- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (76 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (71 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (158 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (102 opinie)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (154 opinie)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (68 opinii)
Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą
W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą . Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.
Zobacz więcej: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".
- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.
- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.
Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.
- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.
- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień
Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.
- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).
1-1,5 tysiąca aut na godzinę
Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.
- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.
- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.
Opinie (410) 2 zablokowane
-
2016-04-27 20:59
Tablice to pikuś. Naprawdę niezły dżez to będzie wtedy, jak to ustrojstwo zacznie przeciekać
w takim tempie awaryjności można spodziewac się takich atrakcji nim upłynie miesiąc.
- 5 1
-
2016-04-27 08:07
proponuję aby prezydent Adamowicz (2)
tak jak ochoczo otwierał tunel z telewizją i wstęgami, teraz co tydzień osobiście zamykał go w sobotę o 22 i otwierał o 6.00 rano. Przecież to nasz tunel, nasza duma! Ciekawe jak długo wytrzyma z tym otwieraniem i zamykaniem.
A swoją drogą - jak kalibracja elektroniki może trwać pół roku??? Nie mogli ćwiczyć tych systemów przed otwarciem? Samochody w tunelu ich zaskoczyły?- 51 2
-
2016-04-27 20:57
Wszystko zależy od tego od kogo się kupuje
Albo dobre, albo od znajomego.
- 1 0
-
2016-04-27 12:07
dobry pomysł, tym sposobem w jeden wieczór skalibrują wszystko na cacy :)
- 2 2
-
2016-04-27 20:54
O czym jest ten drugi filmik? Jest koszmarnie niekonsekwentnie zrealizowany
nie wiadomo, co jest tematem, nie ma konsekwentnego pokazu, jak to wygląda z obu stron, zlepek animacji bez informacji. Tak NIE WOLNO tworzyć klipów.
- 3 0
-
2016-04-27 09:30
czy będzie ponowne uroczyste otwarcie? (2)
paranoja, oddać do użytku coś, co nie jest w pełni sprawne...
- 19 0
-
2016-04-27 13:05
jak przystanek skm - srodmiescie przed wyborami prezydenta miasta. (1)
zeby tylko zrobic sobie zdjecia
- 4 1
-
2016-04-27 20:49
Ten przystanek to piękny antyprzykład
jak nie powinno sie budować przystanku i wyjść z niego. Jest totalnie spieprzony funckjonalnie.
- 3 1
-
2016-04-27 18:21
Marudy jesteście. (1)
XXI w. w budownictwie drogowym w końcu zawitał w 3mieście, a wam ciągle źle.
- 1 6
-
2016-04-27 20:35
Nawet za komuny takich partactw nie odwalano
a wtedy to był ledwie wiek XX
- 3 0
-
2016-04-27 20:33
hahahahaha
Wspaniale!
- 5 0
-
2016-04-27 12:59
pkm juz zamykana a wkrotce tunel (2)
Bo tu wazne jest samo budowanie niz eksploatacja.
- 13 0
-
2016-04-27 20:33
Bo stada misiów zarabiają na niszczeniu i budowaniu
a nie na eksploatacji
- 2 0
-
2016-04-27 18:35
taki trynd
- 1 0
-
2016-04-27 20:24
Gratulacje dla misia, który podpisał protokół odbioru
- 10 1
-
2016-04-27 20:16
Typowe - polska fuszera najmniejszym kosztem. Dlaczego ma być lepiej, jak można gorzej?
Z cyklu: co by tu jeszcze spieprzyć, by żyło się "lepiej"?
- 8 0
-
2016-04-27 20:12
tunel
albo przed tunelem ustawic goscia z tablica i kreda
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.