• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dar Pomorza znów zaprasza na pokład

Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na Darze Pomorza

Dar Pomorza znów zaprasza na pokład

Od wtorku znów można zwiedzać znajdujący się w Gdyni Dar PomorzaMapka. Na pokładzie żaglowca może przebywać jednocześnie do 30 osób, a do zakupionego biletu goście otrzymają gratis jednorazowe rękawiczki.



Czy odwiedziłe(a)ś instytucje kultury po poluzowaniu obostrzeń

Zobacz wyniki (87)
Przypomnijmy:

  1. Od 12 marca instytucje kultury w całym kraju pozostawały zamknięte z powodu zagrożenia koronawirusem.
  2. Od 4 maja mogły zacząć działalność muzea, galerie sztuki, biblioteki, archiwa
  3. Narodowe Muzeum Morskie, które jest właścicielem Daru Pomorza, swoje oddziały otwierały stopniowo.
  4. Będącą symbolem Gdyni Białą Fregatę otwarto we wtorek - jako ostatni oddział placówki


- Długo czekaliśmy na ten dzień i nareszcie możemy zaprosić zwiedzających do wszystkich oddziałów naszego Muzeum. Gdyński "Dar Pomorza" otwieramy jako ostatni. W tym przypadku, tak jak przy innych oddziałach, priorytetem było zapewnienie naszym gościom bezpieczeństwa przy zwiedzaniu. Wizyta w muzeum ma nadal być przyjemnością, a nasi goście muszą się czuć u nas bezpiecznie i dobrze - mówi dr Robert Domżał, dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego.

Do 30 osób w jednorazowych rękawiczkach



Na pokładzie żaglowca może przebywać jednocześnie do 30 osób. Do zakupionego biletu goście otrzymają gratis jednorazowe rękawiczki.

Statek otwiera się dla gości po trzech miesiącach.

- Część działań przenieśliśmy do internetu: nasi kustosze zabierali nas na wirtualne wycieczki po "Darze Pomorza", mogliśmy posłuchać np. o zwierzętach, które podróżowały Białą Fregatą, albo o kuchni na żaglowcu. Dobrze jednak wiemy, że działania online nie zastąpią prawdziwej wizyty na pokładzie statku - dodaje dyrektor.

Iluminacja Daru Pomorza w czasie koronawirusa



W czasie pandemii żaglowiec rozbłysnął kilka razy niebieską iluminacją (podczas Dnia Autyzmu oraz w podziękowaniu pracownikom służby zdrowia). 1 maja wziął udział w akcji zorganizowanej przez Międzynarodową Izbę Żeglugi w podziękowaniu służbom medycznym, straży granicznej oraz straży pożarnej za pracę w czasie pandemii COVID-19.



Dar Pomorza



"Biała fregata", od lat nieodłącznie związana z Gdynią, została zbudowana w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Wodowana 18 września 1909 r. otrzymała nazwę "Prinzess Eitel Friedrich". Służbę rozpoczęła 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii.

Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu" (plan ten nie doczekał się realizacji). W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za 7 tys. funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę - "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. 19 czerwca 1930 r. "Dar Pomorza" po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni będzie odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką nawigatorów".

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej odbyły 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m.in. przejście przez równik (22 XI 1931), podróż dookoła świata w latach 1934-1935, opłynięcie "groźnego przylądka Horn" (1 III 1937). W czasie II wojny światowej internowany przez Szwedów, od 1 X 1939 do 21 X 1945 stał w Sztokholmie. Do Gdyni wrócił 24 X 1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył "Cutty Sark Trophy". Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.

27 maja 1983 r. "Dar Pomorza", jeden z najpiękniejszych zachowanych żaglowców na świecie, rozpoczął nowy etap swojej historii jako statek-muzeum, stając się pomnikiem i symbolem tradycji i dążeń morskich Polaków.

Turyści rozpoczynają wędrówkę po statku od wystawy opowiadającej o jego historii, a następnie przechodzą kolejno przez najciekawsze pomieszczenia. Zwiedzają więc międzypokład (gdzie mieszkali praktykanci), maszynownię, magazyn żagli, mesę oficerską, salon komendanta, kabinę nawigacyjną, kuchnię oraz górne pokłady.

Podstawowe dane techniczne:

  • długość z bukszprytem - 91 m,
  • szerokość - 12,6 m,
  • zanurzenie 5,7 m.
  • dwa pokłady,
  • 28 osób załogi,
  • 150-200 uczniów-praktykantów,
  • prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.

Opinie (30) 4 zablokowane

  • I super, brawo Gdynia, miasto z morza i marzeń !

    • 9 4

  • (3)

    Brawo!Oj kapitanowało się na galeonach,ale to były inne czasy kochani.Portowe karczmy,rejsy były roczne i przygody...pozostały wspomnienia i beczki grogu w piwniczce)Szkoda mi też dawnych polskich translantyków,nie ma nic,jedynie szwecka Stena.Podobnie nasza marynarka handlowa zostały strzępki,rybacka nie istnieje, śródlądowa podobnie.Marynarka wojenna muzeum.Ehhh kiedy się to zmieni...shadow and dust.

    • 2 6

    • Szwedzka (1)

      • 1 1

      • Wim)

        • 0 1

    • Obawiam się przyjacielu, że grog w piwniczce, skończyłby w najlepszym razie jako ocet ;)

      • 0 0

  • Żadna to atrakcja...

    Większość mieszkańców dawno już go zwiedziła, jedynie przyjezdni są chętni na zwiedzanie.

    • 6 14

  • Dar Pomorzan dla Daru Pomorza i instytucji kultury

    Mieszkańcy Pomorza w tym również Trójmiasta mogą pomóc poprzez pierwsze co dla niektórych lub ponowne odwiedzenie Daru Pomorza i innych ośrodków kultury. Zwiedzajcie, podziwiajcie nasze piękne Pomorze. Wspierajmy naszą historię i kulturę.

    • 4 2

  • kiedy w końcu Dar Pomorza wyląduje w suchym doku (1)

    na końcu reprezentacyjnego gdyńskiego skw.Kościuszki?
    - tak, jak to obiecywano już ćwierć wieku temu

    • 5 1

    • To jest kij, który ma dwa końce. Statki projektuje się do stania na wodzie, zupełnie inaczej rozkłada się wtedy ciężar i pracuje kadłub. Póki stan blach na to pozwala, niech będzie na wodzie, gdzie mu najlepiej.

      • 0 0

  • Dar Pomorza - wspaniały stuletni żaglowiec, i kawał dobrej solidnej niemieckiej roboty stoczniowej (2)

    Zbudowany w stoczni z wielkimi tradycjami w budownictwie okrętowym, gdzie powstały najlepsze kajzerowskie i hitlefowskie krążowniki liniowe i pancerniki, z "Bismarckiem" na czele.

    • 4 0

    • okręt nie bity - niemiec płakał jak sprzedawał (1)

      staruszki nim tylko w niedzielę na mszę halsowali

      • 1 0

      • Niemiec na pewno płakał, bo oddawał w ramach reparacji wojennych...

        • 2 0

  • Chętnie bujnalbym się nim w świat... (9)

    Żeby zapomnieć o wszystkich problemach, o całym syfie serwowanym nam każdego dnia. Poinformować najbliższych, że znikam i nara. Przydałby mi się taki odpoczynek.

    • 3 0

    • (1)

      To nie ten żaglowiec, ten już nigdzie nie popłynie od wielu lat

      • 0 0

      • Gdyby chciano...i też bym skorzystał...

        To nawet Soldkiem popłynął bym w świat.

        • 2 0

    • raz - nie da się nim już nawet po za szuwary wypłynąć to już tylko ładna skorupa a technicznie trup. (4)

      dwa - pływając na takim żaglowcu trzeba tyrać i to ostro, dzień i noc bez przerwy. tam o żadnym odpoczynku mowy nie ma!

      • 0 0

      • O odpoczynku psychicznym jest mowa jak najbardziej. (2)

        • 3 0

        • jak tyrka w pocie czoła 24h/7 /co wachta 4h/8h - jest odpoczynkiem psychicznym (1)

          to OK - to odpoczniesz jak w wycieczkowcu na bahama ;))))

          • 0 2

          • Dorośniesz, poznasz życie, zrozumiesz.

            • 3 0

      • technicznie trup

        ...i tak i nie. Napęd trup (i maszty i silnik), to prawda - więc sam to sobie nigdzie nie popłynie. Ale generalnie tragedii nie ma. Zwłaszcza gdy spojrzeć "Darkowi" w metrykę ;)

        • 0 0

    • Port - to są zaklęcia
      Starych kapitanów,
      Którzy chcą wyruszyć
      W jeszcze jeden rejs.
      Tu żaglowce stare
      Giną na wygnaniu,
      Wystrzępione wiatrem
      Aż po drzewce rej

      • 2 1

    • Moze w swiat bys poplynal Ale do perly Baltyku - Elblga juz nie. Kanal za 4 mld jest za plytki dla Daru .

      • 0 0

  • (3)

    Czy ktoś z rodowitych Gdynian odwiedza Dar i Blyskawice, ja tam ostatnio byłem chyba w podstawowce wiele lat temu i to po kilka razy i potem nigdy mi nie przyszło do głowy żeby je zwiedzać, wystarczy że popatrze na.nie z zewnątrz, zawsze tu były i będą

    • 3 1

    • No i błąd. (1)

      Ja jestem na obu co najmniej raz w roku. Ale zawsze poza sezonem, gdy można spokojnie wszystko obejrzeć i poczuć trochę klimatu dawnych lat.

      • 0 0

      • i co? rośnie rośnie i przybywa?

        • 0 1

    • Coś nie tak

      "Błyskawica" zastąpiła "Burzę" przy Skwerze Kościuszki.

      • 0 0

  • Szkoda że na Darze nie można wchodzić na maszty. (1)

    Już nie mówię że na top, ale chociaż do salingu.
    Byłaby fajna atrakcja.

    • 2 0

    • a kto głupiemu zabroni?

      na pokładzie tylko jeden majtek od kontroli biletów ... możesz śmigać po masztach do woli!

      • 0 2

  • KLamstwo ...

    rekawiczki nie sa gratis !!!!! kazdy zwiedzajacy placi za pare 2 zł ...bilety są po 15 zł plus 2 zł.za rekawiczki czyli bilet kosztuje juz 17 zł ....i o zgrozo czy ktos mam wlasne lub nie moze nosic musi płacić ???? i po co kłamac ????

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane