• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Szymon Zięba
16 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli przewoźnikowi wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Jesienią tego roku SKM planuje ogłosić przetarg na 10 nowych pociągów. Szacowana wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. W tej chwili trwają rozmowy PKP i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego na temat długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego i jest kluczowa dla inwestycji.



Czym najczęściej podróżujesz po Trójmieście?

Nowe pociągi - według szacunków - powinny pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Przypomnijmy: mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację czy miejsca na rowery. Będą także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Co istotne, 10 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Powodzenie tego zakupu zależy jednak w dużej mierze od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej umowy przewozowej. Taka umowa pozwoli ubiegać się SKM o środki na wkład własny.

Ładowarki USB w SKM. Pasażerowie są zadowoleni



- Czekamy na wyniki kontroli dokumentacji przetargowej prowadzonej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Nasi dominujący współwłaściciele, czyli PKP SA i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, prowadzą rozmowy w sprawie długoletniej umowy przewozowej, która ma być zabezpieczeniem wkładu własnego, niezbędnego do sfinalizowania zakupu przez PKP SKM w Trójmieście 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.
Spółka realizuje także działania mające na celu ewentualne pozyskanie z innych źródeł środków na wkład własny. Przedstawiciel przewoźnika nie udziela na razie bardziej szczegółowych informacji na temat wspomnianych ruchów.

- Szacujemy, że pierwsze pojazdy powinny się u nas pojawić na przełomie 2022 i 2023 r. Ostatni spodziewamy się otrzymać w połowie 2023 r. - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych



Na liniach PKM używanych jest także 10 spalinowych zespołów trakcyjnych. Kilkuletnie szynobusy dzierżawione są od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Rozkład jazdy SKM w Trójmieście



Przewoźnik posiada dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Miejsca

Opinie (199) 5 zablokowanych

  • do przetargów powinny być dopuszczane inne firmy przewozowe (5)

    dodatkowo odcinki "martwe" typu linia na Oksywie czy do Nowego Portu mogłyby być obsługiwane przez szynobusy itp. do tego linia PKM z tzw. bajpasem kaszubskim możliwości jest wiele, ale SKM ewidentnie sobie nie radzi

    • 6 6

    • Ok tyle ze od Zaspy Towarowej do Nowego Portu nie ma już torow.

      • 2 0

    • Są tory mistrzu

      od Zaspy Tow. do stacji Brzezno faktycznie w Nowym Porcie przy WOC

      • 2 2

    • nie radzi sobie samorząd, jako organizator transportu

      SKM to wykonawca. Jeden z wielu. Różni sie tylko tym, że jego własnością jest linia 500. Którą utrzymują z własnych środków. Więc nie tylko pojazdy są kosztem. Skm jeździ tam, gdzie zdobędzie kontrakt, obecnie częściowo obsługuje również linię PKM.
      Jak samorząd znajdzie kasę na koszty obsługi linii na południu i północy Trójmiasta czy do, !obiecanego!, Bytowa, to SKM pojedzie... Jeśli wygra przetarg czy dostanie zamówienie.

      • 3 1

    • Zmień lekarza

      nie znasz realiów

      • 2 1

    • Dodatkowe linie

      Masz wspaniałe pole do popisu; zatrudnij sie tam (SKM) i działaj, działaj, działaj aż tchu zabraknie a przy okazji zarobisz na życie.

      • 3 0

  • Matematyka (2)

    Coś mi się k**wa matematyka nie zgadza. 10 zastąpi 20? To teraz nowe pociągi potrafią się teleportować?

    • 12 3

    • A przeczytałeś uważnie i umiesz

      myśleć logicznie. Wszystko jest opisane, a problemem jest tylko przeczytanie i zrozumienie tego, co jest napisane.

      • 2 2

    • Logika

      Kolego obecnie jeżdżą pociąg i połączone po 2szt i mają długość 130m zakupione nowe mają mieć około 150m więc teraz już rozumiesz dlaczego 10 zastąpi 20

      • 3 2

  • Dziura wstydu nadal jest? (1)

    Wykluczacie osoby niepelnosprawne ruchowo z korzystania z SKM, smutne to :( w PKM tez tak ma :(

    • 10 1

    • To wynika z tego, że w użytkowaniu są składy i perony o różnej wysokości

      • 1 0

  • Mamy najstarszy tabor w Polsce, wystarczy pojechać do Szczecina, Krakowa czy Wrocławia... Wszędzie nowe pociągi podmiejskie (2)

    • 18 2

    • ale masz za to stadion, tunel

      Karczemki, Południową oraz PKM. Zlikwidowaną większość dojazdowych linii kolejowych...
      Oraz dbałość PO o matecznik...

      • 7 5

    • Do SKM nie nadają się pociągi podmiejskie. Wymagany jest inny tabor - typu berlińskiego S-Bahn.

      Dobre przyspieszenie, skuteczne hamowanie, szybka wymiana pasażerów. Wyśrubowana prędkość zbędna bo co kilkaset metrów jest przystanek.

      • 2 2

  • (2)

    Inny kolor kolejek ten jest straszny przypomina komune

    • 5 8

    • Człowieku. Za komuny (zdobyczne) pociągi jeździły co 6 minut! (1)

      • 7 0

      • I byly super kartonowe bileciki

        • 4 0

  • Cóż za niefrasobliwość! (1)

    Gdyby nie infantylny sposób myślenia samorządowców, to te pociągi mogłyby już wozić pasażerów od dekady...

    • 14 0

    • Gdański samorząd ostatnio był widziany w Lipsku (jak w przemowie twierdzono: za żelazną kurtyną)

      • 2 0

  • Ostatnio jechałem SKM pierwszy raz po 12 latach (4)

    nic się nie zmieniło :D

    • 16 2

    • bo tego co sie zmienia, nie widać... (2)

      A przynajmniej trzeba umieć patrzeć.
      Zmieniono całe sterowanie linią, zlikwidowano część konfliktów z torowiskiem dalekobieżnym (np. Leszczynki), wymieniono trakcję i jej nośniki... Zmodernizowano część peronów.
      Tabor to nie wszystko.

      • 5 3

      • Ale 12 lat temu kolejki jeździły wolno, a (1)

        teraz kulaja się jeszcze wolniej. Gdańsk Główny Wejherowo stara 800volt jechała 54 minuty. Obecnie ponad godzinę. Jeździły wg rozkładu jazdy, a obecnie rozkład swoje, a SKM swoje.

        • 7 1

        • może mnie pamięć myli albo tych czasów nie sięga.

          Ale 800V nigdy do Wejherowa nie jeżdziły. Linia S-bahnek kończyła się na Stoczni, potem w Chylonii. Podany czas raczej nie jest również poprawny, chociażby z powodu przesiadek na tabor trakcji 3kV, który kursował na linii do Wejherowa. Maksymalna prędkość na tej linii była wtedy (jest?) 70km/h a to również stawia pod znakiem zapytania na tym dystansie wynik poniżej 1h.
          Poza tym, obecne osiągi "Pendo" na warszawskiej trasie równiez nie imponują w porównaniu do wyników ekspresów z dawnych czasów... ;) Nawet parowych!

          • 5 0

    • Nie mieszkam już w Gdyni. Ostatni raz trasę Gdynia-Gdańsk pokonywałem w 40 minut. Pociągi miały drewniane ławki, ale wygodne.

      Co 6 minut pociąg. Pewnie dzisiaj jest wygodniej i szybciej. Mamy erę kosmiczną i komputery.

      • 2 0

  • (2)

    Zamiast nowych skm, wolę jeździć nadal en57 , byleby częściej jeździły

    • 12 5

    • Typowy Polak z mentalnoscią prlu (1)

      • 2 7

      • typowy "tubylec"

        ze ślinotokiem na widok "paciorków"...

        • 5 1

  • i dalej pan kierownik pociągu będzie przechodził pół wagonu żeby wyjrzeć na każdej stacji i krzyknąć "odjazd" (1)

    jak w XIX wieku. Wcześniej przyciskiem będzie musiał otworzyć drzwi. Łącznie strata koło 20 sekund na każdej stacji. Przyjrzyjcie się kiedyś tej komedii w nowych impulsach, które nie są przystosowane do tego typu cereomonii

    • 10 3

    • Myślę, że największe straty są na wolnej wymianie pasażerów. Jest za mało drzwi.

      • 1 1

  • Tylko nie ten kolor

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane