- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (98 opinii)
- 2 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (148 opinii)
- 3 Wyzwania dla nowych władz Sopotu (108 opinii)
- 4 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (210 opinii)
- 5 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (10 opinii)
- 6 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (79 opinii)
Dłuższa podróż Pendolino do stolicy. Tradycyjny skład wolniejszy o 6 minut
Im bliżej uruchomienia regularnych kursów pociągów Pendolino z Trójmiasta do Warszawy, tym bardziej wydłuża się szacowany czas przejazdu. Na początku - w grudniu 2014 r. - podróż ma trwać 3 godziny. Na skrócenie czasów przejazdu Pendolino do 2 godzin i 40 minut trzeba będzie poczekać dodatkowy rok, do końca 2015 r.
Pod koniec tego roku z Trójmiasta do Krakowa i Katowic, przez Warszawę, pojadą pierwsze składy pasażerskie pod nazwą EIC Premium. Połączenie ze stolicą mają obsługiwać pociągi Pendolino. Spółka PKP Intercity na ich kupno wydała 400 mln euro.
Od połowy ubiegłego roku nowe pociągi dostarczane są polskiemu przewoźnikowi. Czwarte Pendolino przyjechało do kraju 23 grudnia. Z fabryki Alstomu w Savigliano pociąg trafił prosto na warszawski Grochów, gdzie odbywa testy. Jak podaje PKP Intercity, piąty pociąg czeka we Włoszech na odbiór techniczny. Ma dotrzeć do Polski jeszcze w styczniu. W sumie ma być ich 20.
Jednak dziennikarze miesięcznika "Rynek Kolejowy" na początku tego roku dotarli do wewnętrznych dokumentów PKP Intercity, w których podawane są już inne czasy połączeń składów Pendolino na tej trasie. Mają one wynieść od 2 godzin 46 minut (wariant optymistyczny) przez 3 godziny (wariant realistyczny) do 3 godzin i 10 minut (wariant pesymistyczny).
Dla porównania: tę samą trasę klasyczny pociąg PKP Intercity ciągnięty przez lokomotywę EP09 lub Husarz, bez zatrzymywania, pokona w 3 godziny i 6 minut. Różnica minimalna, w jednym przypadku nawet na korzyść klasycznego pociągu.
Jak to możliwe?
- Podawane przez nas czasy przejazdów są szacunkowe i dostosowane do postępujących prac modernizacyjnych na torach. Pociągi kategorii EIC Premium obejmą swym zasięgiem ok. 1200 km linii kolejowych, z których 300 km zostało zrewitalizowanych, a pozostałe modernizuje się do prędkości 160 - 200 km/h, a docelowo, na niektórych odcinkach do 230 km/h - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik spółki PKP Intercity.
Lokomotywy EP09 lub Husarz "nie wyprzedzą" jednak Pendolino. Ich prędkość konstrukcyjna to maksymalnie 230 km/h, a dopuszczalna na polskich torach wynosi 160 km/h.
- Lokomotywy te jeżdżą na innych trasach niż Pendolino - do Poznania, Berlina, ale nie do Trójmiasta. Stąd porównanie jest nieadekwatne - tłumaczy Szopowska.
Na wydłużenie czasów przejazdu wpływa też... sposób finansowania składów. Kupując Pendolino PKP Intercity skorzystała z pomocy regionalnej przyznawanej przez Unię Europejską. Przyznając taką pomoc komisja Europejska wymaga, by skorzystało z niej jak najwięcej osób. Stąd też nowe pociągi muszą zatrzymywać się także w mniejszych miejscowościach, takich jak Tczew, Malbork i Iława. A każdy postój wyraźne wydłuża czas przejazdu.
Rezygnacja z postojów na stacjach pośrednich spowodowałaby utratę dofinansowania. - Narazilibyśmy się ponadto na protesty ze strony samorządowców poszczególnych miast. Im również zależy, by nowy skład zatrzymywał się właśnie w ich miejscowościach - mówi Szopowska.
Trzeba jednak zwrócić uwagę, że pociągi Pendolino będą jeździć po Polsce przez co najmniej 30 lat. Po początkowym okresie, w którym nie będą one mogły pokazać wszystkich swoich możliwości, będą eksploatowane w sposób w pełni wykorzystujący ich zalety.
Zobacz Pendolino od środka
Opinie (381) 5 zablokowanych
-
2014-01-14 16:30
Pendolino
Ha ha !!! Za 5 lat będziemy przemierzać tę trasę w pół godziny. Ja w te bajki nie wierze. Będzie trochę śniegu i z pięć godzin opóźnienia jak zwykle.
- 6 1
-
2014-01-14 16:11
To nie lepiej było kupic nasze polskie!!!! (3)
To nie lepiej było kupic nasze polskie pojazdy 2 krotnie wiecej w tej samej cenie za tyle samo a konfort pewnie były ten sam a pociagi mogły by pokazac sie w całej polsce... przepłacili i tyle
- 10 2
-
2014-01-14 16:15
(1)
nie lepiej !
idz do empiku se poczytać bo- 0 1
-
2014-01-14 16:19
wpadł zegarek czy poddasze?
- 1 1
-
2014-01-14 16:15
polskie
to syf
auta
jedzenie
dziewczyny (sponsorszuki)- 1 2
-
2014-01-14 15:21
Skandal (2)
A dlaczego nie będzie się zatrzymywał w Muławie przecież większa od Iławy.
- 8 1
-
2014-01-14 16:01
Skandal to był
jak ibisz się postarzał
- 2 0
-
2014-01-14 15:40
Muława ;-)
Jeśli chodziło Ci o Mławę to jednak jest ciut mniejsza od Iławy
- 1 0
-
2014-01-14 15:34
stacja Łąki barany wysiadać
ale ten pociąg nie przewozi zwierząt gdyż to Pendolino! wow!
nic nie szkodzi bo politycy uradzili że pociągi mają się zatrzymywać także i na takuch stacjach np Włoszczowa Północna- 2 1
-
2014-01-14 15:05
Hahaha Polak potrafi! (1)
Hahaha Polak potrafi!
- 3 2
-
2014-01-14 15:26
a co z tym wspolnego mają Polacy?
- 0 1
-
2014-01-14 15:25
I trzeba było przypisywać rządową propagandę?
Przecież to było jasne dla każdego, kto minimalnie się zna na kolei.
Propaganda i pic Sławka Nowaka.
Składy za 2mld zł bedą jeździły tyle co Expres Kaszub w 1991.- 9 0
-
2014-01-14 14:42
grunt, ze ktos wzial 15% od wartosci transakcji (2)
i ch z reszta!
- 22 1
-
2014-01-14 14:46
(1)
jeżeli wiesz że ktoś wziął to zgłoś to do prokuratury
- 3 4
-
2014-01-14 15:22
przepraszam czy wiesz jaka jest stawka za godzinę komentów? pytam bo chciałbym dorobić
- 6 1
-
2014-01-14 15:20
co na to komorowski
Trzeba się cieszyc ze jest mogło przecież nic nie być.
Taka radość to patriotyzm, narzekaniem nic nie zbudujemy- 0 3
-
2014-01-14 14:35
Krytykantom polecam Polski Osinobus za 5 plnów (1)
- 2 11
-
2014-01-14 15:18
i zebys wiedział ze lepszy Polski Bus
raz bo szybszy
dwa bo PRYWATNY a nie za ukradzione Polakom pieniądze- 5 0
-
2014-01-14 14:26
W PRL (1)
W PRL podróż trwała 3,5 godz a nikt nie wydał mrawie 3 mld na Pendolino
- 48 2
-
2014-01-14 15:17
ale za to ile poddaszy i zegarków zyskali ci co mieli
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.