• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deweloperzy wydali 92 mln zł na drogi w Gdańsku

Maciej Naskręt
24 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prawie gotowe budynki Alchemii w Oliwie. Inwestycja ma się zakończyć na przełomie 2013 i 2014 r. Prawie gotowe budynki Alchemii w Oliwie. Inwestycja ma się zakończyć na przełomie 2013 i 2014 r.

Od 2008 r. deweloperzy wydali 92,8 mln zł na rozbudowę układu drogowego w Gdańsku.



Budynek Alchemii widziany z okien SKM-ki. Budynek Alchemii widziany z okien SKM-ki.
Niemal każda inwestycja budowlana wpływa na natężenie ruchu drogowego w okolicy. Poza tak oczywistymi przykładami jak przyciągające tłumy przez cały tydzień centrum handlowe, czy biurowiec, do którego przez pięć dni w tygodniu przyjeżdża po kilkaset osób, większy ruch wywołują nawet niewielkie, kilkurodzinne budynki mieszkalne.

Dlatego przed wydaniem zgody na użytkowanie każdego nowego obiektu, jego wpływ na układ drogowy opiniowana jest przez zarządcę najbliższej drogi. Coraz częściej bywa, że zaleca on przebudowę infrastruktury drogowej, która zapewni bezpieczeństwo i utrzymanie płynności ruchu.

- Przeważnie jest tak, że firmy mają czas na wykonanie prac drogowych do momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, chociaż zdarza się też, iż zastrzegamy w umowie konkretną datę wykonania przebudowy układu drogowego - mówi rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Katarzyna Kaczmarek.

Tak w ubiegłym roku wyglądała budowa przedłużenia ul. Myśliwskiej w Gdańsku, którą sfinansował deweloper.

Takie umowy między zarządcą dróg a deweloperami nazywane są "szesnastkowymi", ze względu na to, że zawiera się je na podstawie art. 16 ustawy o Drogach Publicznych.

Od 2008 roku w Gdańsku podpisaliśmy łącznie 136 takich umów. Na podstawie już zawartych kontraktów powstały, powstają lub powstaną inwestycje drogowe o łącznej wartości 92,8 mln zł - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Na takich warunkach firma Strabag dobudowała w zeszłym roku ok. 300-metrowy odcinek ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska w kierunku poligonu wraz z pętlą autobusową. Gotowa inwestycja drogowa była warunkiem oddania do użytku bloków na osiedlu Alfa Park.

Czy deweloperzy powinni dokładać się do przebudowy miejskich dróg?

Podobna umowa już niedługo przyniesie zmiany w układzie komunikacyjnym na granicy Wrzeszcza i Przymorza. Deweloper budynków biurowych Alchemia przy al. Grunwaldzkiej - firma Torus - postanowił zbudować tunel dla pieszych pod południową częścią stacji zobacz na mapie Gdańska SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

- Studenci Uniwersytetu Gdańskiego zyskają bezpieczne i krótsze dojście do uczelni, a pracownicy naszego biurowca - do swojego miejsca pracy. Pasażerowie SKM-ki nie będą musieli przechodzić wąskim tunelem w ciągu ul. Kołobrzeskiej - przekonuje Marcin Uske ze spółki Torus.

Inwestycja rozpocznie się w sierpniu i będzie finansowana ze środków firmy Torus.

Oprócz tego w ramach budowy Alchemii, która ma być gotowa pod koniec tego roku, powstaje także prawoskręt przy al. Grunwaldzkiej, na nitce w kierunku Gdyni. To pierwszy etap inwestycji na drodze publicznej finansowany przez dewelopera.

- Prace wykonawcze potrwają do końca lipca. W drugim etapie planowana jest budowa skrzyżowania z lewoskrętem, czyli pasem wjazdowym dla jadących w kierunku centrum Gdańska, zatokami autobusowymi z nowymi przejściami dla pieszych oraz sygnalizacją świetlną - wylicza Edyta Korycka z Torusa.

W tej chwili na ocenę urzędników czeka jeszcze siedem podobnych inwestycji w Gdańsku, więc po pomyślnym zakończeniu procedur będą łącznie 143 takie umowy. Wśród najnowszych inwestycji znajduje się m.in. przebudowa ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, w miejscu gdzie powstanie bar McDonalds. Z kolei w modernizację ul. Rzęsnej zobacz na mapie Gdańska i ul. Nowe Michałki zainwestuje spółka PLC12, która planuje wybudować w sąsiedztwie duże centrum logistyczne.

Firma deweloperska Inpro ma przebudować część ul. Olsztyńskiej zobacz na mapie Gdańska, spółka Ekolan zająć się ma ul. Stolemazobacz na mapie Gdańska, natomiast deweloper Echo Investment wyremontuje splot ulic Jana z Kolna i Gdyńskich Kosynierów zobacz na mapie Gdańska.

Na terenach kolejowych we Wrzeszczu pojawiła się kładka "do nieba" z peronu SKM. Ma ona być częścią centrum handlowego Hevelius, które dodatkową krawędź peronu, jak i kładkę realizuje własnym nakładem finansowym. Tu jednak, tak jak w przypadku rozbudowy tunelu przy Alchemii, zgodę na inwestycję dali kolejarze.

Choć w innej formule prawnej, w Gdańsku trwa też budowa ul. Nowej Wałowej. Tu władze Gdańska i spółki BPTO Infra, która przygotowuje inwestycje na terenach postoczniowych, zawarły kontrakt w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa opiewa na kwotę 58,5 mln zł. Przedsięwzięcie zakłada wykonanie 1,2-kilometrowej drogi, w tym 200-metrowej estakady i wiaduktu o długości 60 metrów. Nadzór na pracami z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Art. 16. Ustawy o drogach publicznych

1. Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

2. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

3. W przypadku, w którym inwestycją niedrogową jest kanał technologiczny, umowa, o której mowa w ust. 2, może przewidywać przekazanie zarządcy drogi kanału technologicznego, na warunkach uzgodnionych w umowie, z możliwością ustanowienia na rzecz przekazującego inwestora prawa do korzystania z części kanału. W takim przypadku do ustanowienia prawa na rzecz przekazującego inwestora postanowień art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności, ust. 7-7f nie stosuje się.

4. Przekazywany kanał technologiczny, o którym mowa w ust. 3, powinien odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach, jak również warunkom określonym w decyzji, o której mowa w art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności, ust. 3.

Miejsca

Opinie (125)

  • (2)

    Inwestor galerii przymorze zbudował praktycznie od podstaw ul. Obrońców Wybrzeża, a miasto mimo obietnic od 4 lat nie potrafi dobudować 100metrowego jej kawałka. Wstyd!

    • 10 4

    • (1)

      bo nie ma uzasadnienia dla budowy 2 nitki tam. a po zbudowaniu 2 nitki 2 razy tyle asfaltu do odsnienizania zima i odpiaszczania latem i 2 razy tyle powierzchni na ktorej moga sie dziury pojawic. natomiast pieniadze sa potrzebne na inne inwestycje drogowe w miescie a nie na zbudowanie drugiej nitki dla symetrii wylacznie

      • 4 1

      • Zawsze mowie, tylka nie oplaca sie wycierac!

        • 0 2

  • Jakoś tych dróg nie widać. Powstają co rusz nowe osiedla ale dojechać tam nie ma jak. Są drogi jak w latach 70 gdzie były tam tylko pola.

    • 7 2

  • (1)

    Deweloperzy, którzy budują drogi, powinni być postawieni przed ekologicznym sądem kapturowym. Miasto powinno być budowane zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jeden na jeden - w myśl założeń zawartych w elementarzu polityki komunikacyjnej. To znaczy, że na jedną dzielnicę powinna przypadać jedna droga. Najlepiej wąska i gruntowa. Jeżeli powstaje kilka dróg to wtedy tną one straszliwym, okrutnym, bezwzględnym sznytem tkankę miejską, powstają getta i miasto umiera. Tak jak to się stało w Detroit. Chcecie aby miasta w Polsce "skończyły" jak Detroit?

    • 2 10

    • wiekszych glupot dawno nie czytalem

      historia motor city i jego upadku jest dluga i ma kolor czarny..... sprowadz do trojmiasta 100 tys. romow ze slowacji albo rumuni to zobaczysz jak aglomeracja szybko konczy....

      • 2 2

  • Dlaczego na morenie przy tych dwóch "najwyżej położonych apartamentach w mieście" Piecewska nie została naprawiona?

    • 8 0

  • a co z parkingami??

    na razie tylko likwidują. Wybudują budynek i w okolicy wszystkie krzaki i trawniki będą zastawione.

    • 5 2

  • Kredyciarze płacą za drogi

    czy to nie jest patologia, iż ludzie biorą kredyty aby sfinasować budowę dróg należących do miasta?
    A PR-wowo przedstawia się dewelopera jako łaskawcę , który buduje dla ludzi drogi. Ceny mieszkań są w dalszym ciągu zawyżone o ok. 20-30% na m2, a deweloper stanie na głowie żeby nie zjechać z cen, stąd też takie dziwne układy

    • 9 2

  • 92 mln pln przez 6 lat czyli ca 15,5 mln pln rocznie.
    Przy marży developera 40% i miliardach obrotów w tym okresie to poświęcenie śmiechu warte.Po prostu "ochłapy" na odczepnego.I presja na miasto by z publicznych środków poprawiać dochodowość tego biznesu.
    Każda złotówka publiczna wydawana na uzupełnienie prywatnego biznesu powinna być szczególnie dociekliwie analizowana.Patrz jak miasto Galerię Bałtycką dowartościowało a zyski na SZESZELE.

    • 4 1

  • Firma deweloperska Inpro ma przebudować część ul. Olsztyńskiej

    ciekawe na czym ta pzrebudowa będzie polegać? Czy znane są szczegóły?

    • 2 0

  • A z osiedla Olimp...

    ...do dzisiaj nie ma chodnika do Świętokrzyskiej, ani pobocza , jest za to znak zakaz ruchu pieszych KPINA ........

    • 5 0

  • Osiedle w stokrotkach

    Dziwnym trafem deweloper budujący to osiedle został przez miasto zwolniony z zapisów ww ustawy. Równi i równiejsi?

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane