• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec PKP w Oliwie zamieni się w hotel

Marzena Klimowicz-Sikorska
28 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W ciągu kilku lat dworzec PKP Oliwa zmienić się ma w hotel. W ciągu kilku lat dworzec PKP Oliwa zmienić się ma w hotel.

XIX-wieczny dworzec PKP w Gdańsku Oliwie zamieni się w hotel lub hostel z dwoma parkami i 50 miejscami noclegowymi. Właściciel obiektu już szuka inwestora.



Tak ma wyglądać przerobiony na hotel dworzec w Sopocie. Tak ma wyglądać przerobiony na hotel dworzec w Sopocie.
Przekształcanie budynków dworcowych w hotele nie jest w Polsce nowością. Jeden z nich - sopocki dworzec z lat 60., który mieści się przy przystanku Sopot - zmieni swoją funkcję do 2013 roku. Trzy przystanki SKM dalej podobną metamorfozę przejść ma zabytkowy budynek dworcowy w Gdańsku Oliwie.

Jego właściciel - PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami - przygotowuje się do uruchomienia programu inwestycyjnego, polegającego na gruntownym remoncie budynku dworca oraz nowego zagospodarowania jego wnętrza i najbliższego otoczenia, w tym dwóch terenów zielonych.

Czy zatrzymał(a)byś się w hotelu/hostelu, który mieści się tak blisko torów kolejowych?

- Chcielibyśmy pozyskać inwestora zewnętrznego, który będzie współfinansował przebudowę obiektu dworcowego - mówi Joanna Górska, specjalista od PR w PKP OGN w Gdańsku. - Budynek jest zlokalizowany w miejscu dość ruchliwym, a to jego atut jako przyszłego hotelu. Było kilka innych koncepcji zagospodarowania, ale ta wydaje się być najlepsza. Dzisiejsze technologie pozwalają na doskonałe wyciszenie budynku, zwłaszcza przez dźwiękoszczelne okna. Co ciekawe, dworzec graniczy z dwoma terenami zielonymi, które można zagospodarować na park. Jeden znajduje się wzdłuż torów w kierunku Gdyni, a drugi dokładnie za dworcem, patrząc od strony torów. Oba tereny należą do nas i możemy je wydzierżawić, jeśli inwestor wyrazi taką potrzebę.

Poza kasą biletową w budynku PKP nie ma już nic. Wszystkie firmy, które miały tam biura, dostały wypowiedzenie najmu. Budynek nie zarabia na siebie i niszczeje, a PKP pieniędzy na remont nie ma. Hotel może więc być dla niego ostatnią deską ratunku.

- Dla potencjalnego inwestora oprócz bliskości stacji, ważna jest możliwość wydzielenia miejsc parkingowych, w tym parkingu dla autokaru. Lokalizacja oraz łatwość dojazdu do Gdańska, Sopotu i Gdyni będzie miała duże znaczenie dla przyszłych gości hotelowych - zachwala Górska. - Ze względu na kubaturę obiektu planowaną formą działalności byłby hostel. Przewidujemy maksymalnie 45-50 miejsc noclegowych rozmieszczonych w pokojach 2-4 osobowych z węzłami sanitarnymi.

Bliskość torów, a co za tym idzie obecność przejeżdżających co chwilę pociągów może jednak nie każdemu odpowiadać. - Coś za coś. Z jednej strony świetna lokalizacja, z drugiej hałas pociągów i ciągłe tłumy pasażerów. Dlatego w takich miejscach nie buduje się luksusowych hoteli - mówi Marcin Kaniewski, projektant i prezes Bałtyckiej Grupy Inwestycyjnej, która m.in. odpowiedzialna jest za przekształcenie dworca w Sopocie na hotel.

Zabytkowy dworzec zbudowano w 1870 roku jako część nowej linii kolejowej ze Szczecina do Gdańska. Chroniony on jest przez konserwatora zabytków, ale na liście zabytków nie widnieje, co daje inwestorowi większą swobodę w aranżacji wnętrza. - Ten budynek stanowi układ Starej Oliwy i wizualnie musi się wpisywać w jej architekturę - mówi Marian Kwapiński, wojewódzki konserwator zabytków. - Chroniona jest więc przede wszystkim sama elewacja, jak i niektóre elementy wnętrza np. klatka schodowa. Na pewno pozostać musi jego dworcowy charakter. Sam budynek jest w dobrym stanie technicznym, niestety podupadł estetycznie.

Choć na tym etapie ciężko jest oszacować koszty remontu budynku i jego adaptacji na hotel, wiadomo że większość poniesie inwestor. - W założeniach inwestycji na hotel przeznaczyć chcielibyśmy większość budynku. Koszt remontu części publicznej dworca [czyli miejsca na kasy biletowe - przyp. red] - przeznaczonej na obsługę podróżnych - poniesie PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Gdańsku - dodaje Górska. - Aby ułatwić zagospodarowanie obiektu, planujemy pozostawić dla przyszłego hotelu część środkową dworca. Część publiczna natomiast zostanie zorganizowana w bocznym skrzydle budynku, aby kasy biletowe znajdowały się jak najbliżej przejścia podziemnego, a podróżni nie niepokoili gości hotelowych.

Inwestor zewnętrzny zostanie wyłoniony w postępowaniu przetargowym. Za wkład w postaci nakładów finansowych uzyska prawo najmu całej powierzchni komercyjnej, zlokalizowanej w dworcu. Wielkość czynszu i czas najmu będzie uzależniony od wysokości udziału finansowego w przebudowie. Przetarg ruszy jak tyko skompletowana zostanie pełna dokumentacja przedprojektowa.

Miejsca

  • PKP Gdańsk, Dyrekcyjna 2-4

Opinie (158) 2 zablokowane

  • Stacja...Oliwa -Hotel hehe

    • 3 0

  • pomysł dobry

    ale co za DEBILE wysprajowały juz elewację.
    Skąd te palanty sie biorą

    • 2 0

  • Michłych snów !

    jw

    • 1 0

  • i super

    Byłam, widziałam też tak mają zrobione z części dworca w Jeleniej Górze.
    Żeby tylko cena za m2 była do przełknięcia dla potencjalnego inwestora.
    A to już będzie po trosze zasługa Dyrektora Tomasza.
    Jestem za i trzymam kciuki. Tam się udało niech i tak będzie i tutaj.
    Oliwa jest śliczna!

    • 2 0

  • w Toruniu przy samych torach jest hostel i mozna spokojnie spac ..... i nie tylko :

    • 2 0

  • To są jaja!

    To chyba jakiś żart. Przecież ten projekt oznacza wyburzenie istniejącego budynku. Oczywiście ktoś weźmie w łapę za przepchnięcie takiego projektu w architekturę Starej Oliwy. I znowu brawa dla budynia, kurka.

    • 4 0

  • Na tej samej ulicy jest stara przychodnia (2)

    Tam też może być hotel

    • 11 0

    • Przychodnia...taak (1)

      Dokładnie jest przychodnia.
      Jak z resztą powiedział konserwator zabytków dworzec jest w dobrym stanie technicznym a wygląda jedynie mało estetycznie, więc remont oznacza odświeżenie, malowanie tynkowanie itp.- żadne grube remonty nie są potrzebne. Nie rozumiem czemu najemcy złożyli wypowiedzenia? Stawki najmu były za niskie dla PKP. Artykuł jest mało dokładny. Warto zgłębić przyczyny.

      Zaszła zapewne pomyłka bo skoro nie będą mogli tknąć elewacji to hotel zmieści się w murach dworca a to zdjęcia wrzucił bez sensu autor artykułu i bez sensu zatytułował.

      Przychodnia należy do budynia a on ie potrafi jej nikomu wydzierżawić , łatwiej mu przychodzi pomagać obcej firmie (tu: pożar w hali Sunreef Yachts)- co to ma być?! Ja też poproszę o dofinansowanie bo mi się warsztat spalił. POnowne brawa dla Budynia bo jest naprawdę nie do przebicia.

      • 0 0

      • ta przychodnia nadaje się już tylko do rozbiórki. Żal d..ę ściska jak się patrzy że tyle lat to straszy,co za gospodarka!!!

        • 1 0

  • A na noc kołysanka .

    Czyli nagrania sapania starej lokomotywy.

    • 1 0

  • ktoś dostanie, albo dostał w łapę, będą piać jak to będzie piknie, a później jak (1)

    wyburzą to co historyczne będą szukać winnego, którego oczywiście nie będzie. A lud łyka brednie i się cieszy. Ile po tym wszystkim zostanie starego budynku? Ściany frontowe? Nawet w to nie wierzę.

    • 5 0

    • Dokładnie...

      Mam wrażenie, że swoją tożsamość szanują tylko Ci, którzy nie zasiadają w radach miast i zarządach PKP :)
      Wstyd!
      Wiesz, to tak jak z Quattro Towers we Wrzeszczu. Można to było wybudować na poligonie na Morenie ale po co, prawda? Lepiej oszpecić krajobraz wrzeszczańskich kamienic.

      Przychodnią zaś nikt nie potrafi się zająć, stara zajezdnia konna to już w ogóle do wyburzenia będzie, Dwór Fischera niszczeje, Dwór Olszyński niszczeje ale....jak to ktoś podsumował interes się kręci.

      Brawa dla Budynia niech wpadnie w samozachwyt i wywala kolejne pieniądze na Sunreef Yachts. Sic!!!!

      • 0 0

  • Ale jaja

    Na co się porywają (PKP) jak nie mają kasy na remont.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane