• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższa podróż Pendolino do stolicy. Tradycyjny skład wolniejszy o 6 minut

Maciej Naskręt
14 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych. Pociąg Pendolino. Podczas jesiennych testów na Centralnej Magistrali Kolejowej nieopodal Pilicy pojechał  293 km/h. Jest to najwyższa prędkość, jaką osiągnięto w historii eksploatacji pociągów Pendolino na świecie i rekord prędkości na polskich torach kolejowych.

Im bliżej uruchomienia regularnych kursów pociągów Pendolino z Trójmiasta do Warszawy, tym bardziej wydłuża się szacowany czas przejazdu. Na początku - w grudniu 2014 r. - podróż ma trwać 3 godziny. Na skrócenie czasów przejazdu Pendolino do 2 godzin i 40 minut trzeba będzie poczekać dodatkowy rok, do końca 2015 r.



Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino. Pulpit sterowniczy w pociągu Pendolino.
Pod koniec tego roku z Trójmiasta do Krakowa i Katowic, przez Warszawę, pojadą pierwsze składy pasażerskie pod nazwą EIC Premium. Połączenie ze stolicą mają obsługiwać pociągi Pendolino. Spółka PKP Intercity na ich kupno wydała 400 mln euro.

Od połowy ubiegłego roku nowe pociągi dostarczane są polskiemu przewoźnikowi. Czwarte Pendolino przyjechało do kraju 23 grudnia. Z fabryki Alstomu w Savigliano pociąg trafił prosto na warszawski Grochów, gdzie odbywa testy. Jak podaje PKP Intercity, piąty pociąg czeka we Włoszech na odbiór techniczny. Ma dotrzeć do Polski jeszcze w styczniu. W sumie ma być ich 20.

Czy sam skład Pendolino przyciągnie nowych pasażerów na kolei?

Pociąg z Trójmiasta do Warszawy Centralnej miał pokonywać ten dystans w czasie 2 godzin i 40 minut. Skład będzie zatrzymywać się m.in. w Warszawie Wschodniej, Iławie, Malborku i Tczewie.

Jednak dziennikarze miesięcznika "Rynek Kolejowy" na początku tego roku dotarli do wewnętrznych dokumentów PKP Intercity, w których podawane są już inne czasy połączeń składów Pendolino na tej trasie. Mają one wynieść od 2 godzin 46 minut (wariant optymistyczny) przez 3 godziny (wariant realistyczny) do 3 godzin i 10 minut (wariant pesymistyczny).

Dla porównania: tę samą trasę klasyczny pociąg PKP Intercity ciągnięty przez lokomotywę EP09 lub Husarz, bez zatrzymywania, pokona w 3 godziny i 6 minut. Różnica minimalna, w jednym przypadku nawet na korzyść klasycznego pociągu.

Jak to możliwe?

- Podawane przez nas czasy przejazdów są szacunkowe i dostosowane do postępujących prac modernizacyjnych na torach. Pociągi kategorii EIC Premium obejmą swym zasięgiem ok. 1200 km linii kolejowych, z których 300 km zostało zrewitalizowanych, a pozostałe modernizuje się do prędkości 160 - 200 km/h, a docelowo, na niektórych odcinkach do 230 km/h - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik spółki PKP Intercity.

Lokomotywy EP09 lub Husarz "nie wyprzedzą" jednak Pendolino. Ich prędkość konstrukcyjna to maksymalnie 230 km/h, a dopuszczalna na polskich torach wynosi 160 km/h.

- Lokomotywy te jeżdżą na innych trasach niż Pendolino - do Poznania, Berlina, ale nie do Trójmiasta. Stąd porównanie jest nieadekwatne - tłumaczy Szopowska.

Na wydłużenie czasów przejazdu wpływa też... sposób finansowania składów. Kupując Pendolino PKP Intercity skorzystała z pomocy regionalnej przyznawanej przez Unię Europejską. Przyznając taką pomoc komisja Europejska wymaga, by skorzystało z niej jak najwięcej osób. Stąd też nowe pociągi muszą zatrzymywać się także w mniejszych miejscowościach, takich jak Tczew, Malbork i Iława. A każdy postój wyraźne wydłuża czas przejazdu.

Rezygnacja z postojów na stacjach pośrednich spowodowałaby utratę dofinansowania. - Narazilibyśmy się ponadto na protesty ze strony samorządowców poszczególnych miast. Im również zależy, by nowy skład zatrzymywał się właśnie w ich miejscowościach - mówi Szopowska.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że pociągi Pendolino będą jeździć po Polsce przez co najmniej 30 lat. Po początkowym okresie, w którym nie będą one mogły pokazać wszystkich swoich możliwości, będą eksploatowane w sposób w pełni wykorzystujący ich zalety.

Zobacz Pendolino od środka

Opinie (381) 5 zablokowanych

  • Artykuł o tym jak to (1)

    "ten od zegarków" kręcił lody w po

    • 3 2

    • nie on a Donek

      • 0 0

  • To nie lepiej było kupic nasze polskie!!!! (3)

    To nie lepiej było kupic nasze polskie pojazdy 2 krotnie wiecej w tej samej cenie za tyle samo a konfort pewnie były ten sam a pociagi mogły by pokazac sie w całej polsce... przepłacili i tyle

    • 10 2

    • (1)

      nie lepiej !

      idz do empiku se poczytać bo

      • 0 1

      • wpadł zegarek czy poddasze?

        • 1 1

    • polskie

      to syf

      auta
      jedzenie
      dziewczyny (sponsorszuki)

      • 1 2

  • Pół Europy kupuje w Polsce pociągi PESY z Bydgoszczy... (3)

    ... tylko Polska kupuje o wiele droższe i nie przydatne w naszych warunkach PendolinO.

    Pogratulować... głupoty!

    • 16 2

    • Niemcy też ? (1)

      Pytanie

      • 0 4

      • Niemcy przede wszystkim

        • 6 0

    • Mongolia też

      Zapomniałeś?

      • 0 3

  • Pendolino (1)

    czas zrobić z tymi przekrętami coś bo nas wywiozą na taczkach!!!

    • 8 1

    • spoko Donek ma już posadę w Brukseli

      • 0 0

  • Pendolino

    Ha ha !!! Za 5 lat będziemy przemierzać tę trasę w pół godziny. Ja w te bajki nie wierze. Będzie trochę śniegu i z pięć godzin opóźnienia jak zwykle.

    • 6 1

  • POLSKI BUS

    ciekawe kto bedzie jezdzil tym pendolino. Bilet po 200 zl. I tak 99% ludzi tutaj sie wypowiadajacych dalej bedzie jezdzic polskim busem , i to one-way ticket berlin, oslo lub londyn.
    Ludzie, Bolandia sie wyludnia w tempie wodospadu niagara. Jaki sens w ogole jezdzic do warszawy, stolicy wszelkich glupot. 90% moich znajomych siedzi poza Bolandia i nigdy tu nie wroci. Czuje sie jak ostatni sprawiedliwy.
    Koscierzyna niby bogate miasto na pomorzu stracila od 2003r czyli raptem dekade, 40% mieszkancow. Nawet dziecko wie ze w Bolandii nie bedzie emerytur a populizm tzw. elit i naiwnosc bolandyjczykow jeszcze przyspiesza emigracje. Pakowac sie i wyjezdzac, a nie marudzic na pendolino. Swiat jest piekny a Bolandia to dziadostwo hoch zwei.

    • 6 1

  • Pendolino

    Oplacalo by sie, "wtedy i tylko wtedy gdy" by wybudowali osobna linie kolejowa o charakterze magistrali typu ktos by przylozyl linijke z punktu A i poprowadzil trase do punktu B bez wiekszych lukow i wzniesien tak by uzyskac mozna bylo conajmniej Vmax 250kmh. Tzn ruszyl by z trojmiasta i zatrzymalby sie w Warszawie, pozniej linia ta laczyla by sie z obecna magistrala tzw CMK. To wtedy moglibysmy rozmawiac o sensie zakupu tego typu taboru. A tak to kasa wyrzucona w bloto, za ktora mozna bylo spokojnie zakupic kilkanascie lokomotyw simensa "husarz" oraz parenascie wagonow, ktore razem osiagaly by predkosc max 200kmh. Ale w Polsce lubimy wydawac bezsensownie pieniadze. Pozdrawiam.

    • 10 1

  • 'tak, ale jeśli bilety będą tanie, a czas przejazdu krótki'

    Hę? :)

    • 4 0

  • 6 min. - padać na pysk i dziękować!

    Dziwne i prawdziwe.

    • 8 0

  • Pendolino mego Oswalda jest znacznie szybszy :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane