• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogie oferty na projekt tramwaju z Moreny do Wrzeszcza

Michał Brancewicz
26 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Linia tramwajowa Nowa Politechniczna ma się włączyć w torowisko na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Linia tramwajowa Nowa Politechniczna ma się włączyć w torowisko na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Tylko dwie firmy zgłosiły chęć zaprojektowania Nowej Politechnicznej - linii tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem. Obie oferty znacząco przekraczają szacunkowy koszt - jedna o 3,3 a druga aż o 6,5 mln zł.



Jak oceniasz oferty na projekt Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna, nazywana też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i włączy się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Oferty na projekt Nowej Politechnicznej:

  1. Konsorcjum firm: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego i Ingeo - 4,88 mln zł,
  2. Mosty Katowice - 8,118 mln zł.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamierzała przeznaczyć na ten cel 1,599 mln zł.

Co ciekawe, drugi z oferentów opracował koncepcję Nowej Politechnicznej i miał również przygotować sam projekt, ale z uwagi na przedłużające się uzgodnienia, m.in. dotyczące przebiegu trasy, umowa ze spółką została rozwiązana.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Wybrany wykonawca będzie miał maksymalnie 24 miesiące na uporanie się z tym zadaniem.

Opinie (331) ponad 10 zablokowanych

  • Jeżeli brakuje kasy to należy opodatkować kierowców (27)

    Przecież opóźniają każdy niemal kurs co kosztuje mieszkańców miliony złotych rocznie.
    Dlaczego kierowcy tych strat nie rekompensują?

    • 55 106

    • Opodatkować pasażerów komunikacji miejskiej ! Przecież to oni mają korzystać z tej linii tramwajowej !!! (3)

      Kierowcy prywatnych samochodów mają się zrzucać na komunikację publiczną ? Przecież to czysty i**otyzm gratuluję chorego pomysłu ! A może to komunikacja autobusy opóźniają cały ruch na ulicach Gdańska i jako zawalidrogi powinni być opodatkowani ! I to właśnie autobusy powodują straty mieszkańców i aut prywatnych które przez to muszą stać w korkach !

      • 8 8

      • dzięki temu, że ktoś wybrł autobus, ty w swoim smrodzie stoisz krócej w korku (2)

        A im więcej ludzi twojego pokroju, tym mniej osób chce jechać autobusem bo korki, więc to ciebie i twoich ziomków powinno się wysłać z powrotem za kowale i tam sobie żyjcie, uprawiajcie pole jak na wieś przystało i dajcie żyć ludziom w mieście bez korków

        • 3 1

        • uprawiajcie pole jak na wieś przystało i dajcie żyć ludziom

          na wsi już rzadko się pole uprawia, chyba, że ktoś ma bardzo duże pole. Poza tym dzięki temu masz co jeść i co kupować w sklepie.

          • 0 0

        • I bez śmierdzących autobusów zatarasowujących ulice miasta !!!!

          Również was dużo biedaków co was nie stać na własne cztery kółka i żal du...ę ściska że inni mają a wy w zasr*nych autobusach chcecie wymuszać prawo w miastach i wywalać ludzi z własnymi autami, to może my was wywalimy z waszych mieszkań i wtedy zobaczymy kto będzie mieszkał w Kartuzach i dalej jeździł furmanką z jedną szkapą !

          • 0 1

    • a kierowcy to mało maja podatków na głowie? (13)

      widać że nie posiadasz auta i nie wiesz jakie to są koszty

      • 20 13

      • wymień chociaż jeden podatek na rzecz miasta? nie ma żadnego. (12)

        same wypadki spowodowane przez kierowców to koszt 44mld rocznie !!
        a za co budować utrzymywać infrastrukturę?
        10x tyle Państwo dopłaca do kierowców niż ściąga.

        • 14 24

        • xD (9)

          Dzban z Ciebie, dodatkowo nieświadomy tego, że podatków jest więcej niż możesz sobie wyobrazić. Pierwszy podatek który jest bezpośrednio płacony przez kierowców - akcyza paliwowa czyli 33,9 mld złotych. Jest jeszcze VAT oraz opłata paliwowa. Łącznie z samych paliw Polska przytuliła 59 mld zł (według POPiHN). Opłaty na autostradach + vat. Większość kierowców jest także płatnikami podatków dochodowych. Kupując hotdoga na stacji płacisz także VAT. Opłaty za parkowanie. Polecam też sprawdzić skąd miasto bierze pieniądze na drogi i komunikację.

          • 17 9

          • (2)

            Tyle, że żaden z tych podatków nie trafia do kasy miasta.
            Nawet dochodowy, który przecież nie jest zwykle związany z jazdą samochodem, jest często rozliczany w gminach ościennych.
            Polecam też sprawdzić skąd miasto bierze pieniądze na drogi i komunikację.

            • 8 13

            • często rozliczany w gminach ościennych.

              a jak mają rozliczać, skoro pracując w gdańsku i mieszkając w gminie ościennej, nie można płacić podatku w Gdańsku?

              • 0 0

            • A ile do kasy miejskiej wpada z pitu...

              ... Mieszkańca Kociewia czy Kaszub mieszkającego w wynajętym na lewo mieszkaniu w Gdańsku?

              • 4 1

          • Podane wyliczenia o ile prawdziwe, to nie wszystko płacą kierowcy

            Paliwo nie jest używane tylko do tankowania samochodów. VAT czy podatek dochodowy płaci każdy niezależnie od środka komunikacji, a hotdoga to można (było) kupić nie tylko na stacji paliw.
            Są tylko dwie opłaty, które płacą kierowcy i która trafia do budżetu miasta. Pierwsza to opłata za strefę płatnego parkowania, druga to opłata przy rejestrowaniu pojazdu (jednak są to grosze).

            Stwierdzanie, że kierowcy płacą PIT i VAT to są obciążeni podatkami bardziej niż rowerzyści czy piesi jest absurdalne.

            • 4 1

          • (2)

            Na same wypadki samochodowe w 2018 roku poszło 55,6mld złotych więc trochę się ta kwota kurczy jak to weźmiesz pod uwagę

            • 9 1

            • Och, serio? (1)

              Z podatków, czy składek ubezpieczeniowych??

              • 2 6

              • składki ubezpieczeniowe to zaledwie 12mld z tych 56mld

                reszta to koszt podatników wszystkich

                • 6 0

          • no i na co to starcza? na waciki?

            vat kazdy za wszystko płaci wiec bezsensu piszesz. nie kupisz paliwa to kupisz co innego. vat zapłacisz !!!!

            • 6 0

          • Nawet złamany grosz z tego wszystkiego nie trafił do budżetu miasta.

            • 3 0

        • (1)

          Wiesz ile twój rząd przewala miliardów rocznie

          • 5 10

          • Za to twój parę lat temu

            nie przewalił ani złotówki

            • 3 1

    • (1)

      Zobacz po ocenach, że Twój post jest negatywnie oceniany. Takie wypowiedzi nie mają większości

      • 3 2

      • co nie znaczy ze nie są słuszne.

        • 5 3

    • Opodatkować też pieszych. (4)

      Bo wloką się i blokują przejścia co opóźnia ruch. No i rowerzystów. Bo to oni żądają coraz to nowych dróg rowerowych. Czemu inni mają za to płacić?

      • 38 18

      • (3)

        żądają nowych "dróg rowerowych" i ich nie dostają.

        dostają śmieszne, niewygodne, powolne i niebezpieczne slalomy na wąskim chodniku z przeszkodami co 20m.

        zyskują na tym tylko i wyłącznie kierowcy bo mają wtedy jezdnie dla siebie na wyłączność..
        czyli za nie też powinni płacić kierowcy. nie powinny być na koszt mieszkańców skoro tylko oni tylko na tym zyskują.

        za chodniki/zieleń również powinni płacić kierowcy, bo je niszczą parkując na nich.

        • 16 24

        • Trzeba uspokoić ruch rowerowy (1)

          Bo jazda 30km/h rowerkiem nie jest bezpieczna.

          • 21 8

          • za to samochodem 90kmh jest

            • 3 3

        • Jako jedyni mają możliwość transportu rowerów komunikacją miejską do tego w pakiecie przyczepę bo spodobał im się tunel pod Martwa Wisłą więc nie jest aż tak źle

          • 5 12

    • Opoznienia

      To się zatrudnij i pokaż co potrafisz i wtedy pogadamy

      • 1 1

    • opodatkować kierowców autobusów i tramwajów że za wolno jeżdzą

      • 6 6

  • Jeśli wybudują SKM na Południe linia straci sens (2)

    Mieszkający na Południu pojadą SKM. Tym samym ta linia nie będzie miała sensu. Chyba że miasto odrzuci pomysł kolei na południe

    • 32 9

    • chyba PKMkę na około chciałeś powiedzieć :)

      • 0 0

    • na co liczę

      • 3 5

  • Wrzeszcz

    Dwie linie na getta? Łączenie Lini w miejscu getta i grunwaldzkiej to kolejne światła oddalone o max 60 m od skrzyżowania. To jest bzdura niesamowita zamiast puścić linie po do studzienki, przy dawnym machaniku, równolegle do Sobieskiego przez nieużytki obok działek to będą ryli wszystko. Getta zalewane przy każdym mocniejszym opadzie, w czasie nauki na politechnice pozastawiane ulicę przez studentów normalnie brak logiki

    • 0 0

  • Czy można to jakoś odwołać ?

    Jako mieszkańcy ulicy wileńskiej nie chcemy zrojnowania spokojnej okolicy i lokalnego parku przy stawie. Czy ktoś ma pomysł jak to zaprotestować?

    • 0 0

  • (1)

    Tramwaj wjezdzający na Wileńską ze studzienki? Wyzwanie... i to spore. Nie wspomnę o gęstej zabudowie

    • 9 3

    • .

      obejrzyj sobie zdjecia satelitarne. trasa musialaby uszczknac troche traugutta zeby ominac akademiki i park ale dalej juz jest z gorki rezerwa terenowa wzdloz dzoalek

      • 0 0

  • Polskie biura projektowe nie dość, że słabe to jeszcze bardzo drogie. Może czas na zagraniczne? (3)

    • 13 4

    • .

      Za granica sie szanuja. mialbys podobna cene, moze troche drozej tylko w EURO

      • 1 0

    • Kazde biuro może się zgłosić

      Nawet zagraniczne. Jakoś nie szturmują polskich przetargów

      • 3 0

    • Drogie? Widać, że nie masz pojęcia o branży i kosztach.

      • 4 1

  • Tramwaj przez Wilenską...

    Bardzo proszę, by ktoś mi wytłumaczył (najlepiej wizjoner tego projektu), jakim cudem owy tramwaj ma pokonać spadek w duł Wilenskiej, nie wspominając już o pokonaniu go w górę. Bo jakoś moje postrzeganie przestrzenne, lmusi być mocno zaburzone skoro jie dostrzegam takiej drobnostki...

    • 2 2

  • (22)

    Komunikacja miejska powinna być bezkolizyjna czyli metro, kolej naziemna niezależna od ruchu drogowego. Tramwaj pomimo, że jedzie po torowisku to stoi na czerwonym jak reszta.
    Rozbudowywać PKM w miejsce linii tramwajowych.

    • 130 35

    • (3)

      W Poznaniu jest szybki tramwaj i świetnie się sprawdza. W Gdańsku zaś nie da sie

      • 18 3

      • jak to nie ma?

        tę rolę spełnia SKM/PKM
        i też się sprawdza. Na tyle dobrze, że raczej trudno im zrobić konkurencję.
        A juz na pewno tak głupim rozwiązaniem, jak w Brętowie i planowanym w dolinie Królewskiej.

        • 0 0

      • W Poznaniu jest teren płaski i trochę konfidentów

        • 8 2

      • Tak samo jak szybka jest twoja głupota ?

        • 1 8

    • (6)

      Wystarczy priorytet tramwaju na skrzyzowaniach. A u nas tramwaj stoi na przystanku i jak ruszy to po 20 metrach trafia na czerwone. I tak przez cale miasto

      • 48 4

      • (5)

        Wystarczy nie robic tramwajow. Zadnych zalet w stosunku do autobusow ale klopotow z nimi wiecej.

        • 10 24

        • tramwaj to relikt XIXw, ciężki głośny i małoelastyczny, niszczy miasto torami i trakcją (1)

          nie ma żadnych zalet - poza jedną - dotacją z UE. Koszt na pasażera wyższy niż w autobusie. Szynami nie pojedzie karetka, ale dla zaczadziałych to żadne argumenty -bo jest na prąd (z węgla).

          • 1 2

          • Bzdura

            Tramwaj to nowoczesny środek transportu dostosowany dla potrzeb zwarto zabudowanych miast.
            Koszt na pasażera w cyklu życia jest znacznie niższy niż w autobusie a już w ogóle bardzo niski w stosunku do samochodów.

            • 0 1

        • co za gimbazowe bzdury (1)

          co z tego ze stoi na czerwonych, ile jest czerwone? 5 godzin? przedewszystkim nie stoi w korkach, nie powoduje ogromnych szkód w infrastrukturze drogowej jak autobusy, jest drozszy w utrzymaniu, dotego jest wiecej kolizji z autobusami niz szynobusami

          • 0 2

          • Tramwaj w cyklu życia jest tańszy od autobusu i jest to liczba bliżej 10x tańszy niż 2x tańszy.

            • 0 2

        • Polacy nie lubią się trudzić, a na pewno nie lubią myśleć

          • 2 1

    • Obciąć liczbę przystanków o połowę. (1)

      Przystanek co 300, 200, 100 metrów. Co nowsza inwestycja, to krótszy dystans. Tramwaj na Adamowicza to kpina. Albo rozbudować PKM, albo pomyśleć jak można puścić szybki tramwaj, choć to akurat przy układzie torowisk w mieście jest paradoksalnie trudniejsze.

      • 13 2

      • Na Adamowicza problemem nie są przestanki tylko ilość świateł.

        • 1 0

    • Takie brednie moga wypisywac tylko nawiedzony dzbany co drugi to chyba motorniczy :) (1)

      W Gdańsku należy zlikwidować wszystkie tramwaje i zastąpić je autobusami a torowiska bus pasami

      • 8 11

      • tak tak, może wogóle niech usuną te drogi i tory i latają samolotami....

        Problem w Gdańsku jest jeden w komunikacji - pomimo tego, że ciągi komunikacyjne były przewidziane już w 1970 roku (i pokrywają się w dużej mierz z tym co jest lub ma być) władze miasta nie zrobiły z tym nic. Były niezabudowane rezerwy terenowe + zapas odległości na te inwestycje - a za Adamowicza wiele razy zmienili koncepcję i zabudowali wiele z tych miejsc - potem kwik, że korki i nie ma jak dojechać...tak to jest jak się wchodzi w 4 litery deweloperom i nie rozbudowuje się miasta wg planu tylko kleczy na kolanach przed jednym albo drugim

        • 1 1

    • (1)

      No tak, Gdansk nie ma setek milionow ktorych brakuje na budowe drog, wiec skad mialby wziac dziesiatki miliardow na budowe metra? budzet miasta ciagle zmniejszany przez ciecia podatkow, ktore urzadza PiS, pod pretekstem obnizki podatkow karze się samorzady... pominajac ze Takie fundusze liczone w miliardach zazwyczaj pozyskuje sie zazwyczaj z budzetu centralnego, a na to nie ma co liczyc

      • 1 7

      • Pieniadze miejskie sa źle wydawane

        Bardzo dużo idzie na propagandę lewicową, jednodniowe podświetlenie z akuratnym napisem kosztuje 140 000 zł a w ZOO nie ma na wybieg tygrysów...

        • 2 2

    • Chcieli (2)

      ale *i* przejął PKP i uwala PKM i SKM tam gdzie tylko możliwe. ***** ***

      • 3 4

      • heh gdzie to przeczytałeś, że coś uwala ?

        bo mam zgoła odmienne wrażenie patrząc na inwestycje jakie są w tle i w planach.

        • 1 0

      • Trzy gwiazdki to tvn.

        A reszta? Na marszu 11.11 to wołają...

        • 1 0

    • Jak zaczęli budować Wrzeszcz to mogli trochę pomyśleć (1)

      I zbudować miejsce na metrów, parkingi podziemne i zrobić większe odstępy między domami, szersze ulice itp. Tego jest cała lista.

      • 5 25

      • Dobre. Jak zaczęli budować Wrzeszcz... W zasadzie już w 997 można było pomyśleć o tym. Gdańsk był wtedy mały, można było wszystko odpowiednio przygotować pod metro, parkingi podziemne (dla powozów) i tramwaj na Morenę.

        • 9 0

  • Nad stawkiem powinien byc wiadukt dla aut i tramwajow -jak w San Francisco.

    Z moreny na Cyganska gore-to nie bylo by spadkow i mega przyspieszylo by to komunikacje.Drugi taki most wiadukt powinien byc nad Kartuska .

    • 1 0

  • Może już koniec tej zabawy ??? (1)

    Ta trasa nigdy nie powstanie. Lepiej teraz powiedzieć panowie koniec, zamykamy temat, niż nawzajem wszystkich łudzić.
    Ps. Projekt przerasta biuro komunalne. Ta trasa wymaga zupełnie nowego myślenia i podejścia, zresztą jak cała komunikacja zbiorowa w Gdańsku.

    • 18 2

    • Powstanie, powstanie- ty jeszcze nie znasz fantazji decydentow.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane