• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • Za to mamy (1)

    most wantowy im. Pawła Adamowicza i możemy sobie popatrzec wjeżdżając do Gdańska i podziwiać wizjonerstwo naszych władz za grube miliony wyrzucone w błoto. Po co komu to było - 1 samochód na godzinę tam przejeżdża

    • 27 3

    • Jesteś złośliwy, liczyłem, wypada średnio 14 na godzinę.

      • 1 1

  • Ktoś pisał o stadionie

    Niech do niego dojedzie, jedyna droga w remoncie - oczywiście wygląda mi na węższą a zakręt 90 stopni, brak słów. Ciekawe czy wyprostują most bo na razie można z niego wjechać do komina.

    • 14 0

  • gdańsk w szczerym polu

    dziwne że to niby nalezy do miasta

    • 12 2

  • Ja pie.....Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone w latach 80-ych wygasły (2)

    niedomakratyczne bo były bloki, ulice, chodniki, przedszkola, szkoły, osrodki zdrowia, dzis TEN SK... SYN BUDUJE DEMOKRATYCZNE KOSCIOŁY!!!!!
    tusk, kaczynscy co wyscie zrobili z tym krajem??????

    • 22 0

    • co chcesz od kraju?

      Kraj się rozwija, np. Wrocław, Białystok i inne miasta
      niedługo Bydgoszcz przy gdansku bedzie metropolia

      • 1 0

    • o czym ty piszeszsz?

      nie były z nikim konsultowane. teraz jesli sprawa cie dotyka to mozesz na to wplywac a wtedy nie. a co do planow to czy powstanie przedzkole etc. to nie wina planu tylko realizatorow.

      • 0 2

  • Masakra....

    Jeżdżę tamtędy codziennie, i rzeczywiście jest tak jak na filmie..... Masa dziur i samochody mijające się na "gazetę".....

    • 11 0

  • widziały gały co kupowały (12)

    od istniejącej infrastruktury zależy cena gruntu, a co za tym idzie i mieszkania.
    Jeśli wybudujesz swój dom w szczerym polu też będziesz mieć pretensje do świata, że masz klepisko?

    Czy ktoś z rozżalonych pytał dewelopera jakie są gwarancję że powstanie nowa droga?
    Jedyne co można zarzucić miastu w tej sytuacji, to że nie dba o rozwój nowych dzielnic i NIC POZA TYM.

    • 15 20

    • Zgadzam się

      • 6 7

    • (5)

      i widać, po sondażach, że ludzie nie dorośli jeszcze do ponoszenia kosekwencji za własne decyzje i mają ciągle postawę roszczeniową, jak w PRL'u.
      Czasy się zmieniły. Kupisz mieszkanie na 5 piętrze bez windy to ją sobie zbuduj albo zaoszczędź chodząc piechotą.

      • 8 9

      • Dlatego się buduje (2)

        do 4 piętra bo jak wyżej to musi być winda.

        • 7 0

        • (1)

          a ile jest domów z dobudowanymi strychami, gdzie w połowie lat 90-tych sprzedawano mieszkania bez obowiązku budowania windy?

          • 0 0

          • Sp-nia mieszkaniowa "Brzeźno"

            i ceny nie były niskie

            • 0 0

      • postawa roszczeniowa: brak infrastruktury w miescie :))) (1)

        • 1 0

        • jakim miescie czlowieku

          gdansk poludnie jeszcze 4 lata temu to byly lany pszenicy :D

          • 0 0

    • (2)

      "Jedyne co można zarzucić miastu w tej sytuacji, to że nie dba o rozwój nowych dzielnic i NIC POZA TYM."

      A to mało? Przecież to jest podstawowy obowiązek miasta.

      • 11 2

      • (1)

        w tej chwili ratuje się raczej o to co już zostało zaniedbane, a "kto buduje się w kartoflach" jego problem widocznie.

        • 0 2

        • a ty mieszkasz w centrum i jak tramwaj przejeżdża to ci się kawa wylewa

          mimo wszystko lepiej dalej i w korkach niż bliżej i wycierać kawkę rozlaną bo tramwaj przejechał
          bądź
          mieć ciągle zasłonięte okna i włączone światło w domu przez 24h bo od ilości smoga nie opłaca się myć okien :P
          a tak przy okazji mieszkańcu centrum Gdańska - byłeś ty gdzieś dalej niż tylko w swym centrum? Wyobraź sobie, że istnieją też inne dzielnice i nie da rady aby wszyscy zamieszkali w twoim centrum i byli twymi (broń Boże) sąsiadami. Otwórz oczy, wyjdź z chałupy i zwiedź swoje miasto... i wtedy pomyśl i ewentulanie napisz komentarz

          • 0 0

    • Oczywiście że cena terenu ma znaczenie (1)

      Ale w składowej cenie za m2 to nie jest więcej niż 15% a z reguły to jest pułap 6-11% i uzależniona jest tylko od tzw. lokalizacji. Innymi słowy jeśli developer ma wysokie obłożenie zamówieniami na mieszkania to sprzeda je drożej np. nad jeziorem choć bez dojazdu niż w centrum Gdańska ale w miejscu gdzie zasiedlić sie nikt nie chce.
      Mitologizowanie ceną gruntu do wartości mieszkania jest spore.
      Kilka lat temu (2002-2004) gdy ceny mieszkań wzrosły o blisko 100%, to ceny działek wzrosły o ok. 60%. Potem gdy się rynek mieszkań nieco uspokoił, ro z kolei ceny działek wzrosły o 100% i więcej zaś ceny mieszkań do max. 30% a niektóre nie drgnęły.

      • 0 0

      • to proponuję zestawić ceny m2 w nowym budownictwie np na Przymorzu lub w Jelitkowie z tymi "poza infrastrukturą"

        • 0 0

  • .. a budyniowa firma GRAWEL 2-mce wietrzy glebe Powstanców Warszawskich i Kartuskiej

    od tygodnia pracuja (czytaj knoca, bo jeszcze nic porzadnie nie wykonali), tak aby ministrant mogł powiedzie przed wyborami wyremontowano, to ja kretyn was wybraniec

    • 15 0

  • Towarzyszu Piskorski!

    Tego sie nie da czytac!

    Odejdzcie, dajcie szanse fachowcom!

    • 16 0

  • ZIMA SYPANA NA DROGI ULICE I CHODNIKI WASZA MIKSTURA BLOTA MARGLA I WAPNIA POWODUJE WASZE STRATY I NISZCZENIE DROG JAK I

    POJAZDOW WSZYSTKO WAM GNIJE DROGOWCY I UM W GDANSKU SA NIE REFORMOWALNI PONIEWAZ OD 1945 ROKU ZIMA SYPIA NA DROGI, ULICE I CHODNIKI CHGROSKOPIJNE BLOTO MIKSTURE MARGLA I WAPNIA CO POWODUJE OGROMNE STRATY ORAZ WSZYSTKO WAM GNIJE - DROGI, SAMOCHODY, BUTYI WY SAMI

    • 6 1

  • Te plany realizowane są za późno. Pętla na Chełmi przestała wystarczać z momentem jej powstania. (1)

    • 23 0

    • Pętla na Chełmie powstała żeby dowieźć ludzi z śródmieścia do Tesko

      I to zadanie spełnia znakomicie, bo mieszkańcy muszą do niej drałować 15 minut.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane