• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dmuchanie na zimne. Tunel pod Wisłą to nie warszawskie metro

Maciej Naskręt
19 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa wanny, na której w przyszłości pojawią się dwie nitki jezdni wiodące do tunelu pod Martwą Wisłą. Budowa wanny, na której w przyszłości pojawią się dwie nitki jezdni wiodące do tunelu pod Martwą Wisłą.

Sprawdziliśmy, co robią inżynierowie z GIK i hiszpańskiej firmy OHL, odpowiedzialni za budowę tunelu pod Martwą Wisłą, by uniknąć powtórki z Warszawy, gdzie w sierpniu woda zalała jedną z budowanych stacji metra.



W połowie sierpnia na budowie stacji metra Powiśle doszło do przecieku wód gruntowych. Do tunelu łączącego dwie części powstającej stacji wpłynęła masa błotna. Na szczęście nikomu nic się nie stało, ale budowę wstrzymano i wciąż nie wiadomo, kiedy zostanie wznowiona.

Sprawdzaliśmy, w czym budowa warszawskiego metra przypomina drążenie tunelu pod Martwą Wisłą, a w czym się różni.

Prace budowlane w stolicy, przy których doszło do poważnej usterki, nie były spowodowane bezpośrednią pracą maszyny TBM. "Maria" i "Anna", bo tak się nazywają warszawskie maszyny, drążą linię metra w kierunku Powiśla, ale są obecnie ok. 2 km na wschód od miejsca usterki.

Budowa stacji metra Powiśle prowadzona jest 19 metrów pod ziemią, natomiast wykonanie tunelu pod Martwą Wisłą metodą w wykopie, czyli podobną technologią do tej w Warszawie, rozpocznie się na głębokości aż 31 metrów po stronie ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Tunel wykonany w tej technologii będzie miał długość 192 metrów. Dopiero wtedy zostanie do niego wsunięta maszyna TBM, która zacznie drążyć właściwy tunel bezpośrednio pod Martwą Wisłą na odcinku 1072 m.

Specjaliści nie chcą wypowiadać się o ewentualnych przyczynach wpłynięcia masy błotnej do wyrobku przy budowie stacji metra. Nieoficjalnie jednak twierdzą, że przyczyną było niedostateczne rozpoznanie gruntu przez geologów - wprowadzono zbyt rzadką siatkę badań gruntu. W Gdańsku takich badań przeprowadzono wiele.

O zdanie w tej kwestii poprosiliśmy prezesa miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, Ryszarda Trykoskę. - Nie chcę tu mówić o ewentualnych powodach incydentu w Warszawie. Mogę jedynie powiedzieć co zrobiono w Gdańsku przy budowie tunelu pod Martwą Wisłą, by do podobnej sytuacji nie doszło - zaznacza.

Czy budowa tunelu pod Martwą Wisłą to skomplikowane przedsięwzięcie?

Badania geologiczne, które przeprowadzono w Gdańsku, nie tylko pokazały, w jakim gruncie będzie powstawał tunel. Na ich podstawie wskazano także, jakiego rodzaju maszyna TBM jest niezbędna, do wywiercenia tunelu - tłumaczy Ryszard Trykosko.

- Podobnie było przy budowie PGE Areny - wspomina szef GIK. - Część osób twierdziła, że nie można wybudować tak ogromnego obiektu sportowego dosłownie na torfowiskach. Wtedy jednak spółka BIEG 2012, którą wtedy kierowałem, zleciła szereg badań geologicznych. Na ich podstawie opracowano technologię budowy stadionu. Także dzięki temu PGE Arena do dziś zachowuje się i pracuje prawidłowo. Nie było żadnych problemów, gdy 40 tys. kibiców zasiadło na trybunach.

Inżynierowie GIK podkreślają jednak, że nie ma takich badań geologicznych, które zapewnią 100 proc. poziom bezpieczeństwa . Dlatego niezależnie od nich, prace pod Martwą Wisłą będą bardzo trudne. Odetchnąć będzie można dopiero po wydrążeniu północnej i południowej nitki tunelów pod Martwą Wisłą.

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Maszyna TBM - Tunnel Boring Machine, która wydrąży przeprawę pod dnem Martwej Wisły.

Opinie (117) 3 zablokowane

  • .. (8)

    "Także dzięki temu PGE Arena do dziś zachowuje się i pracuje prawidłowo. " - a rozumiem od zakończenia inwestycji już mineło z 10 lat i możemy uznać że jest super ok :-)
    Nie ma to jak do porannej kawki złapać kogos za słówko

    • 52 22

    • (5)

      Dodając iż te 40 tys. widzów o których wspomina "gdański biznesmen roku 2011" (fajnie być biznesmenem za cudze pieniądze), to ok. 3200 ton dodatkowego obciążenia wobec budowli wielokrotnie cięższej.
      W pełni zgoda co do tego że nie można mówić po roku że jest gicio i że się nic nie dzieje. W jednym z budynków przy Mar Polskiej klatka schodowa osadzona na głebokich palach, zaczęła swobodne osiadanie dopiero po 4 latach i trwało tak przez kolejny 5, dopóki się sytuacja nie ustabilizowała.
      Interesujące jest że BIEG zlecał dużą ilość ekspertyz, bowiem wynika z tego iz część z nich byłą niepotrzebna a i wiele zapewne miewały pomiędzy sobą spore różnice.
      Łatwo szastać nieswoim groszem.

      • 13 10

      • No szastanie nie swoim groszem to jest specjalność Budynia (4)

        ale już widać dno kasy

        • 12 8

        • A1 proszę zająć się swoją Gdynią i mitycznym OPATem (3)

          • 4 5

          • Opatem to się zajmują głównie Budyniarze... (2)

            to jest forum Trójmiasto.pl rozumiesz to słowo baranie?
            Nie www.metropolia-budyńlandzka.pl ani nie
            www.głos-budynia.pl ani też nie http://www.metropolia-z-papieru.pl

            Załóż sobie forum dla Budyniaków to wtedy możesz
            decydować kto ma spadać a kto nie

            • 5 6

            • według mnie ten tunel pod martwą wisłą...

              ...jest milion razy lepszą inwestycją niż przekichany ECS (Europejskie Centrum Solidarności) za kwotę 1/3 wartości tunelu bo 300mln zł a tunel 885mln zł. Tunel bardzo rozwiąże reszte korków, wkoncu idziemy ku jakiemukolwiek rozwojowi....ten kto napisał o tych promach powinien naprawde sie gruuuuubo zastanowic nad swoją egzystencją bo być może zatrzymał się na średniowieczu i dla niego promy to nowość i objawienie, i dla złośliwych - wiem że w średniowieczu nie mieli samochodów asfaltobetonu ani promów... ale po tym jak pracuje z ludźmi to na prawde mam wrażenie, zresztą nie tylko ja, że mamy co raz mniej inteligentnych ludzi, tylko co raz więcej magistrów do spraw niepotrzebnych czyli tzw wykształciuchów którzy powinni płacić za to że w ogóle z domu wychodzą bo jak słucham takich ludzi to mam ochotę przyp...olić czymś mega ciężkim i tylko prawo mnie w tym ogranicza bo ruszysz g...wno - będzie śmierdzieć xD dla złośliwych nie jestem z partii PiS ani nigdy tej partii nie poprę apropo słowa "wykształciuch".

              • 3 5

            • za to ty, A1, załóż sobie stronę anty-budyn.pl

              • 1 0

    • do marudzących baranów (1)

      szkoda mi was marudzące wieśniaki. zamiast się cieszyć, że Gdańsk się rozwija to tylko marudzicie co wy byście zrobili jak to było by lepiej.. takie pierd.. o d*pie maryny.. wstyd mi, że w moim rozwijającym się mieście mieszkają takie wieśniaki co tylko wszystko źle i jakieś pierdoły że rąb...ć po czy jeeb...ć pis.... rzucajcie się w guano po koleji !!

      • 15 6

      • els

        Po Twoim poście widać że to Ty jesteś "marudzącym baranem" i "wieśniakiem". Dlaczego odbierasz innym prawo do własnego zdania? Uważasz że masz monopol na rację? Jeżeli tak uważasz to spójrz na całe dotychczasowe swoje życie i zapłacz nad tym co osiągnąłeś. Biedny, chory, mały człowieku.

        • 8 9

  • Inzynierowie z GIK jak to dumnie brzmi,miejska spolka kolesiowa Budyniowa:) (4)

    • 76 24

    • prawda

      cytujac klasyka "jak tak wyglada dzisiejszy inzynier to boje sie isc do lekarza"

      • 5 3

    • Inżynierowie z petrobudowy ...

      • 2 1

    • tyczka

      tam są inżynierowie z wieloletnim doswiadczeniem, ale od picia kawy w jedzenia pączków

      • 1 0

    • Nie podoba się ?

      Takiemu to zawsze w Polsce nie będzie się nic podobało. Wynocha na truskawki na zachód.

      • 0 0

  • przypomnijcie, czemu nie most lub inna konstrukcja? (19)

    spore zadanie i chyba kosztowne dość a i ryzyko jak widać potężne

    • 22 66

    • odpowiedź proszę a nie minusa (8)

      po co komentarz???

      • 7 22

      • (7)

        Dają minusa bo tak i już.
        To są tchórze nie potrafiący wyrazić własnej opinii, mający zaś instrument anonimowej oceny. Skrupulatnie to wykorzystują, bo merytoryczność nie jest ich domeną.
        Już wszak była dysusja na temat czemu tunel wiercony a nie zatapiany i wyszła rzecz prosta. Zatapiany był tańszy, łatwiejszy w budowie (choć oczywiście także i uciążliwy dla ruchu statków) i pojemniejszy. Wygrała opcja, droższa, trudniejsza technicznie i niekonieczn ie bezpieczna. POnieważ interesy POstPZPR-owego ugruPOwania rządzaćego obecnie jadą na straty, niewykluczone iż w czasie budowy do katastrofy dojdzie, tunelu nie będzie a kasa się dawno juz rozejdzie.

        P.S. Teraz to dopiero zobaczysz ile minusów tu wpadnie ;)

        • 20 39

        • A to, że trzeba by zamknąć port i stocznie remontową na czas budowy (4)

          to też ochrona interesów PZPR?

          • 20 9

          • jaki to jest ten "czas budowy"? (1)

            bo na świecie robi się to tak, że tylko zatapianie prefabrykatów wymaga zamknięcia toru wodnego co zajmuje od 2
            do 6 tygodni ....
            Niewykluczone że w BudyńLandzie gdzie wszystko idzie na opak
            wymyślono sobie inaczej dla udowodnienia że celowe jest wydanie 1Mld PLN

            • 8 9

            • Żeby zatopić to trzeba pogłębiać.
              Poza tym trzeba by płacić odszkodowania za zamknięte w tym czasie zakłady i spłacić jakąś firmę, która jakiś czas temu władowała 100baniek w odnowienie nabrzeża (tam gdzie własnie te prefdabrykaty miały być zatapiane i skąd miaoby wtedy być wyjście/wyjazd z tunelu....)

              Dokładnych info można poszukać na :
              skyscrappercity kropka com

              w wyszukiwarkę:
              "Tunel pod martwą Wisłą"

              • 8 1

          • do elathir (1)

            a gdzie maszyna drąży tunel?: pod ziemią. Gdzie będą budowane wjazdy do tunelów: tyle od brzegu by ewentualny przypływ nie zagroził albo spadek jezdni nie był za duży czyli daleko od brzegu, co znaczy że prace naziemne będą się toczyć nieprzerwanie bez problemu, ruch tranzytowy też - kolejny wykształciuch z mojego wywodu... ja pier.... jak jeść zupe też ci wytłumaczyć ? nalewasz zupę do tależa - najlepiej głębokiego żeby ci się nie wylała jak już będziesz musiał ją przenieść, bierzesz łyżkę, troche większą niż ta od herbaty i zamaczając w zupie nabierasz i wsadzasz do otworu gębowego, zakładam że wiesz co znaczy połknąć hahahahahaha

            • 0 4

            • Ke?

              A co ta paplanina ma do czegokolwiek?

              • 1 0

        • jednak jesteś bezmózgim baranem.. (1)

          chłopie najlpiej zablokować cały kanał budową jakiegoś śmiesznego mostu.. ciesz się, że budują ten tunel a nie marudzisz.. nie podoba sie to wypad z rodzinką i resztą takich pajaców do banina albo najlpiej do czech i wszyscy wypijcie ten szlachetny trunek co jest tam teraz w modzie

          • 13 9

          • życzyć komuś śmierci z takiego powodu... No els - przegiąłeś

            • 6 2

    • Bo odbywa się tam ruch statków

      oraz platform wiertniczych.

      Platforma "masztu" nie złoży zarówno ta pływająca jak i tonąca u władzy.

      • 32 2

    • Bo musiałby osiągnąc wysokość ponad 50 metrów

      • 29 1

    • Dlatego że ... (6)

      Tom ,przez kanał przepływają statki. Zaraz za tunelem jest terminal kontenerowy i stocznia Remontowa.Budowa mostu albo tunelu zatapianego wiązała by się z czasowym zamknięciem toru wodnego. Zapewniam cię że odszkodowania dla portu czy dla prywatnej Remontowa były by bardzo wysokie.

      • 27 2

      • (5)

        Wszystko da się oszacować a terminy też dałoby się ustalić. Ponadto istnieją stany wyższej konieczności i to wszystko da się zawrzeć w różnych prawnych klauzulach. Gdy rozkopano całkowicie Letnicę odcinając połowę domów od jakiejkolwiek komunikacji, NIKT, powtarzam NIKT nie wypłacał z tego tytułu odszkodowań mieszkańcom, choć były w stanie dojechać jedynie pojazdy gąsienicowe a o straży, pogotowiu, policji można było zapomnieć.

        • 5 6

        • (4)

          Dojście do domu nie powoduje strat finansowych (no może obuwie) a zatrzymanie ruchu statów to kilka miliardów strat rocznie

          • 7 1

          • Ot rozum budyniaka. (1)

            Dojście do domu powoduje straty finansowe

            A poza tym:


            19 mln zł zysku rocznie, LOL co to za straty by były, gdyby
            przez 1mc nie działał aż 2mln PLN (2/3 obrotów to port północny nawiasem mówiąc)

            • 3 5

            • Opinia została zablokowana przez moderatora

          • (1)

            Skąd te miliardy???, skoro nawet jednego miliarda rocznie w obrocie "remontówki" nie ma!!!.
            Po wtóre, remonty są wykonywane z sporym wyprzedzeniem z mocami tzw przerobowymi czyli wolnym miejsce w dokach, nabrzeżu, ustalonym zakresie prac itd. Oczywiście, to sie łątwo pisze ale zdaje się dałoby ba czas zamknięcia czy częściowego zamknięcia ruchu na torze wodnym Martwej Wisły i zgromadzić w stoczni statki i inne pływające jednostki do remontów długoterminowych, bo i takie kilkumiesięczne się tutaj zdarzają. Np platformy wiertnicze bywają tu remontowane średnio ponad 3 miesiące. To rzecz trudna ale do wykonania. Zresztą można byłoby załatwić sprawę odszkodowań za ewentualny przestój i zapłacić karę, która jak mniemam nie przekroczyłaby kwoty 10 mln złotych, czyli cząstki różnicy między technologiami wykonania tunelu między zatapianym a wierconym.
            Tunel jest potrzebny i tu się nikt temu nie sprzeciwia ale "szastanie" pieniędzmi bo komuś się tak podoba albo wydaje, jest sporą przesadą.

            • 6 3

            • pamiętaj ze zamknięcie kanału to nie tylko przestój remontowej ale również kilku innych mniejszych lub większych stoczni do tego dochodzą fosfory terminal masowy PRC petrobaltic i wiele innych podmiotów które są uzależnione od dostępu do morza. Odszkodowania wypłaca się od niezrealizowanego przychodu a nie zysku wiec teraz sobie policz czy to było by kilka kilkanaście milionów

              • 3 0

    • przecież to oczywistość, dlaczego tunel, każde inne rozwiązanie jest złe

      bo można było też zasypać martwą wisłę,stocznie są nierentowne i zacofane a port mógłby pozostać tylko północny wisła do morza spływała by głównym ujsciem. poparł byś takie rozwiązanie.??? :))

      • 4 0

  • Koncepcja zatapianych kesonów (17)

    byłaby i łatwiejsza i tańsza i bezpieczniejsza.
    Nadto zjazdy do tunelu miałyby mniejszą różnicę poziomów co oznaczałoby też krótszy tunel.
    Trzeba przypomnieć, że tunel zatapiany miał posiadać 3 nitki, dwie oddzielne dla każdego kierunku ruchu i jeden tunel awaryjny.
    Cóż jak przystało na państwo Tuskie, trzeba zrobić coś z pompą i bezsensownie, bo zapłacę za wszystko Ja, Ty, My ale już niekoniecznie Oni.

    • 38 55

    • Keson (3)

      Madry PiS-owski czlowieku! Czy wiesz co to jest KESON i do czego sluzy?Rozumie ze PiS-owcy to chodzace omnibusy,ale nalezy sie doszkolic zanim cos napisze sie madrego!

      • 16 18

      • No dobra, betonowe zatapialne sekcje. Juz lepiej się teraz czujesz ??!!

        • 8 5

      • Hydrotechnik

        Po co w swoim komentarzu atakujesz człowieka? Wystarczy komentarz.

        • 9 3

      • hydroprostak

        • 3 2

    • I zamknęlibyśmy Port i Stocznię. BRAWO. (4)

      • 17 4

      • Na miesiąc (2)

        • 7 15

        • (1)

          zagwarantujesz, że nie będzie problemów przy realizacji.

          Elementy zatapiane są lepsze na dłuższe tunele

          • 2 2

          • Nie mam szans dać takiej gwarancji, nie to co Budyń

            u niego wszystko chodzi jak w zegarku...

            • 2 4

      • jaworskiego dać na prezesa stoczni - skończy co zaczął

        I nie będzie trzeba się przejmować stocznią.

        • 17 0

    • tunel (6)

      Przeciwnikom aktualnej koncepcji przypominam iż dzięki wybranej metodzie np.Stocznia Remontowa (w całości polska firma) będzie mogła normalnie działać ,

      • 17 4

      • Przy zatapianych, też by mogła (5)

        to nie Hamburg, aczkolwiek Budyń usiłuje stwarzać wrażenie
        że 1 miesiąc przerwy oznaczałby jakieś gigantyczne
        straty

        • 7 13

        • Ten miesiąc to termin super optymistyczny. (1)

          Na podstawie innych inwestycji drogowych w Gdańsku jestem w stanie się założyć, że potrzeba by było w praktyce z 3-mcy, o ile firma go realizująca by nie splajtowała.

          • 9 0

          • Więc jak sami widzicie Gdańszczanie -- lepiej wydać ekstra 500 mln

            zwłaszcza, że to nie moje pieniądze...

            • 4 8

        • sądzę, że pewnie około 1/12 rocznych przychodów (2)

          + utrata pewnych klientów, którzy już nie wróciliby. Sporo chyba?

          • 5 3

          • Pewnie że by nie wrócili. do końca świata pływaliby do Petersburga (1)

            a potem tirem zu rueck do Polen, na złość po prostu

            • 2 4

            • żal się robi, jak się was czyta.

              poważnie, ludzie, znajdźcie sobie coś ciekawego w życiu. Pozdrawiam.

              • 0 0

    • sam sobie odpowiedziałeś na zadane pytanie

      Im większy kosztorys tym wieksza prowizja

      • 6 1

  • Po cholere nam ten tunel . (3)

    Wystarczy dwa nowoczesne promy.

    • 10 81

    • (2)

      Widziałeś kiedyś promy przewożące TIRa po martwej wiśle? Stena Line się nie zmieści.

      • 11 2

      • a po co komu TIRy w dzielnicach moeszkaniowych (1)

        na Zaspie, Przymorzu w centrum Wrzeszcza?? wie kto?

        • 7 12

        • Nikomu tam nie są potrzebne TIR-y

          A słyszałeś kiedyś o Nowym Porcie? Stań na Marynarki Polskiej (lub na Jana z Kolna) i policz TIRY. Po drugie samochodom osobowym z tych terenów będzie łatwiej wydostać się z omijając śródmieście.

          • 16 0

  • Panu Trykosce, super inżynierowi do sztambucha

    Nie pękaj koleś, nie łam się przecież
    To o nas wczoraj stało w gazecie
    Pisała sama "Trybuna Ludu"
    Że nas ogarnia romantyzm budów
    W takim pisaniu nie ma usterek
    Postaw literek, niech brzękną szkła
    Przed nami naród odkrywa głowy
    Inżynierowie z Petrobudowy
    Kładziemy lachę, niech brzękną szkła
    Budowniczowie na 102

    • 38 8

  • "Nie było żadnych problemów, gdy 40 tys. kibiców zasiadło na trybunach." (3)

    Czyli że nikt tego nie liczył, tylko przeprowadzono testowanie wytrzymałościowe?
    W tym momencie 40 tysięcy kibiców (razy cztery mecze) poczuło się jak króliki doświadczalne, którym w każdej minucie widowiska groziła katastrofa budowlana.

    • 35 19

    • 40 tys widzów to ok 3 tys ton (2)

      A samego betonu wylano 100 tys ton. To tak jakby obserwować czy się zawali dom kiedy na piętrze przebywa 4 osobowa rodzina. I to mówi prezes GIK - masakra...

      • 16 2

      • I tak za mądry jak się go porówna z jego szefem

        • 5 0

      • 5 ton gdyby siedzieli tam amerykanie

        • 2 0

  • Odcinek - od al.Rzeczypospolitej do ul.Hallera (9)

    Termin oddania - nigdy.
    Już wkrótce na Zaspie koło ETC i na odcinku al.Jana Pawła II do morza będą się działy dantejskie sceny.
    Już teraz są korki na al.Legionów,jak dojdzie ruch z tej trasy to dojazd tą trasą od strony Wrzeszcza będzie armagedonem.Następne wąskie gardło które skutecznie zablokuje al.Rzeczypospolitej to zjazd na al.Jana Pawła II i te wszystkie znaki "STOP" pod wiaduktami.
    Jeśli chcą coś zmienić aby nie było tam korków jest tylko jedno rozwiązanie:Poszerzenie al.Rzeczypospolitej od ETC do wiaduktów do trzech pasów oraz przebudowa zjazdu w al.Jana Pawła II.
    Wyrazy współczucia dla mieszkających w tej okolicy oraz przyszłych mieszkańców AVIATORA i CITY PARKU nowo budowanych tam osiedli.

    • 34 18

    • Już niech zrobią tylko zjazdy pod wiaduktem a będzie bezpieczniej.

      Przecież tam takie "góry i doliny", że do znaku stop dociera się latem niczym Adam M. na mamuciej.

      • 7 0

    • (1)

      Wszystko OK, tylko że znaków STOP pod wiaduktami od dłuższego czasu juz nie ma.

      • 2 12

      • Bardzo ciekawe,może udaj się do lekarza od oczu.

        • 13 2

    • Armagedonu chyba nie będzie...

      ale ruch na Jana Pawła znacznie się zwiększy.

      W połączeniu z idiotycznie zamontowaną sygnalizacją na tej ulicy spowoduje to korki.

      • 10 1

    • Poszerzanie ulic nic nie da (2)

      Bo to skrzyżowania i węzły są niewydolne i to one blokują ruch. Znaki STOP na JPII/Rzeczpospolitej? Jak to ma nie powodować korków?
      A połączenie al.Rzeczypospolitej do ul.Hallera powinno powstać jak najszybciej. Gdyby odpuścili sobie niepotrzebne tunele dla pieszych na Słowackiego i nadmiarowe ekrany na pozostałych inwestycjach to starczyłoby na ten kawałek drogi. A tak to robią część potrzebnych inwestycji z niepotrzebnymi pierdołami.

      • 6 1

      • Ten cały wiadukt na Zaspie to jeden wielki bubel budowlano-organizacyjny (1)

        zaprojektowany przez jakiegoś betona z czasów gierka.

        • 9 1

        • Albo blaszanego Lenina

          • 0 1

    • już dzisiaj (1)

      na skrzyżowaniu z Leszczyńskich w godzinach szczytu jest tragedia a co będzie gdy zamieszkają ludzie w city park i awiator >przybedzie jeszcze raz taka ilość samochodów a ulica Leszczyńskich z jednym pasem ruchu tak skutecznie spowolni ruch samochodów że będzie masakra

      • 4 0

      • Będziesz o godzinę później w domu

        • 0 0

  • remont na Słowackiego (2)

    Ale o utrudnieniach na slowackigo w sobote i ze bedzie zamkniety lewoskret do Chrzanowskiego to juz portal Trojmiasto nie napisal:((( slabo z waszym inforowaniem mieszkanocow o tym co sie dzieje w Gdansku:(( kierowcy w godzinach szczytu poranneego stoja daleko w lesie a wy nawet loem o tym nie napisaliscie.

    • 28 4

    • a cpo by to dało... (1)

      wszystko inne też zakorkowane - spacerowa, AK itd itp

      • 4 1

      • Pozwoliloby wybrac inne drogi dojazdu, a nie zdezorientowani kierowcy jezdizli po osiedlowych trawnikach wbijaajc sie w chrzanowskiego.

        • 1 1

  • deszcz (6)

    Ciekawy jestem czy mocniejszym deszczu nie zamieni się tunel w akwarium przy budowie w kształcie litery V

    • 24 5

    • A co to pierwszy tunel na świecie? (1)

      Zadziwia jak duzo ludzi uważa innych za idiotów.

      • 14 4

      • deszcz

        Oczywiście, że nie pierwszy. Patrząc jak potrafi zalać zwykłe przejazdy pod wiaduktami to co może stać się przy takim nachyleniu jezdni, jeżeli odpływy nie będą odpowiednio przystosowane. Nikt tu nie uważa kogoś za idiotę.

        • 2 5

    • Napewno jesteś mądrzejszy od projektantów ... (3)

      ... i tylko Ty na to wpadłeś. A oni gupki jeszcze nie wiedzą że jest coś takiego jak grawitacja. Ten tunel jest wyjątkowy bo będzie ... taki sam jak inne tunele pod rzekami. A w jakim kształcie mieli zrobić tunel pod rzeką? LITOŚCI! Ręce opadają jak się czyta takich ludzi.

      • 5 1

      • deszcz

        Nawet mi przez głowę nie przeszło,że jestem mądrzejszy od projektantów. Nie mierz wszystkich swoją miarą. Przy normalnym opadzie na 99% poradzi sobie tunel z napływem wody. Mieliśmy już przypadki w tym roku, że przy zwiększonym opadzie deszczu nowe przejazdy pod wiaduktami były zalewane po kolana. Jeżeli tunel nie poradzi sobie to na środku utworzy się ładne jeziorko. Tyle w tym temacie.

        • 3 4

      • No tak, bo niby projektanci tunelu pod Monciakiem też byli mądrzy ... (1)

        • 3 1

        • Przecież odwodnienie zostało zrobione

          Tylko pewnego razu nastąpiła awaria. Na opisanie takich właśnie sytuacji człowiek wymyślił słowa: awaria, usterka, naprawa, gwarancja, odszkodowanie itd.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane