• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Zielona: najpierw nowy plan zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi. Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi.

Urzędnicy chcą, by dla Drogi Zielonej w Pasie Nadmorskim powstał nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wciąż jednak nie potrafią zadeklarować, jaki będzie ostateczny przekrój drogi w ramach tego dokumentu. Ponadto przekonują, że mają poparcie radnych dzielnicowych, ale na konferencję nie zaprosili radnych z Przymorza Wielkiego, przez które będzie przebiegała znaczna część nowej trasy.



Czy tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zachęci kierowców do przesiadki na komunikację miejską?

Droga Zielona, która ma stanowić domknięcie ramy drogowej wokół Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, wciąż budzi kontrowersje. Wraz z tunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Nową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska połączy tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska z obwodnicą metropolitalną przez Pas Nadmorski. Szacowany koszt całej inwestycji to aż 2 mld zł.

Zdaniem urzędników Droga Zielona będzie służyła przede wszystkim mieszkańcom dolnego tarasu, na którym wzrósł ruch po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Dodatkowa trasa ma w ich opinii rozładować korki.

O zaletach Drogi Zielonej mówił podczas piątkowej konferencji Piotr Kowalczuk, który na co dzień jest zastępcą prezydenta ds. polityki społecznej, a jesienią będzie "jedynką" w okręgu wyborczym na Zaspie i Przymorzu z komitetu Pawła Adamowicza.

- Zmieniamy kategorię Drogi Zielonej z tranzytowej na miejską. Ma ona usprawnić komunikację, a nie "ściągać" ruch samochodowy nad morze, ponieważ wzdłuż niej poprowadzony zostanie tramwaj od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska do ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu mieszkańcy i turyści będą mogli w te rejony dotrzeć bez korzystania z samochodów - przekonuje Kowalczuk.
Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą. Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą.

Konsultacje w ramach planu zagospodarowania



Urzędnicy chcą, by o ostatecznym wyglądzie Drogi Zielonej zdecydowali również mieszkańcy. Dlatego nie będą realizowali jej budowy poprzez specustawę, w ramach której także można - choć nie trzeba - prowadzić konsultacji społecznych, lecz przez procedurę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, któremu musi towarzyszyć partycypacja społeczna, ale jego szczegółowość jest znacznie ograniczona skalą map i prawem (plan nie reguluje np. przebiegu chodników, lokalizacji małej architektury, szczegółowych rozwiązań skrzyżowań).

We wrześniu na sesję Rady Miasta Gdańska trafi projekt uchwały w sprawie zmiany obowiązujących planów dla rezerwy terenowej Drogi Zielonej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska.

- To jest konsekwencja tego, co zapowiadaliśmy w 2016 r., kiedy przedstawiliśmy nowe podejście do tej drogi. Wsłuchując się w postulaty mieszkańców, zastosowaliśmy już odpowiednie zapisy w nowym studium, które teraz będą wdrażane w ramach planu zagospodarowania. Dotychczasowy plan traktował Drogę Zieloną jako drogę główną ruchu przyspieszonego, zaś w studium określono ją jako zbiorczą, o charakterze miejskim. Nowy plan będzie dążył do wprowadzenia zapisów, które pozwolą na realizację Zielonego Bulwaru [czyli nową wizję Drogi Zielonej - dop. red.] - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

  • Piotr Kowalczuk oraz Edyta Damszel-Turek o Drodze Zielonej opowiadali na tle plansz, które kilka lat temu były umieszczone na ogrodzeniu Parku Oliwskiego i miały zachęcić do poparcia projektu.

Jedna jezdnia i być może rezerwa pod kolejną



Jednak poza zapowiedzią drogi zbiorczej [taką kategorię ma m.in. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] o charakterze miejskim z tramwajem, chodnikami i trasą rowerową, wciąż nie padła deklaracja o jej docelowym przekroju.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Urzędnicy zapewniają, że na razie będzie w formie jednej jezdni z łącznie dwoma pasami ruchu. Na pytanie, czy zlikwidują w planie zagospodarowania rezerwę terenową pod drugą jezdnię, unikali odpowiedzi.

- Zachęcamy mieszkańców do składania wniosków do planu. Dotychczas we wszystkich konsultacjach pokazywaliśmy jednojezdniowy przekrój, ale na etapie projektu budowlanego w rejonie skrzyżowań szerokość drogi może ulec zmianie np. o dodatkowe pasy do skrętu - mówi dyrektor BRG.

Poszerzanie dróg, aby docelowo je zwężać?



Przypomnijmy, że niedawno ogłoszono zamiar rozbudowy skrzyżowania Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska do pięciu pasów, choć w koncepcji BRG skrzyżowanie to miało raptem trzy pasy ruchu. Zrezygnowano także z realizacji ul. Kielnieńskiej w formie reprezentacyjnego bulwaru na rzecz dodatkowej tzw. drogi serwisowej, równoległej do istniejącej jezdni.

- Mówiąc o Zielonym Bulwarze, mówimy o wizji przyszłości. Inwestycje, jak ta w rejonie al. Jana Pawła II służy udrożnieniu skrzyżowaniu w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców. Gdy będzie zrealizowana cała droga, niewykluczone, że dojdzie do modyfikacji w tym miejscu - przekonuje Damszel-Turek.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.

Zaspa za Drogą Zieloną i przeciwko Czerwonej



Na piątkowej konferencji pojawili się również radni dzielnic z Zaspy-Młyńca i Zaspy-Rozstajów, którzy zachwalali propozycję urzędników.

- Ten projekt trzeba zrealizować, aby odciążyć zakorkowany odcinek w pasie nadmorskim i usprawnić trasę aż do Oliwy. To bardzo ważna inwestycja i mamy nadzieję, że Rada Miasta Gdańska podejmie uchwałę o nowym planie na najbliższej sesji - mówi Marcin Makowski, członek Zarządu Dzielnicy Zaspa-Rozstaje.
- Myślę, że ta droga ułatwi poruszanie się naszym mieszkańcom, którzy dojeżdżają tędy do pracy i wracają do domów. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża to newralgiczne miejsce, które popołudniami się korkuje, a ta droga usprawni wszystkim życie - dodaje Agnieszka Wierzbicka, przewodnicząca Dzielnicy Zaspa-Młyniec.
O ile radni Zaspy są przychylni wizji Drogi Zielonej, to sceptycznie podchodzą do wizji Drogi Czerwonej, która byłaby poprowadzona wzdłuż torów kolejowych od granicy z Sopotem po Węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska i podobnie jak Droga Zielona służyłaby przejazdom między dzielnicami dolnego tarasu.

- Al. Jana Pawła II niedawno była odnowiona i ta droga jest odkorkowana. Nie widzę potrzeby, by coś tam zmieniać - przekonuje Markowski.
Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego. Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego.

Przymorze Wielkie niezaproszone na konferencję



Na konferencji nieobecni byli przedstawiciele Przymorza Wielkiego, których problem Drogi Zielonej dotyczy najbardziej i którzy nie akceptują jej w całości w formie proponowanej przez urzędników.

- Nie dostaliśmy żadnego zaproszenia na to wydarzenie. Ani ja, ani pozostali członkowie Zarządu. Sprawdziliśmy oficjalną skrzynką e-mailową oraz nasze prywatne. Otrzymaliśmy jedynie informacje po konferencji, skierowaną do wszystkich rad dzielnic - mówi Krzysztof Skrzypski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Przymorze Wielkie.

Inwestycja najwcześniej za kilka lat



Termin realizacji Drogi Zielonej wciąż nie jest znany. Przygotowanie nowego planu zagospodarowania zajmie co najmniej rok. Do tego należy doliczyć kolejne kilkanaście miesięcy na opracowanie projektu budowlanego.

Nie wiadomo też, w jaki sposób miasto zdobędzie niezbędne środki finansowe. Cały budżet roczny miasta wynosi ok. 3 mld zł, więc niezbędne będzie pozyskanie pieniędzy z Unii Europejskiej lub/i z budżetu centralnego. Z tego powodu niemal pewne jest, że cała inwestycja będzie realizowana etapami przez kilka lat.

Czytaj też: Na co wydać 2 mld zł zamiast tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej?

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • Oni znowu zrobią korki.... (7)

    .... dziwny kraj - za 20 zł nic nie załatwisz a za flaszke wszystko;).

    Ja też jestem moczymordą;)!

    • 69 26

    • Wszystkie komentarze tego samego trolla (2)

      • 7 7

      • Pierwszy raz od dłuższego czasu... ;)

        Czego sie czepiasz;)?
        Dopinasz pod szyją krawatem;) ?

        • 3 3

      • Tylko co na to GreenPeace Polska?

        GreenPeace Polska, Zarząd i Prezes to 4 Niemców ...
        Tak dla wiadomości

        • 5 3

    • Twoje zdrowie!

      • 2 1

    • Poważnie wśród niepoważnych. (2)

      Zmiana planów zagospodarowania jest konieczna. Rezerwa terenowa powinna być przeznaczona na poszerzenie jezdni o dodatkowe pasy, od Hallera, aż do Obr. Wybrzeża, gdzie na skrzyżowaniu z Kołobrzeską powinno być duże rondo. Droga Zielona to priorytet dla rozwijających się dzielnic dolnych tarasów. Już dziś przydało by się też przywrócenie linii tramwajowej z Zaspy do Brzeźna (kiedyś jeździła na tej linii 7).

      • 13 7

      • Skąd ten protekcjonalny ton?

        Dlaczego nie dokończono Trasy Słowackiego? W założeniach ruch z tunelu w stronę obwodnicy miał być skierowany przez nią a nie przez Czarny Dwór, ale skończyły się Mistrzostwa Europy i jakoś o wszystkim zapomniano.
        Mowa bowiem nie o poszerzeniu jezdni od Hallera do Obrońców Wybrzeża, tylko o budowie Drogi Zielonej, której koncepcja co chwilę się zmienia i wciąż istnieje zagrożenie, że będzie miała zastąpić Nową Kościuszki.

        • 6 1

      • Droga Zielona zabije Pas Nadmorski

        To będzie tranzyt (bo już jest) przez wielkie dzielnice mieszkaniowe Przymorze Zaspę i Żabiankę, zwiększony hałas, spaliny i odcięcie Parku Reagana od mieszkanców

        • 2 0

  • Komu mieszkanie komu (5)

    Z rabatem...

    • 94 34

    • Temu który pozwoli deweloperowi położyć łapki na nowych działkach wyciętych z Parku Reagana (4)

      Czy to budyń, czy młody bolek, czy nawet kacperek, dla deweloperow są bez różnicy. Każdy polityk to prostytutka, jedynym problemem jest wysokość kwoty o jakiej rozmawia.

      • 31 5

      • Nie kazdy (3)

        Ale jeśli obracasz się tylko w środowisku PO to może dlatego moglas odnieść takie wrazenie

        • 9 18

        • Każdy z polityków jest prostytutką. I z lewej, i z prawie, i z centrum. I z miasta i z rad dzielnic. (2)

          Jeśli twierdzisz że jest inaczej, to dowód na to, że nie znasz żadnego osobiście.

          • 20 4

          • Ale nie każdy jest królewską kurtyzaną deweloperską jak budyń (1)

            • 12 3

            • Rozumiem, że wolisz kolegów Kacperka z partii

              3 lata rządów i 7 prezesów Energi z odprawami :) :)

              • 2 0

  • (6)

    Przecież to zwykły element kampanii Kowalczuka i tyle, kompletnie nie wie o czym mówi, bo skąd niby ma to wiedzieć...

    • 123 16

    • Wiadomo

      • 9 2

    • chcesz usłyszeć Adamowicza w tęczowym amoku? (1)

      znajdź filmik na YT: "tęczowy prezydent gdańska"

      • 10 11

      • chłopcze z onru

        nie zdelegalizowano was w latach 30 za faszyzm przypadkiem?

        • 0 1

    • Pytanie, kto będzie w ogóle głosować na niego? (2)

      • 7 3

      • znam takich wielu

        • 3 2

      • Urzędnicy, pracownicy spółek miejskich, ich rodziny

        i wszyscy, którzy czerpią zyski ze znajomości z układem, który powstał wokół budynia. Znajdzie się też trochę lemingów.

        • 6 1

  • Toż ta droga miała być na euro zbudowana kilka lat temu?!

    Teraz szukają wyborców na "dolnym tarasie"

    • 107 29

  • Przebudowa Czarnego Dworu to pomyłka (4)

    Ta przebudowa spowoduje to, że korek się przeniesie o 100 m i samochody zaczną blokować skrzyżowanie. Korki są tam codziennie, ale jazda nie jest tragiczna i jest w miarę płynna.
    Ewentualnie te dodatkowe pasy na buspasy, by przerobili, to byłby jakiś sens.
    Albo przebudowa na całej długości od Hallera do Obrońców Wybrzeża, albo zostawić jak jest, a nie stosować półśrodki, które tylko pogorszą sytuację.

    • 121 29

    • Sam czarny dwór można przebudować, ale koniecznie trzeba go wpiąć w obrońców wybrzeża, i zlikwidować tam wąskie gardło. (1)

      Jedyne sensowne rozwiązanie ulic w tej okolicy, ale przy takim układzie miasto nie wytnie z parku kolejnych działeczek do sprzedania deweloperom

      • 18 4

      • Obroncow Wybrzeza przebudowal inwestor galerii Przymorze. Miasto mialo zrobic odcinek od komisariatu do skrzyzowania. Do dzis nie zdazyli, a to juz 10 lat

        • 23 0

    • Petla miala byc domknieta poprzez wybudowanie lacznicy ze slowackiego na wys. Etc.

      • 18 0

    • Popieram, z tym że po buspasach powinny się poruszać panie ( blondynki) do 27 lat.

      • 1 6

  • Najpierw plan (2)

    A realizacja jak to u nas. Już się opóźnia, zanim sie zaczęła:)

    • 38 7

    • Pamiętam czsy, kiedy na zielonej można było wyprzedzić,

      dziś trzeba się wlec, bo z przeciwka nie dają.

      • 6 2

    • Nieeeeeeee !!!

      Nie dla Drogi Zielonej!!! Nie dla tranzytu przez Pas Nadmorski!

      • 2 0

  • Chodzi o to ze ten (3)

    Tunel zakorkuje jeszcze bardziej oliwe i przymorze. Cale kaszuby tamtedy beda jezdzuc.

    Ps jezeli adamowicz mowi o drodze zielonej to znaczy ze dzialki obok juz zamienil.... i mieszkania wciaz sie nie zgadzaja wraz z dariwizna od bezdomnego

    • 113 42

    • Przecież od początku było wiadomo że to chodzi o to by wyciąć z parku następne działeczki dla deweroperów

      Ta droga w obecnym kształcie zabije komunikacyjnie przymorze, ale miasto ma inne cele

      • 37 10

    • I akcje pewnie zakupil

      • 10 6

    • w sumie racja, jadąc obwodnicą od strony Gdyni krócej na Warszawę będzie właśnie drogą zieloną, zamiast nadrabiać drogi aż do Straszyna.

      • 10 2

  • Obecnie na czarnym dworze (8)

    Obecnie odcinek czarnego dworu od ul. Obrońców wybrzeża do aleji q godzinach porannych jak i popołudniowych od 13 do 19 robi się średnio w 10-15min, dodatkowo zaczynają właśnie pracę związane z budową nowych mieszkań na tym skrzyżowaniu. Więc bez dodatkowych pasów niedługo będzie szybciej się przemieszczać grunwaldzka.

    • 65 22

    • Dołożyć pasy do istniejących dróg, poprawić organizację skrzyżowań (7)

      A nie wycinać z terenów zielonych kolejną autostradę, tym razem prawie pod mieszkanie jaśnie nam panującego w jelitkowie.

      • 23 11

      • Co da dołożenie pasów np. Do grunwaldzkiej? (6)

        Czarny dwór to główna ulica do tunelu od strony Oliwy czy Sopotu, jak i sporej części Przymorza.
        Letnica także się teraz zaczyna mocno rozbudowywać i jej mieszkańcy jeśli będą chcieli jechać np. na Oliwę czy Sopot to powinni jechać ul. Marynarki do al. Zwycięstwa i pchać się do centrum?
        Chyba lepiej rozładować ruch bocznymi/dolnymi drogami.
        Więc czarny dwór będzie się korkował coraz bardziej jeśli nie przybędzie przynajmniej po 1 pasie w każdym kierunku.

        • 14 7

        • Na czarnym by wystarczyływ sumie tylko 3 pasy (5)

          W stronę południa dwa pasy musiałyby się zaczynać kilkadziesiąt metrów przed skrzyżowaniem z JP2 i ciągnąć się aż do Hallera. W na północ wystarczyło by tylko poszerzenie wąskiego gardła na Obrońców Wybrzeża. I tyle. Nie trzeba wycinać nic z parku, nie trzeba iść od czarnego dworu bezpośrednio na południe, nie trzeba przebijać się przez 1000lecia, nie trzeba niszczyć terenów zielonych

          • 9 7

          • Szczególnie że w godzinach popołudniowych (4)

            Korek w stronę Przymorza zaczyna się sporo przed skrzyżowaniem z halera

            • 6 2

            • Bo jest wąskie gardło na obrońców wybrzeża, zwężenie do jednego pasa. (3)

              Myśleć trzeba, ani nie lać asfalt gdzie się tylko popatrzy

              • 5 5

              • Chyba mylisz ulice. (2)

                Jeden pas do jazdy na wprost jest przez cały czarny dwór od strony tunelu.
                Zwężenie obrońców na tym kawałku wiele nie zmieni bo i tak większość osób skręca tam w prawo i to oni tamuja skrzyżowanie.

                • 3 8

              • no wlasnie, czemu skręcają w prawo? (1)

                bo nie chca pakowac sie przez wąską część, wolą pojechać objazdem.

                • 8 1

              • A objazd

                Według ciebie ile ma pasõw?Dąbrowszczaków .Piastowska i dalej na sopot

                • 0 0

  • Robić a nie gadać (3)

    Jak z każdą inwestycją opóźnioną o 20 lat

    • 66 61

    • Nic nie robić… (2)

      … z moich podatków. Polska doi prawdziwą UE i żąda bóg wie czego. Mieszkam, pracuję i.płacę podatki w Niemczech i nie życzę sobie aby moje pieniądze z podatku szły na budowy polskich dróg. Tyle.

      • 2 24

      • Jak mieszkasz w Niemczech, to zajmij się Niemcami.

        • 14 0

      • ale Lidla ,Kauflanda ,materiały w Obi z naklejką GmbH i statystyki ile eurocentów wraca do Niemiec to już chętnie zobaczysz ?

        • 2 0

  • (4)

    Budować!! Hałasem zniszczyliśmy już Lasy Oliwskie, teraz pora na Pas Nadmorski! Niech wszędzie będzie hałas aut i smród spalin!

    • 120 54

    • to nie tylko to spaliny są trujące smiertelnie !!

      • 6 7

    • Spadaj do swego ex pegeeru z którego się przywlokłes, tam nie masz spalin tylko swojski smród gnojówki na podwórku. (1)

      • 13 31

      • ekspert od gnoju się wypowiedział - cóż za znawstwo... !

        • 21 2

    • Spaliny i hałas jest od dawna.

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane