• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogie oferty na projekt tramwaju z Moreny do Wrzeszcza

Michał Brancewicz
26 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Linia tramwajowa Nowa Politechniczna ma się włączyć w torowisko na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Linia tramwajowa Nowa Politechniczna ma się włączyć w torowisko na al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Tylko dwie firmy zgłosiły chęć zaprojektowania Nowej Politechnicznej - linii tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem. Obie oferty znacząco przekraczają szacunkowy koszt - jedna o 3,3 a druga aż o 6,5 mln zł.



Jak oceniasz oferty na projekt Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna, nazywana też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i włączy się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Oferty na projekt Nowej Politechnicznej:

  1. Konsorcjum firm: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego i Ingeo - 4,88 mln zł,
  2. Mosty Katowice - 8,118 mln zł.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zamierzała przeznaczyć na ten cel 1,599 mln zł.

Co ciekawe, drugi z oferentów opracował koncepcję Nowej Politechnicznej i miał również przygotować sam projekt, ale z uwagi na przedłużające się uzgodnienia, m.in. dotyczące przebiegu trasy, umowa ze spółką została rozwiązana.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie;
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy;
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego);
  • budowa - ok. 400m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m;
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa;
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu;
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni;
  • ul. Bracka / ul. Fiszera - ok. 300 m - rozbudowa - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z torowiskiem tramwajowym w jezdni;
  • ul. Do Studzienki - przebudowa - ok. 800 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu, z budową dwutorowej linii tramwajowej.

Wybrany wykonawca będzie miał maksymalnie 24 miesiące na uporanie się z tym zadaniem.

Opinie (331) ponad 10 zablokowanych

  • Takie ceny musiały być (33)

    Bo Gdańsk nie ma zamiaru tego w ogóle robić. Najłatwiej uwalic, mówiąc że nie mieszczą się w widelkach

    • 235 56

    • no 8mln za projekt to chyba sporo... (17)

      • 22 12

      • Jesteś ekspertem od projektów? (9)

        Nie znam się na tym temacie, nawet 6 milionów wydaje się dużą kwotą ale z drugiej strony autorski projekt domu to koszt nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Tutaj masz do wymierzenia i zaprojektowania kilka kilometrów trasy wliczając w to tunel i przejście podziemne. Jak dla mnie to bardziej realne jest to, że miasto specjalnie zaniżyło przewidywalny koszt wystawionego na przetarg projektu aby mieć ewentualnie powód do przesunięcia tej inwestycji w czasie.

        • 42 6

        • Pytanie nasuwa się samo (8)

          Po co w takim razie budować tunele za niemało kasy jak można poprowadzić linię tramwajową pod Estakadą Rakoczego obok sądu. Przypuszczam że koszy poprowadzenia jej tędy wyszłyby dużo taniej.

          • 23 5

          • tylko (7)

            że ta trasa jest bez sensu i obsługuje za mało mieszkańców. Tą samą logiką, można było prowadzić tramwaj na WZ, jak to komuna planowała, kilometr od potencjalnych użytkowników, by nikt nawet nie próbował z niej korzystać...

            • 6 17

            • komuna to bardzo dobrze zaplanowała

              ale w Gdańsku wygrywają opcje turystyczno krajoznawcze

              • 30 4

            • mało mieszkańcow obsługuje??? (4)

              Cała Słoneczna Morena i Morenova, teraz Eurostyl bedzie budować przy Piekarniczej (na miejscu po tych barakach) - chyba ze 20 tys ludzi...
              Plus pracownicy i klienci Sądu i Galerii Morena

              • 9 2

              • a na morenie (1)

                40tys i rośnie

                • 6 4

              • morena ma już tramwaj

                • 4 3

              • z Myśliwskiej i Robyga (1)

                do najbliższego przystanku tramwajowego, na znacznie większej Morenie, od jednego, do 3 przystanków autobusem. Równie dobrze można zrobić linię z Emaus na Zaspę, przez Morenę, a przesiadać się na tramwaj na istniejącym przystanku Piekarnicza. Trasa pod Rakoczego i tak wymaga podjazdu busem, bo od najdalszego bloku na Robygu, jest 800m... A z kolei jeżeli ludzie z Moreny mieliby się przesiadać, to trzeba przebudować wiadukt Rakoczego, na węzeł integracyjny, co przy jego wieku może nabudować takie koszty, jak budowa tunelu odkrywkowego, jaki jest planowany na trasie, najtańszy ze wszystkich

                A jak czas dojazdu tramwajem nie pasuje, to czas obalić prezesa ZTM, który uważa, że receptą na komunikację miejską w Gdańsku, jest sugerowanie ludziom, by zaczynali pracę w innych godzinach, bo "peaki są za wysokie"

                • 4 3

              • ew. przystanek na Rakoczego

                nie jest jedynym.
                Na pewno bedzie jakiś w okolicach sądu (przystanek Prokuratura? ;) ) Myśliwskiej. A tramwaj to nie taksówka.
                Choć mógłby nią być, gdyby funkcjonował "wspólny bilet" a przewoźnicy zapewnili rozkłady i minimum sysnchronizacji dla szybkich przesiadek miedzy różnymi rodzajami transportu.

                • 0 0

            • Mówisz, że z szybkiego, wydzielonego tramwaju nikt by nie korzystał?

              Masz rację, wszyscy na pewno uwielbiamy stać w korkach i jeździć po dzielnicy przed pracą.

              • 4 1

      • nawet sobie nie wyobrażasz

        ile osób i dokumentów, przez ile lat trzeba opłacić w procesie projektowym.
        tak samo jest w drogownictwie, czy architekturze. Jeżeli każda firma tak się wyceniła, znaczy że prawda leży po środku, pomiędzy najniższą, a najwyższą ofertą, tak jak było z tunelem, gdzie przez rażąco niską cenę hydrobudowy, OHL musiało dołożyć 300mln zł do inwestycji... Ja nie wiem co za cepy estymują w urzędzie te projekty, ale za każdym razem przewidują za mało, nie tylko za projekt, a i za wykonanie.

        • 16 0

      • Bo projekt to tylko parę kresek, prawda?

        • 13 1

      • 8mln (4)

        to chyba faktycznie trochę za dużo. W Krakowie za projekt tramwaju na Azory cena była w granicach 3mln. W 2019.

        • 5 1

        • Zupełnie inny zakres inwestycji (3)

          8 mln zł to nie jest bardzo zawyżona kwota - zwłaszcza jak wliczysz ryzyka z braku uzgodnień.

          • 1 0

          • i za ryzyka (2)

            należy się zapłata?
            Projekt jest progi bo zawiera karkolomne rozwiązania w trudnym i nieodpowiednim dla takich przedsięwzięć terenie. Wykonanie będzie również znacznie droższe niż przeciętność.
            A wszystko forsują miejscy urzędnicy, bo za te wydumki nie płacą swoją forsą.

            • 1 0

            • Oczywiście, wycena ryzyka to zupełnie normalna sprawa (1)

              Weźmy na przykład ryzyko, że miasto źle rozpoznało grunt i zamiast prostej konstrukcji trzeba będzie projektować bardzo trudne technicznie rozwiązania.

              Ba, każdy z nas dokonując zakupu wycenia sobie ryzyko, ot kupując samochód używany zakładasz ryzyko ile mogą kosztować naprawy.

              • 0 0

              • projekt powienien zawierać efekty uzgodnień

                chyba, że to projekt projektu.
                I tu można się zgodzić, że ilość domniemanych uzgodnień może rzutować na cenę.
                Ale również wystawia cenzurkę miastu, skoro bierze się pod uwagę ryzyko wejścia w nieznany teren. I za taka "wycenę" to dziękuję, bo że to teren trudny, to widzi każdy może nie laik ale inzynier na pewno. Niekoniecznie budowlaniec.
                Ale w urzędzie nie inżynierowie rządzą...

                • 1 0

    • Tam tylko z buta

      • 7 1

    • No to nici z tej inwestycji (2)

      • 10 1

      • oby (1)

        ale obawiam sie, ze urzad nie odpusci...

        • 7 8

        • nie chcemy tam tramwaju

          piękna okolica, zostanie zniszczona, park Sobieskiego, zabytkowa aleja dębowa, miejsca do specerów i odpoczynku zostaną zabrane, zieleń zniknie, dziękujemy za taką wymianę ... skierek na kijek

          • 3 1

    • Gdyby nie grupa pieniaczy (4)

      z Bohaterów Getta może juz by ten tramwaj jeździł, no ale w tym prymitywnym kraju zawsze musi sie znaleźc jakiś malkontent ze swoim "liberum veto"

      • 13 34

      • (1)

        Czemu narzekasz na "pieniaczy" z Bohaterów Getta a nie "pieniaczy" z Do Studzienki? Dlaczego niby ten tramwaj nie leci prosto aż do Placu Komorowskiego dając skrót ludziom z Zaspy i Przymorza do Wrzeszcza? Nie potrafimy wybudować nowego wiaduktu dla kolei?

        • 22 7

        • To byli najwięksi pieniacze - z FRAG

          • 8 3

      • Trzeba mieć zle w głowie,

        żeby prowadzić tramwaj ulicą Bohaterów Getta.

        • 11 2

      • to nie grupa z Getta

        ani ze Studzienki.
        Pieniaczami sa forsujący to rozwiązanie urzędnicy, którzy idą w zaparte i w drogie oraz ryzykowne i intruzywne rozwiązania. Tak jak w tramwajową estakadę w Brętowie.
        Dlaczego to robią? Bo mogą i za to nie płacą.

        • 0 0

    • Tramwaje wystarczy zastąpić komunikacją autobusową ,która obecnie jest przyszłoscią na swiecie (3)

      ale nie w Gdańsku tutaj cofamy sie w rozwoju kosztem mieszkaniowców

      • 9 25

      • Tendencja jest taka, by odciążyć coraz bardzie korkujące się ulice. Druga strona medalu, to wciąż psujący się tabor szynowy.

        • 15 0

      • Na świecie? Którym? Trzecim?

        • 4 3

      • Cały cywilizowany świat inwestuje w tramwaje

        Tramwaje wracają nawet tam, gdzie dawno temu zastąpiono je metrem (np. w Londynie).

        • 2 1

    • i oby tak sie stalo...

      Ale obawiam sie, ze podstolowe interesy sa silniejsze. I za nasze pieniadze skomplikuje sie nasze i wielu innych ludzi zycie.
      Czy komus pomoze? Szczerze watpie, poniewaz komunikacja tych miejsc istnieje i ma sie calkiem niezle.
      Wiec trzeba spieprzyc...

      • 4 2

    • Najlepsze

      że 2 razy będą robić przebudowę istniejących torowisk

      • 3 1

  • jakie to planowanie jest żałosne ... (4)

    • 145 20

    • Rozwalanie zagospodarowanej tkanki miejskiej, tunele, srunele - co to jest?

      takie rzeczy planuje się 30 lat wcześniej

      • 25 18

    • Szkoda ze przez teren politechniki nie idzie (1)

      Może nowy rektor się zgodzi

      • 13 2

      • jesli będzie inzynierem a na dodatek budowlańcem

        to na pewno nie.

        • 0 0

    • Dla mnie to jest dramat, że to nie jedzie przez politechnikę. Studenci by zapewnili rentowność linii

      A tak to jest to linia która niszczy miasto, a do tego jedzie na około wszystkich generatorów potoków pasażerskich i jest koszmarnie droga. Powinni ten tramwaj puścić politechniką, potem Bora Komorowskiego, albo bliżej radia Gdańsk. Albo w ogóle wykupić ten budynek z lat 2000-2010 i wyburzyć - to jest znacznie lepsze rozwiązanie niż powolne wyniszczanie starych kamienic, a tramwaj dzięki temu nie będzie kluczył między domkami, tylko przejedzie na wprost. Z tego co pamiętam to nawet planowai burzyć te kamienice przy ul. Do Studzienki, więc uważam, że 1 budynek kontra pierzeja kamienic to dobry deal.

      • 4 2

  • (6)

    Jak zamiast walnąć pasem rezerwy zrobili przez Wileńską jakieś tunele i dzikie węże, to co się dziwić.

    • 169 11

    • Dokładnie tak! (4)

      Jadąc przez Wileńską tramwaj będzie tracił dodatkowo 3 minuty ale miasto uważa że to żaden problem. Podobnie jak tempo jakim aktualnie jedzie Adamowicza. A potem zdziwienie że ludzie nie chcą jeździć tramwajem.

      • 41 1

      • Skądinąd wiem

        Że w wymyśleniu i wyborze tego gupkowatego przebiegu tramwaju grały role ambicje pomysłodawców i decydentów. Nie tylko FRAG.
        A wiadomo, niezaspokojone ambicje najtrudniej okiełznać, także będzie upór przy tym drogim wariancie do końca, chociaż można poprowadzić tramwaj zgodnie z planami.

        • 37 1

      • to może (1)

        wskazanie do kontroli racjonalności wydania finansów publicznych do odpowiednich organów?

        • 14 0

        • problem w tym

          że takich organów nie ma.
          Samorządy zadbały aby nie mieć nad soba kontroli a wojewoda sprawuje jedynie kontrolę formalną. Szczególnie nad wykonem powierzonych zadań administracji państwowej. W działalności lokalnej, samorządy są jak spółdzielnie mieszkaniowe, maja kasę i prawo decyzji i !!!żadnej!!! kontroli.

          • 0 0

      • Niech dołożą jeszcze więcej świateł. Zapomniałem :) Przecież mamy Tristar ;)

        • 17 0

    • Firma z Katowic projektowała, w Gdańsku nie była, mapy czytała to co się dziwić?? Projekt oderwany od rzeczywistości, i drogi jak cholera. Naprawdę ten tramwaj jest tak potrzebny???

      • 10 3

  • Kupić 4 stare ogórki i po 50 000 złotych i niech sobie jeżdzą na Morene i spowrotem (13)

    Czy wszystko w tym kraju musi być mega drogie? Projekt - miliony, wykonanie - dziesiątki milionów, prace dodatkowe - miliony...Aha, jest jeszcze gwarancja - z której nigdy nie można skorzystać, więc znowu trzeba wydać pieniądze...

    • 105 49

    • zrób taniej

      • 23 11

    • (5)

      Żaden autobus nie podjedzie pod Wileńską w zimę, Latem też jest ciężko. Druga sprawa trzeba połączyć wileńską z Sobieskiego by ominąć domki. A jeszcze jedna sprawa to brak ścieżki rowerowej z Moreny na Politechnikę. Była przebudowa Sobieskiego nikt nie pomyślał by zrobić tam ścieżkę.

      • 22 11

      • (1)

        A 149 tamtędy jeżdził w latach 80

        • 11 6

        • Nigdy nie jeździł ul. Wileńską w dół autobus 149.

          Autobus 149 zakręcał na Wileńskiej u góry i zjeżdżał ul Jaśkowa Dolina.

          • 15 1

      • Przeciez w Gdansku nie ma zimy

        • 9 7

      • A po co podjeżdżać pod Wileńską?

        Orzeciez tam jest tylko parę domków i Swisssmed, PO CO tam tram?

        • 11 10

      • Akurat dobrze ze nie zrobili ścieżki dla pedalujazych

        • 3 3

    • Zgłoś się ochotniczo (1)

      do pracy za darmo przy tym projekcie to będzie taniej. Nie musisz mieć wykształcenia, wystarczy jak będziesz miesiącami nosić sprzęt do pomiarów za fachowcami..

      • 14 8

      • Ochotniczo w Małej Sycylii? Kiedy króliki golą kasę za byle co?

        • 9 2

    • Z powrotem.

      Ale do szkoły.

      • 3 1

    • Kup sobie słownik.

      Poszukaj w słowniku wyrazu "spowrotem". Buahahahahahahaha

      • 2 3

    • Nie trzeba starych ogórków tylko nowoczesne nowe autobusy podjedą i wjadą wszędzie! (1)

      To ze jakis nawiedzony dzban nie majacy pojęcia o niczym nie znaczy ze tak jest .Obecnie W Gdańsku nawet te dieslowskie autobusy podjadą pod kazdą górke i obecnie juz podjeżdżając.
      A najlepsze jest to ze dzban nawet niewie jaki mamy klimat w trójmiescie.

      • 4 7

      • Dyskutuj z nim

        Nie obrażaj.

        • 3 1

  • (22)

    Komunikacja miejska powinna być bezkolizyjna czyli metro, kolej naziemna niezależna od ruchu drogowego. Tramwaj pomimo, że jedzie po torowisku to stoi na czerwonym jak reszta.
    Rozbudowywać PKM w miejsce linii tramwajowych.

    • 130 35

    • (6)

      Wystarczy priorytet tramwaju na skrzyzowaniach. A u nas tramwaj stoi na przystanku i jak ruszy to po 20 metrach trafia na czerwone. I tak przez cale miasto

      • 48 4

      • (5)

        Wystarczy nie robic tramwajow. Zadnych zalet w stosunku do autobusow ale klopotow z nimi wiecej.

        • 10 24

        • Polacy nie lubią się trudzić, a na pewno nie lubią myśleć

          • 2 1

        • co za gimbazowe bzdury (1)

          co z tego ze stoi na czerwonych, ile jest czerwone? 5 godzin? przedewszystkim nie stoi w korkach, nie powoduje ogromnych szkód w infrastrukturze drogowej jak autobusy, jest drozszy w utrzymaniu, dotego jest wiecej kolizji z autobusami niz szynobusami

          • 0 2

          • Tramwaj w cyklu życia jest tańszy od autobusu i jest to liczba bliżej 10x tańszy niż 2x tańszy.

            • 0 2

        • tramwaj to relikt XIXw, ciężki głośny i małoelastyczny, niszczy miasto torami i trakcją (1)

          nie ma żadnych zalet - poza jedną - dotacją z UE. Koszt na pasażera wyższy niż w autobusie. Szynami nie pojedzie karetka, ale dla zaczadziałych to żadne argumenty -bo jest na prąd (z węgla).

          • 1 2

          • Bzdura

            Tramwaj to nowoczesny środek transportu dostosowany dla potrzeb zwarto zabudowanych miast.
            Koszt na pasażera w cyklu życia jest znacznie niższy niż w autobusie a już w ogóle bardzo niski w stosunku do samochodów.

            • 0 1

    • Jak zaczęli budować Wrzeszcz to mogli trochę pomyśleć (1)

      I zbudować miejsce na metrów, parkingi podziemne i zrobić większe odstępy między domami, szersze ulice itp. Tego jest cała lista.

      • 5 25

      • Dobre. Jak zaczęli budować Wrzeszcz... W zasadzie już w 997 można było pomyśleć o tym. Gdańsk był wtedy mały, można było wszystko odpowiednio przygotować pod metro, parkingi podziemne (dla powozów) i tramwaj na Morenę.

        • 9 0

    • (3)

      W Poznaniu jest szybki tramwaj i świetnie się sprawdza. W Gdańsku zaś nie da sie

      • 18 3

      • Tak samo jak szybka jest twoja głupota ?

        • 1 8

      • W Poznaniu jest teren płaski i trochę konfidentów

        • 8 2

      • jak to nie ma?

        tę rolę spełnia SKM/PKM
        i też się sprawdza. Na tyle dobrze, że raczej trudno im zrobić konkurencję.
        A juz na pewno tak głupim rozwiązaniem, jak w Brętowie i planowanym w dolinie Królewskiej.

        • 0 0

    • Obciąć liczbę przystanków o połowę. (1)

      Przystanek co 300, 200, 100 metrów. Co nowsza inwestycja, to krótszy dystans. Tramwaj na Adamowicza to kpina. Albo rozbudować PKM, albo pomyśleć jak można puścić szybki tramwaj, choć to akurat przy układzie torowisk w mieście jest paradoksalnie trudniejsze.

      • 13 2

      • Na Adamowicza problemem nie są przestanki tylko ilość świateł.

        • 1 0

    • Chcieli (2)

      ale *i* przejął PKP i uwala PKM i SKM tam gdzie tylko możliwe. ***** ***

      • 3 4

      • Trzy gwiazdki to tvn.

        A reszta? Na marszu 11.11 to wołają...

        • 1 0

      • heh gdzie to przeczytałeś, że coś uwala ?

        bo mam zgoła odmienne wrażenie patrząc na inwestycje jakie są w tle i w planach.

        • 1 0

    • Takie brednie moga wypisywac tylko nawiedzony dzbany co drugi to chyba motorniczy :) (1)

      W Gdańsku należy zlikwidować wszystkie tramwaje i zastąpić je autobusami a torowiska bus pasami

      • 8 11

      • tak tak, może wogóle niech usuną te drogi i tory i latają samolotami....

        Problem w Gdańsku jest jeden w komunikacji - pomimo tego, że ciągi komunikacyjne były przewidziane już w 1970 roku (i pokrywają się w dużej mierz z tym co jest lub ma być) władze miasta nie zrobiły z tym nic. Były niezabudowane rezerwy terenowe + zapas odległości na te inwestycje - a za Adamowicza wiele razy zmienili koncepcję i zabudowali wiele z tych miejsc - potem kwik, że korki i nie ma jak dojechać...tak to jest jak się wchodzi w 4 litery deweloperom i nie rozbudowuje się miasta wg planu tylko kleczy na kolanach przed jednym albo drugim

        • 1 1

    • (1)

      No tak, Gdansk nie ma setek milionow ktorych brakuje na budowe drog, wiec skad mialby wziac dziesiatki miliardow na budowe metra? budzet miasta ciagle zmniejszany przez ciecia podatkow, ktore urzadza PiS, pod pretekstem obnizki podatkow karze się samorzady... pominajac ze Takie fundusze liczone w miliardach zazwyczaj pozyskuje sie zazwyczaj z budzetu centralnego, a na to nie ma co liczyc

      • 1 7

      • Pieniadze miejskie sa źle wydawane

        Bardzo dużo idzie na propagandę lewicową, jednodniowe podświetlenie z akuratnym napisem kosztuje 140 000 zł a w ZOO nie ma na wybieg tygrysów...

        • 2 2

  • Tylko wariant wzdłuż Myśliwskiej pod wiaduktem Rakoczego ma sens (9)

    Linia na Morenę to kompletna bzdura

    • 173 28

    • Miało być Piekarniczej :)

      • 17 3

    • tyle że tam jest taka górka, że nic tam nie podjedzie

      • 8 13

    • Miasto ma gdzieś mieszkańców południa i Słonecznej Moreny. (1)

      W dodatku jadąc Wileńską tramwaj będzie jechał wolniej

      • 20 0

      • Żeby tylko Słonecznej Moreny - dodaj do tego Jasień i Ujeścisko

        które miałyby szybszy dojazd do Wrzeszcza - zamiast tego miasto proponuję wycieczkę krajoznawcza przez Morenę (jeszcze bardziej ja korkujac większą liczbą składów tramwajowych i aut z których mogli zrezygnować mieszkańcy Jasienia i Ujeściska)

        • 18 0

    • (2)

      Gdzie jest ta dzielnica Morena? Bo jest tylko spółdzielnia o takiej nazwie.

      • 7 9

      • no tam,gdzie Talaska

        • 6 1

      • Racja!!!!!

        • 0 0

    • bezużyteczny pas rezerwy czeka na deweloperkę

      tylko ciekawe którędy będą dojeżdżać mieszkańcy. Zamiast drogi pod estakadą, chcą zamknąć dojazd przy stawie przy sądzie .

      • 1 0

    • Linia na morenę to bzdura! bo nie ma takiej dzielnicy!!! Czemu operator nie koryguje takich wpisów ???!!!

      • 1 0

  • !!!!!! (7)

    Chcemy tramwaj na osowę!!!!!

    • 93 35

    • Tramwaj w Osowie nie ma sensu - macie PKM pod nosem (4)

      juz bardziej tramwaj mógłby powstać na Kowalach,

      • 20 6

      • (1)

        Idąc tym tokiem myślenia tramwaj do Wrzeszcza nie ma sensu bo już jest PKM

        • 17 2

        • teoretycznie tak

          ale Brętowo wyłączono z obsługi części pociągów a połączenie Brętowa z Wrzeszcsem, po likwidacji 142 jest żałosne. Podobnie inne przystanki PKM. Przesiadki mocno problematyczne. A obciążenie PKM raczej nie sprzyja wykorzystaniu jej jako transportu miejskiego.
          No i "wspólny bilet", którego brak mocno zniechęca do korzystania z różnych środków komunikacji

          • 0 0

      • Bez żartów

        Z Osowej do UG każdy pojedzie autobusem/samochodem a nie drogą okrężną.

        • 3 5

      • Na nieistniejącą dzielnicę Morena jest a na Osową nie może?

        • 8 4

    • Żarty

      Przecież wy tam zawsze narzekacie a każdy z Was ma co najmniej po jednym samochodzie

      • 4 1

    • Tramwaj

      jest na prąd.

      • 1 0

  • Paranoja! (5)

    Zamiast poleciec pasem rezerwy od bulonskiej to ci pchaja ten tramwaj przez morene. Pani prezydent znowu proboje wpakowac nas w niezle szambo

    • 147 24

    • Jakiś absurd, w tym samym czasie na Nowej Bulońskiej (al. Adamowicza) zrobili przystanek tramwajowy Nowa Politechniczna

      • 20 2

    • wiaduk na Adamowicza tak jest zaprojektowany że nigdy nie będzie można zrobić po 2 pasy w każdym kierunku (1)

      Trzeba będzie budować nowy wiadukt. Tak zaprojektowali. Jaki jest sens robić 4 pasmową jezdnie i zwężkę na wiadukcie ?

      • 10 9

      • Ile płacą za takie fake newsy? Przecież przy budowie wyraźnie było widać że w każdej chwili mogą dostawić dodatkowe przęsła

        Ten wiadukt może mieć i po 3 pasy w każdym kierunku a co dopiero 2

        • 6 7

    • (1)

      *prezydentka

      • 4 1

      • Prezydentka gdańszczanek i gdańszczan oraz pozostałych osób jeszcze niezdecydowanych co do swojej płci

        • 6 0

  • Lepie zróbcie nitke na po południu Gdańsk (8)

    Kierunek Kowale. Niepołomicka itp

    • 105 34

    • Na takie dystanse jest kolej a nie tramwaje. (3)

      • 17 7

      • (1)

        tramwaj w perwotnych planach mial robic petle od Lostowice-Swietokrzyska jechac Nowa Swietokrzyska i laczyc sie z Nowa Bulonska przy Lidlu na Kowalach. sa na to rezerwy terenu ale dzisiaj jakies chore wizje PKM sie tam imaginuja

        • 14 5

        • Powodzenia, jak chcesz jeździć w kółko 2h tramwajem do Oliwy. Ja wolę koleją 20 minut.

          • 6 0

      • W Bydgoszczy na taki dystans jeździ tramwaj konkretnie na Fordonie. W Łodzi masz tramwaj do Pabianic

        • 9 5

    • Niech zgadnę. Bo akurat tam mieszkasz?

      • 10 6

    • niech ci deweloperzy zbudują

      mi na żabiance niepotrzebna linia do kowal, które nawet w gdańsku nie są

      • 11 5

    • Budżet 2021 Gdańsk (1)

      Zabrakło pieniędzy na Nową Świętokrzyską.Czy włodarze mają coś do powiedzenia mieszkańcom oprócz kolejnych zezwoleń dla deweloperów ,którzy serwują reklamy typu "Przyszłych mieszkańców z pewnością ucieszą zmiany komunikacyjne związane z powstającą tuż obok osiedla ul. Nową Świętokrzyską. Inwestycja ta bowiem zaowocuje rozładowaniem ruchu miejskiego oraz zwiększeniem bezpieczeństwa." Ile jeszcze Ci ludzie mają się kisić w korkach ? To co na zachodzie byłoby skandalem u nas jest normą.

      • 16 4

      • Dodam jeszcze, że ci sami deweloperzy budują budynki stricte mieszkaniowe, bez absolutnie żadnych usług, na terenach przeznaczonych w miejscowym planie pod usługi. Więc, aby cokolwiek załatwić trzeba jechać na Chełm lub do Forum.

        • 7 0

  • Jeżeli brakuje kasy to należy opodatkować kierowców (27)

    Przecież opóźniają każdy niemal kurs co kosztuje mieszkańców miliony złotych rocznie.
    Dlaczego kierowcy tych strat nie rekompensują?

    • 55 106

    • Opodatkować też pieszych. (4)

      Bo wloką się i blokują przejścia co opóźnia ruch. No i rowerzystów. Bo to oni żądają coraz to nowych dróg rowerowych. Czemu inni mają za to płacić?

      • 38 18

      • (3)

        żądają nowych "dróg rowerowych" i ich nie dostają.

        dostają śmieszne, niewygodne, powolne i niebezpieczne slalomy na wąskim chodniku z przeszkodami co 20m.

        zyskują na tym tylko i wyłącznie kierowcy bo mają wtedy jezdnie dla siebie na wyłączność..
        czyli za nie też powinni płacić kierowcy. nie powinny być na koszt mieszkańców skoro tylko oni tylko na tym zyskują.

        za chodniki/zieleń również powinni płacić kierowcy, bo je niszczą parkując na nich.

        • 16 24

        • Trzeba uspokoić ruch rowerowy (1)

          Bo jazda 30km/h rowerkiem nie jest bezpieczna.

          • 21 8

          • za to samochodem 90kmh jest

            • 3 3

        • Jako jedyni mają możliwość transportu rowerów komunikacją miejską do tego w pakiecie przyczepę bo spodobał im się tunel pod Martwa Wisłą więc nie jest aż tak źle

          • 5 12

    • a kierowcy to mało maja podatków na głowie? (13)

      widać że nie posiadasz auta i nie wiesz jakie to są koszty

      • 20 13

      • wymień chociaż jeden podatek na rzecz miasta? nie ma żadnego. (12)

        same wypadki spowodowane przez kierowców to koszt 44mld rocznie !!
        a za co budować utrzymywać infrastrukturę?
        10x tyle Państwo dopłaca do kierowców niż ściąga.

        • 14 24

        • (1)

          Wiesz ile twój rząd przewala miliardów rocznie

          • 5 10

          • Za to twój parę lat temu

            nie przewalił ani złotówki

            • 3 1

        • xD (9)

          Dzban z Ciebie, dodatkowo nieświadomy tego, że podatków jest więcej niż możesz sobie wyobrazić. Pierwszy podatek który jest bezpośrednio płacony przez kierowców - akcyza paliwowa czyli 33,9 mld złotych. Jest jeszcze VAT oraz opłata paliwowa. Łącznie z samych paliw Polska przytuliła 59 mld zł (według POPiHN). Opłaty na autostradach + vat. Większość kierowców jest także płatnikami podatków dochodowych. Kupując hotdoga na stacji płacisz także VAT. Opłaty za parkowanie. Polecam też sprawdzić skąd miasto bierze pieniądze na drogi i komunikację.

          • 17 9

          • (2)

            Tyle, że żaden z tych podatków nie trafia do kasy miasta.
            Nawet dochodowy, który przecież nie jest zwykle związany z jazdą samochodem, jest często rozliczany w gminach ościennych.
            Polecam też sprawdzić skąd miasto bierze pieniądze na drogi i komunikację.

            • 8 13

            • A ile do kasy miejskiej wpada z pitu...

              ... Mieszkańca Kociewia czy Kaszub mieszkającego w wynajętym na lewo mieszkaniu w Gdańsku?

              • 4 1

            • często rozliczany w gminach ościennych.

              a jak mają rozliczać, skoro pracując w gdańsku i mieszkając w gminie ościennej, nie można płacić podatku w Gdańsku?

              • 0 0

          • (2)

            Na same wypadki samochodowe w 2018 roku poszło 55,6mld złotych więc trochę się ta kwota kurczy jak to weźmiesz pod uwagę

            • 9 1

            • Och, serio? (1)

              Z podatków, czy składek ubezpieczeniowych??

              • 2 6

              • składki ubezpieczeniowe to zaledwie 12mld z tych 56mld

                reszta to koszt podatników wszystkich

                • 6 0

          • Nawet złamany grosz z tego wszystkiego nie trafił do budżetu miasta.

            • 3 0

          • no i na co to starcza? na waciki?

            vat kazdy za wszystko płaci wiec bezsensu piszesz. nie kupisz paliwa to kupisz co innego. vat zapłacisz !!!!

            • 6 0

          • Podane wyliczenia o ile prawdziwe, to nie wszystko płacą kierowcy

            Paliwo nie jest używane tylko do tankowania samochodów. VAT czy podatek dochodowy płaci każdy niezależnie od środka komunikacji, a hotdoga to można (było) kupić nie tylko na stacji paliw.
            Są tylko dwie opłaty, które płacą kierowcy i która trafia do budżetu miasta. Pierwsza to opłata za strefę płatnego parkowania, druga to opłata przy rejestrowaniu pojazdu (jednak są to grosze).

            Stwierdzanie, że kierowcy płacą PIT i VAT to są obciążeni podatkami bardziej niż rowerzyści czy piesi jest absurdalne.

            • 4 1

    • opodatkować kierowców autobusów i tramwajów że za wolno jeżdzą

      • 6 6

    • Opoznienia

      To się zatrudnij i pokaż co potrafisz i wtedy pogadamy

      • 1 1

    • Opodatkować pasażerów komunikacji miejskiej ! Przecież to oni mają korzystać z tej linii tramwajowej !!! (3)

      Kierowcy prywatnych samochodów mają się zrzucać na komunikację publiczną ? Przecież to czysty i**otyzm gratuluję chorego pomysłu ! A może to komunikacja autobusy opóźniają cały ruch na ulicach Gdańska i jako zawalidrogi powinni być opodatkowani ! I to właśnie autobusy powodują straty mieszkańców i aut prywatnych które przez to muszą stać w korkach !

      • 8 8

      • dzięki temu, że ktoś wybrł autobus, ty w swoim smrodzie stoisz krócej w korku (2)

        A im więcej ludzi twojego pokroju, tym mniej osób chce jechać autobusem bo korki, więc to ciebie i twoich ziomków powinno się wysłać z powrotem za kowale i tam sobie żyjcie, uprawiajcie pole jak na wieś przystało i dajcie żyć ludziom w mieście bez korków

        • 3 1

        • I bez śmierdzących autobusów zatarasowujących ulice miasta !!!!

          Również was dużo biedaków co was nie stać na własne cztery kółka i żal du...ę ściska że inni mają a wy w zasr*nych autobusach chcecie wymuszać prawo w miastach i wywalać ludzi z własnymi autami, to może my was wywalimy z waszych mieszkań i wtedy zobaczymy kto będzie mieszkał w Kartuzach i dalej jeździł furmanką z jedną szkapą !

          • 0 1

        • uprawiajcie pole jak na wieś przystało i dajcie żyć ludziom

          na wsi już rzadko się pole uprawia, chyba, że ktoś ma bardzo duże pole. Poza tym dzięki temu masz co jeść i co kupować w sklepie.

          • 0 0

    • (1)

      Zobacz po ocenach, że Twój post jest negatywnie oceniany. Takie wypowiedzi nie mają większości

      • 3 2

      • co nie znaczy ze nie są słuszne.

        • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane