- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (255 opinii)
- 2 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (74 opinie)
- 3 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (71 opinii)
- 4 Oni będą teraz rządzić województwem (71 opinii)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (354 opinie)
- 6 Z zakazem i narkotykami jeździł po Gdyni (46 opinii)
Czy jest szansa na dłuższe molo w Brzeźnie?
Miałoby być dłuższe o 209 metrów, dzięki czemu mogłyby przy nim cumować statki pasażerskie i jachty. Za sprawą radnego Andrzeja Kowalczysa wraca pomysł rozbudowy mola w Brzeźnie. Projekt analizowany był już w przeszłości, trafił jednak do szuflady, m.in. ze względu na wysokie koszty.
Wówczas wygrała koncepcja, która zakładała wydłużenie mola o 209 m oraz rozbudowę skweru Kuracyjnego.
Długość pomostu - według projektu - miała wynosić 358 m, co (przy sprzyjających warunkach pogodowych) pozwoliłoby cumować przy nim statkom pasażerskim i jachtom. Dziś przy końcu mola jest na to zbyt płytko, gdyż głębokość wynosi do 2,2 m.
- Projekt wyróżniał się tym, że w odróżnieniu od konkurencyjnych założeń przewidywał zakończenie głowicy mola w sposób umożliwiający jego dalsze przedłużenie. Projekt nie został jednak dotąd sfinalizowany, czego przyczyn należy upatrywać w innych, bardziej priorytetowych inwestycjach realizowanych w Gdańsku w ostatnich latach - tłumaczy Andrzej Kowalczys.
Radny podkreśla, że dzisiaj nie sposób sobie wyobrazić nadmorskiego spaceru bez wejścia na molo. Tę okolicę Brzeźna odwiedzają nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, ale i liczni turyści.
Radni proszą o odbudowę pierwszego mola w Brzeźnie
Zdaniem samorządowca duża popularność nadmorskiej części Gdańska sprawia, że należałoby poważnie zastanowić się nad powrotem do koncepcji rozbudowy mola i skweru Kuracyjnego, o której mowa była w 2007 roku.
- Przede wszystkim z uwagi na fakt, że w sezonie wiosenno-letnim można tu mówić o braku odpowiedniej przepustowości. Nie bez znaczenia jest także fakt, że rozbudowa obiektu podniesie rangę tego miejsca, a mieszkańcom pozwoli spojrzeć na Zatokę Gdańską z zupełnie innej perspektywy - wskazuje radny.
Pieniądze na rozbudowę mola w Brzeźnie pokryją opłaty za wejście?
Powodem, dla którego pomysł wydłużenia mola w Brzeźnie spalił w przeszłości na panewce, są finanse. W 2019 roku Gdańsk otrzymał nawet zgodę Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na wydłużenie pomostu do 246 metrów. Miasto nie miało jednak środków na jego rozbudowę.
Jednym z pomysłów na zwrot poniesionych kosztów mogłoby być biletowanie wejścia na wydłużone molo w Brzeźnie. Andrzej Kowalczys podkreśla jednak, że jego zdaniem wstęp na pomost powinien być bezpłatny.
- Nawet jeżeli wiązałoby się to z przesunięciem inwestycji w czasie. Należy szukać środków i odkładać odpowiednią sumę, potrzebną do przeprowadzenia prac. Sądzę, że powinniśmy uniknąć wprowadzenia opłat za wejście na molo - zaznacza nasz rozmówca.
Dwa tygodnie na odpowiedź urzędników
Na koniec przypomnijmy: w 2019 roku Olimpia Schneider z Gdańskiego magistratu podkreślała, że ubieganie się o decyzję RDOŚ związaną z rozbudową mola w Brzeźnie spowodowane było chęcią uzyskania przez miasto rozeznania pod względem uwarunkowań środowiskowych i możliwości dla realizacji takiego przedsięwzięcia. Przed laty było ono powiązane z planami pogłębienia dna portu morskiego.
Miasto nie miało jednak wówczas zapisanych środków na rozbudowę pomostu w Brzeźnie.
Czy sytuacja zmieniła się po dwóch latach? Miejscy urzędnicy mają dwa tygodnie na zajęcie stanowiska w sprawie interpelacji radnego Kowalczysa. Odpowiedzi powinniśmy spodziewać się więc pod koniec czerwca.
Zachód słońca z molo w Brzeźnie. Film z 2020 r.
Trójmiejskie atrakcje: molo w Sopocie i w Orłowie
Pierwsze molo w Orłowie zostało wybudowane w 1934 r. i miało ponad 400 m długości. Ostatnio wyremontowano je w 2007 roku i ma obecnie 180 m długości.
Molo w Sopocie to jeden z najpopularniejszych polskich obiektów rekreacyjno-imprezowych i zarazem wizytówka miasta. Składa się z dwóch części: spacerowej o długości 511,5 m (najdłuższy drewniany pomost w Europie) oraz usytuowanego na lądzie placu o powierzchni 20 tys. m kw.
Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (147) 4 zablokowane
-
2021-06-10 20:44
nie dla opłat !
nie musi być dłuższe ! molo to nie wyscigi
- 4 1
-
2021-06-10 22:58
Hm...
No ok, ale po co?
- 4 1
-
2021-06-10 22:59
Nie chcę dłuższego mola
Chcę mieć park zamiast "kurortu" i apartamentów dla warszawki
- 5 2
-
2021-06-10 23:05
Wydłużenie mola,
a przy okazji zbuduje się czteropiętrowe hotele przy wejściu, które - jakże by inaczej - schowają się w koronach drzew... I oczywiście drogę i parking.
- 5 1
-
2021-06-10 23:50
Na nic kasy nie ma ale na ciągle wyjazdy poza Gdańsk to ma. Wszędzie w tw obecną razem z kornowskim. Wszędzie poza miastem. Po co się pchalas, co zrobiłaś dla mieszkańców? Nic kompletnie nic. Sam lans
- 4 0
-
2021-06-11 06:29
lepiej zbudowac drugie molo w Brzeznie
a raczej odbudowac to które kiedys było obok domu plażowego
- 1 0
-
2021-06-11 08:06
W Gdyni najdłuższe molo w Europie za darmo. Można?
- 1 0
-
2021-06-11 10:49
M0lo
A może by tak zamiast wydłużać molo w Brzeźnie zbudować następne, nowe na plazy na Stogach
- 2 0
-
2021-06-11 12:21
Co oni jeszcze wymysla?
Pani Aleksandro prosze sie zastanowic i w koncu pomyslec o tym czego chca mieszkancy miasta i pomyslec o nich a nie o deweloperach i turystach. Na molo w Brzeznie przychodzi wiele starszych osob, moga tam usiasc na laweczce, powdychac swieze powietrze itp, czy pani sie wydaje ze duza czesc emerytow bedzie placic za to aby wejsc na molo? A moze pani da z wlasnej kieszeni? Szczerze nigdy bym nie zaplacila za wejscie na molo bo to dla mnie jako mieszkanski Gdanska nie jest jakas wielka atrakcja, na molo bylam pewnie i tysiac razy bo tu sie urodzilam i zazwyczaj wypad na plaze konczyl sie na molo, chyba ze pani ma zamiar brac kase od turystow to moze i zaplaca bo mieszkancy napewno nie i molo bedzie stalo puste
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.