• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droga w tunelu może odciążyć centrum Gdańska

Maciej Naskręt
28 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Krótkie nagranie z powstającego tunelu pod Targiem Siennym i Rakowym.

Kierowcy obawiający się korków po otwarciu przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej powinni pamiętać o podziemnej ulicy Nowe Podwale Grodzkie, która pobiegnie pod Forum Gdańsk i pozwoli uniknąć stania na światłach w kilku miejscach.



Czy będziesz korzystać z podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego?

Kilka dni temu informowaliśmy, że zapadła decyzja o budowie naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk przez ul. Okopowązobacz na mapie Gdańska.

Informacja wywołała burzę w komentarzach pod artykułem. Choć było wiele głosów o tym, że budowa przejść naziemnych to powrót do normalności po latach wpychania pieszych pod ziemię, to dominowały głosy, że to fatalne rozwiązanie dla zmotoryzowanych. Zdaniem wielu naszych czytelników, nowe przejście zakorkuje główny ciąg komunikacyjny śródmieścia.

W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej. W komentarzach dominowały głosy przeciwko przejściu dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.
Byli też i tacy, którzy popierali pomysł.

Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej. Głos poparcia dla przejścia przy Bramie Wyżynnej.
3 tysiące czytelników wzięło udział w ankiecie na ten temat. 56 proc. z nich skrytykowało pomysł utworzenia naziemnego przejścia dla pieszych, zaś 35 proc. go poparło. 9 proc. ankietowanych nie opowiedziało się po żadnej stronie.

***

W komentarzach dało się zauważyć, że nie wszyscy wiedzą, że pod Forum Gdańsk powstanie podziemna droga, równoległa do Wałów Jagiellońskich i Okopowej, którą będzie można ominąć zarówno Hucisko, jak i miejsce, w którym powstanie przejście.

Dlatego jeszcze raz dokładnie opisujemy projekt podziemnej ulicy, która powstaje wraz z budową centrum handlowego na Targu Siennym i Rakowym.

Powstająca już, częściowo podziemna, ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.

Ulica zacznie się tuż za hotelem Central, na wysokości siedziby gdańskiej prokuratury. Kierowcy skręcą w prawo przed budynkiem dawnego Żaka. Najpierw pojadą równolegle do torów kolejowych, a na wysokości wiaduktu Hucisko wjadą pod ziemię.

Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Podziemne Nowe Podwale Grodzkie pozwoli części kierowców ominąć Hucisko i pasy dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.
Podziemny tunel będzie miał ok. 350 metrów długości. Jadąc w kierunku południa, wyjedziemy nim już za Węzłem Okopowa, przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej, Okopowej i Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, na wysokości stacji SKM Gdańsk-Śródmieście.

Ulica będzie miała jedną jezdnię i po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Nie będzie w niej chodników, sygnalizacji świetlnej ani drogi dla rowerów.

Co ciekawe, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, Nowe Podwale Grodzkie będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się bowiem w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Jednak władze Gdańska, jeszcze przed rozpoczęciem budowy ustaliły z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie jej utrzymanie.

Dlaczego warto skorzystać z objazdu Nowym Podwalem Grodzkim
  • droga bez pieszych i rowerzystów
  • omija się światła na Hucisku i przy budynku LOT-u
  • brak skrzyżowań


Dlaczego nowa droga może się korkować
  • przekrój - jedna jezdnia po pasie w każdą stronę
  • utrudnienia wywołane przez dostawców sklepów w Forum Gdańsk


Co do tej pory zostało zbudowane?

Na placu budowy tunelu trwa wznoszenie ścian podporowych pod strop na wysokości Urzędu Miejskiego. Do tej pory wykonawcy prac udało się przykryć nową drogę w rejonie Huciska i al. Armii Krajowej. W tej drugiej części tunel ma dobre 250 m.

Tam, gdzie wykonano już stropy tunelu, zamontowano elementy wygłuszające tunel. Gotowa jest także konstrukcja zaplecza Forum Gdańsk, do którego podjeżdżać będą auta dostawcze.

Obecnie na całej długości drogi tunelowej nie ma jeszcze elementów konstrukcyjnych jezdni. Za to wykonano już przeciwpożarową instalację zraszającą. To na wypadek pożaru w podziemnym obiekcie.

  • Spacer tunelem zaczynamy od przyszłego skrzyżowania ul. Podwale Grodzkie z ul. Nowe Podwale Grodzkie.
  • Zarys ul. Nowej Podwale Grodzkie, która prowadzi do tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Tunel pod Huciskiem. Na zdjęciu widać wyniesiony chodnik, którym będzie można przejść piechotą pod ul. Hucisko.
  • Tunel w rejonie Huciska.
  • Na wysokości Urzędu Miejskiego tunel nie ma jeszcze stropu.
  • Montaż podpory pod strop tunelu na wysokości Urzędu Miejskiego.
  • Tunel na wysokości ul. Rogaczewskiego.
  • Tunel wraz z systemem przeciwpożarowym. Co kilkadziesiąt metrów zlokalizowane są stalowe drzwi z możliwością przejścia do części kolejowej tunelu.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Zaplecze Forum Gdańsk. Tutaj pojazdy dostawcze będą wyładowywać towar do sklepów.
  • Stalowe elementy żuraw posadowione w tunelu.
  • Wnętrze tunelu pod Forum Gdańsk.
  • Spacer kończymy przy południowym fragmencie tunelu - pod al. Armii Krajowej. Stalowe elementy to żuraw pracujący na powierzchni.

Forum Gdańsk

Przypomnijmy, że od dwóch lat trwają prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.


Opinie (310) ponad 10 zablokowanych

  • Nie będę jeździć

    jeszcze się zawali...

    • 5 3

  • Po jednym pasie? (1)

    Po jednym pasie? Szkoda zachodu... jak dla mnie i tak nic to nie zmieni- codziennie jezdze trasa pruszcz-szeroka wiec korzystac z niego nie ma dla mnie najmniejszego sensu...

    • 23 2

    • To nawet nie zbuforuje zwiekszonego ruchu jaki ten kloc wygeneruje.

      • 1 0

  • Coś to da jadącym w kierunku Traktu (dwa razy skręt w prawo). W drugą stronę dwa razy w lewo. Jadący z AK lub wkrótce zepsutego Podwala Przedmiejskiego nic z tego nie będą mieli.

    • 11 1

  • do autora tego pseudo artykułu pisanego na zamówienie grupy inicjatorów powstania tego przejścia czytaj właściciela nowego centrum i siedzących w jego kieszeni radnych z tej ulicy nie wjedzie się na Armii Krajowej ani Nowe ogrody a największy ruch kieruje się na Armii Krajowej Ponadto droga bezpłatna wielka łaska inwestora bo utrzymanie czyli i naprawy będą po stronie miasta biorąc pod uwagę to że za łapówę zezwolono na budowę tego czegoś w środku miasta to inwestor niewiele dopłacił. Dla przypomnienia w cywilizowanej europie nie buduje się tego rodzaju obiektów w centrum miasta tylko na obrzeżach

    • 36 9

  • nadal brak odpowiedzi o grubość koperty (1)

    a mydlenie oczu o jakimś tunelu niczego nie zmieni. tu powinien interweniować prokurator

    • 28 7

    • dokladnie....

      .....zwlaszcza w temacie bezpodstawnego sugerowania przez ciebie dania lapowki

      • 3 2

  • Centra miast tylko dla samochodów! (1)

    Piesi do tuneli! Nie bluźnijcie przeciw św. Przepustowości, bo spotka was straszliwa kara!!!

    • 19 7

    • Kara to spotkanie ciebie za wypisywanie tego typu bzdur. Kierowcy z Polski Won bo to zwierzęta a nie ludzie

      • 3 1

  • ściema

    Kolejna ściema sprzyjającej Pawłowi A. redakcji, bo to przecież droga dla klientów i dostawców tego monstrum. A na marginesie: co to za absurdalna moda na nazywanie budowanych w gdańsku ulic przez dodawanie przymiotnika "Nowa"? Na tramwaje mają pomysły, na ulice już braknie?

    • 28 8

  • (1)

    Jak jeden pas ma rozładować przepustowość w centrum??? Co dopiero w przypadku kolizji! A dodatkowo zostaną wprowadzone dwa dodatkowe skrzyżowania z sygnalizacją przy wjezdzie i wyjezdzie z tunelu! W centrum będzie jeszcze więcej samochodów - dostawców i ludzi przyjezdzających na zakupy

    • 26 1

    • No i w tunelu będzie korek

      • 0 0

  • (2)

    Co do rowerzystów. To nie jest dwupasmowa droga by zakazać tam ruchu rowerowego. Wielu rowerzystów będzie chciało omijać ją światła na DDR albo zasypane DDR-y Zimą

    • 3 12

    • (1)

      a od kiedy na dwupasmowych drogach jest zakaz poruszania się rowerem?

      • 2 2

      • Jaka dwupasmowa. Pukni się w łeb człowieku. W artykule jest napisane po jednym pasie ruchu

        • 0 1

  • To już drugi tunel w Gdańsku. A w Gdyni? (2)

    • 6 2

    • (1)

      Gdynia miala dobre dojazdy do obwodnicy i estakade podczas gdy gdansk nie mial ani jednego porzsdnego dojazdu. Obwodnice centrum w postaci drogi rozowej tez. Gdansk nadrabia zaleglosci.polnocne dzielnice gdyni stoja w korkach bo rzadzaca wowczasprzez 8 lat PO mscila sie na prezydencie za to, ze wzorem Karnowskieho i Adamowicza nie opowiedzial sie jednoznacznie za PO. Zreszta lokalne media tuby propagandowe lokalnej PO juz jakos nie pusza o trzech prezydentach, teraz liczy sie tylko adamowicz z karnowskim, zwlaszcza jak wypowiadaja sie w sprawie uchodzcow czy sadow.

      • 1 4

      • Mam oczywiscie na mysli bojkot przez POwskie wladze budowy OPATu.

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane