• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Wrocławia pociągiem w nowych wagonach. Jak się prezentują?

Patryk Szczerba
28 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Przestronne przedziały z sześcioma miejscami i klimatyzacją w 1. i 2. klasie to tylko niektóre elementy, którymi PKP chce zachęcić do wybierania pociągów na trasie Gdynia - Wrocław. Przestronne przedziały z sześcioma miejscami i klimatyzacją w 1. i 2. klasie to tylko niektóre elementy, którymi PKP chce zachęcić do wybierania pociągów na trasie Gdynia - Wrocław.

176 mln zł kosztowały PKP Intercity nowe wagony, które będą obsługiwały trasę Wrocław - Trójmiasto. Dziewięć z nich, klimatyzowanych z udogodnieniami dla niepełnosprawnych, a nawet matek z dziećmi jest już w trasie. Podczas specjalnego postoju w Gdyni sprawdziliśmy, jak prezentują się w środku.



Wagony dostarczyła poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Do końca roku na tory wyjadą wszystkie zamówione przez PKP Intercity. Już teraz można powiedzieć, że cała inwestycja prezentuje się okazale i z pewnością podniesie komfort podróżowania na Dolny Śląsk w ramach połączenia TLK "Mieszko".

W środku uderza elektronika i nowoczesność, która w znanych wcześniej wagonach była w ilościach śladowych. Drzwi otwierają się elektrycznie, w każdym przedziale znajduje się sześć foteli. Pomieszczenia w pełni klimatyzowane, wreszcie z gniazdkami elektrycznymi zarówno w 1., jak i 2. klasie.

Przedziały 1. i 2. klasy różnią się w zasadzie jedynie ilością miejsca w środku. W pierwszym przypadku spokojnie pomiędzy fotelami mogą bawić się najmłodsi, nikomu nie przeszkadzając w podróży.

Zamiast tradycyjnych tablic informacyjnych, w wyciszonych m.in. dzięki hamulcom tarczowym wagonach umieszczono elektroniczne wyświetlacze, na których pojawią się informacje o przebiegu trasy. Można również dotykowo regulować temperaturę oraz światło. W przedziałach dla niepełnosprawnych, które pojawiają się w każdym zestawionym składzie znajdują się na wysokości tułowia.

Co ważne, jednostki te zostały wyposażone w specjalne podjazdy, szersze drzwi i większą ilość miejsca w środku. Za kilka tygodni ma w nich działać Wi-Fi.

W oknach zamiast firanek zastosowano ciekawe rozwiązanie - podwójne rolety, na dzień i na noc. Przy każdym fotelu zamontowane są osobno lampki służące do czytania. W toaletach z kolei pojawiły się elektryczne suszarki znane z centrów handlowych. W części z nich są dostępne przewijaki dla niemowląt. W każdym zestawionym składzie mają także jeździć wagony, w których znajdzie się miejsce dla rowerów oraz restauracyjne, które nie są nowe, a zmodernizowane.

Ciekawie prezentuje się także ciągnący pociąg TLK "Mieszko" elektrowóz, który posiada pantografy nowej generacji, które w przypadku uszkodzenia automatycznie składają się, nie niszcząc trakcji. Z kamerą służącą do obserwacji jazdy, testowanym jeszcze wciąż dynamicznym rozkładem jazdy i elektronicznym prędkościomierzem, jak twierdzą spotkani przez nas maszyniści, odbiegają znacznie standardem od jeszcze niedawno używanych przez nich pojazdów.

- Inwestycja jest realizowana w ramach pieniędzy z transzy, którą otrzymaliśmy z Unii Europejskiej w latach 2009-2013. UE dokłada 65 mln zł. Składy kierujemy na trasy, które przeszły modernizację i na których osiągane prędkości będą dochodziły do 160 km/h. Wiadomo, że na pierwszym planie jest teraz zakup pociągu Pendolino, ale wizytując miasta z tymi wagonami, pokazujemy, że zmienia się cały nasz tabor - przekonuje Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

Wiadomo, że do końca 2015 roku m.in. na trasie Gdynia - Katowice będą kursowały składy z 20 zakupionych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych o nazwie Flirt III. Produkowane przez konsorcjum Stadler - Newag, na torach pojawią się jesienią, by w grudniu kończyć zakupy taborowe PKP Intercity.

- Wtedy 70 proc. naszego taboru będzie nowe lub zmodernizowane. Całkowity koszt modernizacji to 5,6 mld zł - dodaje Czemerajda.

Zmieni się także czas podróży. Dziś pokonanie trasy z Wrocławia do Gdyni bezpośrednim pociągiem trwa od 7 godz. 40 minut do 8 godz. 4 min. Po zakończeniu prac modernizacyjnych na tej trasie w 2015 r. podróż ma się skrócić do ok. 5 godz.

Opinie (119)

  • czyli co takie sklady tylko do Wrocławia a do Krakowa kiedy?

    • 2 2

  • To z TLK zrobią EIC i cena będzie zamiast 67 to 134 zł

    TLK ma jeździć po torach z prędkoścą do 120 km/h.

    160 km/h to już EIC.

    • 1 3

  • i znowu wszędzie siedzenia ustawione przodem do siebie

    i weź tu się gap na jakąś gębę przez 6 godzin, wolę polskiego busa

    • 3 4

  • Bardzo mi sie podobaja te nowe wagony.

    Zreszta jako dawny stoczniowiec z Gdynskiej Komuny Paryskiej mielismy wiele kontaktow handlowych z Poznanskim Cegielskim i wiem ze cokolwiek Cegielski produkowal to bylo na najwyzszym poziomie. Porownuje to z zachodnimi podobnymi produktami i powiem ze my Polacy mozemy byc dumni. Ale jednak jest druga strona medalu. Jak dlugo te piekne wnetrza wagonow pasazerskich beda przypominaly ze tam ludzie jezdza? Po jednej podrozy te pieknie wymodelowane ubikacje beda zasikane, sedes zapchany a zlewy zarzygane. A na scianach wydrapane przerozne romantyczno-erotyczne wyjatki z domoroslej kuchennej poezji w czym nasi rodacy to jednak wioda swiatowy prym. Te piekne niebieskie pluszowe siedzenia w przedzialach pasazerskich beda bardzo szybko brudne, zakurzone, zalane kawa czy roznymi slodkimi napojami. Prawdopodobnie najczesciej piwem bo nasi rodzimi (mlodsi) pasazerowie bez piwa nie potrafia egzystowac. Smrod z tych zalanych siedzen bedzie niemozliwy do usuniecia. Bo po prostu to nie jest takie latwe. To tak jak kupujesz stary uzywany samochod i kiedy otworzysz drzwi do niego to od razu czuc kto byl poprzednio wlascicielem. Jesli nasi pasazerowie zrozumieja ze wladze naszego kraju robia to i wydaja pieniadze dla naszej wygody to moze bedzie OK. Ale watpie.....

    • 4 0

  • Ok

    Ladnie wyglądaja jednak szkoda że nie ma takich wagonów na trasie Gdynia - Warszawa

    • 3 2

  • JAKA CENA ? (2)

    I czy każde siedzenie będzie miało swoje gniazdko do prądu ?

    • 1 0

    • (1)

      Cena za normalny bez zmian 67,00 zł, tak gniazdka są przy każdym fotelu.

      • 3 0

      • musi być gniazdko bo bez gniazdka się nie pojedzie, gniazdko konieczne w razie potrzeby elektrowstrząsów mózgu

        • 1 0

  • Iga

    Brawo na to czekałam , oby tak dalej :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane