• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Czerwona obojętna dla Gdyni?

Michał Sielski
18 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris. Koniec obwodnicy w Chyloni. Tu miał zaczynać się OPAT, a teraz planowany jest początek Drogi Czerwonej i Via Maris.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z punktu widzenia miasta i gdynian ważniejsze są inwestycje kolejowe - przyznaje wiceprezydent Gdyni Marek Stępa, który spotkał się z unijnymi komisarzami i przedstawicielami portu w sprawie planowanych inwestycji wartych 12 mld zł.



Czy Droga Czerwona rozwiąże problemy korków na północy Gdyni?

Gdynia wydaje średnio 100 mln zł rocznie na inwestycje. Tymczasem w programie, który ma przedłużyć "morską autostradę" Bałtyk-Adriatyk, jest do wydania aż 3 mld euro do 2030 roku. To ok. 1 mld zł rocznie przez najbliższe 12 lat, czyli 10 razy więcej niż udaje się co roku zainwestować Gdyni. To nie miejscy urzędnicy będą jednak dzielić ten tort. Większość pieniędzy trafi do PKP, GDDKiA oraz do Portu Gdynia.

Co za to powstanie? Jakie inwestycje są jednak najważniejsze z punktu widzenia miasta? Do tej pory najwięcej mówiło się o Drodze Czerwonej.

Nowa droga do portu



Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu. Wiadomo którędy Droga Czerwona miałaby przebiegać, ale wciąż nie ma nawet jej projektu.
Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławowa zbudowana będzie jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port. Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów. 

Rozwój portu może być problemem dla miasta



Na początku tygodnia w Gdyni i Karlskronie przez dwa dni debatowali unijni urzędnicy, władze portu, Gdyni i Karlskrony. Rozmawiali o korytarzu Bałtyk-Adriatyk, który dzięki "autostradzie morskiej" z Gdyni do Karlskrony ma przynieść wymierne korzyści portowi i miastu Gdynia. Tylko, że władze miasta zwracają uwagę na jeden, za to bardzo istotny element:

- Zwiększony transport towarów, który niewątpliwie przyczyni się do rozwoju portu, nie może zmniejszyć komfortu przemieszczania się ludzi, mieszkańców Gdyni - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Dlatego niezbędne są inwestycje infrastrukturalne, które ograniczą negatywny wpływ rozwoju na miasto - dodaje Marek Stępa.
Jakie? Na liście prof. Kurta Bodewiga, koordynatora korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Briana Simpsona, koordynatora Autostrad Morskich, są m.in.: modernizacja nabrzeży portu, remont linii kolejowej 201 oraz budowa Drogi Czerwonej. Władze portu mają już nawet swoją listę rankingową.

- Co roku bijemy rekordy przeładunków, chcemy, aby każdy kolejny rok był lepszy od poprzedniego, ale pod względem możliwości rozwoju doszliśmy już praktycznie do ściany - podkreśla Adam Meller, prezes zarządu Portu Gdynia. - Dla nas najbardziej istotne jest połączenie kolejowe, więc rozbudowa linii 201 jest najważniejsza. Ale kluczowa jest również budowa publicznego terminala promowego, na który będzie można zaprosić innych przewoźników, nie tylko Stena Line. No i Droga Czerwona, która odciąży mającą już swoje lata i ograniczenia techniczne Trasę Kwiatkowskiego - wylicza prezes portu.

Po co miastu Droga Czerwona?



Port stawia na transport kolejowy, co powinno cieszyć wszystkich mieszkańców Trójmiasta. Bo im więcej kontenerów na wagonach pociągu, tym mniej ciężarówek na ulicach, korków na obwodnicy i zniszczonych dróg, nadających się do remontu. Hasło "Tiry na tory" cieszy też władze Gdyni.

- Powiem brutalnie: Droga Czerwona nie obsługuje żadnych terenów mieszkaniowych i nie rozwiązuje bezpośrednio problemów mieszkańców Gdyni. Z puntu widzenia mieszkańców miasta ważniejsza jest budowa Via Maris, która wyprowadzi ruch tranzytowy z północy Gdyni. A także linia kolejowa przejeżdżająca choćby przez Chylonię - podkreśla Marek Stępa.
Na razie rozmowy z PKP w sprawie wiaduktów (kolejowego oraz drogowego) w okolicy ul. Północnej trwają. Via Maris jest natomiast w sferze przedwyborczych zapowiedzi, a wszystkie dokumenty, które istnieją, przygotowywane były pod biegnący innym śladem OPAT.

Najważniejsze jednak, że UE gwarantuje współfinansowanie projektów, a perspektywa czasowa do 2030 roku wskazuje, że nie będzie można ich odkładać na kolejne kadencje.

Opinie (333) 4 zablokowane

  • Dubaj północy

    Dyskusja o niczym. Przecież ta droga nie zostanie zbudowana. Nie da się.

    • 12 0

  • Jak zwykle coś Panom z UM w Gdyni nie pasuje...

    A TIR-y walą przez Obłuże i Pogórze via regia na Mrzezino&Puck@ Władysławowo. Nawet nie wiedziałem,że ul.E.Kwiatkowskiego/to ten kawałek od ul.Unruga do góry)-nieukończonego przez 40 lat 780 metrowego odcinka ulicy/- jest drogą tranzytową i tak obciążoną ruchem i osobowym jak ciężarowym...Natomiast na ul.Czernickiego (słynna serpentynka) to ruch jest jak na "wsi".. Coś tam pojedzie od czasu do czasu plus autobus...Gm.Kosakowo-"dopieszcza ul. Derdowskiego (obok szperka~`2 km.co jeszcze bardziej skraca trasę na Kosakowo i dalej do powiatu Puckiego,a ruch też generuje przez Obłuże jeszcze większy. niż był do pażdziernika ub.roku.
    Jak się "wszyscy obetną",że jest już krótsza trasa na wieś i do gminy oraz powiatu to dopiero będzie się działo...Od Pl.Konstytucji do ul.Płk.St.Dąbka to pojedziemy niebawem może i 1.5 godzinki....

    • 8 0

  • Dlaczego ten artykuł nie jest w sekcji "Kryminał"

    Przecież takie gadanie to kryminał.

    • 18 0

  • Szczurek, Stępa - obojętny dla Gdyni (2)

    Wyrzucić tą ekipę

    • 26 3

    • kasę biorą i pierdzą w stołki (1)

      gdzie taka pała zarobi 15-20 tys netto miesięcznie? nigdzie, no chyba, że u deweloperów, za kilkuletnie uleganie lobbowaniu. Kupe kasy dzieki szczurowi zarobili, to odpalą mu działkę i przysługę.

      • 8 0

      • a po co odpalać?

        jak nie muszą?

        • 1 0

  • Gdzie bezkolizyjne połączenie drogi Gdyńskiej z obwodnicą? Czy ktoś może mi powiedzieć czy są w ogóle takie plany?

    • 8 0

  • (3)

    Wypowiadając takie opinie Pan M. Stępa dyskwalifikuje się jako samorządowiec. W najbliższych wyborach należy pamiętać o tym. Wybudowanie dróg dla portu odciąża miasto. Rozwój portu tworzy miejsca pracy i podatki dla miasta. Może by tak przestać wydawać pieniądze na takie rzeczy jak kolejka na "Kamienną Górę lub szklane domy" .

    • 20 3

    • tak, te pieniądze powinny pójść na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów (2)

      szczególnie w okolicach przystanków SKM i PKM przedłużonej do północnych dzielnic Gdyni

      • 2 5

      • bezpośredni wyjazd na obwodnicę to właśnie poprawienie komfortu życia mieszkańców
        a członkowie sekty nigdy tego nie pojmą

        • 5 1

      • Towary z portu

        Będą wyjeżdżać przedłużoną SKM, to proste.

        • 4 1

  • Po prostu idiota który tak twierdzi

    • 11 1

  • gdynia = bulgaria polnocy...syf i malaria. niedasie to podstawa...budyn zly? to popatrzcie na gdynie

    • 10 3

  • Ga

    Tylko tunel pod torami w Chyloni załatwi sprawę

    • 7 3

  • Brak korków (9)

    Nie ma sensu budować tej drogi, mądrzy kierowcy będą omijać te miejsce.

    • 22 70

    • Ręce opadają...

      Czyli to, że znacząco zmniejszy się ruch tirów na innych drogach miejskich nie ma znaczenia? Nawet "pośredniego"?? Porażająca logika, brawo!

      • 11 0

    • Najważniejsze aby tej drogi nie omijali kierowcy TIR-ów.

      To przede wszystkim dla nich powinna być wybudowana ta droga.

      • 12 0

    • Najbardziej roszczeniowa grupa blachosmrodziarska prowadzi inteligentną dyskusję o sprawach (5)

      które są dla niej, jak rozmowy świń o gwiazdach!

      • 11 19

      • Najbardziej roszczeniowa grupa to sa cyklisci (3)

        Tylko czesto zapominaja ze to wlasnie te blachosmrody dostarczaja wszystko co ta grupa potrzebuje.

        • 12 10

        • A cyklistów skąd wyjąłeś? (1)

          I co takiego dostarcza mi 20 letni Passat?

          • 7 2

          • Weki:)

            • 8 2

        • ktoś im na to pozwolił, ktoś sprawił, że uważają ze wszystko im wolno.

          • 8 6

      • Gaciarz musial swoje trzy grosze wtrącić..rowerarz przyglupi jakis..

        • 8 7

    • co to za nonsens

      • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane