• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
27 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Gdyby w tunelu zdarzyła się kolizja albo pożar, system by tego nie wychwycił. Wszystkie tablice są obecnie włączane przez obsługę tunelu. Gdyby w tunelu zdarzyła się kolizja albo pożar, system by tego nie wychwycił. Wszystkie tablice są obecnie włączane przez obsługę tunelu.

W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.



Jak oceniasz efekty otwarcia tunelu?

Na tablicach zmiennej treści, które znajdują się na wjeździe po obu stronach tunelu, mają być wyświetlane komunikaty i ostrzeżenia dla kierowców. W praktyce ma to wyglądać następująco: gdy w tunelu zdarzy się kolizja, wypadek, pożar czy prowadzone będą prace drogowe, system ma rozpoznać automatycznie takie zdarzenie i wyświetlić na znakach odpowiedni komunikat.

Zobacz więcej:
Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".

  • Tablice od niedzieli są wyłączone. Na zdjęciu bramownica przed wjazdem do tunelu od strony al. Hallera.
  • Ekrany przy łącznicy z rondem przy Marynarki Polskiej również są wyłączone.
  • Wygaszone ekrany na rondzie turbinowym.
  • Do niedzieli znaki zmiennej treści były włączone w trybie testowym. Teraz są wyłączone, a ich ustawienia potrwać mogą nawet pół roku.
  • Drogowcy włączyli jedynie tablicę znajdującą się nad wjazdem do tunelu. Komunikaty wyświetlane są tam "na sztywno".
  • Wjazd do tunelu od strony Marynarki Polskiej.
  • Na komunikaty wyświetlane na ekranach w sposób automatyczny kierowcy będą musieli jeszcze trochę poczekać.
  • Wyłączone tablice na węźle Elbląska.


- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.

- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.


Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.

- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.

- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień

Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.

- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).

1-1,5 tysiąca aut na godzinę

Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.

- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Rowerzyści, piesi i... kot w tunelu

Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.

- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.




Opinie (410) 2 zablokowane

  • przecież to zagrożenie życia kierowcow

    Jak będzie pożar to system nie powiadomi następnych kierowców i spali się więcej kierowców którzy nieświadomi wjadą do tunelu. No k.... ch.d i kamieni kupa. Najgorsze ze jak zawsze nie ma winnego. Opóźnienie 5 lat i jeszcze na sile dopuszczony ruch.

    • 7 1

  • Żenada !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ,,Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli."

    Pan dyrektor niech nie opowiada głupot między Anglią A Francją jest tego typu budowla -czyli tuneli i nie jest zamykany.
    Po prostu żenada.Jeśli ktoś nie potrafi zbudować odpowiedniego tunelu niech się za to nie zabiera. Ci którzy się tego podjęli są niekompetentni.
    Niestety POLSKA.
    Mogli nie otwierać tego tunelu i tyle.
    Mieli 3 lata na zrobienie tablic.

    • 13 3

  • Nie znam sie na tablicach i ogolnie na tunelach wiec nie bede sie wypowiadał. Nadmienie tylko, że dodatkowy tunel dla kotów powinnien być zbudowany, bo jak to tak?

    • 7 0

  • wjazd od strony Sucharskiego - brak info (1)

    Jadą turyści i skręcają w prawo na Westerplatte bo tam jest tablica ze strzałką na NOWY PORT, wprawdzie skreślona ale jedyna, która mówi gdzie jedziesz...

    A poza tym żadnej innej tablicy przed rozjazdem na Port Północny/Westerplatte, że droga do tunelu na NOWY PORT czy PRZYMORZE jest na wprost.

    Dopiero przy wyjeździe z tunelu pojawia się słabo/źle oświetlona tablica z info o kier. na Nowy Port i Przymorze. Można by ją trochę nachylić albo podświetlić całą a nie tylko część...
    Ale to już kosmetyka.

    • 8 0

    • Tam w krzakach z boku na 500m przed

      Rozjazdem jest jakaś mało czytelna tablica, którą łatwo przeoczyć. Powinna być nad jezdnią... I brakuje znaku na Brzeźno

      • 3 0

  • Radary

    A czy jakieś radary tam będą montować?

    • 3 0

  • Niech żyją własnym życiem i zmienią te "stałe tablice" z info o ograniczeniu do 50km/h

    na przynajmniej 70km/h.
    Ja tam rowerem z dziećmi obok bez pedałowania miałem 50km/h
    W dniu otwarcia oczywiście

    • 2 1

  • Marudy jesteście. (1)

    XXI w. w budownictwie drogowym w końcu zawitał w 3mieście, a wam ciągle źle.

    • 1 6

    • Nawet za komuny takich partactw nie odwalano

      a wtedy to był ledwie wiek XX

      • 3 0

  • Hahaha

    • 2 0

  • A może by tak zamiast idiotów udających fachowców zatrudnić prawdziwych

    INFORMATYKÓW. Bo algorytm funkcjonowania jest (bo jest po odbiorze), urządzenia są, ba.... oprogramowanie bazowe nawet jest.... A teraz potrzeba INFORMATYKA (nie musi mieć dyplomu, ważne żeby potrafił myśleć i umiał zapoznać się systemem), który wprowadzi właściwe dane we właściwe komórki pamięci systemu z właściwymi WARUNKAMI. Ot tyle.... Jeśli informatycy ZDiZ tego nie potrafią, to w Firodze mają cała ARMIĘ INFORMATYKÓW i to na ŚWIATOWYM POZIOMIE. Wystarczy skorzystać.....

    • 6 1

  • Partactwo

    Pisałem o tym wcześniej ale inni to wykpili i co łyso wam.Jak można oddać coś co nie działa w stu procentach i nararzac kierowców na niebezpieczenstwo.Tyle kasy otwarcie z wielką pompa i co.....Hm czy ktoś za to beknie???Powinny odpowiednie służby przyjrzeć się temu blizej

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane