• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Dłuższa podróż Pendolino do stolicy. Tradycyjny skład wolniejszy o 6 minut

Maciej Naskręt
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych. Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych.

Im bliżej uruchomienia regularnych kursów pociągów Pendolino z Trójmiasta do Warszawy, tym bardziej wydłuża się szacowany czas przejazdu. Na początku - w grudniu 2014 r. - podróż ma trwać 3 godziny. Na skrócenie czasów przejazdu Pendolino do 2 godzin i 40 minut trzeba będzie poczekać dodatkowy rok, do końca 2015 r.



Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino. Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino.
Pod koniec tego roku z Trójmiasta do Krakowa i Katowic, przez Warszawę, pojadą pierwsze składy pasażerskie pod nazwą EIC Premium. Połączenie ze stolicą mają obsługiwać pociągi Pendolino. Spółka PKP Intercity na ich kupno wydała 400 mln euro.

Od połowy ubiegłego roku nowe pociągi dostarczane są polskiemu przewoźnikowi. Czwarte Pendolino przyjechało do kraju 23 grudnia. Z fabryki Alstomu w Savigliano pociąg trafił prosto na warszawski Grochów, gdzie odbywa testy. Jak podaje PKP Intercity, piąty pociąg czeka we Włoszech na odbiór techniczny. Ma dotrzeć do Polski jeszcze w styczniu. W sumie ma być ich 20.

Czy sam skład Pendolino przyciągnie nowych pasażerów na kolei?

Pociąg z Trójmiasta do Warszawy Centralnej miał pokonywać ten dystans w czasie 2 godzin i 40 minut. Skład będzie zatrzymywać się m.in. w Warszawie Wschodniej, Iławie, Malborku i Tczewie.

Jednak dziennikarze miesięcznika "Rynek Kolejowy" na początku tego roku dotarli do wewnętrznych dokumentów PKP Intercity, w których podawane są już inne czasy połączeń składów Pendolino na tej trasie. Mają one wynieść od 2 godzin 46 minut (wariant optymistyczny) przez 3 godziny (wariant realistyczny) do 3 godzin i 10 minut (wariant pesymistyczny).

Dla porównania: tę samą trasę klasyczny pociąg PKP Intercity ciągnięty przez lokomotywę EP09 lub Husarz, bez zatrzymywania, pokona w 3 godziny i 6 minut. Różnica minimalna, w jednym przypadku nawet na korzyść klasycznego pociągu.

Jak to możliwe?

- Podawane przez nas czasy przejazdów są szacunkowe i dostosowane do postępujących prac modernizacyjnych na torach. Pociągi kategorii EIC Premium obejmą swym zasięgiem ok. 1200 km linii kolejowych, z których 300 km zostało zrewitalizowanych, a pozostałe modernizuje się do prędkości 160 - 200 km/h, a docelowo, na niektórych odcinkach do 230 km/h - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik spółki PKP Intercity.

Lokomotywy EP09 lub Husarz "nie wyprzedzą" jednak Pendolino. Ich prędkość konstrukcyjna to maksymalnie 230 km/h, a dopuszczalna na polskich torach wynosi 160 km/h.

- Lokomotywy te jeżdżą na innych trasach niż Pendolino - do Poznania, Berlina, ale nie do Trójmiasta. Stąd porównanie jest nieadekwatne - tłumaczy Szopowska.

Na wydłużenie czasów przejazdu wpływa też... sposób finansowania składów. Kupując Pendolino PKP Intercity skorzystała z pomocy regionalnej przyznawanej przez Unię Europejską. Przyznając taką pomoc komisja Europejska wymaga, by skorzystało z niej jak najwięcej osób. Stąd też nowe pociągi muszą zatrzymywać się także w mniejszych miejscowościach, takich jak Tczew, Malbork i Iława. A każdy postój wyraźne wydłuża czas przejazdu.

Rezygnacja z postojów na stacjach pośrednich spowodowałaby utratę dofinansowania. - Narazilibyśmy się ponadto na protesty ze strony samorządowców poszczególnych miast. Im również zależy, by nowy skład zatrzymywał się właśnie w ich miejscowościach - mówi Szopowska.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że pociągi Pendolino będą jeździć po Polsce przez co najmniej 30 lat. Po początkowym okresie, w którym nie będą one mogły pokazać wszystkich swoich możliwości, będą eksploatowane w sposób w pełni wykorzystujący ich zalety.

Zobacz Pendolino od środka

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • "Drimlajner" na szynach (43)

    Tyle w temacie.

    • 415 20

    • (27)

      Lokomotywy EP09 lub Husarz "nie wyprzedzą" jednak Pendolino. Ich prędkość konstrukcyjna to maksymalnie 230 km/h, a dopuszczalna na polskich torach wynosi 160 km/h.

      Taka jest dopuszczalna prędkość, bo na tyle pozwala stan torów. Skoro mamy pociągi, które potrafią jechać 230 km/h, to tylko złodziej kupiłby pendolino. Złodzieje znowu górą.

      • 119 6

      • (9)

        Znacznie taniej wyszłoby przemalowanie starych składów na biało-niebiesko

        • 63 3

        • prawicowe media albo raczej niezalezne media (8)

          Już dawno o tym pisały, pytanie dlaczego akurat teraz przebiło się to do mętnego nurtu

          • 45 10

          • (5)

            bo nikomu nie chce się taplać w pomyjach z nadzieją że znajdzie coś wartościowego

            • 21 20

            • opisywanie tego syfu faktycznie to jak taplanie sie w pomyjach (4)

              Lepiej mieć klapki na oczach i być "fajnopolakiem" tylko czasem rzeczywistość przychodzi i wtedy zdziwienie uuuuu ambergold gdzie moje pinundzeee! Czy też dlaczego ten pociąg nie jedzie zamarzne na śmierć, dlaczego w tym urzędzie nic nie można załatwić, dlaczego tak drogo, dlaczego doszło do tragedii, dlaczego dlaczego dlaczego, przecież fajno jest

              • 37 5

              • (3)

                ja tam na amber gold zarobiłem :D

                • 5 5

              • (1)

                Syndyk???

                • 15 0

              • Nie - ja ciągłem samolota

                • 12 1

              • Zapomniałeś się podpisać - Józefie Bąku

                • 10 0

          • Niezależne media :)

            Nie istnieje coś takiego....nie ma niezależnych mediów na całym świecie.

            Czy prawicowe "niezależne media" napiszą o kościelnych aferach? O kłamstwach Macierewicza? O pedofilii?

            • 6 0

          • nie tylko

            prawicowe o tym pisały, mówiły. Tylko główne wolą zajmować się jakimiś piedroletami i chwalić "dokonania" patałachów z rządu.

            • 0 0

      • EP09 (6)

        EP09 to lokomotywy z lat 80-ych, w życiu nie miały prędkości technicznej 230 km/h.

        Poza tym wagony też mają swoje dopuszczalne prędkości maksymalne, przy czym PKP Intercity dysponuje głónie wagonami o prędkości 160 km/h. Więc i tak nie wolno ich ciągnąć szybciej. Pomijając oczywiście dopuszczalne prędkości na poszczególnych torach.

        • 8 1

        • (5)

          Jeśli dopuszczalna prędkość na torach w PL wynosi 160 km/h to kupowanie za cieżkie pieniądze ( podatników) czegoś, czego i tak nie wykorzystamy w pełni a poza tym tylko lepiej wygląda jest delikatnie rzecz ujmując idiotycznym pomysłem. Sposobem na głośny PR za którym nic nie stoi.

          • 40 7

          • A mnie się zdawało... (2)

            ...że równolegle do dostaw Pendolino przebudowywane są tez tory na głównych liniach kolejowych. W tekście nawet napisano, że w 2015 roku, czyli za mniej niż 2 lata ta przebudowa do Warszawy bedzie zakonczona.

            • 6 8

            • zgadza się - docelowo 'na niektórych odcinkach ' do 200-230- jesli ktoś jeździ koleją po Polsce to wie że takich odcinków w praktyce będzie niewiele. Obecnie jest to raczej 20-50 km/h a na niektorych pewnie pędzi z 90.

              • 17 3

            • Tak, tyle tylko, że są odcinki, na których będzie ograniczenie do 90-120km/h

              Taka gów.... na przebudowa za ciężka kasę.

              • 6 0

          • prędkość dopuszczalna bez sterowania kabinowego w całej EU wynosi 160 (1)

            CMK i E-65 mają montowane systemy sterowania kabinowego. Z chwilą ich uruchomienia możliwe jest zwiększenie prędkości dopuszczalnych.

            • 1 0

            • CMK to część E-65

              Tak na marginesie.
              A na razie nic się tam nie montuje.

              • 1 0

      • Lokomotywa na 230 to nie wszysto, jeszcze potrzebne sa wagony dostosowane do 230 (8)

        20 pociągów Pendolino to 140 najwyższej klasy wagonów dotychczas kursujące jako IC na innych trasach. PKP IC realizuje zakupy 40 składów zespolonych (nie zespołowych, panowie i panie dziennikarze) z prędkością do 200 km/h (tu szanse mają polscy producenci których prototypy nie przekraczały tej prędkości). To kolejne prawie 300 wagonów na innych trasach. Pendolino to zakup na dziesięciolecia robiony po to, by w przypadku dostosowania CMK do 250 km/h (być może kwestia 2-3 lat) nie ponosić w przyszłości dodatkowych nakładów na tabor.

        • 9 8

        • O czym ty piszesz? (7)

          Nigdzie na zachód od Odry wagony nie jeżdżą z prędkością większą niż 200 km/h.
          A PKP IC zakupiło składy zespołowe - nie zespolone.
          Poczytaj o różnicy pomiędzy jednym i drugim.

          • 2 2

          • Gdzie ja pisałem o wagonach na v > 200? (6)

            Czytanie ze zrozumieniem się kłania

            A określenie "zespołowe" ma się do "zespolone" jak "kibol" do "kibica" - określone wymyślone przez media

            • 2 2

            • Dalej pudło (5)

              Jakie media?
              Chyba te od Rydzyka.
              Skład zespolony to skład wagony plus lokomotywa na obu końcach.
              Lub wagon sterowniczy na jednym z końców.
              Przykład - austriacki Railjet lub niemiecki ICE1, ICE2.
              Skład zespołowy to EZT, gdzie napęd znajduje się w każdym wózku wagonowym.
              Skład taki może być łączony.
              Przykład - niemiecki ICE3 i wypuszczony ostatnio Siemens Velaro oraz zakupiony przez IC ETR610, nieszczęśliwie nazwany Pendolino.
              Poczytaj, potem pisz.

              • 0 6

              • cyt. "Składy zespolone są to pociągi pasażerskie wyposażone we własny napęd trakcyjny (odrębna lokomotywa nie jest konieczna) oraz posiadające stałe zestawienie składu (w przeciwieństwie do tradycyjnych składów nie dołącza i odłącza się poszczególnych wagonów). "

                źródło:

                • 1 1

              • w ETR610 Pendolino napęd nie jest w każdym wózku!!!

                • 0 0

              • no panie Kocurman (2)

                jestem pod wrażeniem,że czasem coś normalnego i z sensem pan też potrafi napisać.bez urazy ale przeważnie pisze pan takie rzygowiny,że niedobrze się robi.proszę!!!!! częściej być normalnym.będę trzymała za pana kciuki.

                • 0 0

              • Każdy może wpisać Zenon Kocurman

                • 0 0

              • Od dziś lubię cycate Jolki

                Buziaczki.

                • 0 0

      • 10-15% wartości kontraktu do koperty, tyle dawali w innych krajach.

        • 4 2

    • (5)

      Tylko czy ktoś zwrócił uwagę że podany czas przejazdu EP09 dotyczy podróży bez zatrzymywania?

      • 12 6

      • (4)

        Pendolino też

        • 7 8

        • (1)

          Skąd masz taką informację? W artykule podany jest szacunkowy czas przejazdu na danej trasie przy zaznaczonych postojach.

          • 4 4

          • nie- napisane jest że tylko że będzie się zatrzymywał w danych miejscowościach.

            • 4 2

        • (1)

          EP09 jako IC jeździ bez zatrzymania z Gdańska do W-Wy Wschodniej, a Pendolino ma zatrzymywać się także w Tczewie, Malborku i Iławie, a to może zabrać 20 -30 min. wliczając czasy postoju, hamowania i rozpędzania pociągu.

          • 8 1

          • jeszcze jedno

            być może taniej by wyszło zakupienie odpowiednich wagonów, dostosowanych do wyższych niż 160km/h prędkości,które mogły by być ciągnięte przez EP09, niż zakup pełnych nowych składów Pendolino, ale to już inna bajka.

            • 10 2

    • Przekret mozgu u tych ludzi jest szokujacy! Bo zaczac nalezy wogole od dopuszczalnej predkosci na obecnych torach. Husarz potrzebowalby tyle samo czasu co optymistyczny plan dla Pienwdolino na odoowiednich torach.
      Zle mi sie robi gdy czytam sciemy.
      Retoryka tych ludzi ma uns przygotowac na to ze nic sie nie zmieni.

      • 6 0

    • To wina po (1)

      I innych sejmowych oszustów którzy rozpylali mgłe w smoleńsku

      • 2 12

      • Słaby troll, do kasacji

        • 5 0

    • Pseundolino to koleny przykład niegospodarnosci rzadu!!Kupione za nasze podatki!!

      Pseudolino bo tylko z nazwy nim jest niema wychylnego wózka a to właśnie znaczy nazwa pociągu!!Nowak co prawda obiecał ze będzie się wychylał na zakrętach ale nic tego nie wyjdzie bo bedzie odmierzał czas za kratkami!! :) Ale poco kupwac sprzęt do szpitali z podatków niech owsiak zbiera a ludzie dodatkowo płaca!!

      • 16 5

    • pendoluno (3)

      Nawet ładnie mu w białym

      • 1 0

      • Odpal GPS w pociągu,to zobaczysz,ile jedzie

        110, 120 a nawet 160 między głównymi miastami

        • 2 0

      • Wiadomo - kolory naszej ukochanej wiodącej i przewodniej siły Narodu (1)

        Vivat PO

        • 5 0

        • jakie klub ma barwy biało-niebieskie?

          • 0 0

    • to jest "MIŚ" naszych pełowskich czasów

      "te pendolino otwiera oczy niedowiarkom. Mówi - patrzcie, to nasze, pełowskie, kupione w oparciu o fundusze unijne.. I to nie jest nasze ostatnie słowo!"

      • 4 0

  • jak uczylem sie kiedys w szkole.... i myslalem ze to cos da (6)

    to wtedy wlasnie politycy z SLD( czyli teoretycznie reformowalni KOMUNISCI) opowiadali ze taki pociag juz podpisali....ze juz zamawiaja... a tu masz 20lat pozniej..... pociag jest a CI sami o torach zapomnieli.

    • 147 7

    • tylko że te pociągi są jeszcze gorsze niż te co miały być 20 lat temu (4)

      bo nie mają wychylnych wagonów czyli de facto są to normalne pociągi takie jak w Polsce produkuje co najmniej jedna firma (a gdyby rząd zachował się tak jak rządy innych krajów, czyli rozpoczął program inwestycyjny w celu stworzenia super szybkiego polskiego pociągu, to takich firm mogło by być więcej, a w dodatku prawdopodobnie robiły by o wiele lepsze pociągi niż jakieś tam starodawne pendolino, no ale cóż mamy rząd który uprawia politykę na kolanach, żeby nie powiedzieć brutalniej) a decyzje o kupnie podjął facet od zegarków, tworząc tym samym kilka tysięcy miejsc pracy we Włoszech i w pewnym sensie, używając skrótu myślowego, wyprowadzając kilka tysięcy miejsc pracy z Polski, za to taki człowiek powinien gnić w pierdlu, za działalność przeciwko społeczeństwu polskiemu, a przede wszystkim za działalność przeciwko interesowi Polski, nawet pomijając wszelkie zarzuty które się pojawiają o przyjmowanie łapówek zegarków itp.

      • 17 5

      • ale co ty chcesz nawet w Hymnie mamy ze z ziemi Włoskiej do Polski :)

        pewnie juz wtedy wiedzieli co nas czeka za PO :)

        • 7 0

      • W pierdlu ty zgnijesz człowieku z placu Bastylii - rajcowała by cię gilotyna (1)

        obcinająca głowy facetów od zegarków. A zdrajcą to ty jesteś - koncern ma oddziały w Polsce, w Chorzowie i gdzie indziej, sprawdź to uku jeden !
        Jak takiś Polak to czemu użyłeś ksywki "rough" - to polskie ? Nie masz pomysłu n coś polskiego ?

        • 1 7

        • co ty taki nakrecony taka prawda ze to pendolino to mieso wyborcze ledwo 20 min krucej od zwyklej polskiej kolejki
          u nas jest takie myslenie nic nie robic a przed wyborami wypieprzac kase na lewo i prawo bo wg mnie przeplacili przy tym projekcie mogli skupic sie na naprawie torow

          • 5 0

      • Jeszcze jedno - myślisz o eksporcie wyrobów Pesy ? A rzygasz na to co nie

        nasze ? Takie myślenie jest śmieszne - z tego wynika że Polska jedynie powinna eksportować, a niczego prócz surowców importować.

        • 2 3

    • słynny reportaż

      słynny reportaż aktualny ;)
      "Ponieważ tory byłyyyyy złe a tory były... złe i tory były no złeeeee..."

      • 0 0

  • Jeszcze nie ruszył a już OPÓŹNIONY (26)

    "Nowakowski" PKP, przepraszam- nowatorski :P
    A ile zegarków

    W tej cenie byłoby kilka pociągów więcej, tyle że z zakładów PESA!
    A tak my z Zachodu
    A PESA na Zachód...

    • 262 19

    • (18)

      Ciagle Pesa i Pesa, a jakie doświadczenie miała Pesa w chwili trwania tego przetargu w kategorii KDP? Oficjalna prezentacja pierwszego polskiego składu KDP miała miejsce we wrześniu zeszłego roku.

      • 9 33

      • (11)

        Pendolino nie jest KDP, a postępowania przetargowego nie by6ło, jakbyś nie wiedział.

        • 27 2

        • (10)

          To nie ma znaczenia jaka była procedura wyboru, Pesa nie robiła wcześniej takich pociągów. Co do KDP to definicje są różne, np we Włoszech za taką uznaje się kolej jeżdżącą powyżej 200 km/h, a w USA jest to prędkość jeszcze niższa. Oczywiście na większości odcinków Pendolino w Polsce nie rozwinie prędkości KDP, ale chodzi mi o same składy. Pesa dopiero w zeszłym roku zaprezentowała pierwszy pociąg mogący rozwijać prędkość 200-250 km/h. To dla nich nowy rynek więc naprawdę nie ma co się dziwić że nie byli brani pod uwagę.

          • 12 18

          • Drogi DArku (9)

            Wytłumacz mi jedno.
            Dlaczego zatem PESA jeździ na Zachód a w PL nie ma szans?

            Dlaczego przy takim kontrakcie nie zaznaczono, że np. 50% części ma zostać wyprodukowanych w PL?
            Zauważ że dość często takie praktyki są stosowane na Zachodzie.
            Jeszcze kiedyś wyjdzie ile cyferblatów poszło...

            • 21 8

            • PESA sprzedaje na zachód (4)

              ale pociągi do ruchu podmiejskiego (coś co powinno zainteresować SKM i PR ale PIC już nie). Części do produkcji składów Pendolino Alstom produkuje w Polsce (ale o tym Kaczyński nie krzyczy).

              • 6 10

              • A to się mylisz...

                Wiem to od ludzi biznesu.
                Alstom w Polsce nie wykonywał zleceń pod to zamówienie.
                Tusk Ci nagadał głupot
                A Ty tak uwierzyłeś...

                • 7 3

              • co z tego że produkuje w polsce? (2)

                przecież zysk i tak idzie za granicę. To że w polsce tania siła robocza dostanie trochę pracy to ma być ten zysk polski ?

                • 9 3

              • (1)

                Rozumiem że te polskie firmy które przyjmują zlecenia na produkcję podzespołów nie zarabiają?

                • 2 3

              • ty lemingu rozumujesz zawsze tak jak propaganda platformy.

                zarabiają i to wcale nie mało ale niestety kazda zarobiona złotówka jest w prawie 80% zabierana przez chciwy US, ZUS i innych cwaniaków z 10 filara lub z potrzeby posiadania zegarków.

                • 2 2

            • (2)

              Kolego GD, zastanów się nad tym pytaniem. Jeżeli Pesa dopiero w zeszłym roku zaprezentowała pierwszy taki skład to wniosek jest prosty - to co jeździ na zachodzie to po prostu zwykłe pociągi, tak jak napisał poprzednik obsługujące ruch podmiejski.

              Co do zaznaczenia że jakaś tam część produkcji ma się odbyć w PL - jakiekolwiek koszty producent miałby ponieść w związku z takim warunkiem i tak by zostały zdyskontowane w ostatecznej cenie a więc sami byśmy sobie zapłacili za to aby i nas to produkowano.

              • 6 6

              • a jaki problem był w tym żeby teraz kupić te pociągi??? (1)

                kiedy polska firma jest gotowa do ich produkcji???

                • 6 1

              • Kilka kwesii:

                - Myśląc w ten sposób to każdy inwestor giełdowy mógłby mieć pretensje do siebie dlaczego nie kupił później skoro był dołek, albo nie sprzedał wcześniej skoro była górka. Ciężko kilka lat wcześniej wiedzieć kiedy coś się wydarzy

                - Pesa dopiero zaczyna produkować tego typu pociągi, nie ma doświadczenia w dalszym ciągu

                - To że producent pochodzi z Polski nie powinno być brane pod uwagę. W biznesie nie powinno być sentymentów.

                - Generalnie należałoby najpierw sprawić aby obecne składy jeździły z normalnymi prędkościami, a dopiero potem zastanawiać się nad zakupem takich składów

                • 4 4

            • niepytaj sie leminga bo ci nieodpowie jak nieusłyszy wytłumaczenia od swojego wodza:)

              • 1 0

      • doświadczenie by zdobyła, gdybyśmy nie mieli anty-polskiego rządu, który wspierał by polskie firmy a nie wyprowadzał miliardy (5)

        ale ten rząd może czuć się bezpiecznie bo taki śmieć intelektualny jak ty zawsze będzie popierał tego typu ekipy, a niestety takiego postkomunistycznego śmiecia jest ponad połowa w Polsce

        • 7 6

        • Za to perony nasze, polskie. (3)

          • 4 1

          • uderz w stół a postkomuch się odezwie :) (2)

            • 1 6

            • Też cię kocham,misiu :* (1)

              • 1 1

              • oooooh, jak milutko =} prawie się popłakałem ze wzruszenia ^^

                • 1 1

        • tak anty Polski lepiej odbierac dzieci matkom poto by potem je dac rodzinie zastepczej i placic po 5tys zł na jego utrzymanie

          niestety niewszystkie dzieci to wytrzymały jedno popełniło samobujstwo i dopiero wtedy udaja ze moze cos zmienią .mordercy pijaki zakierownicą są od lat ale dopiero jak media sie tym zajeły anotowania wyborcze spadaja to Donaldinio che pod płaszczykiem troski nabic kabzy imperterom alkomatów które są niedokładne!!

          • 2 0

    • (4)

      Pociagi Pesa sa dostosowane do predkosci 120km/godz

      • 6 4

      • do 180kmh, z perspektywą na 220 (2)

        a wiesz ile będzie jeździć pendolino po polskich torach??? 100-160kmh, w zależności od miejsca... przypomnę jeszcze że koleś który zna się na zegarkach i na tym jego umiejętności się kończą wydał na te pociągi 3mld zł naszych podatków!

        • 5 2

        • przez najbliższe dwa lata, do uruchomienia ETCS

          po uruchomienu ETCS będą mogy jeździć szybciej. Idzie zmiana przepisów odnośnie dopuszczalnego przyspieszenia odśrodkowego na zakrętach - mająca zrównać je z normami europejskimi. Pozwoli to na podniesienie prędkości w wielu miejscach. Ale o tym cisza.

          • 2 1

        • Jeśli PESA ma jeżdzić 220 km/h, to Pendolino do końca świata i jeden dzień

          dłużej ma jeździć tylko 160 km/h ? Aha, jazdy próbne to fotomontaż ?

          • 1 1

      • ciekawe

        Bo ja jechalem kolejka mazowiecka 130km/h wedlug gps i byla ona produkcji pesy

        • 3 0

    • W tej cenie jełopie ? Wiesz dlaczego mamy tańsze rzeczy ? Bo pensje mamy

      GUANiane w stosunku do zachodnich. Nie słyszałeś o tym że płaca jest kosztem ? Wielu pracobiorców w Polsce chciałoby by mieć pensje zachodnie, co popieram, ale wtedy ceny towarów nie będą niskie. Osobiście wolę wyższy poziom płacowo-cenowy (wyższe pensje, wyższe ceny) niż niski. To właśnie z tego powodu ludzie, zwłaszcza młodzi uciekają stąd. Słyszałem od wielu znajomych że wiele rzeczy (np. czynsze) są dużo wyższe od naszych ale płaca jest na tyle wysoka, że starcza na inne rzeczy. Proporcje wyglądają tak (pi razy drzwi): Polska - płaca 2 osób - 2000 PLN, na rękę, świadczenia 1 000 PLN, zostaje na resztę 1 000 PLN, Zachód: płaca 2 osób 10 000 PLN (niskie płace), świadczenia 5 000 PLN, zostaje na resztę 5 000 PLN. Czyli różnica 4 000 PLN.
      A w Norwegii te proporcje są nieco jeszcze wyższe, stąd pełno Norwegów jeździ po świecie.
      Więc sobie przemyśl niskie ceny naszych towarów i usług - bo mi chce się rzygać na nie !!!!

      • 1 0

    • Pesa?

      Raczej NEWAG :)

      • 0 0

  • rząd kupił drogi złom (12)

    i tyle w temacie. a nie sorry. Ktoś na tym zarobił.

    • 191 23

    • (9)

      nie rząd- ZArząd PKP pozwolił na ich kupno

      • 4 10

      • leming cymbale PKP jest spólką skarbu państwa!!Stołki w zarzadzie to kolesie polityków (5)

        Rzad decyduje kto jest prezesem i jest w zarządzie to rzad decyduje na co zarząd ma pozwalać a na co nie !!To wszystko leming jest z naszych podatków!!

        • 10 4

        • w PKP siedzą ci sami ludzie co za SLD, PIS, a część pewnie pamięta Gierka. (4)

          • 11 4

          • bronisz swojej PO jak wierny piesek, ale wszystkich to g... obchodzi od kiedy kto tam zasiada

            odpowiada za to obecny rząd i osobiście tusk, bo jeśli tam zasiadają niekompetentni ludzie to ten rząd ma pełne pole działania żeby ich wymienić, skoro tego nie zrobił znaczy że de facto wybrał tych ludzi którzy tam zasiadają

            • 6 3

          • Zarząd PKP został całkowicie wymieniony w ciągu kadencji PO ze dwa razy (2)

            • 4 0

            • zgadza sie ci kolesie wywaleni trafili do innych spólek skarbu państwa!!

              na zasadzie Franek media drą ryja musimy cie przenieść ale się nie martw nawet podwyżkę dostaniesz podatnicy zapłacą!!

              • 3 0

            • I dodam, że potworzono jeszcze pełno dodatkowych stanowisk dyrektorskich, oprócz zarządzu.

              • 2 0

      • a kto deleguje ten zarząd w tej PAŃSTWOWEJ spółce, kretynie?!?!?! (2)

        • 5 2

        • (1)

          tylko prezes jest wybierany przez ministra- a ten został wymieniony.

          • 0 1

          • a prezes zatrudnia swoich współpracowników i ustala to z ministrem

            doucz się!

            • 0 0

    • Pseudolino bo tylko z nazwy nim jest niema wychylnego wózka ,ale Nowak miał sie wychylac :)

      ale,teraz tylko z za kratek będzie sie mógł wychylić :) Ale oto choodziło nawet Bruksela odrazdzała kup[no tego złomu jako nie gospodarnosć Ale Donaldinio potrzebuje sie czymś chwalić wiec kupił podstawowy model ważne by ładnie wyglądał!!!

      • 4 1

    • taaaa, ten co wziął łapówki, bo przecież to główna umiejętność urzędników tego rządu

      • 0 0

  • To cale pindolino to wstyd i żenada i przeplacony bubel (4)

    • 176 20

    • (3)

      To kolorowe paciorki rzucone ku uciesze ludu, dla poprawy wizerunku. Lud jeszcze musiał za nie zapłacić.

      • 9 0

      • chyba tylko ku uciesze tych co wzięli łapówy bo lud delikatnie mówiąc jest WKU....NY (2)

        ludzie już przestali łykać kłamstwa tuska i jego śmieciowej ekipy

        • 6 2

        • (1)

          Ważne, że lemingi się nabrały na tzw. "skok cywilizacyjny".

          • 6 1

          • Niestety

            Problem w tym, że za głupotę lemingów otrzymujących złodziei u władzy zapłacimy my wszyscy i słaba pociecha w tym, że lemingi też zapłacą.

            • 5 1

  • Jeden wielki przekret! (1)

    • 150 14

    • Raczej to taki współczesny miś.

      Na miarę naszych możliwości.

      • 0 0

  • smiech na sali... a bydgskie pesy ida w swiat ale nie - my musimy miec pendolino... (41)

    zal...sciska

    • 223 15

    • (7)

      O co wam chodzi? Pendolino jeżdżą m.in. w Czechach, na Węgrzech, a u nas nie mogą, bo co? Ja tam wolę podróżować lepszymi i nowoczesnymi pociągami.

      • 10 29

      • lepsze i nowocześniejsze pociągi są produkowane w Polsce!!! (5)

        • 21 6

        • lepsze ? nowocześniejsze? (2)

          zależy do czego lepsze. PESA produkowana w Polsce? Elektronikę i elektrykę ściągają z Francji, silniki z Niemiec. To tak, jakby twierdzić, że Pendolino jest włoskie - gdy 3/4 elementów wykonuje do niego Alstom Polska w Elblągu i Chorzowie.

          • 3 7

          • podaj źródło swoich informacji

            • 5 2

          • Jeśli 1/3 elementów Pendolino będzie wyprodukowana w POlsce to będzie cud Tuska, a raczej kolejna niespełniona obietnica.

            • 2 0

        • Nie do takich prędkości ! A skoro tak ślepo popierasz PESĘ to niech pojadą do

          Francji na torach dla ALSTOMOWSKICH (!!!) TGV bić rekordy świata !!!

          • 0 1

        • jeszcze dodam - PESA na razie buduje dobre pociągi dla ruchu podmiejskiego

          i takie sprzedała poza nasze granice.

          • 0 0

      • 5 razy przepłacone pendolino !!!

        a co stać nas, 700 mld gługu za Donka to jeszcze można ciągnąć kasę z OFE i dalej jazda :)

        • 8 0

    • (28)

      Bydgoska Pesa pierwszy skład KDP zaprezentowała dopiero we wrześniu zeszłego roku. Nie mają doświadczenia w tej branży, więc o czym my mówimy? W chwili trwania tego przetargu Pesa nawet nie miała ani jednej wyprodukowanej sztuki takiego składu

      • 15 15

      • (15)

        jakiego przetargu?
        długo bedziesz tu siał zamęt pod każdym postem
        to taki sam przetarg jak dawniej na samolot wielozadaniowy
        ciemnota się ekscytuje a od razu wiadomo kto wygra
        może powiedz no kiedy to POstępowanie przetargowe było co?
        i gdzie?
        w kątowni?

        • 11 7

        • (14)

          Fakt, zapędziłem się z tym przetargiem, ale to nie jest meritum. Po prostu Pesa nie produkowała takich pociągów, zaprezentowali go dopiero we wrześniu ubiegłego roku. Jakbyś miał komuś zlecić coś takiego to kogo byś wybrał - kogoś kto w branży siedzi od długich lat czy dopiero planuje do niej wejść?

          • 7 8

          • Oczywiście wybrałbym tego, który odpaliłby mi największy % od wartości przetargu.

            ;)

            • 13 3

          • siedzenie w branży

            Długie lata siedzieć, to dopiero będą! I to nie w branży, a w pierdlu.

            • 4 4

          • "takich", to znaczy JAKICH?!?!

            • 0 0

          • wybrał bym polską firmę która dzięki kasie za na ten kontrakt (10)

            być może stała by się w przyszłości europejskim gigantem!

            • 10 2

            • (9)

              Heh, widzisz, z jednej strony oczekujemy od takich firm jak PKP że będą dobrze zarządzane, będą pilnować kosztów i liczyć się z pieniędzmi podatnika, a z drugiej strony że będą realizować jakieś górnolotne misje narodowe. Prywatny przedsiębiorca rozpatruje ofertę merytorycznie, albo mu dana oferta pasuje albo nie, tak samo jak klient w sklepie. To jest biznes, tu nie ma miejsca na sentymenty. Zamawiającego powinna interesować oferta a nie to skąd pochodzi. Nie wiem dlaczego Pesa by miała mieć jakieś fory tylko dlatego że pochodzi z Polski.

              Ja bym chciał aby Pesa stała się gigantem, ale nie poprzez pobłażliwe rozpatrywanie jej ofert. Albo potrafi konkurować z gigantami branży albo nie.

              • 3 4

              • ja oczekuje od polskiego rządu że będzie dotował polską gospodarkę a nie włoską (6)

                że będzie tworzył miejsca pracy w Polsce o ile ma taką możliwość, nie we Włoszech, ci ludzie to po prostu klasyczni, wedle definicji, zdrajcy. Jesteś po prostu ciemnym naiwniakiem, inne rządy dotują "swoje" firmy, a szczególnie przoduje w tym USA, a ty nałykałeś się pseudo liberalnej propagandy wciskanej polskim niewolnikom i próbujesz być bardziej święty niż papież, nie rozumiejąc że tylko Polska tego nie robi, każdy mówi że nie robi, natomiast Polska na prawdę nie robi. Przestudiuj sobię historię takich firm jak Boston Dynamics, czy chociażby Google, Facebook, Microsoft a zobaczysz ile DZIESIATEK MILIARDÓW dotacji od rządu USA dostały i cały czas dostają! wielu ekonomistów twierdzi że żaden z dzisiejszych światowych gigantów nie był by nim gdyby nie potwornie olbrzymie dotacje rządu, to samo się tyczy Mercedesa i innych producentów samochodów, Siemensa i innych producentów elektroniki, a także skoro już przeszedłem na Niemcy to chociażby kilku stoczni dotowanych przez rząd Niemiec, który w przeciwieństwie do "polskiego" rządu może je jakoś dotować...

                • 8 4

              • (4)

                Jeżeli chcesz obalić tą jak to określiłeś "pseudo liberalną propagandę" to poproszę argumenty natury ekonomicznej. Powoływanie się na innych jest znanym zabiegiem erystycznym i nie dotyka ani trochę meritum sporu.

                To że jakieś kraje na świecie coś robią wcale nie oznacza że jest to dobre. Po gospodarce USA też to widać.

                Dotacje są z natury złe, ponieważ pochodzą tak czy inaczej z kieszeni podatnika który to przez to mniej pieniędzy wyda na coś innego a więc gdzie indziej tych pieniędzy ubędzie i rozwój będzie słabszy albo w ogóle się nie zacznie. Trudno to sobie wyobrazić?

                Przywołujesz wielkie firmy jako przykład pozytywnych skutków tych dotacji nie rozumiejąc że cały czas patrzysz jedynie na jeden koniec kija zapominając że jest jeszcze drugi. Ktoś mógłby ściągnąć z każdego Polaka po 10 zł i za 380 milionów wybudować np wielki wieżowiec mówiąc że gdyby nie dotacje to by on nie powstał. I ludzie zaczną bić brawo nie zdając sobie sprawy z tego, że druga strona medalu jest taka że cała reszta Polaków przez to stała się uboższa o te 10 zł na głowę i przez to osłabiły się inne rejony gospodarki.

                Jesteś jednym z tych którzy wierzą, że przelewając zupy z gara do gada nie tylko nigdy się ona nie rozleje, ale jeszcze że od tego przelewania tej zupy przybędzie. Nieświadomie wierzysz w keynesowską szkołę ekonomii, która zakłada istnienie mnożnika o wartości powyżej 1, tzn że wydane pieniądze które zostały ściągnięte z podatników wytworzą więcej niż gdyby nie zostały ściągnięte. Empirycznie dowiedziono że jest odwrotnie, że realnie gospodarka na tym traci a nie zyskuje (bo chociażby taki proceder wymaga opłacenia urzędów).

                Jesteś po prostu nieświadomym keynesistą, a jedyne twoje "argumenty" na poparcie keynesowskich teorii to powoływanie się na kraje które takie zabiegi stosują. Szkoda tylko że nie patrzysz na skutki takich interwencji.

                • 4 3

              • z fanatyzmem się nie dyskutuje... (2)

                ALE... krótko... kto ci powiedział że nie świadomym??? ja jestem całkowicie świadomym keynesistą... i nie "jakieś" kraje tylko WSZYSTKIE kraje poza Polską. Amerykańska gospodarka wytwarza na głowę mieszkańca 4 razy tyle co Polska a mimo tego rośnie tak jak polska gospodarka. Przykład z wieżowcem jest tak idiotyczny jak większość twoich wypowiedzi, to co Google daje amerykańskiemu społeczeństwu jeśli chodzi o przychód, czy Mercedes niemieckiemu z nawiązką zwraca te dotacje, poprzez przychód rozumiem również setki tysięcy miejsc pracy, miliardy podatków odprowadzanych do budrzetu, dziesiątki miliardów wydawanych na naukę (Mercedes wydaje na NIEMIECKICH uniweuniwersytetach 5 MILIARDÓW EURO rocznie, na badania i rozwój) rządy tych państw zachowują się jak sprawi menadżerowie dużych firm, dysponują miliardami i je INWESTUJĄ, obecny "polski" rząd zachowuje się jak rządy państw postkolonialnych w środkowej Afryce, ponieważ tylko tam twoje ideologie wyznawane niestety przez obecny rząd są wdrażane w życie, długo by mówić ale po pierwsze szkoda mi czasu a po drugie takiej osobie jak ty nie warto czegokolwiek tłumaczyć, bo i tak nie zrozumie, ze względu na swoje zaślepienie...

                • 3 2

              • Hehe lubię takie "długo by pisać", a potem totalne 0 argumentów ;)

                • 3 4

              • Nawet "wszystkie" kraje poza Polską nie jest argumentem merytorycznym, tylko zabiegiem erystycznym który się nazywa argumentum ad numerum.

                Wszystko to co napisałeś jest błędnym spojrzeniem na sprawę. Piszesz, że Mercedes dzięki dotacjom zapewnia setki tysięcy miejsc pracy i miliardy podatków... A dlaczego nie pomyślisz że te pieniądze które poszły na dotacje mogły dać jeszcze więcej miejsc pracy i więcej podatków gdyby zostały w kieszeni podatnika? Ciągle patrzysz na jeden koniec kija, podstawowy błąd w ekonomii o którym pisał dekady temu Hazlitt. Piszesz tak jakby te dotacje były manną z nieba która ot tak pojawia się w gospodarce i daje wielkie korzyści. A już sam Keynes przyznawał że to kasa ściągnięta z reszty gospodarki tylko upierał się przy swoim mnożniku.

                Jeżeli jesteś takim keynesistą to dlaczego posługujesz się tak śmiesznymi argumentami? Wyjaśnij mi jaki to mechanizm ekonomiczny powoduje że ściągnięcie pieniędzy z ludzi, potem przemielenie ich przez różne urzędy które także kosztują, potem arbitralne wypłacenie jako dotacji daje większy zysk niż pozostawienie tych pieniędzy w kieszeni podatnika? Bo widzisz, to na twierdzącym spoczywa ciężar dowodu.

                Dotacje są złe choćby dlatego że rozleniwiają firmy - podobnie jak socjal rozleniwia ludzi. Są złe także z tego powodu, że zaburzają alokację zasobów. Bo oto przychodzi urzędnik i decyduje kto i na co powinien otrzymać te pieniądze. Zaburza to rynkowy mechanizm regulujący alokację zasobów. W skrócie - ludzie głosują portfelami. Kupują to czego im potrzeba w ten sposób wspierając te podmioty które najlepiej zaspakajają potrzeby konsumentów. A majsterkowicze powodują coś przeciwnego - zabierają ludziom te pieniądze, ludzie mają więc mniej środków na zaspakajanie swoich potrzeb, firmy produkujące te dobra z których ci ludzie zrezygnują zarobią mniej, a pieniądze dostaną jako dotacje ci którzy normalnie by ich nie otrzymali.

                Mam np 2 złote i chcę sobie kupić pączka, ale przychodzi rząd i zabiera mi tą dwójkę - ja nie zjem pączka, a właściciel cukierni nie zarobi na tym pączku którego nie kupiłem. Moje 2 zł po przemieleniu przez urzędy trafi jako dotacja w wysokości np 1,80 do producenta stali którego ja mam w nosie. I to wszystko teoretycznie dla mojego dobra, co więcej wg teorii keynesa ja na tym nic nie tracę, ba, jeszcze zyskuję.

                No nic innego jak wiara to że w restauracji dostanę obiad za darmo i jeszcze dadzą mi napiwek...

                • 2 3

              • Sam jesteś "kij nazistą"!

                • 1 0

              • Samsung, LG, tureckie BEKO..... też są wspomagane przez państwo.

                • 2 0

              • Słuchaj DArek, sentymenty w postaci prawa w biznesie muszą być. (1)

                A wiesz dlaczego ? Bo biznes to też wielkie pieniądze, a jak wiadomo wielkie pieniądze niczym magnes przyciągają do siebie wszelkiej maści również szumowiny. Więc nie lubię frazesu aby państwa nie wtrącały się w tak zwany "wolny rynek". Poza Zachodem widać to doskonale, kto uczestniczy w wielkim biznesie.

                • 1 0

              • Tylko że im więcej państwa w gospodarce tym więcej tych szumowin się kręci. Tak, wielki biznes to wielkie pieniądze, ale jeżeli są to prywatne pieniądze to każdy właściciel ich pilnuje co jest chyba zrozumiałe. Trudno przekonać prywatnego przedsiębiorcę aby zadziałał na szkodę własnej firmy.

                Wolny rynek jest do tej pory najbardziej efektywnym mechanizmem decydującym o alokacji zasobów. A więc ingerencja państwa sprowadza się do 2 możliwości: albo państwo nieudolnie próbuje naśladować rynek, albo działa wbrew niemu co wiąże się z dalszymi komplikacjami.

                • 0 1

      • to by zdobyli doświadczenie menelu intelektualny (11)

        chodzi o to żeby nasze podatki rozwijały polską gospodarkę a nie włoską

        • 6 4

        • (10)

          Ale przepraszam, dlaczego ktoś ma zdobywać doświadczenie z moich podatków? Dlaczego sprowadzasz Polskę do roli poligonu doświadczalnego na którym mogą trenować niedoświadczone firmy?

          Albo chcemy aby PKP była dobrze zarządzana albo nie. Dobre zarządzanie polega na dbaniu o interes własnej firmy a nie na realizowaniu jakichś misji narodowych. I dlatego jestem za prywatną własnością, bo państwowa własność będzie zakładnikiem albo związków zawodowych, albo polityków, albo oczekiwań społecznych. Firma ma zarabiać pieniądze. Sami oczekujecie że państwowe firmy będą postępować inaczej niż firmy prywatne a potem się dziwicie że wiąże się to z różnymi patologiami.

          • 6 5

          • sorry... ale: TY IDIOTO!!! (9)

            w tej chwili z twoich podatków zostaną stworzone miejsca pracy we włoszech zamiast polsce, tu nie ma dyskusji czy przeznaczać na to podatki, bo te podatki na to pójdą! tylko czy wydać je w polsce czy we włoszech

            • 3 4

            • (8)

              Firma, ma dbać o swój interes a nie o jakieś narodowe dobro. W każdej prywatnej firmie prezes byłby wywalony z zarzutami o działanie na szkodę firmy, jakby przekładał interes kraju nad interes zarządzanej przez niego firmy. PKP powinna być zwyczajną firmą, a nie narzędziem w realizacji jakiejś ideologii. Jeżeli państwowa firma będzie działać w imię jakiegoś "wyższego" celu ze szkodą dla siebie to za tą szkodę i tak zapłaci podatnik, a ten "wyższy" cel jeszcze bardziej się oddali.

              • 2 4

              • a możesz mi wskazać przykład państwa gdzie odpowiednik PKP jest "normalną" firmą nie dotowaną z budżetu??? (3)

                • 3 0

              • Antarktyda - Pingwinie Koleje Pikpokowe

                • 2 0

              • Nie o to chodzi. PKP to kolejny grajdołek na państwowym cycku. Ale to właśnie jest złe a nie dobre. Tym bardziej powinniśmy oczekiwać dobrego zarządzania, a nie oczekiwać że firma zamieni się w jakąś fundację

                • 0 1

              • Austria i koleje Westbahn ceny i jakosc lepsze jak u konkurencji.

                Kolej ogolnie jako dosyc archaiczny srodek podrozy jest kiepskim przykladem natomiast linie lotnicze bylyby idealnym gdzie wiekszosc jest prywatna a te ktore pozostaly w rekach panstwowych sa trupami ktore bez doplat padlyby w ciagu 1-2 lat.

                -za duze koszty
                -za duzo administracji
                -za duzo pracownikow
                -zwiazki zawodowe
                itd....

                • 0 1

              • jakoś w innych krajach europy ludzie doceniają swoje rodzime produkty (3)

                może dlatego się rozwijają. Polska niestety już upadła, w tych zagranicznych firmach od których kupujemy produkty pracuje wielu polskich specjalistów, fachowców i inżynierów - uciekają z tego kraju, bo tutaj nie ma ani pieniędzy ani możliwości na rozwój. Polskie biznesy się zamykają, bo jest coraz mniej kupców, a pracujący tam ogarnięci ludzie uciekają lub uciekli już na zachód i tak się koło zamyka.

                • 4 1

              • Podejmując decyzję o zakupie danego produktu oceniam konkretną ofertę a nie pochodzenie producenta. Wybieram to co jest wg mnie najlepsze dla mnie. Ja nie twierdzę, że nie mamy dobrych produktów, twierdzę że w biznesie nie liczą się sentymenty.

                • 0 1

              • (1)

                akurat tutaj problemem jest podejscie naszych zlodziei z wladz ktore rodzimemu inwestorowi moga zaoferowac jedynie doj... go kosztami,podatkami itp. natomiast gdy zobacza jakiegokolwiek zagranicznego to malo sie nie poszczaja na sam widok dajac mu takie warunki ze Polak moze tylko pomarzyc przykladem niech bedzie chociazby brak opodatkowania marketow.

                • 1 0

              • Przypomina mi się wypowiedź Gwiazdowskiego który komentował ustawę Wilczka "Później było już tylko gorzej: kolejne regulacje, ograniczenia, koncesje, zezwolenia w myśl typowej raczej dla komunizmu, a nie budowanego rzekomo kapitalizmu, zasady postępowania z prywaciarzami: trzeba ich tolerować, ale należy trzymać krótko"

                • 0 0

    • ...i tego własnie nie rozumiem. (3)

      walczmy o swoją gospodarkę zamawiając produkty u rodzimych marek. W ten właśnie sposób Japońskie PKB wzrastało 12% rocznie. Wzrost gospodarczy kraju polega na jak najmniejszym imporcie a jak największym eksporcie. PKP walczy przeciwko nam właśnie takimi "inwestycjami" jak zakup włoskiej marki.

      • 1 0

      • (2)

        "Wzrost gospodarczy kraju polega na jak najmniejszym imporcie a jak największym eksporcie."

        Bzdury. Eksport jest naszą zapłatą za import. Nie możesz mieć znaczącej dysproporcji między eksportem a importem.

        • 0 1

        • Niemcy mają największą dysproporcje między eksportem a importem w Europie, oczywiście na korzyść eksportu (1)

          i mają bezrobocie na poziomie 5%, 5 razy wyższą pensje minimalną i 4 razy wyższą pensje średnią, a ceny w większości niższe niż w Polsce, źle wychodzą na tym że ich gospodarka ma nadwyżkę eksportową wysokości kilkuset miliardów euro?!?!

          • 0 0

          • Niemcy to inna sytuacja ponieważ są w strefie euro. A tu chodzi o wymianę walut.

            Wyobraźmy sobie że angielska firma dokonuje u nas zamówienia za które płaci funtami. Jednak polski producent tymi funtami nie zapłaci pracownikom ani polskim kontrahentom. Aby to zrobić musi je sprzedać w zamian za złotówki komuś kto chce za nie kupić angielskie towary czy usługi.

            • 0 0

  • PKP?

    jestem już od 10 lat zmęczony czytaniem wizji i strategii PKP z których jest coraz gorzej.

    • 122 6

  • A bilet będzie kosztował 200zł... (7)

    ... a co z tego wynika, będzie to konkurencja dla LOT'u a nie dla Huzarów :)

    • 135 4

    • Tfu... Husarzy :D

      • 3 1

    • Dla LOTu, (4)

      który też jest w rozsypce.

      • 2 0

      • Co Kto Wybiera??? (3)

        ale jeszcze lata... a tak na marginesie pomijajac pendloino to taki dam przyklad pociag Gdynia Lublin bylo to w wakacje jechal prawie 12 godzin cena biletu 73zl miejscowek brak balety cala noc korytarz eurolot z Gdanska lieci jakies 1godz20min w przyblizeniu cena 199zl ciekawy jestem kto co wybiera?

        • 2 0

        • ludzie - eurolot, ale bidoki - kolej (1)

          • 3 1

          • eurolot to LOT, czyli najdroższa firma lotnicza w Polsce

            do Hamburga latam wizzairem z wszystkimi opłatami za poniżej 100zł a eurolot\LOT nawet do Warszawy sobie śpiewa kilka razy więcej

            • 4 0

        • tylko bilet na pociąg kosztuje tyle samo miesiąc przed odjazdem

          jak i 5 min przed odjazdem, a eurolotu cena zmienia się bo żerują na tych co na ostatnią chwile lecą albo w czasie świąt.

          • 0 0

    • zabawna historia dotujemy konkurencje jednego molocha wobec drugiego aby sie wzajemnie nie dobily jednoczesnie zapominajac o jakiejkolwiek konkurencji czy walce o klienta ktora w normalnych krajach dziala na codzien.Dzieki temu mamy tansze bilety na lot do Dublina niz do Warszawy a samym lotem lataja jedynie politycy (ktorych bilety i tak sa oplacane z budzetu) i kilkuset polonusow do stanow a i to coraz mniej bo masa wrocila juz do kraju z braku roboty w stanach i spadkowi ceny dolara.

      • 0 0

  • skandal nad skandalami - wywala się miliardy na pociąg,który (40)

    nie może w pełni wykorzystać swoich możliwości. Czyż nie trzeba było odwrotnie i najpierw zainwestować w modernizację szlaków kolejowych,a dopiero kupować szybkie pociągi ?

    • 176 10

    • (9)

      Przez najbliższą dekadę mamy wydać 115 mld! na zbrojenie - to dopiero wydatek dla społeczeństwa...

      • 13 4

      • Chcesz mieć pokój szykuj się do wojny. (2)

        • 18 3

        • (1)

          W Europie już nie będzie konwencjonalnej wojny, a jeśli byłaby i toczyłaby się na naszym terytorium, to oznaczałoby, że nie ma dla nas ratunku, bo jedyne potencjalne zagrożenie - choć minimalne, dlaczego atakować swoich odbiorców surowców - jest na wschodzie, a Rosja ma potężną armię, tej dysproporcji nie nadrobimy choćbyśmy wydali 500mld w 10 lat.
          Ten wydatek jest zmarnowaniem gigantycznych pieniędzy. Już nie wspominając o tym, że jak szykować się do wojny mając niespełna 100tys. żołnierzy...

          • 13 7

          • jakos nie zauwazylem aby z okazji istnienia w rosji atomowek i ogromnej przewagi armii cala europa stwierdzila ze i tak nie maja szans i w zwiazku z tym zlomuja caly sprzet.

            Gruzini tez byli glownym odbiorca surowcow,towarow itd.od ruskich i jakos im to nie pomoglo.Poza wszystkim jest jeszcze pare innych krajow ktorym nie na reke sa powojenne granice jak chociazby Ukraina i ich pretensje do lubelszczyzny,podkarpacia czy dawnej galicji zachodniej.

            • 4 0

      • przynajmniej trochę ludzi w zbrojeniówce będzie miało pracę na 10-12lat. (2)

        • 2 4

        • a co tam zatrudnijmy wszystkich w budżetówce

          to wtedy przynajmniej każdy będzie miał pracę... tylko zaraz skąd będą pieniądze żeby ich utrzymać skoro nikt nie będzie nic wytwarzał? Pewnie inteligent twojego pokroju napisze że jest stała ilość kasy i będzie po prostu ciągle w obiegu, czyli perpetum mobile finansowe :)

          • 6 1

        • Tak, tylko większość zamówień to będzie zbrojeniówka zagraniczna

          • 4 0

      • Gdybyśmy tyle wydali w latach 30-tych... (2)

        Dzięki misjom NATO mamy chociaż wojsko z prawdziwego zdarzenia, które potrafi walczyć, a nie osoby z łapanki, które zostają w służbie jedynie dla szybkiej tłustej emerytury i dla widoków na przekręty finansowe (właśnie dlatego zlikwidowano Dowództwo MW w Gdyni, a złotousty Miller już obiecuje jej powrót na stare śmieci i w stary gnój; sądy zawalone są sprawami przekrętów w gdyńskim Domwództwie).
        Dzięki inwestycjom w armię nie trzeba będzie z czerwoną twarzą ze wstydem uczestniczyć w manewrach (nawet tych lokalnych), a może i parę innowacyjnych firm w Polsce złapie oddech, bo taki Izrael całą swoją nowoczesną gospodarkę zbudował przy okazji unowocześniania własnej armii.

        • 1 3

        • A w Warszawie nie braliby łapówek ? Wątpię.

          • 1 1

        • co za gadka
          "nasze" wojsko to fikcja i nawet strzelanie do bogu ducha winnych i realnie bezbronnych afganczyków im nie wychodzilo i amerykanie musieli na gwałt wprowadzać wojska do prowincji ghazni
          dla każdego kto się zna jasnym jest że Polski nie byliby w stanie realnie bronić nawet przez kilka dni a sądzac po wypowiedziach opojów nawet o tym nikt nie myśli
          nato od dlugiego czasu umywa rece w sprawach realnych gwarancji i siedzi z moskwa w jednym lozku by nie wspomniec o braku mechanizmów chroniących slabszego na wypadek wojny WEWNATRZ owego nato

          ps "nasza" zbrojeniowka to fikcja podobna do owej "armii"
          twor rozkladany przez polityków i zarządy na czesci pierwsze co widac bo bumarze

          i wszyscy dobrze sie bawia nikt nie idzie do pierdla

          • 0 1

    • (7)

      Ale pociągi kupuje się na dekady. Naprawdę nie ma wielkiego znaczenia czy w tym roku zakończą się modernizacje czy za 2 lata, bo skład ma jeździć dziesięciolecia

      • 8 9

      • (6)

        i przez te dekady włosi będą życ z Polskich pieniędzy serwisujac te swoje złomy
        a kolejne ekipy będa opowiadać jak to modernizują tory
        ale to niewazne co ?

        to tak jak zakup niemieckiej cudownej kolejki metra Warszawie
        taki był cud że nikt nie zginął jak się przeswietny siemens spalił

        • 11 6

        • (3)

          Jeżeli tory po modernizacji będą umożliwiać podróż z prędkością 160-200 km/h a na niektórych odcinkach 230 km/h (a tak możemy przeczytać w artykule) to wówczas Pendolino będzie miało przewagę nad naszymi pozostałymi składami.

          Czy to się zwróci? Wątpię. Osobiście jestem zdania, że jakby normalnie pociągi kursowały z prędkością przejazdową 160 km/h to już by było dobrze. Niestety PKP jak to pisał Winiecki jeszcze nie zrobiło podstawówki a już by się wybierało na studia.

          • 12 4

          • znowu ty?!? odstaw internet bo naprawde tobie nie wychodzi, wszyscy tutaj ciebie nie cierpią (2)

            polskie pociągi jeżdżą już z prędkością 220kmh, więc po co polski rząd dotuje włoską gospodarkę 3mld zł?! a poza tym jeśli już tak jest, że będą jeździć ze standardową prędkością, to po jaką cholerę kupowano te pociągi teraz?!? jeżeli i tak nie ma takiej potrzeby można je było kupić za 10 lat, kiedy tory będą przystosowane do dużych prędkości, bronisz bandytów bo to co zrobiono jest po prostu bandytyzmem

            • 4 4

            • Proponowałbym przeczytać jeszcze raz to co napisałem - bo ja sceptycznie jestem nastawiony do tego zakupu.

              Aby pociągi takie jak Pendolino rozwinęły skrzydła musielibyśmy mieć KDP z prawdziwego zdarzenia - osobne nitki. A to w Polsce nie powstanie bo nie ma to sensu.

              Tak jak pisałem wyżej - jakby nasze stare pociągi jeździły prędkością 160 km/h a do tego były czyste i zadbane to nie narzekałbym, ani nie oczekiwał świecidełek. PKP powinna zrobić porządek z tym co ma a nie porywać się na takie zakupy.

              • 4 3

            • Póki co, to nikt cię nie poparł. Pewnie spisek.

              • 1 5

        • Koleś nie złomy - nie pisz głupot. Producent ALSTOM nie produkuj też TGV - (1)

          nie muszę ci chyba mówić co to takiego.

          • 0 2

          • kolesia to se w domu znajdz

            • 3 0

    • (4)

      To wtedy byś napisał tak: "skandal nad skandalami - wywala się miliardy na modernizację szlaków kolejowych do prędkości, których nie osiągają nasze pociągi".

      • 7 4

      • a powiedz mi, skąd ty wiesz co on by napisał, rządowa prostytutko propaganowa??? (2)

        • 3 5

        • (1)

          Bo zrzęda zrzędził będzie zawsze i na wszystko.

          • 3 3