- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (59 opinii)
- 2 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (126 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (793 opinie)
- 4 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (57 opinii)
- 5 Majówkowe świętowanie, ale bez parady (71 opinii)
- 6 Drogie oferty na remont Zielonej w Gdyni (46 opinii)
Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą
W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą . Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.
Zobacz więcej: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".
- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.
- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.
Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.
- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.
- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień
Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.
- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).
1-1,5 tysiąca aut na godzinę
Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.
- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.
- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.
Opinie (410) 2 zablokowane
-
2016-04-27 21:34
A kot ,to co? nie ma prawa? Zapomnieli o przejściu dla zwierząt ! (1)
Z autobusu też nie pozwolą korzystać. Ale na szczęście znajdą się dobrzy ludzie wśród kierowców i przewiozą kotki "stopem"
- 8 1
-
2016-04-28 10:01
Ależ owszem,
czemu nie, kotu też należy się... :)
- 0 0
-
2016-04-27 21:51
Bubel Tunel
Ściema bedą zamykać tunel i szukać pęknieć i przecieków. Zaczął się duży ruch przez tunel co powoduje drgania i napreżenia na całą konstrukcje, a że tunel to bubel zaczyna się cyrk i pełne gacie
- 12 2
-
2016-04-27 21:51
Na północy bez zmian (3)
Czyli w dziadostwie PO bez zmian. Oddali do użytku a teraz przez pół roku będą naprawiać to czego tak naprawdę nie wykonali ,ale kasę za to dostali.
- 18 5
-
2016-04-28 05:57
(2)
DEBIL jesteś! Wam pisowskim oszołomom polityka się kojarzy ze wszystkim? Jesteś chory jak ta cała " banda" Jarosława.
- 3 7
-
2016-04-28 08:10
Polska to tez prawdziwi Polacy!!!
Debilem jest ten kolego ktory mysli ze Polska dzieli sie na PO i PIS
- 3 0
-
2016-04-28 10:09
Sam jesteś chorym trollem...lecz się
- 2 0
-
2016-04-27 22:05
System takich tablic
funkcjonuje bez zarzutu na dziesiątkach tysięcy kilometrów niemieckich autostrad. W Polsce nie chce zadziałać w kilometrowym tunelu. Jakieś wnioski?
- 12 1
-
2016-04-27 22:19
No cóż......
raczej nie pojadę tym....tunelem. Nie mam zaufania do projektanta, wykonawców etc,etc.
czekam na zamknięcie z powodu pęknięć które powstały z powodów nadprzyrodzonych. Bo oczywiście nikt nie przyzna się do fuszerki!! Hahaha- 5 2
-
2016-04-27 23:00
To jest tunel zwodzony. Adamow zwiódł ludzi.
Teraz tunel do Sobieszewa.
- 7 2
-
2016-04-27 23:18
Tunel jak i ECS budowali "miszczowie " z GiK - u , więc nie rozumiem Państwa zdziwienia ,że nic nie działa .
Ważne ,że nasz miłościwie nam panujący książę pokazał swój opasly ryj w telewizorze a darmozjady wzięły premie za sukces.
I tak karuzela się kręci od 20 lat ... a głupi obywatel pracuje i płaci podatki aby pasożytom żyło się lepiej .- 12 2
-
2016-04-28 02:24
Wyszlo jak zawsze
Miliony opoznienia szal otwarcia
- 8 0
-
2016-04-28 05:54
Latem turyści ( kierowcy) często jeźdźą nocą, by uniknąć korków. Warszawka się trochę zdziwi! Poza wszystkim co tydzień to trochę przesada.
- 4 0
-
2016-04-28 06:24
Test nie miarodajny
Aby taki test traktować poważnie to należało z punktu A do B jechać przed otwarciem tunelu. Drugie auto puścić na trasę po otwarciu tunelu i porównać te wyniki. Codziennie przemierzam te trasę i całą stanowczością mogę stwierdzić, że przed otwarciem tunelu czas przejazdu był zdecydowanie dłuższy. Dziś jadąc w drugą stronę "przez miasto" czas przejazdu jest zdecydowanie krótszy. Za to droga w kierunku tunelu (Kołobrzeska, Obrońców Wybrzeża, Czarny Dwór) wyraźnie odczuwają zwiększone obciążenie. Panowie przed testem analiza...
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.