• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dortmund jeszcze w tym tygodniu?

Krzysztof Koprowski
15 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Gdańszczanie wciąż czekają na przebudowane tramwaje. Zdjęcie dzięki uprzejmości zastępcy prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz firmy Modertrans. Gdańszczanie wciąż czekają na przebudowane tramwaje. Zdjęcie dzięki uprzejmości zastępcy prezydenta Gdańska Macieja Lisickiego oraz firmy Modertrans.

Przedłużają się prace nad przebudową tramwajów typu Dortmund. Przyjazd pierwszego wagonu zapowiadano początkowo na jesień ubiegłego roku. Według najnowszych planów, ujrzymy go pod koniec tego tygodnia.



Gdy w maju ubiegłego roku Zakład Komunikacji Miejskiej rozstrzygnął przetarg na modernizację niemieckich pojazdów, nikt nie przypuszczał, że będzie trzeba tak długo na nie czekać. Sprowadzenie 46 składów z Dortmundu oraz ich przebudowa miała całkowicie odmienić gdańską komunikację miejską. Za ok. 550 tys. zł za sztukę, Gdańsk miał zyskać zmodernizowane, sprawdzone oraz wyjątkowo dobrze utrzymane pojazdy. Dla porównania, nowy tramwaj to wydatek rzędu 7-8 mln zł.

Zgodnie z początkowymi planami, pierwszy wyremontowany tramwaj ujrzeć mieliśmy wczesną jesienią ubiegłego roku. Potem termin ten ulegał licznym zmianom. Tramwajem przyjechać miał Mikołaj, następnie mówiło się o "komunikacyjnym" prezencie pod choinkę. W nowym roku jako termin przyjazdu podawano marzec, a ostatnio święta Wielkiej Nocy.

Niestety żaden termin nie został dotrzymany. Modertrans, za każdym razem miał trudności z przebudową wagonu, a gdy ten został ukończony - z organizacją transportu do Gdańska.

- Na koniec tygodnia spodziewamy się pierwszego wyremontowanego tramwaju - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk.

Przyjazd tramwaju nie oznacza, że od razu ujrzymy go na trasie. - Proszę pamiętać, że pojazd musi przejść wszystkie procedury formalne oraz zostać odpowiednio oznakowany. Zajmie nam to około 2 tygodni - dodaje rzecznik.

Równocześnie trwają prace nad przebudową drugiego Dortmunda. Według obecnego harmonogramu, w Gdańsku powinien się pojawić do końca kwietnia. W halach wielkopolskiej firmy znajdują się jeszcze dwa kolejne tramwaje, które czekają na przebudowę.

ZKM wciąż unika odpowiedzi na pytania dotyczące kar finansowych dla Modertransu za ponad 6 miesięcy opóźnienia w przebudowie pojazdu. -Zobaczymy jak się będzie sprawować pierwszy przebudowany tramwaj. Bez tego ciężko mówić o jakichkolwiek kwestiach finansowych - kończy Kozicka-Prus.

Opinie (146) 3 zablokowane

  • Pantografy jednoramienne na wozach dwukierunkowych? (5)

    I powodzenia przy zrywaniu sieci trakcyjnej przy jeżdzie w przeciwnym kierunku. Chyba ,że z góry zakłada się, że tylne kabiny będą służyły jako ozdoba tramwaju, to tak może być.

    • 2 3

    • yyy (2)

      sory ziomek, ale gdzie ty tu widzisz na zdjęciu pantograf ??
      bo przed remontem to dortmundy na klasycznych pantografach śmigają

      • 1 0

      • Trzeba patrzeć na zdjęcia :-) (1)

        Na zdjęciu widać pantograf, ale nie widać jakiego jest typu, a zamontowany jest na końcu składu (przy bramie na zdjęciu), polecam opcje ctrl+, żeby powiększyć sobie fotke ;). Jeżeli się nie mylę, to dowodzi to temu, że niskopodłogowy człon również jest dwustronny.

        • 0 0

        • ZooM

          rxeczywiście widać go jak cholera. sam ślizgacz.

          • 0 0

    • Nie masz racji

      Wystarczy kolego znawco popatrzeć na budowę i ustawienie pantografów w tramwajach PESY, tam jakoś są one ustawione w przeciwną stronę do kierunku jazdy i jakoś nie zrywają sieci... Po drugie nie widzę problemu zamontowania 2 pantografów na pojazdach (rozwiązanie znane z każdej elektrycznej lokomotywy...) Teraz powinno Ci być co najmniej głupio... Myślenie nie boli ;)

      • 0 0

    • Link

      http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:PESA_121N_(403)_Elbląg.jpg&filetimestamp=20061228161633

      • 0 0

  • fajnie....

    kazdy 1 odremontowany tramwaj się przyda w obecnej sytuacji skoro jeździmy zabytkami w których w zime autentycznie jest bardzo zimno bo są ogromne szpary w drzwiach.poza tym 12 trampolin wyremontowanych w cenie 1 nowego to czysty zysk.I tak większość nie zauważy różnicy skoro są takie fajoskie jak na fotce wyżej.... i tak będą milion razy lepsze od większości obecnego taboru.

    • 5 0

  • (5)

    to w elblagu ladne nowka funkiel jezdza ale co tam EB jest przodownikiem w pozyskiwaniu unijnych pieniedzy.a tu jak zwykle stare odrestaurowane....tam pozbeda sie szmelcu a tu zlom bedzie po torach rdzą sypal...

    • 3 5

    • (4)

      Za to ty u siebie jesz ze śmietnika, a jak chcesz coś sobie na dupe kupić to zapieprzać do Gdańska PKS-em musisz, bo u siebie żadnego sensownego sklepu niema.

      Tak sie ma Metropolia do wsi człowieczku

      • 0 2

      • :-)

        A co z tramwajami GT6, które jeżdżą po tych Waszych zapyziałych torowiskach?

        • 0 0

      • (2)

        a kto ci nadal skad ja jestem cieciu? a moze z Rumi? a moze z Redy? a moze z Sopotu? a moze z Gdanska? mm? nie wiesz nie pisz inaczej pomysle ze cierpisz na zatwardzenie Yntelektualne....ja tylko napisalem co tam jezdzi i jak widac metropolia wsi do piet nie dorasta skoro roznice widac juz w tym jakie sklady jezdza po elblagu a jakie po twej metropolii czlowieczyno

        • 1 1

        • poza tym ART:) nie korzysta z PKSu

          • 0 0

        • TAK w Gdańsku zmodernizowane dortmundy (Düwag), a w EB jak już ktoś wcześniej napisał też Düwagi, tylko 1000 lat starsze GT6

          • 0 0

  • eehhh (2)

    brak słów. ciekawe jak z jakością modernizacji, bo coś czuje że bedzie podobnie jak z tramwajami konstal-alstom (nie pamietam symbolu teraz
    ), które 2/3 swojej przygody z torowiskami spędziły w zajezdni na naprawach...

    • 2 2

    • eehhh (1)

      Tramwaje Alstom-Konstal model NGd99 o których zapewne piszesz, nie były modernizowane lecz, kupione jako fabrycznie nowe i są jedynymi jeżdżącymi pojazdami z tej serii Citadisów (4 sztuki). Każdy nowy tramwaj budowany od podstaw ma jakieś wady, a producent uczy się na swoich błędach, które ciężko wyeliminować nawet Niemcom, którzy starają się być perfekcjonistami w tym co budują (przykład masowych awarii tramwajów Siemens Combino - egzemplarzy jeżdżących zarówno w polskim Poznaniu, ale także po Niemczech i Francji.)

      • 1 0

      • eehhh

        Nie pisałem tu o tym że citadisy (tak, o nie mi chodziło) są po modernizacji, tylko że sie często psują, i że czuje że z modernizowanymi dortmundami może być podobnie.

        Z resztą modertrans ma takie doświadczenie przy modernizacji dortmundów (właśnie z tego wynika opóźnienie), że to prawie jak prototyp będzie.
        Mają opóźnienie, kto wie czy nie polecą po jakości żeby dłużej to jeszcze nie trwało...

        • 0 0

  • hehehe

    a to lusterko to tak wisi sobie, jakby było już do niczego niepotrzebne, i czekało aż ktoś je urwie przy wyładunku w Gdańsku :D

    • 1 0

  • NIEMIEC DLA NIEMCA!!!!!!!!!

    • 1 6

  • 48 składów

    po roku dostajemy 2 no może 4 ,cała modernizacja 10-12 lat , jestem zachwycony

    • 6 0

  • ja uważam że to jest poprostu super

    bo jednak te stare dortmundy wyglądają beznadziejnie. Mam także nadzieję na to, że został zmieniony system otwierania drzwi przez pasażera bo w tych starych to się nie mogłem połapać hehe.

    • 4 1

  • Zeby jeszcze tak nie hałasowały,

    to by było super.

    • 4 1

  • A z lawety nie spadnie?!!!!!!!!!!!!!!

    Czy nie wpuszczą jej do Gdańska?!!!!!!!! :D

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane