• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Zielona: najpierw nowy plan zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi. Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi.

Urzędnicy chcą, by dla Drogi Zielonej w Pasie Nadmorskim powstał nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wciąż jednak nie potrafią zadeklarować, jaki będzie ostateczny przekrój drogi w ramach tego dokumentu. Ponadto przekonują, że mają poparcie radnych dzielnicowych, ale na konferencję nie zaprosili radnych z Przymorza Wielkiego, przez które będzie przebiegała znaczna część nowej trasy.



Czy tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zachęci kierowców do przesiadki na komunikację miejską?

Droga Zielona, która ma stanowić domknięcie ramy drogowej wokół Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, wciąż budzi kontrowersje. Wraz z tunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Nową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska połączy tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska z obwodnicą metropolitalną przez Pas Nadmorski. Szacowany koszt całej inwestycji to aż 2 mld zł.

Zdaniem urzędników Droga Zielona będzie służyła przede wszystkim mieszkańcom dolnego tarasu, na którym wzrósł ruch po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Dodatkowa trasa ma w ich opinii rozładować korki.

O zaletach Drogi Zielonej mówił podczas piątkowej konferencji Piotr Kowalczuk, który na co dzień jest zastępcą prezydenta ds. polityki społecznej, a jesienią będzie "jedynką" w okręgu wyborczym na Zaspie i Przymorzu z komitetu Pawła Adamowicza.

- Zmieniamy kategorię Drogi Zielonej z tranzytowej na miejską. Ma ona usprawnić komunikację, a nie "ściągać" ruch samochodowy nad morze, ponieważ wzdłuż niej poprowadzony zostanie tramwaj od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska do ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu mieszkańcy i turyści będą mogli w te rejony dotrzeć bez korzystania z samochodów - przekonuje Kowalczuk.
Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą. Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą.

Konsultacje w ramach planu zagospodarowania



Urzędnicy chcą, by o ostatecznym wyglądzie Drogi Zielonej zdecydowali również mieszkańcy. Dlatego nie będą realizowali jej budowy poprzez specustawę, w ramach której także można - choć nie trzeba - prowadzić konsultacji społecznych, lecz przez procedurę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, któremu musi towarzyszyć partycypacja społeczna, ale jego szczegółowość jest znacznie ograniczona skalą map i prawem (plan nie reguluje np. przebiegu chodników, lokalizacji małej architektury, szczegółowych rozwiązań skrzyżowań).

We wrześniu na sesję Rady Miasta Gdańska trafi projekt uchwały w sprawie zmiany obowiązujących planów dla rezerwy terenowej Drogi Zielonej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska.

- To jest konsekwencja tego, co zapowiadaliśmy w 2016 r., kiedy przedstawiliśmy nowe podejście do tej drogi. Wsłuchując się w postulaty mieszkańców, zastosowaliśmy już odpowiednie zapisy w nowym studium, które teraz będą wdrażane w ramach planu zagospodarowania. Dotychczasowy plan traktował Drogę Zieloną jako drogę główną ruchu przyspieszonego, zaś w studium określono ją jako zbiorczą, o charakterze miejskim. Nowy plan będzie dążył do wprowadzenia zapisów, które pozwolą na realizację Zielonego Bulwaru [czyli nową wizję Drogi Zielonej - dop. red.] - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

  • Piotr Kowalczuk oraz Edyta Damszel-Turek o Drodze Zielonej opowiadali na tle plansz, które kilka lat temu były umieszczone na ogrodzeniu Parku Oliwskiego i miały zachęcić do poparcia projektu.

Jedna jezdnia i być może rezerwa pod kolejną



Jednak poza zapowiedzią drogi zbiorczej [taką kategorię ma m.in. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] o charakterze miejskim z tramwajem, chodnikami i trasą rowerową, wciąż nie padła deklaracja o jej docelowym przekroju.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Urzędnicy zapewniają, że na razie będzie w formie jednej jezdni z łącznie dwoma pasami ruchu. Na pytanie, czy zlikwidują w planie zagospodarowania rezerwę terenową pod drugą jezdnię, unikali odpowiedzi.

- Zachęcamy mieszkańców do składania wniosków do planu. Dotychczas we wszystkich konsultacjach pokazywaliśmy jednojezdniowy przekrój, ale na etapie projektu budowlanego w rejonie skrzyżowań szerokość drogi może ulec zmianie np. o dodatkowe pasy do skrętu - mówi dyrektor BRG.

Poszerzanie dróg, aby docelowo je zwężać?



Przypomnijmy, że niedawno ogłoszono zamiar rozbudowy skrzyżowania Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska do pięciu pasów, choć w koncepcji BRG skrzyżowanie to miało raptem trzy pasy ruchu. Zrezygnowano także z realizacji ul. Kielnieńskiej w formie reprezentacyjnego bulwaru na rzecz dodatkowej tzw. drogi serwisowej, równoległej do istniejącej jezdni.

- Mówiąc o Zielonym Bulwarze, mówimy o wizji przyszłości. Inwestycje, jak ta w rejonie al. Jana Pawła II służy udrożnieniu skrzyżowaniu w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców. Gdy będzie zrealizowana cała droga, niewykluczone, że dojdzie do modyfikacji w tym miejscu - przekonuje Damszel-Turek.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.

Zaspa za Drogą Zieloną i przeciwko Czerwonej



Na piątkowej konferencji pojawili się również radni dzielnic z Zaspy-Młyńca i Zaspy-Rozstajów, którzy zachwalali propozycję urzędników.

- Ten projekt trzeba zrealizować, aby odciążyć zakorkowany odcinek w pasie nadmorskim i usprawnić trasę aż do Oliwy. To bardzo ważna inwestycja i mamy nadzieję, że Rada Miasta Gdańska podejmie uchwałę o nowym planie na najbliższej sesji - mówi Marcin Makowski, członek Zarządu Dzielnicy Zaspa-Rozstaje.
- Myślę, że ta droga ułatwi poruszanie się naszym mieszkańcom, którzy dojeżdżają tędy do pracy i wracają do domów. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża to newralgiczne miejsce, które popołudniami się korkuje, a ta droga usprawni wszystkim życie - dodaje Agnieszka Wierzbicka, przewodnicząca Dzielnicy Zaspa-Młyniec.
O ile radni Zaspy są przychylni wizji Drogi Zielonej, to sceptycznie podchodzą do wizji Drogi Czerwonej, która byłaby poprowadzona wzdłuż torów kolejowych od granicy z Sopotem po Węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska i podobnie jak Droga Zielona służyłaby przejazdom między dzielnicami dolnego tarasu.

- Al. Jana Pawła II niedawno była odnowiona i ta droga jest odkorkowana. Nie widzę potrzeby, by coś tam zmieniać - przekonuje Markowski.
Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego. Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego.

Przymorze Wielkie niezaproszone na konferencję



Na konferencji nieobecni byli przedstawiciele Przymorza Wielkiego, których problem Drogi Zielonej dotyczy najbardziej i którzy nie akceptują jej w całości w formie proponowanej przez urzędników.

- Nie dostaliśmy żadnego zaproszenia na to wydarzenie. Ani ja, ani pozostali członkowie Zarządu. Sprawdziliśmy oficjalną skrzynką e-mailową oraz nasze prywatne. Otrzymaliśmy jedynie informacje po konferencji, skierowaną do wszystkich rad dzielnic - mówi Krzysztof Skrzypski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Przymorze Wielkie.

Inwestycja najwcześniej za kilka lat



Termin realizacji Drogi Zielonej wciąż nie jest znany. Przygotowanie nowego planu zagospodarowania zajmie co najmniej rok. Do tego należy doliczyć kolejne kilkanaście miesięcy na opracowanie projektu budowlanego.

Nie wiadomo też, w jaki sposób miasto zdobędzie niezbędne środki finansowe. Cały budżet roczny miasta wynosi ok. 3 mld zł, więc niezbędne będzie pozyskanie pieniędzy z Unii Europejskiej lub/i z budżetu centralnego. Z tego powodu niemal pewne jest, że cała inwestycja będzie realizowana etapami przez kilka lat.

Czytaj też: Na co wydać 2 mld zł zamiast tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej?

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    ul.Obr wubrzeza nie jest miejscem na zadne tramwaje tam juz teraz jest halas . Mam gleboka nadzieje ze Pan Adamowicz niebawem pozegna sie ze swoim urzedem i przeniesie sie na druga strone ulicy czyli na Kurkowa .10 tys pensji i tyle mieszkan kupionych za co sie pytam zarabiam podobnie ale poki co dorobilem sie tylko jednego mieszkania

    • 24 19

    • Falowce bedą przeciw

      Niepotrzebny nam hałas złomu tramwajowego na Obrońców Wybrzeża

      • 0 1

    • Zarabiasz 300 tyz rocznie?Przez ostatnie 20 lat?Zacznij w kasynie obstawiac czerwone zamiast czarnych.

      • 0 1

  • (5)

    Po pierwsze mieszkańcy Przymorza nigdy nie zgodzą się na zniszczenie parku Reagana, a po drugie ta ulica nie nazywa się Kaczyńskiego tylko dąbrowszczaków!!!!!

    • 29 15

    • (1)

      Ci sami mieszkańcy popierali budowę wyniesionej estakady. W wykopie odpada. A tak jest dostęp pieszym do parku

      • 0 3

      • Jak już to tylko w wykopie

        • 0 0

    • Ten parczek to i tak porażka niech zrobia drogę

      • 3 11

    • (1)

      park- sr*rk! osiedle się zrobi

      • 6 6

      • Po moim trupie!

        • 7 3

  • (2)

    Żadnych nowych dróg, kasę przeznaczyć na rozwój komunikacji publicznej.

    • 19 9

    • tylko komunikacja szynowa zasilana ruchem pieszych i rowerzystów to szansa dla Gdańska (1)

      • 2 2

      • Tramwaje i pkm strasznie hałasują

        • 0 0

  • Nad SKM powinna być autostrada jak w Berlinie co może odkorkować Grunwaldzką. (3)

    • 17 5

    • powiedz to mieszkańcom bloków przy Grunwaldzkiej, Mireckiego i Białej. (1)

      hałas podniesiony do poziomu 3 piętra to nie jest przyszłość dla miasta

      • 3 0

      • Estakady to przestarzałe, hałasliwe rozwiązania

        Lepiej robić drogi w wykopie lub pólwykopie, mniejszy hałas

        • 1 0

    • Estakada tak, tunel tak, droga czerwona naziemna NIE.

      • 4 7

  • Przymorze nie zgadza się i nigdy się nie zgodzi na tę drogę (5)

    Droga Zielona miała łączyć lotnisko, a nie Osowę. Mieszkańcy Przymorza będą protestować i blokować ewentualną budowę.

    • 75 38

    • (1)

      Spory są co do tunelu bo najdroższy. Reszta raczej pewna. Sami mieszkańcy czarnego dworu wybrali opcje typu wyniesiona estakada. Nie blokuje dostępu do parku i plaży. Ruch samochodowy góra, dołem ruch pieszy plus tramwaj.

      • 2 5

      • Estakada to ciągły hałas

        Raczej trzbaby zagłębić

        • 1 0

    • Budowac i koniec

      • 9 13

    • (1)

      Wytrzeźwiej!
      Budować i to szybko.

      • 15 34

      • Przestań ćpać!

        Nie budować! nigdy!

        • 19 12

  • Forsowanie Drogi Zielonej to wielki błąd

    To będzie tranzyt (bo już jest i nie ma się co łudzić, że nie będzie) przez wielkie dzielnice mieszkaniowe Zaspę Żabiankę i Przymorze do tunelu pod Martwą Wisłą.
    Ciągłe zwiększone natężenie hałasu, powiększenie ilości spalin, zanieczyszczenie powietrza i odcięcie Parku Reagana i morza od mieszkańców położonych przy nim dzielnic.
    Należałoby się też zastanowić nad pojemnością Parku Reagana w kontekście doprowadzania tam linii tramwajowej, już teraz jest tam multum ludzi w sezonie....

    • 4 2

  • Oni znowu zrobią korki.... (7)

    .... dziwny kraj - za 20 zł nic nie załatwisz a za flaszke wszystko;).

    Ja też jestem moczymordą;)!

    • 69 26

    • Poważnie wśród niepoważnych. (2)

      Zmiana planów zagospodarowania jest konieczna. Rezerwa terenowa powinna być przeznaczona na poszerzenie jezdni o dodatkowe pasy, od Hallera, aż do Obr. Wybrzeża, gdzie na skrzyżowaniu z Kołobrzeską powinno być duże rondo. Droga Zielona to priorytet dla rozwijających się dzielnic dolnych tarasów. Już dziś przydało by się też przywrócenie linii tramwajowej z Zaspy do Brzeźna (kiedyś jeździła na tej linii 7).

      • 13 7

      • Droga Zielona zabije Pas Nadmorski

        To będzie tranzyt (bo już jest) przez wielkie dzielnice mieszkaniowe Przymorze Zaspę i Żabiankę, zwiększony hałas, spaliny i odcięcie Parku Reagana od mieszkanców

        • 2 0

      • Skąd ten protekcjonalny ton?

        Dlaczego nie dokończono Trasy Słowackiego? W założeniach ruch z tunelu w stronę obwodnicy miał być skierowany przez nią a nie przez Czarny Dwór, ale skończyły się Mistrzostwa Europy i jakoś o wszystkim zapomniano.
        Mowa bowiem nie o poszerzeniu jezdni od Hallera do Obrońców Wybrzeża, tylko o budowie Drogi Zielonej, której koncepcja co chwilę się zmienia i wciąż istnieje zagrożenie, że będzie miała zastąpić Nową Kościuszki.

        • 6 1

    • Wszystkie komentarze tego samego trolla (2)

      • 7 7

      • Tylko co na to GreenPeace Polska?

        GreenPeace Polska, Zarząd i Prezes to 4 Niemców ...
        Tak dla wiadomości

        • 5 3

      • Pierwszy raz od dłuższego czasu... ;)

        Czego sie czepiasz;)?
        Dopinasz pod szyją krawatem;) ?

        • 3 3

    • Twoje zdrowie!

      • 2 1

  • Najpierw plan (2)

    A realizacja jak to u nas. Już się opóźnia, zanim sie zaczęła:)

    • 38 7

    • Nieeeeeeee !!!

      Nie dla Drogi Zielonej!!! Nie dla tranzytu przez Pas Nadmorski!

      • 2 0

    • Pamiętam czsy, kiedy na zielonej można było wyprzedzić,

      dziś trzeba się wlec, bo z przeciwka nie dają.

      • 6 2

  • jak można niszczyć najpiękniejszy park w trójmieście kosztem drogi, hałasu, spalin (1)

    • 23 8

    • Pewnie, lepiej wybudować osiedla dla wybranych!

      • 1 0

  • (4)

    Budowali tunel to wystarczyło zrobić Czarny Dwór dwupasmową w obu kierunkach. Ale urzędnik zawsze wie lepiej.

    • 39 11

    • Lepiej od razu 4 pasy (3)

      Albo 6

      • 9 6

      • (2)

        Sa dwa pasy od Hallera do Jana Pawla to powinny byc do Obroncow Wybrzeza gdzie tez sa dwa. I w druga strone tez

        • 11 3

        • (1)

          Powinno być 8, a jak się zatkają to 16!

          • 10 6

          • 16 też potrafi stać w korkach

            po co taki szeroki parking?

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane