- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (156 opinii)
- 2 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (720 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 4 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (103 opinie)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (63 opinie)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (142 opinie)
Czy jest szansa na dłuższe molo w Brzeźnie?
Miałoby być dłuższe o 209 metrów, dzięki czemu mogłyby przy nim cumować statki pasażerskie i jachty. Za sprawą radnego Andrzeja Kowalczysa wraca pomysł rozbudowy mola w Brzeźnie. Projekt analizowany był już w przeszłości, trafił jednak do szuflady, m.in. ze względu na wysokie koszty.
Wówczas wygrała koncepcja, która zakładała wydłużenie mola o 209 m oraz rozbudowę skweru Kuracyjnego.
Długość pomostu - według projektu - miała wynosić 358 m, co (przy sprzyjających warunkach pogodowych) pozwoliłoby cumować przy nim statkom pasażerskim i jachtom. Dziś przy końcu mola jest na to zbyt płytko, gdyż głębokość wynosi do 2,2 m.
- Projekt wyróżniał się tym, że w odróżnieniu od konkurencyjnych założeń przewidywał zakończenie głowicy mola w sposób umożliwiający jego dalsze przedłużenie. Projekt nie został jednak dotąd sfinalizowany, czego przyczyn należy upatrywać w innych, bardziej priorytetowych inwestycjach realizowanych w Gdańsku w ostatnich latach - tłumaczy Andrzej Kowalczys.
Radny podkreśla, że dzisiaj nie sposób sobie wyobrazić nadmorskiego spaceru bez wejścia na molo. Tę okolicę Brzeźna odwiedzają nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, ale i liczni turyści.
Radni proszą o odbudowę pierwszego mola w Brzeźnie
Zdaniem samorządowca duża popularność nadmorskiej części Gdańska sprawia, że należałoby poważnie zastanowić się nad powrotem do koncepcji rozbudowy mola i skweru Kuracyjnego, o której mowa była w 2007 roku.
- Przede wszystkim z uwagi na fakt, że w sezonie wiosenno-letnim można tu mówić o braku odpowiedniej przepustowości. Nie bez znaczenia jest także fakt, że rozbudowa obiektu podniesie rangę tego miejsca, a mieszkańcom pozwoli spojrzeć na Zatokę Gdańską z zupełnie innej perspektywy - wskazuje radny.
Pieniądze na rozbudowę mola w Brzeźnie pokryją opłaty za wejście?
Powodem, dla którego pomysł wydłużenia mola w Brzeźnie spalił w przeszłości na panewce, są finanse. W 2019 roku Gdańsk otrzymał nawet zgodę Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na wydłużenie pomostu do 246 metrów. Miasto nie miało jednak środków na jego rozbudowę.
Jednym z pomysłów na zwrot poniesionych kosztów mogłoby być biletowanie wejścia na wydłużone molo w Brzeźnie. Andrzej Kowalczys podkreśla jednak, że jego zdaniem wstęp na pomost powinien być bezpłatny.
- Nawet jeżeli wiązałoby się to z przesunięciem inwestycji w czasie. Należy szukać środków i odkładać odpowiednią sumę, potrzebną do przeprowadzenia prac. Sądzę, że powinniśmy uniknąć wprowadzenia opłat za wejście na molo - zaznacza nasz rozmówca.
Dwa tygodnie na odpowiedź urzędników
Na koniec przypomnijmy: w 2019 roku Olimpia Schneider z Gdańskiego magistratu podkreślała, że ubieganie się o decyzję RDOŚ związaną z rozbudową mola w Brzeźnie spowodowane było chęcią uzyskania przez miasto rozeznania pod względem uwarunkowań środowiskowych i możliwości dla realizacji takiego przedsięwzięcia. Przed laty było ono powiązane z planami pogłębienia dna portu morskiego.
Miasto nie miało jednak wówczas zapisanych środków na rozbudowę pomostu w Brzeźnie.
Czy sytuacja zmieniła się po dwóch latach? Miejscy urzędnicy mają dwa tygodnie na zajęcie stanowiska w sprawie interpelacji radnego Kowalczysa. Odpowiedzi powinniśmy spodziewać się więc pod koniec czerwca.
Zachód słońca z molo w Brzeźnie. Film z 2020 r.
Trójmiejskie atrakcje: molo w Sopocie i w Orłowie
Pierwsze molo w Orłowie zostało wybudowane w 1934 r. i miało ponad 400 m długości. Ostatnio wyremontowano je w 2007 roku i ma obecnie 180 m długości.
Molo w Sopocie to jeden z najpopularniejszych polskich obiektów rekreacyjno-imprezowych i zarazem wizytówka miasta. Składa się z dwóch części: spacerowej o długości 511,5 m (najdłuższy drewniany pomost w Europie) oraz usytuowanego na lądzie placu o powierzchni 20 tys. m kw.
Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (147) 4 zablokowane
-
2021-06-10 11:02
Opinia wyróżniona
Przedłużanie mola, to tylko pierwszy krok. (2)
Drugi poważniejszy krok to utrzymanie mola.
Na bieżącą konserwację, oraz na naprawy po wiosennych sztormach trzeba będzie zapewne przeznaczyć kilka, jak nie kilkanaście milionów złotych rocznie.- 45 6
-
2021-06-10 18:55
Jest to koszt który warto ponieść
- 5 1
-
2021-06-10 11:20
Mało które mola są płatne w Polsce
- 4 0
Wszystkie opinie
-
2021-06-10 07:02
Mieszkańcy nie chcą płacić za wejście na dłuższe molo (3)
Niech zostanie tak jak jest po co coś udziwniać.
- 67 11
-
2021-06-10 08:31
Już w projekcie budowy było przewidziane jego przedłużenie
- 0 3
-
2021-06-10 09:42
my juz znamy tych radnych. (1)
A na koncu rozbudowanego mola osiedle dewleoperskie.
- 7 3
-
2021-06-10 18:25
I płatny parking na dnie.
- 2 0
-
2021-06-10 07:03
(1)
A niechay przedłużają te molo aby szary Kowalski mógł sobie swym jachtem zacumować....)Molo oczywiście za darmo,wszak miasto bogate i sakiewka skarbca pełna.
- 25 12
-
2021-06-11 00:28
Na całym świecie mola są za darmo, wchodzisz po lrostu na pomost, i tyle.
- 1 0
-
2021-06-10 07:08
Symboliczna kwota
Przy tej inflacji to będzie 100 zł za 2 lata
- 53 8
-
2021-06-10 07:09
(1)
Przedłużą i pyk wprowadzą opłaty za wstęp.Niech zostanie tak jak jest...
- 58 8
-
2021-06-10 09:44
powiem wiecej. zrobia to ale dla dewelopera i jego klientow na wynajem!
dlatego takich radnych wek i raus!
- 3 0
-
2021-06-10 07:10
(9)
Niedługo trzeba będzie płacić za oddychanie. To jest kpina, niech zostanie tak jak jest
- 48 6
-
2021-06-10 07:11
(7)
Nam, mieszkancom brzezna nie jest potrzebny port na jachty, bo ich po prostu nie posiadamy
- 34 6
-
2021-06-10 07:40
To dobrze że nie mieszkacie przy lotnisku (6)
Wtedy byście mówili, że nie chcecie żeby latały samoloty bo żadnego nie macie.
- 5 14
-
2021-06-10 08:04
(5)
Tyle ze jest roznica - samoloty to komunikacja publiczna, a jachty to raczej kazdy ma swoj...
- 16 2
-
2021-06-10 09:25
W takim razie zlikwidujcie całą infrastrukturę rowerową. Każdy ma swój.
- 2 4
-
2021-06-10 09:29
To mówisz że samolot jest środkiem komunikacji, a jach już nie (1)
... bo wolisz przemieszczać się samolotem :D
- 2 6
-
2021-06-10 14:14
Nie to napisal, ale wszystko jest w porzadku, nie zapomnij tylko zjesc swoich lekow.
- 3 0
-
2021-06-10 10:05
Samolot to kumunikacja publiczna, tak samo jak publiczna jest plaża.. molo i morze.
Mają służyć ludziom a nie tylko mieszkańcom Brzeźna.
- 2 1
-
2021-06-10 20:19
Małgorzata jest publiczna
- 1 0
-
2021-06-10 08:27
już płacimy w eko podatku
- 4 1
-
2021-06-10 07:10
Kolejna inwestycja nie dla mieszkańców (3)
Chyba urwał się z choinki, o mieszkańcach nie myślą w ogóle. Buduj ale z własnych funduszy.
- 42 14
-
2021-06-10 10:47
Kim jest mieszkaniec? (1)
...bytem przeszkadzającym każdemu. Tylko czegoś ciągle chcą od magistratu.
- 4 0
-
2021-06-10 14:19
to jest wręcz odwrotnie
to magistrat (to jakiś oddzielny, podmiotowy byt?) wyciąga łapę po mieszkańców, łapę zakończoną Robygiem
- 3 0
-
2021-06-10 11:00
Dlaczego nie dla mieszkańców? Rozwiń swą myśl?
- 0 1
-
2021-06-10 07:11
Dla mieszkańców Sopotu powinno być płatne. (13)
Ewentualnie płatne tylko w sezonie. Kiedyś sopockie molo było płatne od maja do września. W pozostałe miesiące wstęp wolny. To było mądre rozwiązanie i przyjazne dla mieszkańców Trójmiasta.
- 110 19
-
2021-06-10 08:21
teraz też tak jest
- 13 4
-
2021-06-10 08:28
w europie jest kilkaset(?) takich obiektów (5)
platne tylko w Polsce
- 15 8
-
2021-06-10 09:32
Nie dokonca (1)
Co prawda nie zwiedzilem kilkuset takich obiektów w Europie, ale będąc w Bournemouth w UK trzeba było zapłacić za wejście na molo.
- 10 0
-
2021-06-10 12:05
byłem na francuskiej rivierze i tam też wejście na molo jest płatne
ale dla gości okolicznych hoteli i tubylców jest bezpłatnie
- trzeba mieć na łapie opaskę- 3 0
-
2021-06-10 11:01
(2)
A gdzie jest napisane, że te będzie płatne?
- 2 3
-
2021-06-10 12:19
W artykule (1)
- 6 2
-
2021-06-10 19:06
no to przeczytaj jeszcze raz... ze zrozumieniem
jest tylko napisane że jest to "Jednym z pomysłów na zwrot poniesionych kosztów mogłoby być biletowanie wejścia"
- 3 0
-
2021-06-10 10:27
Ale molo nadal jest płatne tylko w sezonie, w miesiącach maj-wrzesień
Od jesieni do końca kwietnia nikt nie płaci. A jak ktoś ma kartę mieszkańca Sopotu, nie płaci też w sezonie.
- 7 0
-
2021-06-10 10:49
Sprawiedliwe podejście identyczne jak w Sopocie.
- 4 0
-
2021-06-10 10:53
No, no ponad 30 plusików, od tych którzy nigdy nie byli w Trójmieście (1)
Tutaj wszyscy wiedzą, że molo jest płatne tylko w sezonie
- 4 0
-
2021-06-10 11:29
bo w zimie chetnych jak na lekarstwo
- baba w budzie nie zarobiłaby na sól dla siebie ... o reszcie zarządu i dyrekcji mola nie wspominając
- 1 0
-
2021-06-10 11:21
(1)
Artykuł o molo w Brzeźnie, a komentarz o molo w Sopocie. Może jeszcze zahaczyć o bolączki mola w Kołobrzegu?
- 8 3
-
2021-06-10 12:15
w Kołobrzegu jest przynajmniej betonowe i nie generuje tak horrendalnych KOSZTów
- 3 3
-
2021-06-10 07:17
(4)
Haha. Pobliska trasa idącą z Przymorza do Brzeźna to wąskie zakorkowane i masakrycznie dziurawe gardło. Ulice, takie jak Hallera, PCK, duża część ulic wewnętrznych w Brzeźnie, jak i ulicy idącej w stronę wiaduktu do Nowego Portu jest w opłakanym stanie, a on chce z publicznej kasy powiększyć molo... Chyba po to żeby dogadzać nowobogackim którzy będą wynajmować mieszkania na odziny w planowanej obok inwestycji mieszkaniowej postawionej kosztem pobliskiego lasu?
- 54 12
-
2021-06-10 07:20
Pato-turystyki i windowania cen już wystarczy, lepiej pomyśleć o mieszkańcach. Szkoda, że już nie grasuje tam Kjut...
- 7 6
-
2021-06-10 11:04
(1)
Miasto to nie tylko drogi. Już słuchać się tego nie da. Jakikolwiek pomysł jest zawsze torpedowany w ten sam sposób - najpierw zróbcie dziurawe drogi. A ja mówię NIE. Wole jeździć dziurawymi drogami na dłuższe molo.
- 3 2
-
2021-06-10 12:46
Chodzi o to, że wiele kluczowych rzeczy jest zaniedbanych i przypomina Bangladesz, a radny wystrzeliwuje z takimi pomysłami, jakby chciał w Brzeźnie robić konkurencję Sopotowi. Więcej pato-turystów to jeszcze większe ceny, chlew i awantury, dodatkowe koszmarki architektoniczne oraz korki. Nie dziękuję. No i też wara z betonem od parku nadmorskiego.
- 5 0
-
2021-06-10 11:17
nie! bo nie
- 0 0
-
2021-06-10 07:22
Zamiast wydłużyć molo, wydłużcie rurę wylotową kanalizacji deszczowej... (4)
...to co się dzieje na plaży po deszczach to jeden dramat, cały syf z ulic spływa tuż przy obleganym przez Gdańszczan kąpielisku, bo rura ma swój wylot tuż pod końcówką mola...kto to wymyślił?nie dziwię się, że utraciliśmy błękitną flagę...
- 37 3
-
2021-06-10 07:54
Ta rura była tam zawsze po prostu molo
ją przykryło
- 0 1
-
2021-06-10 09:00
Albo zrobić porządnie odwodnienie na końcówce Hallera przy parkingu. Po każdym deszczu tworzy się tam gigantyczne bajoro że aż wstyd.
- 3 0
-
2021-06-10 10:33
(1)
Ścieżka spacerowa i molo powstały swego czasu m.in. z uwagi na budowę kolektora deszczowego. Wydłużenie mola pozwoli również przedłużyć wylot kolektora. Taki był też zamysł niezrealizowanej dotąd inwestycji.
- 0 0
-
2021-06-10 14:12
Bez wydluzania molo nie da sie wydluzyc podwodnej rury? Szkoda, wielka szkoda.
- 3 0
-
2021-06-10 07:23
Szansa
To jest złapać szympansa budować a nie obiecywać
- 3 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.