- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (169 opinii)
- 2 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (54 opinie)
- 3 W Gdyni odłowią 80 dzików (298 opinii)
- 4 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (58 opinii)
- 5 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (132 opinie)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (205 opinii)
Długie Ogrody: kiedy i jak się zmienią
Po sukcesie przebudowy ul. Stągiewnej, która z brzydkiej, zastawionej autami ulicy, stała się popularnym deptakiem, rośnie apetyt, by ucywilizować także ulicę Długie Ogrody . Sprawdziliśmy miejskie plany dla tej ulicy, która dziś jest głównie wielkim parkingiem.
Po II wojnie światowej podjęto decyzję o nieodbudowywaniu Długich Ogrodów według przekazów historycznych, w tym planu Buhsego, czyli m.in. w formie alei lipowej. Wręcz przeciwnie, dzisiejszą ul. Długie Ogrody miała pobiec szeroka arteria na wzór ul. Podwale Przedmiejskie.
Na szczęście ta wizja nigdy nie została zrealizowana w całości. Przypominają o niej natomiast stojące przy Długich Ogrodach wysokie bloki.
Czytaj też: Wizje centrum Gdańska z 1962 r. Miasto szerokich ulic i samochodów
Apetyt na przebudowę ul. Długie Ogrody
W ubiegłym roku zakończyła się przebudowa ul. Stągiewnej. Droga, dotąd rozjeżdżana i zastawiana przez parkujące samochody, zamieniła się w pełen spacerowiczów deptak. Stąd też apetyt, by w podobnym duchu uporządkować jej przedłużenie, a więc właśnie Nowe Ogrody.
- Przebudowa ul. Długie Ogrody to konieczność. Ulica to parking, przy którym trudno mieszkać. Brakuje tu miejsca do spacerów i drogi rowerowej. Potrzebne są tu duże zmiany, które ożywią ulicę - mówi Marta Mężyk, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy.
Miasto chciało starannie przygotowywać się do zmian.
- Ze względu na zabytkowy charakter ulicy, zarządca drogi pozyskał w roku 2016 koncepcję kompleksowego zagospodarowania Długich Ogrodów. Koncepcja zakładała m.in. wprowadzenie alei spacerowej, zmianę geometrii jezdni, wprowadzenie lub uzupełnienie szpalerów drzew wzdłuż chodników po obu stronach ulicy - mówi Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Zakres pożądanych prac okazał się tak szeroki, że przebudowa ulicy nie mogła zostać zrealizowana w ramach standardowej modernizacji chodników.
- Podjęto więc decyzję o zaprogramowaniu przebudowy ulicy jako oddzielnego zadania, które byłoby konsekwentną kontynuacją przywrócenia świetności głównej zabytkowej osi Głównego Miasta, czyli ul. Długiej i Długiemu Targowi - tłumaczy Dariusz Wołodźko.
Czytaj też: Kościół łowców kaczek na Długich Ogrodach
Jak mogłyby wyglądać Długie Ogrody?
Plan zagospodarowania przestrzennego dla Długich Ogrodów obowiązuje od 2000 r. Co ważne, zapisy w planie przewidują przywrócenie alei lipowej, która funkcjonowała tutaj przed wojną.
Na pytanie, jak mogłaby wyglądać ulica po rewitalizacji, kilka lat temu odpowiedziała Paulina Rubinowska, wówczas studentka ASP, która tej ulicy poświęciła swoją pracę dyplomową.
Opracowanie powstało w oparciu o ustalenia obowiązującego planu.
Przede wszystkim przewidywała ona likwidację północnej jezdni i zamienienie jej w deptak z aleją lipową.
Ciekawą propozycją jest symboliczna odbudowa południowej nawy kościoła św. Barbary, która nie została odtworzona po wojnie. Przechodnie mogli swobodnie poruszać się pod jej konstrukcją, nie zasłaniałaby też ona widocznych od strony ulicy kościelnych witraży.
- Piesi idący przez nawę widzieliby ponadto Bramę Żuławską nieco jak w oknie. Cały obiekt stanowiłby domknięcie ul. Długie Ogrody na odcinku od ul. św Barbary do ul. Szafarnia - mówi Paulina Rubinowska, autorka koncepcji, dziś architekt w studiu projektowym Kreatura.
Co z ogromnym parkingiem?
Jej wizja zakładała także likwidację części miejsc parkingowych, zlokalizowanych dziś wzdłuż całej ulicy. Wpisuje się to w wizję miasta, które zakłada, że powstanie tu parking podziemny.
- W ulicy Długie Ogrody, w rejonie Bramy Żuławskiej , planowane jest wykonanie parkingów naziemnych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, których realizacja przewidywana jest na lata 2020-2021. Ma się tam zmieścić ok. 400 aut - mówi Dariusz Wołodźko.
Miejsca postojowe pozostaną także wzdłuż jezdni, ale trzeba się spodziewać, że cała ulica Długie Ogrody zostanie do czasu jej przebudowy objęta strefą płatnego parkowania w celu zapewnienia rotacji samochodów.
Najpierw Droga Królewska
Ci, którzy liczą na szybką przebudowę ul. Długie Ogrody, muszą się uzbroić w cierpliwość. Miasto planuje najpierw przeprowadzić znacznie trudniejszy i znacznie ważniejszy remont ul. Długiej i Długiego Targu.
- Ta inwestycja jest w trakcie programowana. Uzyskanie koncepcji przebudowy i modernizacji planowane jest do połowy 2018 roku - zastrzega Dariusz Wołodźko.
Prace przy przebudowie Drogi Królewskiej mają być realizowane w latach 2019 i 2020 r. Dopiero wtedy będzie można zacząć myśleć o przebudowie ul. Długie Ogrody.
Zmieni się też otoczenie ul. Długie Ogrody
Tymczasem w połowie przyszłego roku gdańscy urzędnicy będą mieli w ręku projekt przebudowy ul. Łąkowej , od ul. Podwale Przedmiejskie do ul. Długie Ogrody. Fragment ten ma przypominać odcinek tej samej ulicy, wyremontowany kilka lat temu w ramach rewitalizacji Dolnego Miasta.
Niedawno z pieniędzy dewelopera (cała dzielnica się intensywnie rozbudowuje, o czym pisaliśmy parokrotnie) przebudowano ok. 150 m ul. św. Barbary. Całość ulicy - od ul. Długie Ogrody do ul. Angielska Grobla - ma być gotowa w 2019 r.
W planach na 2018 r. jest także przebudowa ulic: Angielska Grobla (od ul. Szafarnia do ul. św. Barbary), ul. Na Stępce (od ul. Szafarnia do ul. Dziewanowskiego), a także ul. Dziewanowskiego.
Opinie (269) ponad 10 zablokowanych
-
2017-12-20 09:52
Może wreszcie należy zastosować radykalne środki. Chcesz mieć samochód w mieście to wykup miejsce parkingowe. Jeżeli nie masz miejsca nie możesz zarejestrować. Reszta parkingów płatna za godziny.
- 5 3
-
2017-12-27 20:18
Przebudowa
Uważam że likwidacja parkingu nie będzie korzystna dla mieszkańców Długich Ogrodów, okoliczne bloki nie mają wlasnych miejsc postojowych. Poza tym stworzenie deptaka, i dalej ogródków kawiarnianych i restauracji, spowoduje zwiekszenie hałasu nocą, wiec także mieszkańcy na tym nie skorzystają. Należy też pamiętać o tym,że nowe inwestycje deweloperskie są kupowane głównie na wynajem, co potwierdza np inwestycja na Sadowej, gdzie w wakacje z powodu pobytu turystów trudno wytrzymać, imprezy na balkonach, krzyki i głośna muzyka są tu na porządku dziennym. Mieszkam tuż obok, więc wiem o czym mówię. Podobnie będzie z inwestycją przy Długich Ogrodach która właśnie się realizuje. Nikt nie myślał o mieszkancach gdy pozwolono budować rowno z granicą działki, okna w okna istniejacych mieszkań. Więc nie wierzę, że cokolwiek będzie się działo tą częścią dzielnicy, bedzie z myślą o poprawie życia stałych mieszkanców. Raczej będzie rządzić pieniądz, i interes prywatny i miasta. Pozdrawiam.
- 1 1
-
2018-09-14 19:58
Przede wszystkim zrobić parkingi dla mieszkańców, bo oni mieszkają ale niestety zaparkować nie można, chyba że po godzinie 19 . Skandal
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.