- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (77 opinii)
- 2 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (199 opinii)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (134 opinie)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (358 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (289 opinii)
- 6 Oszukane "30 stopni" w majówkę (43 opinie)
Dworzec we Wrzeszczu: teraz lifting, remont znacznie później
Miasto nie dogadało się z Polskimi Liniami Kolejowymi i na razie nie ma co liczyć, że w najbliższym czasie dworzec we Wrzeszczu stanie się nowoczesnym i funkcjonalnym węzłem komunikacyjnym.
Tyle wiemy na pewno. Dalsza przyszłość dworca we Wrzeszczu pozostaje w sferze planów, których termin realizacji jest nieznany.
Zgodnie z "koncepcją programowo-przestrzenną rewitalizacji stacji kolejowej Gdańsk Wrzeszcz i terenów sąsiadujących" metamorfoza dworca trwać będzie dalej. Docelowo dworzec ma się zmienić w czterokondygnacyjną, futurystyczną bryłę, która będzie nie tylko węzłem komunikacyjnym, ale i centrum rozrywkowo-usługowym.
- Będzie to przestrzeń rekreacyjna, w której znajdzie się m.in. ogród botaniczny czynny cały rok, galeria sztuki, kawiarnie, restauracje może nawet sala teatralna lub sale kinowe, a także usługi związane ze sportem - kort tenisowy, boisko do squasha. Chcemy by było to miejsce, gdzie mieszkańcy nie tylko Wrzeszcza, ale i całego Gdańska, będą mogli spędzać czas - mówi Piotr Mazur z pracowni architektonicznej Fort, która na zlecenie miasta i po wygraniu przetargu opracowała koncepcję nowego dworca.
Po pomysłach architektów mogą pozostać tylko barwne wizualizacje, bowiem Polskie Linie Kolejowe, które zarządzają torami dalekobieżnymi, nie uwzględniły przebudowy dworca we Wrzeszczu w swoim projekcie modernizacji linii kolejowych na trasie Warszawa-Gdynia. Dlaczego?
- Projektowanie modernizacji linii kolejowej E65 między Warszawą a Gdynią zakończyło się w 2007 r. Pomysł rewitalizacji Wrzeszcza i terenów przydworcowych pojawił się w w drugiej połowie 2009 r. - wyjaśnia Eugeniusz Pietrzak z gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PLK. - Identycznie było z Koleją Metropolitalną, której ostatecznej koncepcji wplecenia w istniejący układu torowego i infrastrukturę we Wrzeszczu nie znamy do dziś. Na szczęście zostawiliśmy sobie furtkę, która akurat ten problem pomoże nam rozwiązać.
Po co więc wydano miejskie pieniądze na koncepcję, którą opracował Fort? Czy warto aż tak rozbudowywać dworzec, który nigdy nie będzie głównym przystankiem kolejowym w mieście? - Duży dworzec jest potrzebny, bo dziś jest to brama miasta. A Wrzeszcz to duża dzielnica, która będzie się rozrastać, dlatego musi mieć swój dworzec. Poza tym, przestrzeń w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków komunikacji publicznej jest najbardziej cenna i powinna być jak najintensywniej zagospodarowana - przekonuje Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków w UM Gdańsk.
Pieniądze na realizację przygotowanej przez Fort wizji będą prawdopodobnie pochodzić od partnera prywatnego, który współpracowałby z koleją i miastem.
Etap I
- poprawienie standardu przestrzennego dworca i jego otoczenie
- uporządkowanie i lifting istniejącego budynku dworca z powiększeniem ogólnodostępnej przestrzeni publicznej
- uporządkowanie otoczenia dworca kolejowego, w tym zabudowy pawilonowej na zewnątrz budynku dworca,
- ujednolicenie kolorystyki reklam oraz szyldów, stolarki okiennej i drzwiowej,
- ujednolicenie wyglądu nawierzchni peronów na stacji oraz wiat
- spójny system informacji pasażerskiej
Budowa peronu Kolei Metropolitalnej przewidywana jest na lata 2013-2014. Wiaty peronowe po rozpoczęciu kolejnego etapu zostaną zdemontowane i przeniesione na inne przystanki kolejowe.
Etap II
- budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum handlowo - usługowym i parkiem zimowym
- ogólnodostępne pasaże handlowe o powierzchni ok. 24 tys. m kw oraz - centrum usługowo-handlowym o powierzchni 36,5 tys. m kw, w tym: od - strony Dolnego Wrzeszcza ok. 320 stanowisk pod estakadą Drogi Czerwonej, od strony Górnego Wrzeszcza ok. 765 stanowisk dla - samochodów osobowych w systemie Park and Ride
Koncepcja zakłada też połączenie dwóch części dzielnicy Wrzeszcza (Górny i Dolny) przez trzy tunele:
- tunel południowy łączący ul Dmowskiego z ul. Wajdeloty
- tunel wychodzący z istniejącego budynku dworca poszerzony, obudowany usługami i wyprowadzony na drugą stronę torów w okolicę zbiornika retencyjnego przy ul. Kilińskiego
- nowy tunel łączący ul. Nad Stawem z Galerią Bałtycką
Kolejnym etapem będzie budowa tzw. Drogi Czerwonej.
Miejsca
Opinie (156) ponad 20 zablokowanych
-
2010-10-09 08:40
A basen będzie? (1)
- 7 0
-
2010-10-09 10:33
dla każdego podróżnego - po basenie
- 2 0
-
2010-10-09 08:49
Polska!!!! haha
- 2 0
-
2010-10-09 09:17
żenada...
- 5 0
-
2010-10-09 09:20
jak zwykle olewanie Trojmiast i slabe wplywy Pomorza
a tymczasem w Krakowie buduja juz 3 nowy dworec w historii ostatnich kilkudziesieciu lat
- 8 0
-
2010-10-09 09:27
jak zwykle pięknie przed wyborami
a potem stagnacja marazm i tumiwisizm....zostają uściski dłoni i tępy uśmiech budyniowy
- 7 0
-
2010-10-09 09:47
PORAZKA
przed wojną to była super dzielnica!--zniszczona przez ruskich po wojnie--etapami wyburzano kamieniece po kamienicy!--teraz lumpy tam mieszkają i studenciki-zapomniana dzielnica,zapuszczona--pijaki i burdy!-buuuu--pozostałośc pieknej architektury pod lasem tylko,,ach te czasy!--jaka dzielnica taki dworzec!--
- 7 0
-
2010-10-09 09:51
To tak jakbym wsadzil sobie w du.ę piórko
i udawał że jestem kogutem pierwsza klasa.
To tak samo jak z tym calym skm,odnawiają stare szroty i myślą że mamy TGV.- 9 0
-
2010-10-09 09:53
okryci sromem (3)
bardzo często moi kochani Rodacy piszą na forach, że wstydzą się za Polskę i Polaków
piszą tak przeważnie młodzi, wykształceni, z wielkich miast
odgrażają się, że wyjadą z Ojczyzny i nie wrócą, bo już dość najedli się wstydu
ciekawe za kogo i jak będą się wstydzili kiedy dworzec gdańsk-wrzeszcz zacznie przyjmowac kibiców na euro:-)
tam czas zatrzymał się na latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku
z roku na rok coraz gorzej
stojąc na przystanku eskaem widze skrajnię peronu dla pociągów dalekobieżnych, tam lada chwila dojdzie do katastrofy budowlanej!!
wracam wieczorem z sopotu, na odrestaurowanym, stylowym peronie eskaem czynne tablice elektroniczne informują mnie ile mam czasu do odjazdu, następnie miły głos informuje mnie, że za chwilę nadjedzie pociąg w kierunku gdańska i uprasza się o odsunięcie od torów, po czym powtarza to w języku angielskim
człowiek czuje się jak w europie, bez kompleksów
i kiedy wysiadam na dworcu we wrzeszczu, to dosłownie chce mi się rzygać, o****ny przez gołębie peron, jakieś stare rzygowiny jeszcze chyba z ostatniego sylwestra, tunel obdrapany i śmierdzący, o tablicah informacyjnych nieczynnych już trzeci miesiąc z litości nie wspomnę
jak lokalna władza chce i potrafi, to dogada się z PKP, a jak ma to w doopie, to wrzuca wizualizacje i napędza fortowi zleceń
normalny człowiek jak zaczyna budować dom, to zaczyna od zgromadzenia i zabezpieczenia środków, a nie od wizualizacji pałaców na wodzie- 14 3
-
2010-10-09 23:46
dosłownie chce mi się rzygać (2)
jak w kółko to samo sr@llux
ZopPOt, ZopPOt, ZopPOT "pempek świata" - ale jak przejeżdżam rowerem przez ZopPOt - dosłownie rzygać mi się chce, smród gnijących glonów przemieszany z zapachem mocznika z miejskiego szaletu przy molo na zmianę z fetorem smażonej rybki na przypalonym starym oleju, ludzie - podobno europejczycy - którzy choć mają namalowane na ścieżkach rowery to idą właśnie nimi, szczający i s****ący po krzakach i wydmach, sikający do morza, jakaś młodzież zbierająca podpisy na legalizację "maryśki" - słowem jak powiadasz "ełropa"
PS.każdy widzi cudze wady- 2 2
-
2010-10-10 10:03
Sikanie na wydmy?
a które z metropolii stawiaja na plaży szalety nawet toi toi? Bo jak widzę to w trójmieście wszystkie miasta stać na parkomaty ale na plażach kibli nie ma, na pewno radni nie widzą problemu jak można na wakacjach 7 godzin leżeć na plaży i nie sikać. Pozdro
- 1 0
-
2010-10-10 19:39
Fekalioman ? ? ? Nie miej kompleksów ! Znam obrzydliwsze zboczenia !
- 0 1
-
2010-10-09 10:43
Dworzec kolejowy we Wrzeszczu
Dworzec kolejowy we Wrzeszczu będzie po budowie kolei metropolitalnej WĘZŁEM Kolejowym. JEDYNYM w Gdańsku. Stąd, czy to się komuś podoba czy nie będzie największym dworcem kolejowym w Gdańsku. Gdańsk Główny będzie głowny tylko z nazwy, z ilości obsługiwanych pasażerów Wrzeszcz będzie bił Gdańsk Główny pewnie dwukrotnie. Już obecnie, gdyby nie kłopoty z samym dojazdem do Wrzescza (do Głównego jest jednak lepiej) ilość pasażerów byłaby podobna. A po uruchomieniu Gdańsk Śródmieście, Gdańsk Główny zostanie jeszcze dodatkowo radykalnie odciążony. Budowa we Wrzeszczu dworca z prawdziwego zdarzenia jest po prostu KONIECZNOŚCIĄ ! Szkoda tylko, że na stołkach prezesow PLK siedzą IDIOCI !
- 9 2
-
2010-10-09 10:45
hahahahah
no to kogos zdrowo PONIOSLO , kurcze co za łby , zapraszam teraz na dworzec , woda po kolana jak spadnie deszcz , rozwalila sie informacja o ktorej przyjezdza skm to zaslepili dlacha i zadowoleni ,to jakas paranoja dobrze ze sami nie wiedza kiedy bedzie ten remont hahahahahahahahahah
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.