• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe 65 mln euro dla Pomorza. Gdańsk dostanie na tramwaj na Morenę

Piotr Weltrowski
12 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa. Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa.

Pomorskie projekty, głównie związane z transportem, dostaną 65,5 mln euro więcej w ramach unijnej pomocy na lata 2007-2013. Niemal na pewno starczy na budowę tramwaju na Morenę w Gdańsku.



Czy ministerstwo powinno odgórnie decydować, na jakie "działki" przeznaczone zostanie dodatkowe dofinansowanie?

Dodatkowe pieniądze przyznano tym województwom, które najszybciej i najskuteczniej wydawały do tej pory unijne pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego i programu Kapitał Ludzki. W obu wypadkach Pomorze załapało się do województw wyróżnionych, nie znalazło się jednak w czołówce.

Jeżeli chodzi o RPO, to na 16 województw, które dostaną dodatkowe pieniądze, zajęliśmy czwarte miejsce i liczyć możemy na dodatkowe 53,3 mln euro. Gorzej poszło nam wydawanie pieniędzy z PO KL - dodatkowe pieniądze dostanie tu tylko osiem województw, w tym Pomorze, które zajęło miejsce... ósme i ostatnie "punktowane". W ramach tego programu dostaniemy więc znacznie mniej dodatkowych pieniędzy, bo jedynie 12,2 mln zł.

- Na pewno pozostaje pewien niedosyt, ale 65,5 mln euro to naprawdę znaczące pieniądze, które pozwolą na realizację kluczowych dla naszego województwa inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa.

To właśnie Pomorski Urząd Marszałkowski będzie rozdysponowywał pieniądze, nie będzie miał jednak w tej kwestii wolnej ręki. Na pewno nie będzie mógł ich przeznaczyć np. na infrastrukturę sportową i rekreacyjną, inwestycje związane z turystyką i drogi lokalne.

Jakie projekty liczyć mogą więc na wsparcie? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zarekomendowało, aby pieniądze z RPO wspomogły projekty związane z infrastrukturą transportową, transportem miejskim, innowacyjnością, energetyką i szerokopasmowym dostępem do internetu. Pieniądze z PO KL pomogą z kolei projektom związanym z wsparciem przedsiębiorczości oraz osób pozostających bez zatrudnienia.

- Trudno na razie mówić o konkretach, ale na pewno projekty takie, jak tramwaj na Morenę czy budowa dziewięciu węzłów integracyjnych związanych z Koleją Metropolitalną. Myślę, że pieniądze pomogą też projektom wspierającym osoby, które straciły w ostatnim czasie pracę, bądź też stracą ją. Mam na myśli m.in. osoby zwalniane ze Stoczni Marynarki Wojennej, kolei i poczty - mówi Struk.

Zanim dodatkowe pieniądze zostaną wykorzystane, konieczne będą zmiany programów operacyjnych (ma to nastąpić w I kwartale bieżącego roku). Później nowe programy zostaną przesłane do Komisji Europejskiej, która będzie je musiała zaakceptować. Marszałek szacuje, że rozpoczęcie przyznawania nowych środków rozpocznie się na przełomie tego i przyszłego roku.

Tramwaj na Morenę za 100 mln zł

Pieniądze od samorządu województwa to już kolejne źródło środków do sfinansowania budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, dzięki czemu jej budowa niemal na pewno ruszy w 2012 r.

Wiadomo, że na budowę linii oraz trzech tramwajów trzeba wydać ok. 100 mln zł. Dla porównania: budowa 3-kilometrowej trasy z Chełmu na Łostowice wraz z ul. Nową Łódzką kosztuje ok. 110 mln zł, a za jeden tramwaj Swing miasto zapłaciło 8,7 mln zł.

Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano. Z Siedlec wespnie się ona na Morenę ul. Nowolipie i Rakoczegozobacz na mapie Gdańska, ale zamiast skręcić w lewo, w ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska, pojedzie prosto i zjedzie w kierunku Niedźwiednika zobacz na mapie Gdańskai budowanej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umożliwi to w przyszłości przedłużenie linii tramwaju w kierunku Oliwy.

Gdańscy urzędnicy nie liczyli, że znajdą pieniądze na tę inwestycję przed 2015 rokiem, ale uśmiechnęło się do nich szczęście. - W rządowym programie pojawiły się dodatkowe pieniądze, wynikające m.in. z oszczędności w przetargach oraz opóźnieniach w realizacji niektórych projektów. W grudniu wysłaliśmy już odpowiednie wnioski i wszystko wskazuje na to, że zostaną pozytywnie zaakceptowane - cieszy się zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski w rozmowie z Gazetą Wyborczą.

Gdańsk prawdopodobnie wykorzysta tę szansę, bo nie zasypiał gruszek w popiele i na własną rękę przygotowywał koncepcję programowo-przestrzenna. Jej założenia być może poskutkują budową takiego torowiska, po którym mogłyby też jeździć autobusy.

W najbliższym czasie miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosi przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Jeśli powstanie on wciągu roku, droga do budowy nowej linii tramwajowej będzie otwarta.

opr. ms

Miejsca

Opinie (213) ponad 20 zablokowanych

  • tramwaj..

    fajnie, że jednak nie pod moim blokiem...

    • 1 4

  • PAN ADAMOWICZ ZABLOKOWAL.......... wiadukt chełm-suchanino-wrzeszcz

    ciekawe czemu ? pcha ruch przez centrum - kazdy logiczny czlowiek powie -glupota. A TERENY BYLy - z chelmu przelotowka na suchanino(wciaz gotowe tereny i puste) - a potem za UG chemia i obok PG - i co z tego bedzie ? WIDOK na puste pola. DO panstwa z urbanistyki - to ze 40mieszkan ma budowany parking na 10aut- to oznacza wasz AUT-yzm, nic dziwnego ze sie potem stoi w korkach jak nie potraficie nawet wymusic infrasturktury od developerow- to WY WYDAJECIE POZWOLENIA wg widzi mi sie !

    • 5 1

  • Gdańsk -dostanie - dostal na wiele rzeczy -a poszlo w co innego

    TRAMWAJ na morene i tak najwczesniej 2017 z dofinansowaniem czy bez - kasa pojdzie w letnice i okolice a to jest dziura bez dna. NAUCZCIE SIE CZYTAC OSTATNIE ZDANIE WYRAZNIE MOWI. - JESLI.....a potem będzie otwarta budowa........... s****IE W BANIE - by PO.

    • 1 6

  • Przedłużyć do Łódzkiej!

    Dlaczego nie chcą przedłużyć tej linii i połączyć ją z nowo budowaną z Chełmu na Ujeścisko? Przecież przy obecnych inwestycjach to by były grosze a jakie gigantyczne ułatwienie komunikacyjne.

    • 3 0

  • tramwaj=szybki dojazd

    gdzie dojadę tramwajem bez przesiadek tam nie biorę samochodu. Może być nawet 105 i tłok aby nie przyjeżdżała 20 min później bo trochę śniegu spadło.

    • 3 0

  • A kiedy otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą? (1)

    Pomijam milczeniem wiele innych, ciekawych inwestycji...

    • 12 1

    • Wtedy gdy będziesz płacił odpowiednie podatki

      a nie grosze na waciki.

      • 2 1

  • Tyle kasy a bilety wciąż drożeją;/ (2)

    Niedługo mało kto będzie jeżdził tymi nowymi trasami jak się ludzie poprzesiadają na samochody, ech...

    • 13 2

    • realista inaczej

      • 1 1

    • he he dlatego drozeje waha i OC!!!

      ŻEBY TEGO NIE ZROBILI :-)

      • 4 0

  • Po po 2013 ? (3)

    Czy ktoś się zastanawiał co się stanie po 2013 jak unia utnie kasę. Pomorze praktycznie już nie ma przemysłu, a i inwestycje się skończą lub znacząco zmaleją. Czy ktoś odpowie ?

    • 17 5

    • skoro mówisz,że jest tragicznie, to czemu powstają nowe biurowce? (2)

      • 4 2

      • (1)

        A biurowce to przemysł???
        Tylko kraj z cięzkiego przemysłu jest w stanie się utrzymać , a nie tak jak się u nas niedługo się stanie będzie utrzymywał się z Galerii Handlowych

        • 4 6

        • Magda, czy naprawdę wierzysz w ciężki przemysł?

          Francja najbardziej zarabiała na winie i filmach z BB, później na elektronice i innych produktach edukacji

          ciężki przemysł to pomysł niejakiego H.Minca, w lamusie historii

          • 5 2

  • !!!!!!!!!

    dajcie cos do osowy, może byc metro albo chociaż wyciąg krzesełkowy, please

    • 5 1

  • zmiana trasy to powazny blad (9)

    bo jak inaczej mozna wytlumaczyc to ze nowa linia nie zahaczy o ze tak powiem nowa morene w okolicach ul. Mysliwskiej? jezeli to prawda to o kand du**y z takim "projektem"

    • 18 9

    • (5)

      Mysliwska to plac budowy teren który szybko się rozwija, ale jak widac znowu skończy sie na obietnicach

      • 7 1

      • (4)

        Mysliwska dostanie przystanek KM, a wiec cos lepszego niz tramwaj :) A tramwaj bedzie od przystanku Rakoczego do Siedlec i dalej wiadomo. Jak ktos pracuje na kartuskiej, a mieszka w Osowie, wsiadzie w tramwaj na Morenie, pojedzie do Rakoczego i przejdzie na pociag. Wreszcie zluzuje sie troche komunikacja w strone centrum.

        • 7 1

        • zapomniales dodac ze bliet ZKM a bliet SKM to dwie zupelnie rozne rzeczy (2)

          wiec nie bedzie wcale tak fajnie z przesiadaniem sie to raz, a dwa przystanek KM niestety bedzie bardzo kiepsko zlokalizowany wiec ludzie z Mysliwskiej nie skorzystaja na nim jakos specjalnie

          • 3 1

          • km to nie skm

            i mam nadzieje, ze nigdy nie bedzie...

            • 0 0

          • w kwestii biletu. Istnieje bilet metropolitalny - łączy komunikacje miejską z skm. Co do odległości to rzeczywiście jest średnio ok800m

            • 3 0

        • Ten przystanek KM nie będzie wcale tak blisko...

          • 4 2

    • Mysle ,ze kiedys obie te koncepcje beda zrealizowane i na Mysliwska i na Potokowa..to kwestia czasu i pieniedzy (1)

      • 5 1

      • wszystko w swoim czasie, ale czy za naszego życia...

        • 3 3

    • o kand... o kand, tak jak powiatasz... o zgrozo !!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane