• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.

  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

  • i aż się prosi o okrzyk (1)

    Cel osiągnięty, tunel otwarty na Euro!!!!

    • 9 2

    • 2016 - we Francji :-)

      • 1 0

  • Najbardziej intryguje 'inteligencja' Tristara (10)

    I oczekujący rowerzyści (trochę drogo za przejazd). Reszta wyjdzie w praniu.

    • 87 18

    • miałem gościa obcokrajowaca i przez parę dni jeździłem z nim głównie po Gdańsku (8)

      Dziwił się, że w tak wielkim mieście sygnalizacja świetlna nie jest skoordynowana jakimś systemem przez co potęgują się korki. Zdziwił się jeszcze bardziej, gdy mu powiedziałem, że to właśnie skoordynowany system tak działa za skromne kilkaset baniek.

      • 30 9

      • A czy nie jest tak, ze tristar rozklada korki po rowno na calym odcinku drogi (3)

        Zamiast miec "zielona fale" przez 2km i stac w korku na ostatnim skrzyzowaniu przez 10 minut stoisz po 2 minuty na 3 poprzednich i 2 minuty na ostatnim. W sumie 4 minuty.

        Wydaje ci sie, ze moze jedziesz dluzej. No wlasnie - slowo klucz: "wydaje".

        Choc Tristar mial wg obietnic zbawic Gdansk, to ostatnie dane mowia o poprawie o jakies ulamki w stylu 4-5%. Co nadal pokazuje, ze narzekanie na to, ze tristar globalnie pogorszyl ruch nie ma potwierdzenia w faktach.

        • 7 15

        • przedstawiłem opinię gościa z innego kraju i jego spostrzeżenia (1)

          o tym że jest coś takiego jak tristar dowiedział się ode mnie już po tym jak zwrócił uwagę na brak koordynacji sygnalizacji

          • 11 3

          • Gdybyś jechał po miescie 50km/h to byś wiedział, że sygnalizacja jest skoordynowana.

            • 4 6

        • Teoretycznie tak, w praktyce różnie to 'rozkładanie korków' wygląda.

          Nie neguję systemu - za krótko mieszkam w GD, żeby ocenić jak sterowanie ruchem wyglądało przed wprowadzeniem Tristara. Za to mam porównianie, jak tego typu systemy działają w innych miastach i może dlatego Tristar wciąż odbieram jako nie do końca dograny. Ciekawi mnie, jak to będzie wyglądało po otwarciu tunelu.

          • 14 2

      • Tristar dobry jest :) (2)

        Marudzisz, przejazd nocą z Gdyni do Gdańska to czysta przyjemność - złapały mnie może 3-4 światła (jechałam z prędkością dozwoloną, jak się zagapiłam max 5km więcej), czasem bywam w Warszawie i na ulicach przelotowych "łapią" prawie każde światła (jadąc przepisowo, dla porównania też w nocy), po prostu zapala się zielone, ruszasz i już widzisz że następne zmieniają się na czerwone.

        • 6 11

        • w nocy to większość tych j..nych świateł mogłaby w ogóle nie działać i byłoby tak samo albo lepiej

          • 14 2

        • to nie miał być system nocny tylko całodzienny

          • 19 2

      • Należało przestawić znajomego na tryb nocny;)

        Śmiech śmiechem, ale z praktyki stwierdzam, że Tristar najlepiej sprawdza się... w nocy.

        • 19 3

    • jak trochę za drogo to sobie jedź na około albo samochodem

      • 1 2

  • Pogonić (...) (5)

    Koleni frustraci na rowerach wylewają swoje żale

    • 2 8

    • robię screena (2)

      jeżeli moderator nie wykasuje powyższego obraźliwego posta, tylko będzie się koncentrował na wykasowywaniu kolejnych postów zwracających mu na to uwagę, to piszę skargę do redakcji.

      • 3 0

      • tylko pisz do RN. Bo jak napiszesz na byle skrzynkę kontaktową to trafisz na kolegów moderatora albo samego moderatora.

        • 0 0

      • To pisz.

        Ino prędziutko.

        • 0 1

    • No pięknie

      zgłosiłem do moderacji post, na który odpowiadam.
      A została usunięta odpowiedź, w której oskarżam redakcję trojmiasto,pl o to, że przyczynia się do podziałów społecznych i że zależy im na tym, żeby mieszkańcy na siebie warczeli i się wyzywali. Ten który zgłosiłem do moderacji, oczywiście został i ten poniżej, bo są ok - ludzie się nawzajem obrażają i poniżają. O takich użytkowników chodzi redakcji trojmiasto.pl ?
      Ciekawe czy reklamodawcom też chodzi o taki target, bo ja bym w życiu nie dał reklamy swojej firmy na takim portalu - nie chcę mieć klienteli hejterów.

      • 3 0

    • przeczytaj swój własny post

      i zadaj sobie pytanie czy aby nie jesteś frustratem wylewającym swoje żale - kretynie bez roweru.

      • 2 0

  • (4)

    Po co ten zakaz na AK, skoro to droga tranzytowa. Moze niech urzędnicy wyjdą z zza biurek i trochę pomyślą

    • 9 2

    • Po to by tiry jeżdziły sucharskiego, obwodnicą południową i zachodnią a nie przez miasto (3)

      • 4 3

      • Ale jakie miasto ? AK nie jedzie przez miasto.

        Chełm i Siedlce omija bokiem, Jasień też. To typowa szeroka wylotówka, przy której nic nie ma.

        • 3 0

      • (1)

        Ci którzy nie muszą nie jeżdżą przez miasto ale dojedz z Gdyni np na Litewską jak będą zakazy zobacz ile klometrów trzeba nadrabiać jadąc południową obwodnicą

        • 4 1

        • TIR

          Nie truj miasta i niej wachy spalisz więcej sprzedasz

          • 0 1

  • Oficjalnie: po 10 latach znów przesiadam się na samochód

    Władze miasta swoimi decyzjami skutecznie zniechęciły mnie do innej formy komunikacji. Tak wiec do wszystkich zmotoryzowanych mam dobrą wiadomość: korki powiększą się o kolejny samochód.

    • 7 3

  • Nie no serio? Płatny autobus? Co 30 minut? Kto będzie z niego korzystał?

    Wydali 1 mld zł z publicznych pieniędzy i wykluczają z użytkowania niezmotoryzowaną połowę Gdańska - brawo. Oficjalnie miasto potwierdziło, że choć na pokaz od czasu do czasu jakąś drogę wybuduje (z reguły prowadzącą znikąd donikąd) to oficjalnie stawia na transport samochodowy. Jeżeli przejazd rowerem przez tunel rzeczywiście jest niebezpieczny, to ja gratuluję geniuszom: to naprawdę tak trudno wyobrazić sobie, że przy płatnym autobusie co 30 minut masę pieszych i rowerzystów będzie przez ten tunel drałowała na nielegalu?

    • 4 2

  • JUZ NIGDY NIE BĘDE PROMOWAC GDAŃSKA

    W różnych akcjach typu kręć kilometry czy konkurencjach miast z tym związanych itd. I nawołuje do tego wszystkich rowerzystów.

    • 7 2

  • A co z osobówkami

    Rowery przez tunel nie pojadą, no chyba że płatnym autobusem co pół godziny, czyli dojazdy do pracy odpadają, a wycieczki rekreacyjne w ten rejon też będą pod dużym znakiem zapytania. Szkoda

    Ciężarówki pojadą ale po wyjeździe trafią na zakazy i potem będą kluczyć żeby dojechać do sklepów.

    Ale najciekawsze jest co będzie z osobówkami.
    Osobówki utkną w korku na skrzyżowaniu z Hallera.
    Jedną z ulic na które trafi ruch z tunelu jest Jana Pawła i tu ciekawostka o której nikt nie mówi. Właśnie zaczął się remont tej ulicy. Ktoś wpadł na pomysł że trzeba wymienić krawężniki. Podejrzewam że otwarcie tunelu będzie odwlekane do momentu zakończenia tych prac ale oczywiście mogę się mylić.

    • 1 2

  • Brawo Gdańsk. (5)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona, Ergo Arena, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy( drogi kołowania, płyta, GZD, stanowiska odladzania i In.) i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna, Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Chełm i Morenę, kompleksowa modernizacja sieci tramwajowej, remont mostu na Wyspę Sobieszewską, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, marina i nowe nabrzeża Wyspy Spichrzów, Trasa Sucharskiego, czy jedna z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 8 21

    • Aby na pewno tak różowo?

      Zerknij na inne miasta. Wszędzie buduje się drogi i inwestuje w infrastrukturę. Jest ogrom nowych inicjatyw w większości wspieranych przez UE. I wyobraź sobie nie ma tam naszego Pana Prezydenta. Znaleźć środki w budżecie i poza nim można i nie jest to wielki cud. Nie zmienia to faktu, że jako miasto jesteśmy na polu infrastruktury aktywni - i to trzeba władzom oddać - ale nie jesteśmy wyjątkiem, cała Polska buduje, bo wpływa kasa z UE!
      Jest jednak tak, że sporo inwestycji w Gdańsku to dramatyczna porażka, ignoruje otoczenie a często to zwykła dewastacja i nieodwracalna strata wartości historycznych. O tym też trzeba pamiętać, bo ekscytowanie się tylko kolejnym budynkiem i wolną amerykanką deweloperską nie jest zdrowym podejściem.
      Może konkretniej o błędach, które można by uznać, za noszące ślady korupcji - kilka przykładów:
      - dopuszczenie do zniszczenia na terenach stoczni ponad 200 obiektów wpisanych do rejestru zabytków - drobiazg co, bo tunel powstał i teraz można już wysadzić pół miasta?
      - trasa zielona z pomysłem na 4 pasy i odcięcie Parku Reagana ekranami akustycznymi (wiem, że oficjalnie się tego wypierają, ale jest to konieczne jeśli ten projekt ma mieć jakiekolwiek uzasadnienie i finalnie tak się skończy)
      - Nowa Wałowa - zaprzepaszczona szansa. Powinni to nazwać Nowa Zaspa, już Czarnecki wyznaczył kierunek architektoniczny swoimi klocami i gęstą zabudową
      - Quattro Towers - czy jak to się pisze - i kawałek dalej szklane monstrum wbite w okolice niczym włócznia barbarzyńcy. Kompletny brak kontroli nad tym co i jak się buduje w Gdańsku.
      - ponad 230 mln.(!) na ECS, podczas gdy kawałek dalej niszczeją i są wyburzane PRAWDZIWE obiekty stoczniowe

      To są realne i duże problemy i naprawdę nie ma co popadać w zachwyt...

      Ps. Jak widzę na Twojej liście jest remont pontonowca na Wyspę Sobieszewską. Aż dziw bierze, że łatania dróg po zimie na poszczególnych ulicach nie wymieniłeś Panie Bezstronny:-)

      • 1 2

    • jeszcze jeden wpis i uzbierasz 3zł na jabola lizusie (1)

      • 4 0

      • Ile ci płacą?

        • 1 2

    • Brawo-taka prawda!

      • 0 6

    • oj Marych

      Znowu Jarzabkiem poleciales ty lizusie niepoprawny...;)

      • 7 4

  • W Gdansku obowiazuje taryfa biletowa wiec dlaczego darmo ?

    akurat tam powinny być kontrole biletów kilka razy dziennie.

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane