• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zmiany na Darze Pomorza

Michał Sielski
21 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Po mniejszych i większych remontach żaglowiec Dar PomorzaMapka szykuje się na nowy sezon i przyjęcie zwiedzających. Będą oni mogli obejrzeć m.in. odrestaurowany morski szpital z ambulatorium oraz wyremontowaną nadbudówkę rufową.



Zwiedzała(e)ś kiedyś Dar Pomorza?

Okres lockdownu, a także ograniczeń w przemieszczaniu się Narodowe Muzeum Morskie, którego eksponatem jest słynna "biała fregata", wykorzystało na kilka remontów jednostki. Część z nich została dofinansowana przez Gdynię, dzięki czemu jedna z najbardziej popularnych atrakcji miasta została odnowiona.

- Najbardziej wymagającym etapem remontu były prace w luku prowadzącym do żagielkoi. Luk prowadzi z pokładu niemal na dno kadłuba, więc na czas prac w jego wnętrzu ustawiono rusztowanie. Wyzwaniem okazała się również wymiana wykładziny na międzypokładzie młodszych oficerów. Należało bowiem znaleźć wśród dostępnych współcześnie tworzyw podłogowych takie, które będzie najbliższe oryginalnemu. Specyfika remontu zabytkowych pomieszczeń wymaga stałej uwagi i merytorycznego nadzoru ze strony kustosza. Wiele elementów wyposażenia to muzealia, a końcowy efekt prac musi być zgodny z historycznym wyglądem pomieszczenia, w naszym przypadku z tym z 1982 roku, gdy żaglowiec został jednostką muzealną - opowiada Arleta Gałązka, kustosz "Daru Pomorza".

Co wyremontowano na Darze Pomorza?



  • Na żaglowcu jest nawet szpital, w którym leczyć można było do trzech pacjentów.
  • Kabina wychowawców po remoncie.
  • Odnowiony bufet z zachowaniem wszystkich detali.
  • Wyremontowane korytarze.
Po zakończeniu prac odnowiona jest m.in. nadbudówka rufowa, a także pomieszczenie, które służy do przechowywania złożonych żagli. Całkowicie wyremontowana jest też kabina wychowawcy, a także ambulatorium i przyległy do niego szpital, gdzie mogło być leczonych trzech chorych.

90 lat polskiej bandery na "Darze Pomorza"



Nowy jest też bufet, w którym pracowali stewardzi obsługujący oficerów podczas posiłków. Wyremontowane, z zachowaniem historycznych detali, zostały meble, drzwi i podłogi - także w części korytarzy. Zwiedzający będą mogli obejrzeć je, gdy tylko zniesione zostaną ograniczenia wynikające z pandemii koronawirusa.

Dar Pomorza



"Biała fregata", od lat nieodłącznie związana z Gdynią, została zbudowana w roku 1909 w stoczni Blohm-Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Wodowana 18 września 1909 r. otrzymała nazwę "Prinzess Eitel Friedrich". Służbę rozpoczęła 6 kwietnia 1910 r., wychodząc w dziewiczy rejs do Christiansand i Antwerpii.

Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej, w roku 1919, przejęli statek Francuzi, przeprowadzając go do portu Saint Nazaire. W roku 1926 otrzymał nową nazwę "Colbert" i miał zastąpić francuski żaglowiec szkolny "Richelieu" (plan ten nie doczekał się realizacji). W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za 7 tys. funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny "Lwów". Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę - "Dar Pomorza", dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. 19 czerwca 1930 r. "Dar Pomorza" po raz pierwszy stanął na gdyńskiej redzie. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni będzie odtąd drugą (po "Lwowie") "kolebką nawigatorów".

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. W dziennikach okrętowych zapisano m.in. przejście przez równik (22.11.1931 r.), podróż dookoła świata w latach 1934-1935, opłynięcie "groźnego przylądka Horn" (1.03.1937 r.). W czasie II wojny światowej internowany przez Szwedów, od 1.10.1939 do 21.10.1945 stał w Sztokholmie. Do Gdyni wrócił 24.10.1945 r. i wkrótce wznowił służbę jako statek szkolny Państwowej Szkoły Morskiej. Dwukrotnie wygrał Operation Sail; w roku 1980 zdobył "Cutty Sark Trophy". Czołowe pozycje w regatach zajmował w latach 1974, 1976 i 1978.

Ostatni rejs odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza - do fińskiego portu Kotka. 4 sierpnia 1982 r. formalnie wycofano "Dar Pomorza" ze służby - w tym samym czasie podniesiono banderę na jego następcy, "Darze Młodzieży", zaprojektowanym i zbudowanym w Gdańsku.

27 maja 1983 r. "Dar Pomorza", jeden z najpiękniejszych zachowanych żaglowców na świecie, rozpoczął nowy etap swojej historii jako statek-muzeum, stając się pomnikiem i symbolem tradycji i dążeń morskich Polaków.

Turyści rozpoczynają wędrówkę po statku od wystawy opowiadającej o jego historii, a następnie przechodzą kolejno przez najciekawsze pomieszczenia. Zwiedzają więc międzypokład (gdzie mieszkali praktykanci), maszynownię, magazyn żagli, mesę oficerską, salon komendanta, kabinę nawigacyjną, kuchnię oraz górne pokłady.

Podstawowe dane techniczne:

  • długość z bukszprytem - 91 m,
  • szerokość - 12,6 m,
  • zanurzenie 5,7 m,
  • dwa pokłady,
  • 28 osób załogi,
  • 150-200 uczniów-praktykantów,
  • prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.

Miejsca

Opinie (31) 4 zablokowane

  • Wspaniale (2)

    Piękny żaglowiec, szkoda, że już nie można na nim popływać.

    • 28 8

    • Można na Darze Młodzierzy

      • 2 1

    • Pływałem na Darze Pomorza

      1978 kandydatka i 1979 rejs do USA.pozdarwaiam

      • 5 1

  • Wygląda obłędnie

    • 18 7

  • Tylko "Część z nich została dofinansowana przez Gdynię" ale "dzięki czemu jedna z najbardziej popularnych atrakcji miasta została odnowiona" ----
    mozna dac dwa grosze i chwalić się że "dzięki mnie"

    • 15 8

  • Oby jakiś Igor ze Stiepanem nie kupili cichaczem i nie zrobili z niego bani na Bajkale.

    • 5 13

  • zawsze jak jestem przy tym żaglowcu zastanawiam się kiedy nastapi remont Skweru Kościuszki (4)

    ten teren to relikt PRLu, Akwarium wygląda jakby miało się zawalić, zrujnowana nawierzchnia, zaniedbane mała architektura, najtańsza kostka, wszystko zawalone szrotami.

    • 45 4

    • ha, kostka to hit 3miasta, czym że było by 3miasto bez taniej kostki?

      • 7 0

    • jak przyjdzie ktoś mniej śpiący niż Szczurek

      • 4 1

    • najgorsza to róża wiatów

      • 4 0

    • To Molo Południowe,

      Skwer Kościuszki jest w innym miejscu

      • 3 0

  • Oj jak się słucha morskich opowieści czy czyta Znaczy Kapitana (3)

    To żal, że dziś już ideały zginęły, przygód brak, a miasta do morza plecami się odwracają

    • 27 5

    • Bajdurzysz (2)

      Jak staniesz koło Daru, spojrzysz w stronę dawnego Dalmoru, to nową marinę zobaczysz.

      • 1 5

      • Szczerze (1)

        wolałem dawny Dalmor - trawlery przetwórnie, chłodnie, magazyny, ryby, przemysł - było widać, że Gdynia to miasto portowe, a nie jakaś marina...

        • 11 2

        • Zmieniły się strefy ekonomiczne na łowiskach

          to i Dalmor padł.

          • 1 1

  • Super wiadomość. Dar Pomorza to wspaniały żaglowiec, ale...

    ...skoro i na nim stosuje się już tzw. "muzealia", to może jako "muzealium" zbudować pełnoskalową replikę galeonu Wodnik?

    • 3 8

  • Ach, te czasy! (2)

    Pamietam jak będąc dzieckiem chodziłem z babcią na Kamienną Górę wypatrywać jego żagli. Komunikat o terminie powrotu był w Dzienniku Bałtyckim albo Wieczorze Wybrzeża. Pół Gdyni go witało jak wracał z regat

    • 33 4

    • Trochę zazdroszczę tej prawdziwej radości i normalnych, społecznych rozrywek (1)

      Ja miałem commodore a potem kablówkę. I po obejrzeniu amerykańskiej ulicy sezamkowej wszystko wokoło było 2 razy bardziej smutne i szare. A widok żagli czy jakiegoś muzeum a la PRL brzmiał jak smutny żart.

      • 6 0

      • Ja zaczynałem od ZX Spectrum

        Ale miałem już 25 lat

        • 1 0

  • Brawo!

    Zamontować mu harmate albo i dwie i wcielić do MW.

    • 5 17

  • Studenty

    Zrobiły zbiorniki balastowe
    Więc szybko poszlo

    • 4 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane