• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dobre wieści ws. Obwodnicy Metropolitalnej

Michał Brancewicz
1 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jeden z węzłów jaki powstanie na trasie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jeden z węzłów jaki powstanie na trasie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej nie wejdzie do zadłużenia państwa - uznał wstępnie Eurostat. GDDKiA ubiega się w Europejskim Banku Inwestycyjnym o zarezerwowanie środków, które pokryją część kosztów realizacji szacowane na ok. 2,5 mld zł. Jest zatem szansa, że jeszcze w tym roku wybrany zostanie prywatny partner, który wybuduje ekspresówkę.



Wierzysz, że Obwodnica Metropolitalna powstanie w deklarowanym terminie?

Ministerstwo Infrastruktury od wielu miesięcy czekało na wydanie opinii Europejskiego Urzędu Statystycznego w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej. Chodziło o decyzję, czy budowa drogi ekspresowej zostanie wliczona do długu publicznego.

- Opinia ma charakter wstępny, gdyż ta właściwa zostanie wydana dopiero po wyborze partnera prywatnego i ustaleniu ostatecznego kształtu umowy łączącej strony - informuje Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - Jednakże uzyskanie wstępnej opinii Eurostatu oznacza, że wypełniony został warunek konieczny dla realizacji Obwodnicy Metropolitalnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego postawiony w czerwcu 2018 r. przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

Banki sfinansują co najmniej 70 proc. kosztów budowy



Dodatkowo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podejmuje starania o uzyskania tzw. "rezerwacji" środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę OMT. Jednak to partner prywatny będzie ostatecznie kredytobiorcą tych środków.

- W marcu zakończył się etap kompletowania wniosku i weryfikacji dokumentów. Faktyczna "rezerwacja" środków w postaci decyzji Rady Dyrektorów EBI spodziewana jest w połowie maja 2020 r. - zapowiada Michalski.
Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2,5 mld zł. Według założeń EBI oraz inne banki traktowane łącznie pokryją minimum 70 proc. kosztów przedsięwzięcia.

Przetarg na wybór wykonawcy jeszcze wiosną



To oznacza, że urzędnicy mają zielone światło dla wyłonienia partnera prywatnego, który wybuduje 33-kilometrową trasę o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. OMT połączy węzeł Południe, miejsce, gdzie Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska z węzłem Chwaszczyno, który to powstanie w ramach trwającej budowy Trasy Kaszubskiej

Obecnie na finiszu są prace nad wszczęciem postępowania na wybór partnera prywatnego dla Obwodnicy Metropolitalnej. Przetarg, w trybie dialogu konkurencyjnego, ogłoszony będzie przez oddział GDDKiA w Gdańsku w II kwartale tego roku.

Budowy dróg rozruszają gospodarkę po kryzysie



Czy ten termin jest realny do utrzymania i sama Obwodnica Metropolitalna powstanie zgodnie z planem?

- Myślę, że jest na to duża szansa. Inwestycje publiczne będą musiały być realizowane, żeby rozruszać gospodarkę po kryzysie - uważa Stanisław Lamczyk, senator z Pomorza z ramienia Koalicji Obywatelskiej, który od dawna zabiega o realizację tej trasy. - Już teraz największe firmy budowlane pytają, co z realizacją tej inwestycji. A jak wiadomo, takie przedsięwzięcie da również prace lokalnym firmom.

Projekt i budowa zajmie cztery lata



Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej powstanie w formule projektuj i buduj. Wyłoniony wykonawca będzie miał 48 miesięcy na uporanie się ze wszystkim. Potem przez kolejne 26 lat będzie odpowiedzialny za utrzymanie trasy, za co będzie otrzymywał od państwa tzw. opłatę za dostępność.

Obwodnica Metropolitalna ma zostać włączona do ViaTOLL - systemu poboru opłat za przejazd pojazdów ciężarowych.

Trasa przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej

Opinie (253) ponad 10 zablokowanych

  • Dlaczego pozwalacie żeby niedobry PIS budował wam drogi i robił tu coś na Pomorzu (3)

    • 10 10

    • Jakim "wam" tej szajki zostało (1)

      tylko 13 tysięcy. Utrzymują się głownie dzięki szczujniom niemieckim i antypolskim lobby w UE która chętnie by widziała Polskę biedną , tanią i głupią

      • 2 3

      • Szczujnie to masz w tvpis. każde nawet dziecko o tym wie.

        • 1 3

    • Nic od nich nie chcemy kretynie. Każda złotówka którą rozporządza władza jest z podatków Polaków i firm. Więc PiS nie ma nic! Poza sianem w głowie.

      • 2 3

  • Broszka oddaj pieniądze.

    • 1 3

  • Bezsensowny przebieg tej trasy. (4)

    Skad niby I dokad ona biegnie ? Czemu dojazd do jakiegos Chwaszczyna S6 ?

    • 8 23

    • lol (1)

      Wiesz co to prima aprilis?:)

      • 1 0

      • Żart czy nie gościu ma rację - OMT nie wnosi nic dla odkorkowania trójmiasta, w szczególności obwodnicy. Warszawka w wakacje pojedzie na hel bokiem, a my na codzien będziemy stac w korkach jak stoimy

        • 1 2

    • dokładnie i jeszcze ta szumna nazwa

      Ta żadna obwodnica metropolitalna. To co najwyżej obwodnica Gdańska. I tak nikt niczego nią nie będzie nią objezdzał . Tak naprawdę to po prostu lepszy wyjazd z 3 miasta na Kaszuby

      • 1 1

    • Post może obrażliwy dla mieszkańców Chwaszczyna, ale niestety generalnie ma rację

      Ważniejsza jest przebudowa starej obwodnicy do 3 pasów wraz z węzłami i drogami dojazdowymi. Budowa OPAT, drogi czerwonej, dokończenie S6. I wtedy coś podobnego do OMT, ale moim zdaniem nie musi być w wersji bardzo drogiej drogi ekspresowej. Droga w standardzie GP, omijająca Żukowo załatwiłaby tu sprawę.

      • 1 2

  • Za daleko w polu.

    Wyprowadzenie ruchu w kierunku A1i S7 od Chwaszczyna przez Miszewo i Żukowo nie będzie nikomu przydatne bo do Chwaszczyna z aktualnej obwodnicy nie jest po drodze. Paliwo kosztuje, a kilometrów dodatkowych jest sporo. Nikt rozsądny jadąc na Elbląg tamtędy jechał nie będzie i jeszcze ten węzeł Żukowo z ograniczeniem do 100 km/h na długości 150 m, jak w Nowym Dworze Gdańskim jest bez sensu. Jak już to 3 pasy i łącznik w stronę Wejherowa.

    • 2 3

  • łykacie jak młode rekiny, Prima Aprilis

    • 1 1

  • a kto będzie spłacać te miliardy złotych?

    Rocznie do spłaty będzie jakieś 150-170mln zł, a obecnie deficyt Gdańska to jakieś 500mln, przy 4mld zł przychodu.

    • 1 2

  • 01. 04, prima aprilis i wszystko jasne.

    • 1 1

  • Gdyby PiS dysponował tymi pieniędzmi które PO (6)

    rozkradła, to inwestycje drogowe już by były zakończone w Polsce

    • 10 11

    • Tak to prawda a w Radomiu otworzylibyśmy centrum Mikołaja Kopernika skąd Mateusz Morawiecki wystrzeliwałby rakiety z zaopatrzeniem dla polskiej stacji badawczej na Marsie. W Toruniu otworzono by najwiekszy na swiecie zderzac czastek elemetarnych ktory udowdnilby ze czlowiek pochodzi od Boga, a Polacy to narod wybrany. Nikt by nie musiał pracowac, bo wszyscy byśmy żyli z pieniędzy rządowych. A tak te wszystkie pieniadze Donald Tusk trzyma w skarpecie pod materacem w Sopocie, i smieje sie swoim niemiecko/zydowskim smiechem.

      • 1 0

    • (2)

      Czy wszyscy wyborcy PiS to idioci?

      • 2 1

      • Tak

        , nie ma wątpliwosci

        • 1 1

      • Może nie wszyscy, ale wielu z pewnością

        a poza tym wystarczy przypomnieć sobie opinię Glińskiego o swoim bracie

        • 2 1

    • Do pewnego stopnia masz rację

      PIS zakończył inwestowanie w drogi bo Ojciec Narodu nie ma prawa jazdy. Podobno nie przeszedł psychotestów.

      • 1 0

    • Trole

      W dobie światowej tragedii trole nie maja wstydu brać pieniędzy za głoszenie krzywdy narodowej !!!

      • 2 0

  • Populiści właśnie wydali 10.5 mld zł na 13 emeryturę przed wyborami (1)

    Więc wybory muszą się odbyć. Ile takich obwodnic możnaby wydać za te zmarnowane pieniądze?

    • 18 9

    • Dokładnie

      Jak tak się porównuje, to można doznać szoku.
      Kwota pozwalająca zlikwidować większość problemów komunikacyjnych naszego regionu

      • 1 0

  • Prima Aprilis

    Szkoda że Prima Aprilis

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane