• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długie Ogrody: kiedy i jak się zmienią

Maciej Naskręt
18 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.
  • Ulica Długie Ogrody to dzisiaj zaplecze parkingowe dla centrum Gdańska.

Po sukcesie przebudowy ul. Stągiewnej, która z brzydkiej, zastawionej autami ulicy, stała się popularnym deptakiem, rośnie apetyt, by ucywilizować także ulicę Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska. Sprawdziliśmy miejskie plany dla tej ulicy, która dziś jest głównie wielkim parkingiem.



Jak oceniasz plan przebudowy ul. Długie Ogrody?

Ulica Długie Ogrody, która łączy Bramę Żuławską zobacz na mapie Gdańska Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska to dzisiaj dwie wąskie jezdnie przedzielone szerokim parkingiem. To najlepsze zaplecze parkingowe dla osób przyjeżdżających do centrum Gdańska. Miejsc jest dużo, dodatkowo są one bezpłatne. Efekt? W godzinach od 8 do 16 trudno znaleźć wolne miejsce postojowe.

Po II wojnie światowej podjęto decyzję o nieodbudowywaniu Długich Ogrodów według przekazów historycznych, w tym planu Buhsego, czyli m.in. w formie alei lipowej. Wręcz przeciwnie, dzisiejszą ul. Długie Ogrody miała pobiec szeroka arteria na wzór ul. Podwale Przedmiejskie.

Na szczęście ta wizja nigdy nie została zrealizowana w całości. Przypominają o niej natomiast stojące przy Długich Ogrodach wysokie bloki.

Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów

Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia. Długie Ogrody w 1934 r. widok od strony ul. Szafarnia.

Apetyt na przebudowę ul. Długie Ogrody



W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa ul. Stągiewnej. Droga, dotąd rozjeżdżana i zastawiana przez parkujące samochody, zamieniła się w pełen spacerowiczów deptak. Stąd też apetyt, by w podobnym duchu uporządkować jej przedłużenie, a więc właśnie Nowe Ogrody.

- Przebudowa ul. Długie Ogrody to konieczność. Ulica to parking, przy którym trudno mieszkać. Brakuje tu miejsca do spacerów i drogi rowerowej. Potrzebne są tu duże zmiany, które ożywią ulicę - mówi Marta Mężyk, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy.
Miasto chciało starannie przygotowywać się do zmian.

- Ze względu na zabytkowy charakter ulicy, zarządca drogi pozyskał w roku 2016 koncepcję kompleksowego zagospodarowania Długich Ogrodów. Koncepcja zakładała m.in. wprowadzenie alei spacerowej, zmianę geometrii jezdni, wprowadzenie lub uzupełnienie szpalerów drzew wzdłuż chodników po obu stronach ulicy - mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej. Długie Ogrody w 1966 r. - widok od strony Bramy Żuławskiej.
Zakres pożądanych prac okazał się tak szeroki, że przebudowa ulicy nie mogła zostać zrealizowana w ramach standardowej modernizacji chodników.

- Podjęto więc decyzję o zaprogramowaniu przebudowy ulicy jako oddzielnego zadania, które byłoby konsekwentną kontynuacją przywrócenia świetności głównej zabytkowej osi Głównego Miasta, czyli ul. Długiej i Długiemu Targowi - tłumaczy Dariusz Wołodźko.
Czytaj też: Kościół łowców kaczek na Długich Ogrodach

Jak mogłyby wyglądać Długie Ogrody?



Plan zagospodarowania przestrzennego dla Długich Ogrodów obowiązuje od 2000 r. Co ważne, zapisy w planie przewidują przywrócenie alei lipowej, która funkcjonowała tutaj przed wojną.

Na pytanie, jak mogłaby wyglądać ulica po rewitalizacji, kilka lat temu odpowiedziała Paulina Rubinowska, wówczas studentka ASP, która tej ulicy poświęciła swoją pracę dyplomową.

Opracowanie powstało w oparciu o ustalenia obowiązującego planu.

Przede wszystkim przewidywała ona likwidację północnej jezdni i zamienienie jej w deptak z aleją lipową.

  • Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • W koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej jedna z jezdni zmieniłaby się w deptak dla pieszych, ocieniony szpalerem drzew.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
  • Odbudowana nawa kościoła św. Barbary. Piesi będą mogli przez niż przejść spacerując ulicą. Propozycja koncepcji zagospodarowania ul. Długie Ogrody autorstwa Pauliny Rubinowskiej.
Ciekawą propozycją jest symboliczna odbudowa południowej nawy kościoła św. Barbary, która nie została odtworzona po wojnie. Przechodnie mogli swobodnie poruszać się pod jej konstrukcją, nie zasłaniałaby też ona widocznych od strony ulicy kościelnych witraży.

- Piesi idący przez nawę widzieliby ponadto Bramę Żuławską nieco jak w oknie. Cały obiekt stanowiłby domknięcie ul. Długie Ogrody na odcinku od ul. św Barbary do ul. Szafarnia - mówi Paulina Rubinowska, autorka koncepcji, dziś architekt w studiu projektowym Kreatura.

Co z ogromnym parkingiem?



Jej wizja zakładała także likwidację części miejsc parkingowych, zlokalizowanych dziś wzdłuż całej ulicy. Wpisuje się to w wizję miasta, które zakłada, że powstanie tu parking podziemny.

Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie). Tak będą wyglądać Długie Ogrody po zakończeniu budowy osiedla Długie Ogrody 18 (widoczne po lewej stronie).

- W ulicy Długie Ogrody, w rejonie Bramy Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska, planowane jest wykonanie parkingów naziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, których realizacja przewidywana jest na lata 2020-2021. Ma się tam zmieścić ok. 400 aut - mówi Dariusz Wołodźko.
Miejsca postojowe pozostaną także wzdłuż jezdni, ale trzeba się spodziewać, że cała ulica Długie Ogrody zostanie do czasu jej przebudowy objęta strefą płatnego parkowania w celu zapewnienia rotacji samochodów.

Najpierw Droga Królewska



Ci, którzy liczą na szybką przebudowę ul. Długie Ogrody, muszą się uzbroić w cierpliwość. Miasto planuje najpierw przeprowadzić znacznie trudniejszy i znacznie ważniejszy remont ul. Długiej i Długiego Targu.

- Ta inwestycja jest w trakcie programowana. Uzyskanie koncepcji przebudowy i modernizacji planowane jest do połowy 2018 roku - zastrzega Dariusz Wołodźko.
Prace przy przebudowie Drogi Królewskiej mają być realizowane w latach 2019 i 2020 r. Dopiero wtedy będzie można zacząć myśleć o przebudowie ul. Długie Ogrody.

Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary. Przebudowany brukowany fragment ul. św. Barbary.

Zmieni się też otoczenie ul. Długie Ogrody



Tymczasem w połowie przyszłego roku gdańscy urzędnicy będą mieli w ręku projekt przebudowy ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska, od ul. Podwale Przedmiejskie do ul. Długie Ogrody. Fragment ten ma przypominać odcinek tej samej ulicy, wyremontowany kilka lat temu w ramach rewitalizacji Dolnego Miastazobacz na mapie Gdańska.

Niedawno z pieniędzy dewelopera (cała dzielnica się intensywnie rozbudowuje, o czym pisaliśmy parokrotnie) przebudowano ok. 150 m ul. św. Barbary. Całość ulicy - od ul. Długie Ogrody do ul. Angielska Grobla - ma być gotowa w 2019 r.

W planach na 2018 r. jest także przebudowa ulic: Angielska Grobla (od ul. Szafarnia do ul. św. Barbary), ul. Na Stępce (od ul. Szafarnia do ul. Dziewanowskiego), a także ul. Dziewanowskiego.

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • co to za skrzyżowanie toru kolejowego z tramwajowym na zdjęciu z 1966 r? (2)

    wie ktoś? jakie było jego znaczenie i skąd i dokąd podążał?

    • 3 3

    • Jak to co? Torowisko do rzeźni.

      • 6 0

    • Ty słoiku!!! Ucz się historii Gdańska!!!

      • 0 0

  • (1)

    współczuję mieszkańcom św barbary tej kostki brukowej. u mnie na ulicy też położyli i jest straszny hałas latem jak są otwarte okna

    • 11 5

    • Na Przeróbce to samo. Niby kostka tylko na torach ale ulica za wąska i autobusy miejskie i dostawczaki klepią po kostce.

      • 5 2

  • remont Łąkowej (2)

    tylko niech nie spartolą tego, tak jak przy "rewitalizacji" po stronie Dolnego Miasta. Cała nawierzchnia jezdni nadaje się tylko do wymiany, kilka remontów było przeprowadzonych w 2016 roku i od tego czasu cisza, a bruk dalej się kruszy.

    • 12 2

    • (1)

      Tak to jest jak jest remont, a potem wjeżdża ciężki sprzęt bo obok developer buduje osiedle.

      • 1 2

      • budowa biurowca LPP to jedno

        ale ta ulica sypała się już wcześniej

        • 5 1

  • remonty ulic w Śródmieściu (1)

    jakby się zastanowić, to porządnie się za to wzięli dopiero jakieś ... 3 lata temu? W każdym razie zrobione na tip top jest może 5% ulic najbardziej reprezentacyjnej części miasta, Głównego Miasta może 15%?

    W przyszłym roku Szeroka, ok. Ale kiedy Ogarna, Węglarska, Pańska, Kołodziejska, Rajska, Długie Pobrzeże? Tego jest tyle, że zastanawiam się, czy do 2050 oni to skończą... Nic się nie działo w tym temacie co najmniej do 2010+ roku.

    Niby inwestycje są, wszędzie się buduje, ale w tym tempie, to to miasto nie będzie odpicowane jeszcze przez całe pokolenie.

    • 10 4

    • Dodam: co z przedprożami?

      • 1 1

  • (1)

    Zmiana potrzebna od zaraz. Pomalować w jednolity kolor wieżowce na ul. Szopy i Długich Ogrodach. Zminimalizować parking i wreszcie porządne chodniki!!!

    • 8 4

    • pomalowac? Raczej wyburzyc!

      • 4 2

  • A ta kłupia niunia niech leci do afryki banany prostowac tylko do tego sie nadaje :)

    Za same takie betonowe publikacje powinni wsadzać do Kocborowa

    • 1 3

  • KORT TENISOWY (2)

    Cześć,
    Czy wiecie może, czy przy ul. Długie Ogrody planowana jest budowa kortu tenisowego? Nie ma gdzie tam grać, myślę, że bardzo by się przydał.

    • 4 6

    • Kort tenisowy (1)

      Może napisze Pan projekt budowy kortu tenisowego w Budżecie Obywatelskim na 2019 r. Można to zrobić w części Parku Św. Barbary.

      • 2 3

      • Park ma być parkiem

        odwal się od parku. Już połowa jest zajęta przez sprzęt do ćwiczeń. Park to trawa drzewa kwiaty i alejki. Niech ten komitet osiedlowy tez się odwali od tego parku.

        • 1 0

  • może warte zapamiętania lata 70-te/90-te

    -ulicą Stągiewną jeździły samochody i zapchane autobusy - zawsze się korkowało na zakręcie.
    -za ulicą Seredyńskiego był przystanek autobusowy gdzie czekali ludzie
    -przystanek tramwajowy był za bramą Żuławską ponieważ tramwaj skręcał z ulicy Siennickiej
    -Stadion żużlowy GKS był większy i nie było przejścia podziemnego dla pieszych
    -za zakrętem od ul.Łąkowa-Elbląska był przystanek tramwajowy
    -w czasach stanu wojennego małe sklepiki spożywcze społem były oblegane były z reguły cytryny i ocet a ludzie byli żądni chleba i mleka i masła lecz masło było tylko solone
    -przed bramą Żuławską w stronę rafinerii Gdańskiej przystanek miały autobusy 112,120,166,186 zawsze były pełne ludzi

    • 11 1

  • Parking na D.Ogrodach. jest od czasów wizyty Papieża i po obłozeniu widać jak jest potrzebny

    Gmina zydowska podobno ma działkę na Długich Ogrodach zamiennie za miejsce gdzie teraz jest Teatr Szekspirowski a kiedyś przed wojną stała synagoga .Co zaś się tyczy parkingów , to jak chcemy zarabiać na turystach to wiadomo że hotele i parkingi muszą być .Byle nie przeginać ani z wysokością opłat ani nie robić ich na końcu świata.(jak w Krakowie).Pozostałą część ul Łąkowej mozna chyba już rewitalizować no chyba ze będą jakieś roboty podziemne bo teraz jest tam osiedlowy armageddon.A parkingi zawsze są uciązliwe gdzie by nie były.

    • 6 9

  • Parkingi...Parkingi!!!! (1)

    Dopóki jakiś de.Il będzie zatwierdzał budowę parkingów w takich miejscach jak na jana z kolna (ten za trytonem) to tak długo będzie .Ujowo !!!!

    • 6 4

    • Parking za Trytonem jest zle podłaczony do struktury drogowej....

      Lokalizacja po mojemu jest ok. Akurat jest blisko Dworców, Placu Zebrań,Starego Miasta itd. Jest natomiast problemem do niego dojechać,- a dla turysty jak i Gdańszczan to jest najważniejsze .Powinno się tam dojeżdżać bez kręcenia po uliczkach.Dopokad tego Inwestor nie załatwi to cała ta inwestycja jest od czapy. Nie spłaca się.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane