- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (229 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (77 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (112 opinii)
- 4 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (34 opinie)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (19 opinii)
- 6 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (156 opinii)
Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą
W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą . Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.
Zobacz więcej: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".
- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.
- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.
Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.
- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.
- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień
Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.
- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).
1-1,5 tysiąca aut na godzinę
Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.
- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.
- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.
Opinie (410) 2 zablokowane
-
2016-04-27 08:16
Identyczna sytuacja jak z systemem przeciwmgłowym na lotnisku
Niby jest a nie działa.
- 28 1
-
2016-04-27 08:15
Panie Adamowicz, pod tunel na ciecia.
- 25 2
-
2016-04-27 08:13
Jest pytanie, jest odpowiedz.
Ktoś spartolił, ktoś wziął i odebrał spartoloną robotę ale zapłacimy za to my w podatkach.
Prezydent Gdańska samoloty Amber Gold ciągnął , czy ciągnie dalej?- 29 1
-
2016-04-27 07:31
(1)
Te tablice powoduja tylko panike wsrod kierowcow. Widza ograniczenie do 50 i zqczyna sie paniczne hamowanie i niebezpieczne sytuacje.
- 19 11
-
2016-04-27 08:12
i co jeszcze powodują?
masowe zawały i przedwczesne porody? Strach się bać mając świadomość, że po naszych drogach poruszają się kierowcy, których zaskakuje ograniczenie prędkości... do 50km/h... w mieście.
- 13 5
-
2016-04-27 08:09
Czy będzie słychać chrapanie ochroniarza w nocy, kiedy tunel będzie zamknięty. Długość tunelu może sprawić, że chrapanie może być słyszalne nawet przy Galerii Bałtyckiej.
- 16 2
-
2016-04-27 07:23
Pytanie do kierowcow korzystajacych z tunelu. (3)
Jeżeli w tunelu powstanie korek, to z jakim minimalnym odstepem musimy się zatrzymać od poprzedniego auta ?
- 19 3
-
2016-04-27 07:26
BRAWO O TYM POWINIEN TRĄBIĆ PORTAL TROJMIASTO (1)
Minimalna odległośc od auta poprzedzającego w tunelu podczas korka to minimum 5m.
- 14 0
-
2016-04-27 08:08
5m...
zostaw 5m wolnej przestrzeni to ci się zaraz ktoś swoją landarą wciśnie
- 9 1
-
2016-04-27 07:27
po bolandyjsku na zderzaku
- 7 0
-
2016-04-27 08:08
Adamowicz won szkodniku tego miasta!!!
- 33 1
-
2016-04-27 08:02
jak to jest ze Janusze pędzą po 150km/h?
głównie przybyszr z K&K
- 9 1
-
2016-04-27 07:49
martwy tunel (1)
Z takim problem trzeba sobie radzic a nie zamykac odrazu jakos inne kraje doskonale sobie radza np. Holendrzy.
- 15 0
-
2016-04-27 07:56
to chyba przez to, że jest pod Martwą Wisłą :)
- 5 0
-
2016-04-27 07:43
Typowe. (1)
To takie Polskie.
Budowali kilka lat a teraz kolejne kilka lat będą poprawiać to co spieprzyli. Można było to zrobić od razu ale wtedy robota im by się skończyła.
To tylko w Pl można budować nowe drogi a po kilku miesiącach je zrywać aby grunty pod nimi uzbroić.- 30 3
-
2016-04-27 07:51
Mieszaniec spadaj.
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.