• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do zakupu nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku. W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie ogłosiła przetarg na zakup 15 fabrycznie nowych tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 15 pojazdów. Poprzedni przetarg zakończył się unieważnieniem, bo oferty przekroczyły budżet spółki na ten cel. W obecnym postępowaniu zwiększono kryterium ceny z 60 do 80 proc.



W jakim stopniu cena powinna mieć wpływ na wybór producenta tramwajów?

Przypomnijmy, w poprzednim przetargu oferty zostały złożone tylko przez dwa przedsiębiorstwa: bydgoską Pesę oraz konsorcjum firm Stadler-Solaris z Siedlec i Bolechowa k. Poznania.

Oferta Pesy była wprawdzie tańsza o ok. 637 tys. zł, ale producent deklarował udzielenie znacznie krótszego okresu gwarancji na swój produkt niż Stadler-Solaris.

Ostatecznie obie oferty w wysokości ok. 143,878 mln zł (Pesa) oraz 144,515 mln zł (Stadler-Solaris) zostały odrzucone, ponieważ GAiT planował przeznaczyć na zakup nowego taboru 138,375 mln zł.

Rozpisany ponownie przetarg zakłada nadal dostawę 15 fabrycznie nowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów z opcją zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Bez zmian pozostaje także wyposażenie tramwajów m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Z zapisów dokumentacji zniknął natomiast zapis dotyczący montażu systemu ostrzegającego motorniczego o ryzyku kolizji z przeszkodą na torach. Wraz z okresem gwarancji całopojazdowej oraz możliwym zużyciem koła tocznego stanowił on w 40 proc. o wyborze oferty (pozostałe 60 proc. stanowiło kryterium najniższej ceny).

Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją. Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją.
W rozpisanym właśnie przetargu najniższa cena w aż 80 procentach zdecyduje o wyborze producenta tramwajów. Ponadto pod uwagę brane są też: kryterium średniego zużycia energii (10 proc.), termin dostawy pięciu pierwszych tramwajów (4 proc.; nie później niż 15 miesięcy), maksymalny nacisk osi wagonu na tor (4 proc.) oraz zastosowane urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne niewymagające badań Urzędu Dozoru Technicznego lub Transportowego Dozoru Technicznego (2 proc.).

GAiT tym razem nie premiuje czasu udzielonej gwarancji. Wymaga jednak od producentów 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Takie zapisy gwarancji spełniała w poprzednim przetargu oferta konsorcjum Stadler-Solaris, które dla tramwaju Solaris Tramino oferowało aż 72 miesiące gwarancji całopojazdowej. Oferta Pesy w unieważnionym postępowaniu zawierała jedynie 36 miesięcy gwarancji całopojazdowej oraz krótsze o kilka lat terminy na pozostałe elementy - z wyjątkiem wad masowych, dla których bydgoski producent deklarował 10-letni okres gwarancji.

Producenci na złożenie ofert mają czas do 6 czerwca. 15 pojazdów musi być gotowych w terminie maksymalnie 18 miesięcy od momentu poinformowania producenta przez GAiT o przyznaniu dofinansowania unijnego na zakup taboru.

Na realizację całego zamówienia wraz z opcją rozszerzenia o kolejne 15 tramwajów zarezerwowano 42 miesiące, czyli dwa miesiące krócej niż w pierwszym przetargu.

Miejsca

Opinie (150)

  • Lisicki

    Większej MENDY nie widziałem i nie znałem. Li....i i Ad......c To SZAMBO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 8 5

  • (3)

    Cały naród na rowery!

    • 8 6

    • Ty pierwszy wiesniaku.

      • 2 1

    • Dla bogatszych riksze.

      • 5 1

    • Dziękujemy, towarzyszu Kim.

      • 3 1

  • No pewno - tramwaj może być tani i dobry, niezawodny (4)

    ale jak nie będzie miał gniazdek USB - ofertę trzeba odrzucić,
    po co defibrylator - USB najważniejsze...

    • 52 8

    • a jak człowiek straci przytomność a potem brak krążenia i co człowiek ma reanimować kilka kwadransów aż karetka dojedzie, a tak kierowca strzeli prądem od razu i człowieka uratuje

      • 1 3

    • PESY mają fatalne okna, fatalne siedzenia, fatalne ukady, za grube profile (2)

      i jeszcze w środku reklamowe śmiecie GAiT na szybach pasażerom w ryj. Stojącym. Bo siedzieć nie można.

      • 13 9

      • Pesy to najlepsze tramwaje jakie mamy obecnie

        Tylko ze GAiT często ma w d*pie konserwację elementów i jeżdżą jak jeżdżą

        • 3 11

      • A ty ćmoluchu wiesz o czym piszesz?

        musisz widać mieć poważne problemy albo PESA cię potrąciła...

        • 4 6

  • A moze kupimy z Chin? Tam wszystko jest najtansze. (1)

    Nie stac nas na tanie rzeczy,bo jestesmy za biedni,to co pozornie tansze pozniejkosztuje trzykrotnie wiecej(naprawy,krotka gwarancja,czesci zamienne itp).Jakas totalna bezmyslnosc u urzedasow,zamiast kupic mniej ale dobrych tramwajow uparli sie na 15 i koniec.Kupcie 10 ale dobrych,wyprobowanych,z dluga gwarancja Czyzby chodzilo o to zeby jednak Pesa wygrala przetarg.Kiedy wreszcie,tak jak chociazby w Niemczech o zakupie nie tylko tramwajow,beda decydowac profesjonalisci,praktycy,inzynierowie a nie grupa urzedowych ignorantow

    • 9 2

    • Ignoranci z Niemiec kupili Tramino z Poznania

      • 1 0

  • zastosowane urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne niewymagające badań Urzędu Dozoru Technicznego lub Transportowego Dozoru Technicznego

    o to ciekawe!, po co w ogóle coś wymagać?

    • 3 1

  • Jaki pan taki kram (1)

    Kto wygra tzw "przetarg"? PESAAA!!!To bylo wiadomo juz przed rozpoczeciem owego przetargu.Ten pierwszy "przetarg",gdzie cena decydowala w 60" o zwyciezcy to byla tylko zaslona dymna,teatr,aby na placu boju zostala tylko PESA. W tej zmianie ,ze w 80" decyduje cena (a nie jakosc,niezawodnosc,dlugosc gwarancji,serwis ,wygoda pasazerow,przepustowosc,ilosc drzwi,itp)chodzilo wlasnie o to.takze przestancie snic o Solarisach i innych solidnych, pojazdach.PESA tylko PESA,gdyby PESA produkowala autobusy to gdanscy urzednicy kupowali by tam autobusy,bo najwazniejsza jest kasa!Kto zarobi na tym kontrakcie poza PESA? Odpowiedzcie sobie sami. Dodam,ze prezydent Adamowicz bral udzial dzisiaj w politycznej hucpie zwanej "Marszem wolnosci".Madremu dosc.

    • 12 1

    • Marsz wolności w kraju rządzonym przez dyktatora? To jakiś absurd.

      • 2 0

  • Skoro będą gniazda USB to powinny też być kabelki.

    W końcu ludzie nie będą że sobą wozić kabelków. A jak dziewczynie właśnie zacznie padać bateria a tu słucha sobie disco polo i co!? Nie ma kabelka bo kto ze sobą nosi? Albo chłopak pogrywa właśnie w ważną bardzo grę. No muszą być kabelki.

    • 6 3

  • No tak warunki przetargu już ustawione pod Pese (3)

    Nawet nie warto dalej sprawdza wyników....

    • 28 6

    • i dlatego wydłużyli wymaganą gwarancję? (2)

      • 4 6

      • Umiemy czytac? (1)

        "GAiT tym razem nie premiuje czasu udzielonej gwarancji."

        Podpowiem, czas wydłużony został, żeby Pesa mogła wydłużyć ale nie ma już tego punktowane w przetargu od zapis, który trzeba spełnić...

        • 8 0

        • Dokładnie!

          Zobaczyli, że Solaris tyle daje, więc nie jest to wyśrubowanie nie wiadomo czego iż, że Pesa chciała przyciąć na czasie gwarancji od tyle musi terać dać i już. A Konsorcjum Solaris&Stadler właśnie teraz stracił przewagę około 5 pkt. patrząc na rozpisanie poprzedniego przetargu.

          Niech Solaris się pokusi jeszcze raz o start i ratuje Gdańszczan! Marzeniem były kolejny kanadyjski Bombardier tylko w innej opcji.

          • 5 1

  • czyli przesiadam się do auta

    Na razie jeżdżę tramwajami, bo mam legitymację. I tylko dlatego. Nie wyobrażam sobie płacić pełnej, dwa razy wyższej ceny za takie warunki jakie panują w tramwajach.

    • 5 1

  • PO droga szlo,owinelo sie w papierek i udaje,ze cukierek.To o dzisiejszym "Marszu" przeciwko legalnemu,wybranemu demokratycznie rzadowi.

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane