• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga Zielona: najpierw nowy plan zagospodarowania

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi. Droga Zielona ma zdaniem urzędników rozładować ruch w Pasie Nadmorskim, a dzięki tramwajowymi zachęcić do przesiadki na komunikację miejską wzdłuż nowej drogi.

Urzędnicy chcą, by dla Drogi Zielonej w Pasie Nadmorskim powstał nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Wciąż jednak nie potrafią zadeklarować, jaki będzie ostateczny przekrój drogi w ramach tego dokumentu. Ponadto przekonują, że mają poparcie radnych dzielnicowych, ale na konferencję nie zaprosili radnych z Przymorza Wielkiego, przez które będzie przebiegała znaczna część nowej trasy.



Czy tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zachęci kierowców do przesiadki na komunikację miejską?

Droga Zielona, która ma stanowić domknięcie ramy drogowej wokół Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, wciąż budzi kontrowersje. Wraz z tunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Nową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska połączy tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska z obwodnicą metropolitalną przez Pas Nadmorski. Szacowany koszt całej inwestycji to aż 2 mld zł.

Zdaniem urzędników Droga Zielona będzie służyła przede wszystkim mieszkańcom dolnego tarasu, na którym wzrósł ruch po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Dodatkowa trasa ma w ich opinii rozładować korki.

O zaletach Drogi Zielonej mówił podczas piątkowej konferencji Piotr Kowalczuk, który na co dzień jest zastępcą prezydenta ds. polityki społecznej, a jesienią będzie "jedynką" w okręgu wyborczym na Zaspie i Przymorzu z komitetu Pawła Adamowicza.

- Zmieniamy kategorię Drogi Zielonej z tranzytowej na miejską. Ma ona usprawnić komunikację, a nie "ściągać" ruch samochodowy nad morze, ponieważ wzdłuż niej poprowadzony zostanie tramwaj od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska do ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu mieszkańcy i turyści będą mogli w te rejony dotrzeć bez korzystania z samochodów - przekonuje Kowalczuk.
Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą. Planowany układ tzw. dużej ramy od obwodnicy metropolitalnej do tunelu pod Martwą Wisłą.

Konsultacje w ramach planu zagospodarowania



Urzędnicy chcą, by o ostatecznym wyglądzie Drogi Zielonej zdecydowali również mieszkańcy. Dlatego nie będą realizowali jej budowy poprzez specustawę, w ramach której także można - choć nie trzeba - prowadzić konsultacji społecznych, lecz przez procedurę zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, któremu musi towarzyszyć partycypacja społeczna, ale jego szczegółowość jest znacznie ograniczona skalą map i prawem (plan nie reguluje np. przebiegu chodników, lokalizacji małej architektury, szczegółowych rozwiązań skrzyżowań).

We wrześniu na sesję Rady Miasta Gdańska trafi projekt uchwały w sprawie zmiany obowiązujących planów dla rezerwy terenowej Drogi Zielonej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Ergo Arena zobacz na mapie Gdańska.

- To jest konsekwencja tego, co zapowiadaliśmy w 2016 r., kiedy przedstawiliśmy nowe podejście do tej drogi. Wsłuchując się w postulaty mieszkańców, zastosowaliśmy już odpowiednie zapisy w nowym studium, które teraz będą wdrażane w ramach planu zagospodarowania. Dotychczasowy plan traktował Drogę Zieloną jako drogę główną ruchu przyspieszonego, zaś w studium określono ją jako zbiorczą, o charakterze miejskim. Nowy plan będzie dążył do wprowadzenia zapisów, które pozwolą na realizację Zielonego Bulwaru [czyli nową wizję Drogi Zielonej - dop. red.] - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

  • Piotr Kowalczuk oraz Edyta Damszel-Turek o Drodze Zielonej opowiadali na tle plansz, które kilka lat temu były umieszczone na ogrodzeniu Parku Oliwskiego i miały zachęcić do poparcia projektu.

Jedna jezdnia i być może rezerwa pod kolejną



Jednak poza zapowiedzią drogi zbiorczej [taką kategorię ma m.in. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] o charakterze miejskim z tramwajem, chodnikami i trasą rowerową, wciąż nie padła deklaracja o jej docelowym przekroju.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Urzędnicy zapewniają, że na razie będzie w formie jednej jezdni z łącznie dwoma pasami ruchu. Na pytanie, czy zlikwidują w planie zagospodarowania rezerwę terenową pod drugą jezdnię, unikali odpowiedzi.

- Zachęcamy mieszkańców do składania wniosków do planu. Dotychczas we wszystkich konsultacjach pokazywaliśmy jednojezdniowy przekrój, ale na etapie projektu budowlanego w rejonie skrzyżowań szerokość drogi może ulec zmianie np. o dodatkowe pasy do skrętu - mówi dyrektor BRG.

Poszerzanie dróg, aby docelowo je zwężać?



Przypomnijmy, że niedawno ogłoszono zamiar rozbudowy skrzyżowania Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska do pięciu pasów, choć w koncepcji BRG skrzyżowanie to miało raptem trzy pasy ruchu. Zrezygnowano także z realizacji ul. Kielnieńskiej w formie reprezentacyjnego bulwaru na rzecz dodatkowej tzw. drogi serwisowej, równoległej do istniejącej jezdni.

- Mówiąc o Zielonym Bulwarze, mówimy o wizji przyszłości. Inwestycje, jak ta w rejonie al. Jana Pawła II służy udrożnieniu skrzyżowaniu w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców. Gdy będzie zrealizowana cała droga, niewykluczone, że dojdzie do modyfikacji w tym miejscu - przekonuje Damszel-Turek.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.

Zaspa za Drogą Zieloną i przeciwko Czerwonej



Na piątkowej konferencji pojawili się również radni dzielnic z Zaspy-Młyńca i Zaspy-Rozstajów, którzy zachwalali propozycję urzędników.

- Ten projekt trzeba zrealizować, aby odciążyć zakorkowany odcinek w pasie nadmorskim i usprawnić trasę aż do Oliwy. To bardzo ważna inwestycja i mamy nadzieję, że Rada Miasta Gdańska podejmie uchwałę o nowym planie na najbliższej sesji - mówi Marcin Makowski, członek Zarządu Dzielnicy Zaspa-Rozstaje.
- Myślę, że ta droga ułatwi poruszanie się naszym mieszkańcom, którzy dojeżdżają tędy do pracy i wracają do domów. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża to newralgiczne miejsce, które popołudniami się korkuje, a ta droga usprawni wszystkim życie - dodaje Agnieszka Wierzbicka, przewodnicząca Dzielnicy Zaspa-Młyniec.
O ile radni Zaspy są przychylni wizji Drogi Zielonej, to sceptycznie podchodzą do wizji Drogi Czerwonej, która byłaby poprowadzona wzdłuż torów kolejowych od granicy z Sopotem po Węzeł Kliniczna zobacz na mapie Gdańska i podobnie jak Droga Zielona służyłaby przejazdom między dzielnicami dolnego tarasu.

- Al. Jana Pawła II niedawno była odnowiona i ta droga jest odkorkowana. Nie widzę potrzeby, by coś tam zmieniać - przekonuje Markowski.
Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego. Rezerwa Drogi Zielonej na wysokości Parku Nadmorskiego. Po lewej ul. Dąbrowszczaków/Kaczyńskiego.

Przymorze Wielkie niezaproszone na konferencję



Na konferencji nieobecni byli przedstawiciele Przymorza Wielkiego, których problem Drogi Zielonej dotyczy najbardziej i którzy nie akceptują jej w całości w formie proponowanej przez urzędników.

- Nie dostaliśmy żadnego zaproszenia na to wydarzenie. Ani ja, ani pozostali członkowie Zarządu. Sprawdziliśmy oficjalną skrzynką e-mailową oraz nasze prywatne. Otrzymaliśmy jedynie informacje po konferencji, skierowaną do wszystkich rad dzielnic - mówi Krzysztof Skrzypski, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Przymorze Wielkie.

Inwestycja najwcześniej za kilka lat



Termin realizacji Drogi Zielonej wciąż nie jest znany. Przygotowanie nowego planu zagospodarowania zajmie co najmniej rok. Do tego należy doliczyć kolejne kilkanaście miesięcy na opracowanie projektu budowlanego.

Nie wiadomo też, w jaki sposób miasto zdobędzie niezbędne środki finansowe. Cały budżet roczny miasta wynosi ok. 3 mld zł, więc niezbędne będzie pozyskanie pieniędzy z Unii Europejskiej lub/i z budżetu centralnego. Z tego powodu niemal pewne jest, że cała inwestycja będzie realizowana etapami przez kilka lat.

Czytaj też: Na co wydać 2 mld zł zamiast tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej?

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Na Bursztynowej deweloperzy budują ekskluzywne budynki gdzie cena metra dochodzi do 15-20tys .Ciekawe czy ci nabywcy wiedzą że im Budyń z tym drugim pajacem chcą budować autostradę pod oknami.
    Mieszkańcy Wejhera też będą protestować.
    Już w tym roku Budyń doprowadził do zatrucia Zatoki i spadku liczby turystów w Gdańsku.Ścieki i woda z tej nowej ulicy też będzie spływać do Zatoki.To koniec turystyki w Gdańsku i Sopocie

    • 17 15

    • spadek liczby turystów?

      chodziłeś i liczyłeś?

      o ile wiem, to nie było jeszcze żadnych udostępnionych badań na ten temat.

      jedyne co się zmienia to kraje, z których do nas przybyli.

      • 1 1

    • (1)

      TYlko Kacper

      • 0 1

      • wyda pieniądze na kolejną zakorkowaną pseudo autostradę miejską?

        i puste parkingi wielopoziomowe przy stacjach SKM?

        • 1 0

  • Proponuję na tej drodze: (5)

    Ustanowić od razu strefę 30, skrzyżowanie równorzędne, co 50 metrów progi zwalniające i co 100m przejścia dla pieszych ze światłami. Oprócz tego zawęzić jezdnię do 1 pasa ruchu a w planie zagospodarowania uwzględnić 40 nowych biurowców o zabudowie powyżej 20 pięter. Wydaje mi się, że moja koncepcja wpisuje się dokładnie w tendencje, które aktualnie panują w Gdańsku.

    • 34 8

    • Dla rych co nie załapali: (2)

      To się nazywa sarkazm.

      • 4 2

      • sarkazm niedouczonego, uzależnionego od samochodu idioty (1)

        • 0 2

        • Pudłø. Nie trafiłeś.

          W mieście korzystam z komunikacji miejskiej lub roweru. Mam IQ 145 natomiast mam dość kiepskie zdanie o osobach, które zamiast rozwijać komunikację miejską wprowadzają ograniczenia w ruchu. Trzeba dać ludziom marchewkę zamiast kija

          • 0 0

    • Kwak nie ogarnia wyobraźnią prostego faktu (1)

      że ulica ma największą przepustowość dla samochodów jeśli obowiązuje na niej strefa
      Tempo 30.

      Samochód najbardziej przestrzeniożerny środek lokomocji.

      Jeden pas szerokości 3,5 metra daje możliwość osiągnięcia największej przepustowości dla ludzi jeśli oni jadą pociągiem SKM

      • 0 1

      • To się akurat zgadza.

        Ale jeżeli za wskaźnik przyjmiemy tonokilometry to pociąg jest najmniej efektywnym środkiem transportu z uwagi na ogromną masę własną.

        • 0 0

  • czy Gdańsk będzie kilkumilionową metropolią? Jeśli zgadzacie się, że tak to sami powinniście przyznać, że charakter tej drogi może być tylko jeden czy tego chcecie czy też nie

    • 12 6

  • (3)

    Tyle milionów poszło na rewitalizację Parku Reagana i budowę ścieżek dla odpoczywających i placów zabaw dla dzieci i teraz to wszystko zostanie zasmrodzone przez sznury samochodów.Ma być tak jak we Wrzeszczu przy Grunwaldzkiej gdzie nie da się oddychać.Ten smród spalin ma unosić się dzień i noc nad całym Przymorzem i innymi dzielnicami
    Zrobić tak jak w Pekinie .Jednego dnia jeżdżą numery parzyste następnego nieparzyste,a nie Janusz do pracy jedzie sam samochodem ,jego Grażyna też ,a bachory jak ukończą 18 lat to juz też chcą samochody.Więcej komunikacji miejskiej i rowerowej ,a nie spasionych salcesonów Januszy za fajerą

    • 26 13

    • Mam z Miszewka rowerem codziennie jeździć? (1)

      Chciałeś mieszkać w mieście to wąchaj spaliny mendo.

      Jak chcesz czyste powietrze, ciszę i rower to wyprowadź się na wieś.

      • 5 8

      • Gdzie jest to Miszewko?I po co jezdzisz do Jelitkowa?Na zepsuta rybe w zjeczalym tluszczu?Jedz do Strzepcza - taniej i zdrowiej.

        • 6 0

    • Masz samochód? Pewnie jeszcze nie bo wiek nie ten.. a twoi rodzice?

      • 5 3

  • (2)

    ul.Obr wubrzeza nie jest miejscem na zadne tramwaje tam juz teraz jest halas . Mam gleboka nadzieje ze Pan Adamowicz niebawem pozegna sie ze swoim urzedem i przeniesie sie na druga strone ulicy czyli na Kurkowa .10 tys pensji i tyle mieszkan kupionych za co sie pytam zarabiam podobnie ale poki co dorobilem sie tylko jednego mieszkania

    • 24 19

    • Zarabiasz 300 tyz rocznie?Przez ostatnie 20 lat?Zacznij w kasynie obstawiac czerwone zamiast czarnych.

      • 0 1

    • Falowce bedą przeciw

      Niepotrzebny nam hałas złomu tramwajowego na Obrońców Wybrzeża

      • 0 1

  • Pamiętajcie przy budowie aby wylać dużo betonu :D

    • 8 0

  • Zielona (2)

    Moim zdaniem tunel pod pachołkiem jak najbardziej na tak bo wtedy Opata Rybinskiego można przerobić na bulwar, a wylot tunelu przy granicy Sopotu i Gdańska to dobry pomysł jakby nie patrzeć pół Sopotu pcha się przez zabytkowa cześć Oliwy bo nie ma wyboru. Jeśli chodzi o przecięcie parku Reagana to nie, moim zdaniem poszerzyć obrońców w stronę tunelu do dwóch pasów tak samo czarny dwór i wykorzystać ten słynny tristar żeby puszczał dłuższe zielone. Jakby nie patrzeć aut będzie tylko przybywać przez najbliższe kilka lat.

    • 18 6

    • To Sopot powinien wybudować sobie tunel skoro cały ruch z Gdańska i Gdyni blokuje.

      gg

      • 2 0

    • aut w przeliczeniu na 1000 mieszkańców jest już i tak 1,5 raza więcej niż w Berlinie

      wcale ich nie musi przybywać.

      To zależy od tego, czy kierowcy zaczną wreszcie być obciążani kosztami (np. parkowania) które generują.

      • 2 1

  • deweloperz niszczą ostatnie skrawki zieleni, właśniw w tym newlargicznym punkcie powstaje nowy budynek - wycieli już s drzewa, i znowu blok na 100 osób a szkoły nie mają mejsc, klasy po 28 osó , na dwie zmiany. bo zero nowych kla, szkół a powstało 30 nowych wieżowców, a bydyń głupa klei, a tu m masakra na drodze od 6:30 do 10 i od 14:00 do 20:00 zero myślenia o nas, tylko by deweloper mgł dro sprzedać dahno wykobinowane grunty

    • 18 1

  • (1)

    Może lepiej zacząć myśleć o budowie metra niż zmieniać kolejne drogi które i tak nic nie dadzą.

    • 6 4

    • chyba lepiej myśleć o wymianie taboru SKM i zwiększenie jego częstotliwości do 5 minut w godzinach szczytu

      • 4 0

  • Pietia Kowalczuk dzialaj, jak Lukaszenko w Minsku i pusc sie w koncu tego parasola.

    Droga za 3 mld to droga zielono-niebieska dwupoziomowa. Dol dla ruchu miejskiego, gora dla tranzytu. Forsy powinno wystarczyc.

    • 11 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane