• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec w Gdyni: 100 mln z Unii na remont

Katarzyna Fryc
4 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP. Dworzec kolejowy w Gdyni ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont: 95 mln będzie pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołoży PKP.

Brudny i zaniedbany dworzec PKP w Gdyni to największa bolączka miasta. Dzięki 100 mln zł unijnej dotacji budynek doczeka się wreszcie pierwszego w historii generalnego remontu. To rezultat wpisania go do rejestru zabytków, czemu przeciwstawiały się Polskie Koleje Państwowe.



Czego potrzebuje dworzec w Gdyni?

Gdynia Główna - największy węzeł kolejowy na Pomorzu, przez który rocznie przewija się 12 mln podróżnych - to jeden wielki wstyd dla miasta.

Od dziesięcioleci czeka na generalny remont i uporządkowanie chaotycznej zabudowy sklepików i barów. Socrealistyczny zespół budynków powstał w 1959 r. i od tej pory nie był modernizowany: Koleje tłumaczyły się brakiem pieniędzy, a miasto, że nie może inwestować w nie swoją nieruchomość.

Wprawdzie wiosną br. kosztem 500 tys. zł PKP odświeżyły budynek (odmalowano ściany, wyremontowano dach), ale nadal trudno w Gdyni znaleźć gorszą wizytówkę miasta. Dziury w posadzce, brud i brzydkie zapachy - taki obiekt wita podróżnych przyjeżdżających do ćwierćmilionowej, podobno bogatej Gdyni.

W sierpniowym rankingu polskich dworców, przygotowanym przez reporterów "Gazety", którzy odwiedzili 23 stacje PKP w największych miastach, Gdynia zajęła niechlubne 15. miejsce. Gdynianie, odpowiadając na listopadową ankietę "Gazety" dotyczącą prezydentury Wojciecha Szczurka, za największą porażkę jego rządów uznali właśnie stan dworca (tak odpowiedziało blisko 70 proc. mieszkańców).

Przed dwoma laty Koleje szukały firmy skłonnej do zainwestowania w budynek. Pojawili się chętni, ale koncepcja PKP sprowadzała się do przekształcenia go w wielkie centrum handlowe. To nie spodobało się ani władzom Gdyni, ani architektom. - Należy chronić wartości kulturowe dworca z jego unikalnym wystrojem wnętrza - uważa dr hab. Maria Jolanta Sołtysik, znawca gdyńskiej architektury.

Miasto, wbrew zamierzeniom PKP, rozpoczęło starania o wpisanie dworca do rejestru zabytków, bo tylko to mogło uchronić go przed dowolnością przebudowy. Wiosną tego roku dworzec trafił do rejestru. Koleje złożyły odwołanie od decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków, ale bezskutecznie. W tym czasie miasto dalej nalegało na generalny remont budynku.

- Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

W obliczu trójmiejskich przygotowań do Euro 2012 Koleje wywalczyły umieszczenie gdyńskiego dworca na kluczowej liście projektów inwestycyjnych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (trafiły na nią także dworce w Krakowie i Katowicach). I udało się. Gdynia Główna ma ogromne szanse otrzymać 135 mln zł na kapitalny remont. 95 mln ma pochodzić z funduszy unijnych, resztę dołożą Koleje. Ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie pod koniec stycznia.

- Umieszczenie Gdyni na liście oznacza niemal pewne przyznanie pieniędzy, bo projekt nie musi startować w konkursie. Jest tylko jedno zastrzeżenie: PKP musi bezbłędnie przygotować swój projekt - zaznacza Leszek Bigos z biura prasowego MRR.

- Budynek, który powstał w czasach socrealizmu (1950-59), jest unikatowym świadectwem swojej epoki - mówi dr Robert Hirsch, miejski konserwator zabytków w Gdyni. - Autorem projektu jest wybitny architekt prof. Wacław Tomaszewski. Gdy zbudowano gmach, był on na wskroś nowoczesny i znacznie wyprzedzał swoją epokę. Cechuje go nawiązująca do przedwojennego modernizmu prostota formy. Gmach ze strzelistymi oknami i granitową posadzką wyróżnia się ciekawymi mozaikami i polichromią we wnętrzu. To pierwszy w Trójmieście obiekt socrealistyczny objęty indywidualnym wpisem do rejestru zabytków.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (130) ponad 20 zablokowanych

  • Zburzyć to brudne straszydło .

    Ten co przyznał statut zabytku dworcu kolejowemu Gdyni musiał mieć zaślepione oczy mewim guanem ( po takim zdarzeniu nigdy wzrok nie odzyska właściwej ostrości ). Dlatego wszyscy ludzie którym leży dobro i piękno naszej kochanej GDYNI powinni zrobić wszystko aby doprowadzić do CAŁKOWITEGO ZBURZENIA istniejącego budynku dworca kolejowego , a nie jakiegoś remontu lub modernizacji. Uważam że Gdynię stać na wybudowanie dworca ( co najmniej dwupoziomowego nowoczesnego i funkcjonalnego ) w połączeniu z dworcem autobusowym . Wykorzystajmy dobrze te środki finansowe które chce nam dać UNIA . Mam nadzieję że tak się stanie i także że w Gdyni będzie lotnisko cywilne . Życzę powodzenia władzom naszego miasta i wytrwałości w dążeniu do upiększania naszej GDYNI .

    • 0 0

  • Moim zdaniem władze trzeba zmieniać! Bo wpadają w rutynę

    Kolejny wybór tychsamych władz to porazka dla Gdyni!! Oni sie juz wypalili Brak w ich oczach blasku . Rzucanie sie na lotnisko a drogi na Obłuzu czy Pogórzu sa jak z lat 20!!!! Teren przy dworcu - rozpacz. Obskurny SĄD. Hala targowa - zbużyć!!! warunki sanitarne jak w Mongoli!! Brak w Miescie podziemnych parkingów.

    • 0 0

  • dlaczego jakiś doktorek ma decydować o tym ??

    To chyba od nas powinno zależeć czy chcemy taki dworzec jaki jest czy nowy. Osobiście nie widzę nic pięknego w tym dworcu a jeśli skonczy sie tylko na pomalowaniu to będzie to porażka. Dzięki bogu chociaż stacja skm wygląda przyzwoicie ! :)

    • 0 0

  • gdynia ? (2)

    Jaka to gdynia piękna i wspaniała. Spójż na halę targową czy jak to się tam nazywa. żeby takie coś w centrum wsi trzymać to trzeba być chyba gdynianinem. a może wpiszecie do listy zabytków co ? będzie fajnie, będą o gdyni w "metro" pisać i powiedzą o niej w panotamie. gdynia zawsze będzie w cieniu Gdańska.

    Do was Papierz nie przyjechał.

    • 0 0

    • rotfl

      Zdanie" do was Papierz nie przyjechał" to kwintesencja polskiego piekiełka - stereotypowy Polak-katolik, chamski i niedouczony, zadufany w sobie i arogancki, wytacza najcięższe działa z byle powodu - oczywiście z błędem ortograficznym, co czyni sytuację groteskową w dwójnasób.

      hahahhahahhah!

      • 0 0

    • Do was Papierz nie przyjechał.

      no widzisz jak bardzo ubolewamy z tego powodu:)) no i o Gdyni źle pisał Ginter Grass, a Hitler nawet jej nazwe zmien ił bo nie mógł zboleć, że Polaką coś wyszło:))

      Hala targowa już dawno jest na liście zabytków - to tak dla przypomnienia oszołomie

      • 0 0

  • budy na ''meksyku" też wpisać na listę zabytków

    i wiele innych "perełek" gdyńskiej architektury

    • 0 0

  • Nawet internet wi-fi udostepnia Serwis Gsm bo kolei nie stać :P

    • 0 0

  • I całe szczęście, (1)

    Tylko czy zarządca instytucjonalny i PKP sobie z projektem poradzi. Tu wielka prośba do prezydenta W.Szczurka o "wypożyczenie" oczywiście ne za darmo kompetentnych pracowników obeznanych z projektami unijnymi, bo sprawa jest wielkiej wagi, a służby PKP zwłaszcza w utrzymaniu ruchu i zarządzaniu sobie nie poradzą. A tu chodzi o to aby dworzec ten i jego otoczenie stały się perełką Gdyni i całego POmorza.

    Wiemy doskonale jak dworce kolejowe w Polsce wyglądają i w jakim fatalnym są stanie badała i oceniła to Najwyższa Izba Kontroli. Z jej raportu wynika, że ponad 65 procent z 223 skontrolowanych dworców jest w b.złym stanie technicznym.
    -Żeby doprowadzić te dworce do ładu i porządku potrzeba by może i 100 lat.
    - Najlepiej byłoby te dworce zburzyć i postawić od nowa jak sugerują tu niektórzy. Dlatego też prezydent Szczurek zrobił chyba najlepszy ruch z możliwych - za co powinniśmy mu wszyscy pogratulować i podziękować o innych gratyfikacjach nie wspomnę.
    Bo w ta fatalnym stanie znajdują się budynki nie tylko gdyńskiego o infrastrukturach liniowych (czyli perony i dojścia i zejścia do nich) nie wspominając. Bardzo zły stan techniczny, estetyczny elewacji zewnętrznej i wewnętrznej są prawie we wszystkich. Do tego dochodzą dachy i wykryte usterki techniczne. Gdynski nie jest jedynym bo są wśród nich także dworce w Katowicach, Gliwicach, Olsztynie, czy Wrocławiu. We wszystkich są podobne problemy jak odpryski farby, grafitti, ..... oraz warstwy brudu, fatalnie jest w każdym z nich z peronami - w każdej chwili mogą się zawalić. TAk jaak o budynki zarządzający zupełnie nie dbają również o otoczenie dworca i całą przestrzeń publiczną. Przy remontowanym peronie gdyńska SKM-ie widać też nie popisała się polotem może i funkcjonalnie jest poprawnie, ale estetyka ma wiele do życzenia. To świadczy, że wpisanie na listę zabytków było strzałem w dziesiątkę, bo tu nie będzie można stosować półśrodków takich jakie zastosowanu przy remoncie SKM-peronu. Dziś, aby dostać się do hali głównej pozasłanianej banerami, reklamami, i różnymi kiczami należy pokonać istny tor przeszkód w postaci badziewiastych kiosków, meneli, elektroniczne liczydła w WC itd. nie wspominając o stromych schodach, bez poręczy, brak wind dla niepełnosprawnych i matek z dziećmi, które w zimie dodatkowo są jeszcze oblodzone, czy nierówne chodniki na peronach braku ławek i miejsc odpoczynku.

    Oby tylko wszystko się udało, a Gdynia zyska kultowe tak potrzebne miejsce.

    • 0 0

    • Udać się musi.

      Gdynia to Miasto z Morza i Marzeń. Marzeń, które się sprawdzają.
      Już w jakimś sensie poznaliśmy najważniejsze przyczyny takiego stanu rzeczy, które sprawiły, że dworzec wygląda tak źle, ale może wyglądać jak muzeum pełne życia. Do tej pory też nie pozwalało na to prawo i mogły nie umożliwiać spółki PKP np. w przekształceniach w nowe wizje i marzenia w konkretne cele bliskie i dalekie tylko te sprawdzalne.

      • 0 0

  • Panie Zarządco nieruchomości publicznej Dworzec Gdynia Główna OSobowa (1)

    Za pewne Pan wiesz, że rząd w konsultacji z samorządami - tak wynika z projektu ustawy, która prawdopodobnie będzie umożliwia bezpłatne przejmowanie dworców od PKP przez gminy, starostwa lub urzędy marszałkowskie.
    Więc takie pitolenie "Skoro wpis do rejestru zablokował nam poszukiwanie inwestora, musieliśmy sięgnąć po fundusze unijne - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP" a co było przed już zapomnieliśmy??
    Ja wiem, że za wszystko też nie można winic PKP, ponieważ dopadła ich "reforma" Buzka-obuzka i poszatkowała wszysto bez odpowiedzialności.

    Wiemy jak się Zarządca nie będzie starał przy tym projekcie to przyszłym roku, gdy ustawa wejdzie w życie, samorządy a prezyd.Szczurek tego nie popuści i jako pierwszy złoży do PKP wnioski o przejęcie dworca, ponieważ za dużo na jego głowę wylewa się niesłusznie pomyj. Kolej nie będzie mogła odmówić, nawet jeśli majątek, który oddaje za darmo, wart jest miliony.
    Wtedy już samorząd Gdyni będą musiały zadbać o porządek i odpowiadać za stan techniczny dworca. Panie zarządco ma pan więc ogromną szanse tak samo jak całe PKP, Panu prezydentowi nie jest na rękę dziś przejmowanie tej nieruchomości, ponieważ czekają go ogromne prace związane z innym dworcem a mianowicie Terminalem Lotniczym Gdynia-Kosakowo.

    Nowe podmioty związane z Samorządami będą mogły też wystąpić o pieniądze na modernizację i dofinansowanie przejmowanych obiektów z funduszy unijnych. Dotacje z Funduszu Infrastruktury i Środowiska mogą wynieść nawet 70 procent wartości takich inwestycji.
    Dlatego sądzę, że ani Panu jako Zarządcy, ani PKP nie zależy pewnie na "pozbyciu się problemu", czyli promować nic nie robienie niszczejących gdyński dworzec, a wspólne doprowadzenie potencjalnych inwestorów, którzy muszą (oprócz tej rewitalizacji i konserwacji części zabytkowej) zainwestować w nową część ponad miliard złotych, natomiast samorząd już pracuje nad zagospodarowaniem około dworcowym.

    W całej Europie Zachodniej większość dworców należy albo do prywatnych firm, albo do miast. I tak, na przykład w Stokcholmie dworzec ogrzewany jest ciepłem ich pasażerów, jeden z głównych dworców kolejowych w Londynie, Victoria Station, w całości należy do prywatnych inwestorów, natomiast lśniące czystością dworce w Niemczech w większości samorządów.

    Tak wiec, Panie zarządco, prosimy przyłożyć się do pracy, przygotować poważny projekt zarządzania tą specyficzną nieruchomością(wcześniej odpowiedzialnie podejść do rewitalizacji zabytku) a szczegółowe analizy wskażą właściwą drogę, której Pan jak i Gdynia nie będą żałować.

    Te 12 mln podróżnych (beneficjentów) i do tego newralgiczne miejsce komunikacji miejskiej to naprawdę łakomy kąsek:))

    • 0 0

    • I jeszcze apel do projektantów,

      celem uwzględnieniu w tym obiekcje:
      - Zorganizować poczekalnie z prawdziwego zdarzenia z przechowywalnią bagaży, wypożyczalnią sprzętu, itd.
      - Stworzyć punkty informacyjne połączone z rozkładem jazdy pociągów z wykorzystaniem najnowszych zdobyczy IT.
      - W pełni przystosować dla potrzeb osób niepełnosprawnych cały obiekt oraz zsynchronizować go z Gdynią bez barier.
      - Wybudować parking podziemny dla osób powracających w ciągu tego samego dnia,
      - Przy projektowanym drugim tunelu(wystąpić do biura proj. celem) stworzyć możliwość wjazdu samochodów na platformy pociągu,
      - no i wiele, wiele udogodnień, które ułatwią logistykę podróżnym a i ważny pkt. usługowy oraz kulturalny dla mieszkańców.

      • 0 0

  • ZBURZYĆ GNIOTA!!!

    • 0 0

  • kolejny przekret Szczurka jak z hala? (5)

    Hala zostala oddana z opoznieniem i byla dwukrotnie drozsza niz planowano(z 45 do 88mln)Jak bedzie z dworcem?

    • 0 0

    • umiesz czytać???? (1)

      Przecież Szczurek nie ma nic do tego - jeśli uważnie przeczytałeś artykuł (a po Twoim wpisie - śmiem wątpić....) - to tam wyraźnie pisze, że 95 mln będzie z funduszy unijnych, a resztę dołoży PKP

      • 0 0

      • jest napisane

        • 0 0

    • obarczasz prezydenta dr W.Szczurka odpowiedzialnym za całe grzechy tego świata (2)

      naprawdę za ul.Spacerową i Słowackiego w Gdansku on nie odpowiada, wiec zamilcz.

      A za hale pewnie i tak, że ją w ogóle pobudował, bo będziecie mieli konkurencje:))

      • 0 0

      • (1)

        gdynia konkurencja dla gdanska? lol ?

        • 0 0

        • Racja, jak może być konkurencją dla plebsogrodu? :)

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane