• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi tunel pod Martwą Wisłą. Najtańsza Hydrobudowa chce 885 mln zł

Maciej Naskręt
27 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły. Tunel Boring Machine (TBM) - maszyną tego rodzaju drogowcy będą przekopywać się pod dnem Martwej Wisły.

Najkorzystniejszą ofertę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą złożyło konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia. Z budową planuje uporać w 3 lata i chce za to 885 mln zł. To o 375 mln zł więcej niż planowało wydać miasto, ale dwukrotnie mniej niż proponował najdroższy oferent.



Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego. Tak kilkanaście lat temu wyglądała budowa mostu wantowego nad lustrem Martwej Wisły będącego częścią Trasy Sucharskiego. Teraz, na drugim końcu rzeki, droga przejdzie pod jej dnem w ramach budowy Trasy Słowackiego.
W środę w miejskiej spółce Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto oferty przetargowe na budowę tunelu pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami od strony ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska i przyszłego Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Ten 2,4-kilometrowy odcinek jest najbardziej skomplikowanym spośród czterech, których budowa zaplanowana jest na najbliższe trzy lata.

O wyborze najkorzystniejszej oferty decyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. termin wykonania zadania. Najbardziej atrakcyjną propozycję złożyło konsorcjum firm konsorcjum firm: Hydrobudowa Polska SA (lider), PBG SA, Aprivia SA. Oszacowało ono budowę inwestycji drogowej na 885,6 mln zł (brutto) i ma zamiar z nią uporać się w ciągu 36 miesięcy.

Budżet miasta nie zaoszczędzi na inwestycji. Inwestor - spółka GIK - przedsięwzięcie wyceniło na kwotę ok. 510 mln zł. Najtańsza oferta jest o 375 mln zł wyższa niż planowało wydać miasto.

- Miasto będzie musiało teraz wysupłać w budżecie dodatkowe środki. Nie wyobrażam sobie budowy Trasy Słowackiego bez tunelu pod Martwą Wisłą. To najważniejszy element tej inwestycji - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK.

- Mieliśmy świetny kosztorys. Szkoda, bo mogliśmy bez obaw złożyć wyższą ofertę, na ponad miliard złotych - powiedział nam po otwarciu ofert przedstawiciel [imię i nazwisko do wiad. red.] konsorcjum, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.

Czy w codziennych podróżach będziesz korzystał z tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowa tunelu, a w zasadzie jego drążenie, będzie odbywało się przy użyciu maszyny TBM - Tunnel Boring Machine. Potrwa ono nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły. Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Wykonawca będzie musiał m.in. wykonać wykop (wanny) o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu, również pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę

Teraz na rozstrzygnięcie przetargu oczekuje już tylko trzeci odcinek Trasy Słowackiego - Droga Zielona. Dwujezdniową ulica ma powstać między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Otwarcie kopert w przetargu na budowę nastąpi 9 maja.

Prace od marca tego roku trwają już na lotniskowym, 2,8-kilometrowym odcinku Trasy Słowackiego. Prowadzi je firma Wakoz z Luzina za ok. 31 mln zł. Droga do lotniska ma być gotowa późną jesienią tego roku. Rozpoczęła się też budowa Trasy Słowackiego o długości 3,3 km przez Wrzeszcz, która potrwa ok. 19 miesięcy. Generalnym wykonawcą tego zadania jest konsorcjum Hydrobudowy Polska, PBG i Aprivii, za co dostanie ok. 159 mln zł.

Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą. Infrastruktura tunelu pod Martwą Wisłą.
Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Budowa tunelowego odcinka Trasy Słowackiego.

Kolejny raz prezentujemy wizualizację budowy czterech odcinków Trasy Słowackiego.



Oferty złożone w przetargu na tunelowy odcinek Trasy Słowackiego.

1. Konsorcjum: Lider: FCC Construction S.A., Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo Tunnelling GmbH; Cena ofertowa: 1,180 mld zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.
2. Konsorcjum: Lider: Mostostal Warszawa S.A.; Cena ofertowa: 1,354 mld zł, Termin wykonania: 39 miesięcy.
3. Konsorcjum: STRABAG Sp. z o.o; STRABAG AG; Cena ofertowa: 1,532 mld zł, Termin wykonania: 42 miesiące.
4. Konsorcjum: Lider: HOCHTIEF POLSKA S.A., Partner: HOCHTIEF Construction AG; Cena ofertowa: 1,639 mld, Termin wykonania: 42 miesięcy.
5. Konsorcjum: Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A., Aprivia S.A.; Cena ofertowa: 885,6 mln zł, Termin wykonania: 36 miesięcy.

Miejsca

Opinie (199) 7 zablokowanych

  • trasa Słowackiego/Kościuszki (1)

    Prezentacja prawie ok. Al;e gdzie Nowa Kościuszki przejdzie prze Zaspę? Nie znalazłem tego nigdzie.Może ma ktoś wyrażną mapkę tej trasy?

    • 1 4

    • ona będzie szła przez dzielnicę mieszkalną Zaspy

      • 1 1

  • A CO Z ODCINKIEM MIEDZY RZECZPOSPOLITEJ A HALLERA (2)

    generalnie brakuje tej drodze jedengo fragmentu by była całością ??!?!?!?

    • 7 3

    • to będzie ostatni odcinek, który zostanie ruszony (albo nie) - wspomnicie moje słowa

      jest coś co może uniemożliwić budowę według planu, ale nie uprzedzajmy faktów ...
      wtedy zostanie kombinacja z uwzględnieniem Jana Pawła II - wcale nie taka zła ale uniemożliwiająca ruch tranzytowy dużych ciężarówek - co mnie nawet cieszy

      • 2 1

    • będzie TELEPORTER

      Nie wiedziałeś ?

      • 2 0

  • Tunel,tunel i tunel !!!Szybko!!!!

    Marzę o tym tunelu.Mieszkam na Stogach ,pracuję na Przymorzu!!!Obecne codzienne korki,rozpacz,nie mówiąc o stanie dróg.

    • 9 2

  • W końcu budują, nie tylko planują, dobra wiadomość - Wszyscy na wszystkim się znają i tylko narzekają.

    Polska :(

    • 5 0

  • nie lubię być malkontentem, ale w momencie kiedy tunel będzie zbudowany główny strumień ruchu pojazdów przeniesie się (2)

    prawdopodobnie na obwodnicę południową dojazd do centrum Gdańska - właściwie Wrzeszcza z kierunku Warszawy może być atrakcyjny jedynie dla pracowników Rafinerii i mieszkańców Wrzeszcza - Przymorza w celu odpoczynku na wyspie Sobieszewskiej, ruch Tirów dotyczy prawego brzegu Motławy (jeżeli się nie mylę) więc dla kogo ten wydatek ?
    Przy ograniczonych finansach miasta lepiej przerzucić je na "drugą obwodnicę" (kaszubską), albo wybudować większy ECS :) (to taki ukłon w stronę Budynia).
    Argument dojazdu do stadionu upada w momencie terminu zakończenia budowy po Euro 2012.
    Ale oczywiście - klamka zapadła i mozna sobie pogdybać na forach internetowych

    • 3 10

    • A co Gdańsk obchodzi (1)

      druga obwodnica kaszubska?
      Gdańsk obchodzi, żeby zdjąć ruch ze Zwycięstwa i przybliżyć Przeróbkę, Stogi do dolnego tarasu na północ od portu.

      • 4 1

      • co obchodzi Gdańsk to dobry temat do dyskusji

        np.
        1. czy wpuszczenie dużego ruchu samochodowego przez miasto pomiędzy dzielnice mieszkaniowe (Przymorze, Wrzeszcz) to dobry pomysł ?
        2. droga, którą roboczo nazwałem "drugą obwodnicą" (warianty) jest obecnie tematem dyskusji - być może medialnej ale ta droga ma powstać i jest to gdańska sprawa

        • 0 3

  • ciekawe czy znowu się firemki nie dogadały (5)

    tak jak z wysypiskiem w Szadółkach i 2km drogi za 250 mln w Warszawie...

    Po co maja konkurować w przetargach jak mogą się ze sobą dogadać i każdy skasuje marżę 2 razy większą niż przy uczciwym składaniu ofert...

    • 26 19

    • Najciekawsze jest Alpine Bau (1)

      Raz już dali d... na Autostradzie A-1 Świerkalny-Gorzyczki i do nowego przetargu podstawili córkę spółkę A swoją drogą, nie powinno się ich dopuścić do przetargu, bo weszła nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych "zakazujaca" udziału w przetargach publicznych firmom, z którymi rozwiązano umowę z ich winy. Ciekawe, czy GIK o tym wie?

      • 6 2

      • bla bla bla

        a prawomocny wyrok? na podstawie tego dokumentu/aktu prawnego mozna wykluczyc firme czasowo zeby nie mogla przystepowac do przetargow

        • 0 1

    • jak coś wiesz to zgłoś do prokuratury (2)

      jak coś wiesz to zgłoś do prokuratury, jeśli masz jakieś dowody na ułożenie sie oferentów a nie tu farmazony gadasz. Skandale przeczytałeś? Znasz się na technice budowy?

      • 8 3

      • (1)

        nie muszą nic składać w Warszawie ABW i prokuratura już im się dobrała do tyłka...

        nie znam się na technice budowy ale o przetargach wiem swoje

        • 1 4

        • wiesz swoje ...

          tia, niech żyją mądrości ludowe i legendy miejskie

          • 3 2

  • Tunel

    Poczekajmy Panie Prezydencie jeszcze parę lat, na peno bedzie taniej............. Płemieł obiecywał popławe........

    • 0 3

  • PBG z Poznania - sprawdzona firma z gospodarnego regionu Polski !!!

    Polski wykonawca ! Bardzo dobrze.

    • 1 2

  • brać najtańszą opcję (4)

    do tego firma polska.

    • 28 12

    • (2)

      PBG bierze wszystko.
      Stadion, Słowacki, Sucharski...
      nieźle się obłowi firma z pod Poznania na Gdańszczanach...

      • 3 4

      • jeżeli dobrze wykonają swoją pracę to nie widzę w tym nic złego, że zarobią

        • 6 0

      • "spod" nie "z pod" i na "gdańszczanach" a nie "Gdańszczanach"

        • 18 1

    • Najtańsza oferta to MOST ZWODZONY NAD Martwą Wisłą. Ruch na Wiśle niewielki, budowa takiego mostu to max 20 miesięcy. Koszt

      znacznie mniejszy....ale.... im droższa inwestycja, tym większa marża.

      • 5 4

  • Budujcie - pieniądze nie grają roli.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane