- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (249 opinii)
- 2 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (300 opinii)
- 3 Od soboty spore utrudnienia na A1 (48 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (22 opinie)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (28 opinii)
- 6 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (166 opinii)
Dlaczego trzeba wycinać drzewa w lasach?
Prowadzona w lesie nieopodal Złotej Karczmy wycinka drzew wywołała obawy wielu naszych czytelników. Pojawiły się spekulacje, że drzewa znikają z powodu sprzedaży pod inwestycję lub wyłącznie w celu pozyskania drewna. Przedstawiciel Nadleśnictwa Gdańsk uspokaja i tłumaczy, że celem działań jest odmłodzenie lasu, czyli zainicjowanie wzrostu młodych drzew. Na czym to polega?
- Rabunkowa wycinka w trójmiejskich lasach idzie pełną parą. W okolicy Złotej Karczmy zostało wycięte co najmniej kilkaset drzew. Ponadto, cały okoliczny teren został rozjechany przez ciężki sprzęt, a ścieżki zostały zdewastowane - alarmował nasz czytelnik.
Wpis wywołał burzę w komentarzach. Niektórzy pisali, że drzewa znikają w związku z przygotowaniem terenu pod inwestycję mieszkaniową.
Nie rabunek, a wzrost młodych drzew
Inni sugerowali, że celem akcji jest wyłącznie spieniężenie pozyskanego drewna. Leśnicy uspokajają, że żadne z tych twierdzeń nie jest prawdą i podkreślają, że określenie "wycinka" jest w tym przypadku nieuprawnione.
Jaki jest więc cel działań działań, przeprowadzonych w okolicach Złotej Karczmy?
- Prowadzone zabiegi polegają na punktowym usunięciu drzew. Dzięki temu do niższych warstw lasu dotrze więcej światła i zgromadzone tam siewki bukowe będą miały lepsze warunki do wzrostu. Zgodnie z Ustawą o ochronie przyrody Park Krajobrazowy jest formą ochrony przyrody, która nie wyklucza funkcji gospodarczych lasu. Dlatego większość lasów na obszarze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego są to drzewostany gospodarcze, w których pozyskuje się drewno i inicjuje wzrost młodego pokolenia lasu - wyjaśnia Łukasz Plonus, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Gdańsk, które administruje Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym.
Niedopuszczanie do powstawania polan
W tym miejscu warto doprecyzować dwa określenia, które mogą być niezrozumiałe: wycinka oraz punktowe usunięcia drzew. Jak już wcześniej wspomniano, pierwsze określenie może wprowadzać w błąd. Jego synonimem jest bowiem gospodarka rabunkowa - czyli w praktyce bezpowrotne ogołocenie wybranego terenu z drzew - o której w tym przypadku nie może być mowy.
Sklepy ogrodnicze i szkółki leśne w Trójmieście
Z kolei drugie określenie nie jest bynajmniej ozdobnikiem językowym. Punktowe usuwanie drzew to metoda, która ma na celu niedopuszczenie do zbytniego przerzedzenia lasu. Wszystkie zabiegi w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym są ściśle regulowane przepisami, zawartymi w tzw. Planie Urządzenia Lasu. To dokument sporządzany raz na dekadę, który wymaga zatwierdzenia przez ministra właściwego ds. środowiska. Obowiązujący obecnie plan został sporządzony w 2015 r.
- Leśnicy mają świadomość, że lasy są bardzo ważne dla naszej aglomeracji, dlatego Nadleśnictwo Gdańsk zmieniło sposób zagospodarowania lasu wykorzystując w pełni elastyczność tzw. Planu Urządzenia Lasu. Od 2018 r. na tym terenie drzewa usuwane są przerębowo, czyli punktowo. To ważna zmiana, ponieważ zakłada ona zaprzestanie wykonywania cięć zupełnych, które skutkowały powstawaniem w lesie półhektarowych polan bez drzew. Wprawdzie miejsca te byłyby ponownie obsadzone młodymi drzewami, jednak bardzo zmieniłoby to krajobraz lasu. Nie należy stosować terminu "wycinka" w stosunku do zabiegów gospodarczych prowadzonych przez leśników, bowiem sugeruje on całkowite i trwałe pozbawieniem gruntu drzew, czyli wylesienie, czego Lasy Państwowe nie robią - kontynuuje nasz rozmówca.
Odnawianie lasu w sposób zbliżony do naturalnego
Co ciekawe, leśnicy administrujący Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym starają się zalesiać go w sposób możliwie zbliżony do tego, jak dzieje się to siłami natury. To praktyka dość rzadko stosowana w naszym kraju, gdzie dominującą formą odtwarzania drzewostanów jest odnowienie sztuczne, czyli sadzenie młodych drzew w miejsce wyciętych. Zaletą tej metody jest to, że odnowiony w ten sposób las jest bardziej zagęszczony.
- Obecnie leśnicy Nadleśnictwa Gdańsk tak zarządzają lasami, by poprzez samosiew jak najwięcej z nich odnowiło się naturalnie. Polega to na powstawaniu młodego pokolenia lasu przy wykorzystaniu głównie sił natury. Podobnie jak dzieje się to w lasach o charakterze pierwotnym. Jeżeli z jakichś powodów nie udaje się odnowić lasu w sposób naturalny, leśnicy sadzą w takich miejscach młode drzewka wyhodowane w szkółkach leśnych. Zgodnie z ustawą o lasach, po wycięciu drzew jest pięć lat na odnowienie danej części lasu. Dzięki temu zapewniona zostaje trwałość i ciągłość lasu na tym terenie, bez uszczerbku dla powierzchni, jaką ten las zajmuje - uzupełnia Plonus.
Interaktywna mapa dostępna w Internecie
Leśnicy z Nadleśnictwa Gdańsk dodają, że ich działania są zgodne nie tylko z przepisami krajowymi, ale także międzynarodowymi standardami ochrony środowiska. Prowadzona przez nich gospodarka leśna jest poświadczona bowiem dwoma certyfikatami: FSC (ang. Forest Stewardship Council) oraz PEFC (ang. Programme for Endorsement of Forest Certification Schemes). Oznacza to, że trójmiejskie lasy są zarządzane z - cytując naszego rozmówcę - "poszanowaniem wartości społecznych miejscowej ludności oraz zachowaniem równowagi między zasadami ekonomicznymi a utrzymaniem trwałości ekosystemów leśnych na tym obszarze".
O transparentności działań leśników świadczy również fakt, że na stronie www.nadlesnictwo.gdansk.lasy.gov.pl można znaleźć mapę lasów okalających Trójmiasto, na którą są nanoszone miejsca, gdzie aktualnie są prowadzone wycięcia drzew.
- Lokalizacja prac gospodarczych, które położone są w bezpośredniej bliskości miasta, podawana jest, wraz z przewidywanym terminem zakończenia prac, na stronie internetowej nadleśnictwa. Znajduje się tam wygodna mapa interaktywna, dzięki której w łatwy sposób poznamy lokalizację i termin zakończenia prac leśnych. Na wspomnianej mapie znajduje się również miejsce wskazane przez czytelnika - kwituje Plonus.
Wycinanie drzew w parku krajobrazowym (29 opinii)
Wycinane są zdrowe, młode drzewa. Przy okazji dewastuje się ciężkim sprzętem ogólnodostępne dla mieszkańców i turystów drogi. Takich transportów codziennie jest kilka.
To po prostu barbarzyństwo co wyprawia się ostatnio w TPK. Możecie państwo wykorzystać ten materiał. Pozdrawiam, Mariusz Arciemiuk. Zobacz więcej
Wycinane są zdrowe, młode drzewa. Przy okazji dewastuje się ciężkim sprzętem ogólnodostępne dla mieszkańców i turystów drogi. Takich transportów codziennie jest kilka.
To po prostu barbarzyństwo co wyprawia się ostatnio w TPK. Możecie państwo wykorzystać ten materiał. Pozdrawiam, Mariusz Arciemiuk. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (320) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-31 17:56
(2)
Nie wierzę leśnikom. Jakoś kiedyś nie było tak zmasowanej wycinki. Teraz trzeba utrzymywać patologię z bachorami, kościół, to i pieniądze trzeba brać skądś. A lasy najłatwiej ogołocić.
- 26 6
-
2021-01-31 17:58
Dokładnie. Budujące jest to, że tylu czytelników to rozumie.
Wstyd, trojmiasto.pl. A tytuł "artykułu" to już żenada na maksa.
- 4 1
-
2021-01-31 18:06
Patologia
Sam jesteś patologia. P.S wiem gdzie mieszkasz a bachor to cię zrobił
- 1 4
-
2021-01-31 17:56
Lasy Państwowe to stan umysłu....
- 23 1
-
2021-01-31 18:18
Las to miejsce eksploatacji
Las to majątek trwały dla robienia biznesu.
Ma przynosić zarobek.
Drzewa służą pozyskiwaniu drewna.
Zobaczcie na Szwecję, jak tam tną wszystko co rośnie i mają z tego kasę!- 6 16
-
2021-01-31 18:22
bo pisowska mafia (3)
potrzebuje dużo pieniędzy
- 29 4
-
2021-01-31 18:36
Na patologie i 500 plus.
- 6 1
-
2021-02-01 00:57
Tak, tak (1)
Bonie kradną podatków jak POprzednicy wiec muszą na czymś zarabiać.
- 0 1
-
2021-02-01 13:23
bo kradną tyle że
nie wystarcza podatków więc kombinują z lasami i zaraz z płatnymi drogami szybkiego ruchu pisowski lischayuza 20 gr od wpisu
- 0 0
-
2021-01-31 18:28
PiS każe wycinać to wycinamy - szybko i sprawnie. Nasz wódz to geniusz.
- 18 3
-
2021-01-31 18:29
Złodzieje, wszędzie lasy wyncinaja przy okazji niszcząc drogi
A później nawet nie naprawia!
- 19 3
-
2021-01-31 18:36
@fidelissiluas (3)
Pisząc artykuł o tak istotnej sprawie, jaką stanowi przyroda, szczególnie tak istotna przyroda jaką jest obszar Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego (TPK), nie można zamieszczać jedynie wyjaśnień pracowników korporacji Lasy Państwowe, która to korporacja ma istotny interes finansowy w prowadzonej wycince. Czy zadał Pan sobie proste pytanie:
Co by było, gdyby nie była prowadzona wycinka głownie młodego drzewostanu?
Otóż byłoby znacznie lepiej, niż jest obecnie. Musi Pan mieć świadomość, że leśnicy prowadzą gospodarkę leśną i nie chronią przyrody. Zatem ich działalność nie jest ochroną. Albo wycinka albo ochrona. To, co leśnicy nazywają wymianą pokoleń, to zwykły niestety kłamliwy żargon. Wymiana pokoleń ma miejsce w lesie, także w TPK lecz jest to proces niemal niezauważalny i ciągły proces przyrodniczy. Przypomnę także na uwiarygodnienie mojej, krótkiej wypowiedzi, że lasy istniały całe wieki wcześniej, niż staroświecka XIX w gospodarka prowadzoną przez PGL Lasy Państwowe.
Na koniec pragnę zwrócić uwagę na propagandowy i kłamliwy przekaz stosowany przez leśników.
Otóż żaden las nie wymaga dla jego trwania ingerencji człowieka, tym bardziej wycinki.
Nie ma przyrodniczych powodów wycinki drzew w TPK. Ponieważ ten las może rosnąć spokojnie kolejne 100 i 200 lat i oczywiście wbrew kłamliwemu przekazowi leśników nie zacznie umierać, ponieważ przyroda najlepiej sobą zarządza.
Tym czasem wycinka jest w istocie unicestwianiem obszarów wycinanych, w których to miejscach ani my ani nasze dzieci nie zobaczą pięknego starego drzewostanu. Ta wycinka jest także sprzeczna z ochroną wody i klimatu, jest także niszczeniem krajobrazu. Zatem jest wyjątkowo nieetyczna, ponieważ szkodliwa społecznie. Ogromne wątpliwości co do zasadności funkcjonowania tej korporacji stanowi fakt stosowania przez PGL Lasy Państwowe nieprawdziwych propagandowych przekazów w polityce informacyjnej, za którą stoją wielkie pieniądze a nie dobro społeczne.
Z poważaniem
Fidelis Siluas- 40 3
-
2021-01-31 22:47
Dziękuję za wypowiedź. Zgadzam się w 100%.
- 0 0
-
2021-02-01 11:23
W stu procentach prawda
Tylko że z tego nic nie wynika. Mozna w naszym kraju pisać ale na to nikt nie zwróci uwagi a jak wyjdzie ktoś na ulice i zacznie krzyczeć to sprawa polityczna.
- 0 0
-
2021-02-01 15:24
Trzymaj się Buniek, jesteśmy z Tobą
- 0 0
-
2021-01-31 18:38
W lasach państwowych zarabiaja więcej niż w rafinerii.
- 21 4
-
2021-01-31 18:45
Punkt po punkcie i po lesie...
To nie jest punktowe wycinanie, to nie jest wycinka, to jest dewastacja pięknego terenu jakim jest TPK.
- 24 3
-
2021-01-31 18:49
Plantacje
To nie są lasy, to są plantacje drzew. Kasa, kasa, kasa.
- 21 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.