załogi,
  • 150-200 uczniów-praktykantów,
  • prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.

Opinie (30) 4 zablokowane

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.