• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięciu chętnych do budowy przystanków PKM w Gdyni

Michał Brancewicz
15 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Przystanek PKM Karwiny zlokalizowany zostanie na łuku, co będzie wymagało dużej ingerencji w układ torowy.
  • Tak będzie wyglądał przystanek PKM Stadion

Poznaliśmy wykonawców, którzy powalczą o kontrakt na budowę dwóch gdyńskich przystanków na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Realizacja ma ruszyć jeszcze w tym roku i potrwać najpóźniej do października 2017 roku.



Czy korzystałeś już z PKM-ki?

Przetarg na budowę przystanków PKM Karwiny i PKM Stadion został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. Postępowanie prowadzone jest dwuetapowo, co oznacza, że zainteresowane firmy najpierw deklarują chęć wzięcia w nim udziału, a po pozytywnej weryfikacji ich potencjału proszone są o złożenie konkretnej oferty.

Początkowo te firmy mieliśmy poznać już 1 lutego, ale termin został przesunięty o dwa tygodnie, a później jeszcze niemal o miesiąc.

Koperty z wnioskami o dopuszczenie do przetargu otwarto 14 marca. Złożyło je dziewięć podmiotów (lista na końcu tekstu). Jest wśród nich konsorcjum na czele z Budimeksem, który wybudował cała linię PKM oraz nowe perony na stacji w Osowej.

Teraz komisja przetargowa zweryfikuje wnioski i wybrane firmy (mogą to być wszystkie) poprosi o złożenie konkretnych ofert, zawierających cenę i termin realizacji. Według szacunków budowa pochłonie ok. 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście zarówno termin, jak i kwotę poznamy dopiero po rozstrzygnięciu przetargu.

Kiedy należy spodziewać się wyboru?

- Wyłonienie generalnego wykonawcy i rozpoczęcie budowy planowane jest w tym roku, tak aby gdyńskie przystanki gotowe były - zgodnie z zapisami w przetargu - najpóźniej do końca października 2017 roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM
Miesiąc temu rzecznik zapowiadał, że prace ruszą jeszcze w pierwszym półroczu 2016. Mało precyzyjne określenie terminu sugeruje, że może się on przesunąć. Byłoby to inwestorowi na rękę, bowiem PKM wciąż nie może porozumieć się z PLK w sprawie sfinansowania prac torowych.

Zmiany na torach

Szczególnie dużej ingerencji poddane zostanie torowisko na wysokości przystanku w Karwinach. Z racji tego, że znajduje się on na łuku konieczne jest stworzenie tzw. splotu torowego, czyli toru w torze, składającego się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. Według PKM ta część inwestycji powinna być sfinansowana przez PLK, gdyż przystanki powstaną wzdłuż zarządzanej przez tę spółkę linii 201. Jednak po zmianach w zarządzie krajowej spółki decyzje w tej sprawie pozostały w zawieszeniu.

- My nie mamy na to środków. Chcemy uświadomić Polskim Liniom Kolejowym, że ta część inwestycji musi być przez nich sfinansowana, bo skorzystają z niej wszyscy użytkownicy linii - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Dlatego w piątek wiceprezes PKM był na spotkaniu w PLK, a ja spotykam się w środę z wiceministrem Piotrem Stommą odpowiedzialnym za sprawy kolejowe. Liczymy, ze uda się zmiękczyć postawę kolejarzy.
Firmy i konsorcja startujące w przetargu:
1. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
2. Trakcja PRKiI
3. Konsorcjum firm: Poltores, Construcciones Rabau, Rover Alcisa
4. Konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones
5. Konsorcjum firm: Betonox Construcion Sopot, Zakład Automatyki i Telekomunikacji
6. Konsorcjum firm: Budimex, Farrovial Agroman
7. Konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM, Usługowo-Handlowe Rajbud
8. Konsorcjum firm: Dekpol, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe
9. Konsorcjum firm: NDI S.A, NDI sp. z o.o.

Miejsca

Opinie (212) 1 zablokowana

  • Kiedy kolejka na północ Gdyni? (45)

    • 106 5

    • Gdy PO przestanie rządzic w województwie (5)

      • 19 49

      • (1)

        Masz sporo racji - wtajemniczeni wiedzą o co chodzi. Ale przestań marzyć o władzy PiS w województwie - niedoczekanie!

        • 24 9

        • przybliż nam sekret kto i dlaczego blokuje pociąg na pólnocne dzielnice ?

          • 11 1

      • Kto by nie rządził w Gdyni będzie to tylko wymówka dlaczego nic się nie dzieje (1)

        • 22 3

        • W twojej głowie najwyraźniej też się nic nie dzieje :)

          • 5 18

      • Brednie

        Gdynia po prostu nie umie pisać wniosków. Jest wiele przykładów pisowskich samorządów gdzie wykorzystanie środków (z UE czy z budżetu centralnego) przekracza horyzonty pojmowania decydentów Miasta Słońca Bulwaru.

        • 2 2

    • pewnie nigdy (32)

      niestety północ Gdyni po raz kolejny zaufała prezydentowi Szczurkowi i Samorządności i za to kolejny raz dostała po twarzy :(
      Gdańsk zbudował sobie za pieniądze rządowe tunel pod martwą Wisłą... Gdynia nie potrafi nawet pomyśleć o takim rozwiązaniu na Oksywie... ale o czym ja myślę, jak Gdyni nie chce się puścić nawet PKM po gotowych już torach :(

      • 52 9

      • on już nie zostanie na następną kadencję (9)

        ludzie mają dość tego, że oich olewa. chcą prostych chodników, dróg, ścieżek rowerowych, sprawnej komunikacji a nie wybujałych projektów typu lotnisko, marina czy basen za 70 milionów.

        • 33 6

        • Oj wybiorą (6)

          Zaślepieni gdynianie nie widzą jak inne miasta poszły do przodu a Gdynia żyje tylko wizualizacjami i nie zrealizowanymi planami

          • 32 9

          • (5)

            pewnie, że wybiorą - bo nigdy w życiu nie zagłosują na pisiora

            • 17 12

            • Nie trzeba na pisora. Wystarczy na kogoś innego niż Szczurek. Chciaż pewnie nawet pisior byłby lepszy niż to co teraz (3)

              • 21 10

              • Durnie najchętniej wszystko POPiSują a nastepnie narzekają, jakie to polakowskie (2)

                i jak tu czytam to przysłowiowy "nóż w kieszeni ....jakie to "wspaniałe teorie.."pod postawioną przez siebie tezę głoszą. Skandalem jest takie trollowanie choćby z tego względu, że gdybym miał z góry założoną, nieprawdziwą tezę, widać tu szkołę kolesi H.. Bo niby po co PiSać bzdury? Każdy, kto zna tych ludzi światopogląd i charakter, każdy, wie o tym, że wszystko co robią na tym portalu to ma z góry nieprawdziwą tezę i absurdalny własny PR i swoich kolesi. Jeśli jednak ci politykierzy mają dowody na to, że jest inaczej proszę, aby je ujawnili. Jeśli ich nie mają (a nie mogą mieć), wypadałoby przeprosić, bo są to oskarżenia nie mające nic wspólnego ze zdrowym rozsądkiem, lecz spowodowane niepotrzebnym, niezrozumiałym zacietrzewieniem i złymi emocjami.
                Widać, że zasilił tę grupę "zaginiony z poprzednich wyborów{Kandydat na prezydenta} cudownie odnaleziony, na dodatek "dziennikarz" Jacek U." niczym gdański pirat :))
                Obecnie widzę na portalu PiSane artykuły "pod wiadomą tezę" POdobne praktyki nie powinny być tu akceptowane przez środowisko, ale niestety aby dokopać Gdyni "SIE PODOBAJĄ" -wiadomym. zawodowe w ogólnopolskich konkursach. To tym bardziej przykre, że z częścią tych utracjuszy propagujących nihilizm i tandetę najlepiej aby zajęły się jakieś przytułki lub organizacje wsparcia - może można by było jeszcze niektórych uratować dla społeczności?

                • 1 4

              • Zmień lekarza bo ten ci chyba nie pomaga

                • 1 0

              • A poza tym w domu wszyscy zdrowi?

                • 0 0

            • typowe Polskie - nie znam się a się wypowiem

              akurat Prezydentowi Gdyni bliżej do PIS niż do PO.
              Przypominam, ze był Doradcą zmarłego Lecha Kaczyńskiego, zanim ten poleciał do Smoleńska, a rząd PO niezbyt przychylnie patrzył na Gdyńskie inwestycję, dlatego kasa szła głównie dla Gdańska... ale wiadomo na złość PISowi zagłosujesz na człowieka, któremu bliżej do PISu niż PO :)

              Logika świetna

              • 13 6

        • zostanie (1)

          bo jest najlepszym prezydentem,i kilku trollciów z tego portalu nic nie zmieni

          • 4 15

          • trol właśnie wydał opinie -Świetny prezydent ?

            tak jak Ty to kłamać nie umiem

            • 5 2

      • Ludzie Wizjoner! Tunel na Oksywie chce budować. Jeszcze może pod portem co? (17)

        Głupoty wypisujesz człowieku. Czy zastanawiałeś się jakie to by były koszta? Czy znasz warunki geologiczne na Oksywiu i w okolicach portu? Wiesz, że port chce pogłębiać tory wodne, żeby przyjmować większe statki, a ty chcesz jeszcze pod tym tunel budować?
        Jeśli nie masz pojęcia o wykonaniu i kosztach, a masz tylko wizję, to zachowaj dla siebie te pomysły.
        PS. Czy widziałeś te tory mądralo? Widziałeś ruch pociągów po nich jak się odbywa? Widziałeś jakieś przystanki? Trzeba dużo kasy z zarządu województwa, a nie samej Gdyni, żeby uruchomić PKM w dzielnicach północnych.

        • 10 30

        • (6)

          No może tunel to przesada ,ale most zwodzony łączący Oksywie z Centrum to by można śmiało zbudować .Ewentualnie promy samochodowe za symboliczną kwotę tak jak w Świnoujściu

          • 13 11

          • dokładnie

            trzeba tylko władze miasta przekonać, ze dobry most zwodzony byłby atrakcją turystyczną jak kolejka górska i może zbudują. Bo mieszkańców mają w poważaniu... ale dla turystów może by zbudowali :)

            • 11 2

          • Ale gdzie ten most zwodzony, jak rozumiem z centrum na Oksywie, miałby przebiegać. Przez tory wodne dla statków? (4)

            Może gdzieś między dźwigami w porcie, albo nad łodziami podwodnymi lub statkami marynarki wojennej? Jakiej wysokości musiałby być most? Czy wycieczkowce będą mogły później wpływać do portu?
            Lepiej nie zabieraj się za rządzenie miastem, bo do pomysłów to raczej głowy nie masz.

            • 2 7

            • no i będzie szukał problemu (3)

              po co z Tobą pisać jak i tak będziesz tak długo pisał, ze się nie da, aż w końcu nikt nie odpowie.

              Najlepiej by było, aby było to obok kapitanatu (między budynkiem kapitanatu a pierwszym budynkiem Nabrzeża Polskiego) a ulicą adm. Romualda Wagi na Oksywiu. W tym przypadku taki most miałby długość 411 metrów.

              • 6 1

              • 400 metrowy most, który musiałby być tak wysoki, żeby wycieczkowce i promy przepływały pod nim. Marzenie ściętej głowy. (2)

                Jeszcze tylko zauważ, że część ulicy adm. R, Wagi na Oksywiu jest już na terenie jednostki wojskowej, tam jest szlaban i wjazd jest niedostępny dla zwykłych śmiertelników. Jak sobie wyobrażasz most przez teren jednostki wojskowej? Pomijam już nabrzeża po stronie Oksywia, gdzie stoją jednostki marynarki wojennej.
                Tak, tak, wiem, "niedasizm", "niechcizm", "niemogizm" i "nierobizm" w jednym.

                • 2 2

              • to nie estakada (1)

                nie chodziło o estakadę tylko o most zwodzony, a najlepiej rozsuwany, albo pływający - nie szukaj problemów na siłę, a pomyśl troszkę :)

                Oczywiście, ze wiem, ze po drugiej stronie jest teren Wojskowy, ale z Wojskiem można negocjować, żeby zrobić tam drogę w zamian za inny fragment (fragmencik) terenu. Dla Wojska ta inwestycja tez byłaby korzystna, bo dzisiaj musi jeździć do około Gdyni...

                Jedynie z Twojego postu z końcówką można się zgodzić. Gdyby Eugeniusz Kwiatkowski był tak nastawiony do życia jak Ty i obecne władze miasta to pewnie do dziś Oksywie byłoby większą wioską niż Gdynia :)

                • 1 0

              • To żeś odpalił z mostem pływającym!! Rozumiem, że jeszcze ma być pływający i podnoszony?

                Co do mostu zwodzonego. Największy most zwodzony Erasmusbrug w Rotterdamie ma długość 802 metrów, z czego tylko 89 metrów to właściwy most zwodzony, żeby przepuszczać statki. Czy tyle starczy między brzegami centrum a Oksywia? Most w Rotterdamie zbudowany w 2011 r. Koszt 75 milionów euro.To co, zrobi się przetarg i Polak wybuduje za 5 mln pewnie co?
                Masz swoją ideę, ale nie masz pojęcia o realizacji. I proszę nie mieszaj mnie z władzami miasta, bo nie mam z nimi nic wspólnego.

                • 0 0

        • weż tabletkę na uspokojenie (4)

          czy ja powiedziałem, że mają robić tunel? Napisałem, ze Gdynia nawet nie pomyśli o takim rozwiązaniu, bo panuje niedasizm, reprezentowany przez takich ludzi jak Ty. Oczywiście, ze korzystniej byłoby zrobić most zwodzony. Pisząc o tunelu pokazywałem przykład Gdańska, który zbudował za państwową kasę mega drogą inwestycję... Gdynia nawet nie myśli o połączeniu Oksywia inną drogą niż ta którą wytyczono 90 lat temu.
          I do mnie wrzucasz o torach wodnych, a sam wypowiadasz się o kolei na której się nie znasz. Te tory na Oksywie były modernizowane w 2011 roku i są w bardzo dobrym stanie technicznym, w lepszym niż większość torów po których jeździ SKM... ale wiadomo. Nie znasz się, a wymądrzasz, żeby tylko obronić swój niedasizm.

          • 19 3

          • Po co zastanawiać się nad głupimi pomysłami?

            Po co tylko myśleć o tunelu? Jeśli się go nie będzie realizowało. Może jeszcze wydać setki tysięcy złoty na plan tunelu, żeby potem odłożyć go na półkę. Pojęcia nie masz o sprawach, które opisujesz, i o tunelu, i o torach i peronach na Pogórzu, Obłużu. Taki z ciebie troll komentujący.

            • 2 5

          • Po co rzucasz pomysł z tunelem na Oksywie, jak wiesz, że jest niedozrealizowania. Może jeszcze most zwodzony chcesz zrobic? (2)

            Pytam się, gdzie ten most ma przebiegać? Przez Terminal BCT (między suwnicami) czy przez Stocznię Marynarki Wojennej czy przez port wojenny?? W którym miejscu na Oksywiu ma ten most się zaczynać? Czy wiesz jakiej wysokości statki wpływają do portu (kontenerowce, wycieczkowe) i ile taki most musiałby mieć wysokości?
            Co do PKM w północnych dzielnicach. Same tory to nie wszystko. Trzeba dorobić przystanki, infrastrukturę do przystanków, trakcję, dojście do przystanków.

            • 2 5

            • PKM jest obsługiwane przez pojazdy spalinowe (1)

              wiec trakcja odpada...
              Most mógłby być rozsuwany, mógłby być zwodzony rozwiązań stosowanych na świecie jest wiele... ale wiem niedasizm wygra... Planowanie alternatywnej drogi na dzielnice północne to chore wizjonerstwo, ale planowanie kolejki naziemnej w centrum Gdyni co robi UM Gdynia to już jest realizm czystej postaci :)

              • 4 1

              • A tak na marginesie, pytanie. Czy wiesz, gdzie prowadzą tory w północncych dzielnicach? Tzn. gdzie się kończą.

                Bo jak patrzę, to jeden z dwóch torów wjeżdża do terminalu BCT na Obłużu i tam się kończy, zaś drugi z torów idzie dalej na Oksywie aż do Ronda Bitwy pod Oliwą i dalej wjeżdża na teren jednostki wojskowej. Gdzie te pociągi PKM miałyby stacjonować po zakończeniu kursu? Gdzie by była jakaś baza? Czy może by kończyły kurs i od razu wracały po tym jednym torze z Oksywia?
                Niestety, alternatywą drogą dla pólnocnych dzielnic, czyli dla estakady jest tylko kolejna droga, która by rozłożyła ruch. Innej, racjonalnie ekonomicznej alternatywy nie ma. Co UM robi w centrum Gdyni mnie nie interesuje.

                • 0 3

        • trzeba marzyć (4)

          Wiadomo, że miasto Gdynia takiej inwestycji nie udźwignie, ale to co kiedyś wydawało się niemożliwe, dzisiaj dzięki dotacji z Unii Europejskiej jest możliwe. Gdańsk buduje tunel pod Martwą Wisła za 15% wartości. 85% dołożyła Unia. Inż Kwiatkowski jak projektował port w Gdyni to planował tunel na Oksywie. Projekt był analizowany jeszcze po wojnie, ale w tamtym czasie było to za skomplikowane przedsięwzięcie inżynieryjne. Dzisiaj wystarczy wyjechać na zachód, żeby zobaczyć, że tunneling jest powszechny i coraz częściej stosowany nie tylko pod przeszkodami, ale również w centrach miast. Mam nadzieję, że ktoś w końcu po 70 latach podejmie zapomniany projekt Kwiatkowskiego. A przede wszystkim zacznijmy o tym mówić i zadawać pytania władzą miasta. Niech ten projekt zaistnieje w końcu w świadomości mieszkańców Gdyni .

          • 10 2

          • niewolno (1)

            dopóki guru miasta nie powie, ze wolno to nie wolno jasne?
            Poczytaj wyżej. Dla jednego czytelnika z Pogórza budowa peronów przy nowych torach to jest już wizjonerstwo na które szkoda pieniędzy :) Wypada mieć nadzieje, że Prezydent któregoś dnia powie "zadbajmy o dzielnice północne" i wtedy czytelnik z Pogórza powie, przecież to proste... parę wywrotek piasku, trochę betonu i peron gotowy :) Ale póki Prezydent nie powie, że to możliwe... to przerasta miasto z morza i marzeń nawet odbudowanie peronu :(

            • 4 0

            • I co wprowadzasz ludzie w błąd pisząc o "NOWYCH TORACH", jak sam piszesz w innych komentarzach...

              że te tory były rewitalizowane w 2011 r., więc nie są nowe.
              Te perony, które niby istnieją, np. Gdynia Rzeźnia są opisywane jako "stumetrowy betonowy próg, zarośnięty wysoką trawą."
              "Opis ogólny: W pewnej odległości od stacji (jednak na innej linii) znajdują się liczne tory postojowe i bocznice - m.in. na potrzeby gdyńskiej elektrociepłowni, terminalu kontenerowego oraz Wolnego Obszaru Gospodarczego (tam głównie składy z nowymi samochodami osobowymi). Peron przystanku nie jest obecnie pokryty żadną nawierzchnią (nie wiadomo jak było w przeszłości) dlatego jest silnie zarośnięty - dobrze widać tylko krawędź peronową.

              W czasach gdy linia jeszcze funkcjonowała był tam jeden peron z krawędzią z podkładów. Wysiadało sie bezpośrednio na utwardzoną ziemię, nie był płyt chodnikowych.

              Opis infrastruktury: Remont nawierzchni w 2007 roku spowodował likwidację krawędzi peronowej. Peronu nie było już wcześniej. Według nieoficjalnych pomiarów peron był w kilometrze od 5,840 do 5,980.

              • 0 0

          • Dokładnie

            Sprowadzić kilku inżynierów, którzy robili chociażby tunel i most na Sundzie, skoro nasi twierdzą, że "nie da się".

            • 3 1

          • "władzą miasta", hahahah. Dzieciaku, najpierw do szkoły edukacja w zakresie języka polskiego.

            Potem zabieraj się za zadawanie pytań WŁADZOM miasta. Gdzie Eugeniusz Kwiatkowski planował tunel na Oksywie? Brednie opowiadasz albo podaj cytat lub dokument Kwiatkowskiego, gdzie to jest napisane.

            • 2 1

      • (1)

        masz mega zwyty beret i zerową wiedzę o inwestycji o o tym kto decyduje o PKM

        • 1 7

        • kto decyduje?

          oświeć mnie kto decyduje.
          I powiedz kiedy ktokolwiek nie zgodził się, żeby PKM jeździła na Oksywie?
          Oświeć mnie kiedy UM Gdynia kogokolwiek o to pytał i ten ktoś "kto decyduje o PKM" się na to nie zgodził?

          • 7 0

      • racja (1)

        W Gdyni zapanował jakiś marazm totalny - co to ma być.
        Zero inwestycji a jak się spojrzy na Gdańsk to wszystko można a u nas nic. PKM w Gdyni to jakiś żart. Na północ pewnie nigdy nie pojedzie.
        Nawet takiej okazji jak przebudowa ul. Starowiejskiej i ożywienie centrum nie potrafią wykorzystać bo się boją.
        NIc a nic
        dramat

        • 20 3

        • jest jeszcze weselej

          Semeko chce budować wysokościowce na Międzytorzu ale miasto się nie zgadza... to byłoby zbyt nowoczesne i jest spór Semeko z miastem.
          Ja proponuje miastu iść krok dalej i kazać Semeko zbudować na międzytorzu wioskę rybacką, albo drugi Pekin.

          • 13 2

    • Sami powiedzieli na spotkaniu organizowanym przez wyborczą, że PKM do północnych dzielnic to nie są ich priorytety

      A to już przecież są więc można to zrobić niskim kosztem. Taka linia pozwoliłaby znacznie odciążyć estakadę

      • 17 1

    • bezpośrednie połączenie Kościerzyna - Gdańsk

      więcej tutaj: https://www.facebook.com/Koscierzyna.Gdansk.SKM

      • 1 0

    • Kiedy wreszcie SKM / PKM pojedzie na Oksywie / Kosakowo ??? (2)

      Pytam i pytam ? Czy doczekam ?
      Oczekuje takiego rozwiazania juz od lat 70/80-tych. Minelo 35 lat i nadal nie wiadomo kiedy szybkie pociagi obsluza polnocna czesc Gdyni i Kepe Oksywska.
      Jak to mozliwe ???

      • 12 3

      • nigdy

        Obecna władza Gdyni ma głęboko w poważaniu dzielnice Północne. Buduje tam socjalowce i nie dba o infrastrukturę... ale co się dziwić jak i tak mieszkańcy wybierają tę władze i są z niej zadowoleni :)

        • 7 1

      • Dla SKM musi być trakcja, PKM musi być na spaliny, żeby jeździła.

        • 1 0

    • lotnisko

      Wtedy kiedy wybudują lotnisko w Kosakowie

      • 0 0

  • Kolejny środek transportu przeznaczony do bicia rekordów spóźnień i awarii w ciągu dnia

    • 14 47

  • 90% dotacji z miliarda zł wydała PO w Gdansku (44)

    Gdyby nie to, że wniosek do UE był na kolej regionalna to do Gdyni by nie jeździło. Zrównoważony rozwój regionu i Trójmiasta wg PO. 10 przystsnkow w Gdansku i ledwie 2 w Gdyni. Brawa dla Struka i kolesi Budynia

    • 64 90

    • Budyń chciał tramwaj a nie kolej, (2)

      To Gdynia mówiła o kolei.
      BTW, ile mln zł dotacje do utrzykania? Będzie 40 co rok? Powinny miasta płacić proporcjonalnie do liczby przystanków.

      • 17 5

      • w sumie dla wielu osób szybki tramwaj byłby wygodniejszy (1)

        • 12 2

        • a za 5 lat byś narzekał że dlaczego od razu nie pomyśleli pomyśleli po pociągach.

          • 3 1

    • trochę racji masz (29)

      ale z drugiej strony gdyby Gdynia chciała to by puściła dalej PKM do Obłuża, Pogórza czy na Oksywie. Tory są gotowe, perony trzeba trochę zrewitalizować, ale nie są to miliardowe inwestycje... ale Gdynia nie chce... i tutaj niestety tego na Gdańsk czy PO nie zrzucimy :(

      • 38 8

      • Hahaha. "Perony trzeba trochę zrewitalizować" Uśmiałem się. Jestem z Pogórza i chodzę codziennie w okolicy torów i rzekomych (16)

        peronów. Przecież tam trzeba całą infrastrukturę, patrz perony, od podstaw zbudować. Tak jak będzie to na Karwinach czy Stadionie. Widać, że nie masz pojęcia o czym piszesz i nie widziałeś tych peronów.

        • 10 17

        • Szczurek pewnie nie chce do północnych dzielnic bo od lat ma w nie wbite (1)

          To najludniejsza i najbardziej pomijana przy inwestycjach część Gdyni

          • 16 5

          • a rozbudowa Lotniska to co ??

            tylko sami na niego PiSioczycie a następnie narzekacie, jesteście zwykłe zrzędy !!!

            • 7 2

        • nie rozumiem Ciebie (10)

          są tory zrewitalizowane w 2011 roku. Napisz mi jak gigantyczne są koszty zbudowania peronu? Peron to przecież betonowe krawędzie, kostka Bauma i trochę piasku, a Ty robisz z tego tragedie jakby to była inwestycja co kosztuje tyle co kolejka na kamienną górę. Kto mówi, ze to musza być takie same perony jak na karwinach, czy stadionie? Naprawdę ludzie na Pogórzu są tak niepełnosprawni, że nie potrafiliby skorzystać z peronu o identycznym wyglądzie jak w Pucku? Czyli właśnie betonowe krawędzie piasek i kostka Bauma?
          Naprawdę budżet Gdyni nie udźwignie kilkunastu wywrotek piasku, 100 krawędzi peronowych i 15 palet kostki brukowej?

          • 12 1

          • "budżet Gdyni nie udźwignie kilkunastu wywrotek piasku" (4)

            no to wystąp do PKM?SKM o przekazanie tego terenu, bo miastu nie wolno inwestować w nieswoje.

            PKP ma problemy z własnymi spółkami i jak pisze redaktor nie mogą się dogadać, a ty tu.......

            • 3 4

            • generalnie nie wolno

              chyba, że się chcę, to można

              • 5 0

            • poczytaj artykuł wyżej (2)

              jakoś w artykule było napisane, że Gdynia przekaże 4,5 mln na budowę peronów w Karwinach i Redłowie. Teren należy do PKP PLK. Jak widać można jak się chce

              • 3 2

              • czytaj dokładnie (1)

                przekaże do" SPÓŁKI ", gdzie jest współudziałowcem !!!

                • 1 1

              • Ty czytaj uwazniej

                tu mamy identyczną sytuację. Tory nalezą do PLK (tak jak na Karwinach i w Redłowie) przystanki zbuduje spółka w której miasto jest udziałowcem czyli PKM. Obie sytuacje są identyczne

                • 0 0

          • Jak widzisz, same dwa przystanki w Gdyni, to ok. 33 mln zł. To nie sam beton, kostka i trochę piasku. (4)

            To cała infrastruktura i osprzęt do tego oraz odpowiednie dostosowanie małej infrastruktury w okolicy. Co z dojściem do przystanków? Z tej samej kostki będą?
            Więc bajki o peronie z samego betonu, piasku i kostki możesz sobie podarować, bo widzisz, że w kwocie 33 mln zł za dwa przystanki nie płacisz tylko za same materiały.
            Jak byś geniuszu nie zauważył, po torach na Pogórzu i Obłużu poruszają się pociągi spalinowe. Dostosowanie trakcji też by musiało być wykonane.

            • 2 2

            • czyli co nie warto? Jak ktoś nie chce jeździć samochodem do pracy w Gdyni to może przecież wyprowadzić się do Wejherowa?

              • 3 0

            • nie porównuj tego (2)

              przystanki Karwiny i Stadion to zupełnie inne przystanki. Tutaj będą windy, przesunięcia torów, specjalne wiaty, przesunięcia ulic. Na Pogórzu, Obłużu i Oksywiu perony są, tylko w złym stanie. Nie trzeba tutaj budować takiego cuda jak na Karwinach, w zupełności wystarczy coś takiego jak zbudowano w Pucku, czy Rekowie. Zwykłe krawędzie peronowe i kostka - żadnych wind, żadnych bajerów. W Bydgoszczy koszt budowy peronu to 100 tys zł, mamy tutaj 5 starych przystanków (Port, Pogórze Dolne, Obłuże obok estakady, granica Oksywia z Obłużem i Oksywie Port). Za wszystkie 5 przystanków miasto nie zapłaciłoby więcej jak milion złotych...Przypomnę, ze estakadę rowerową Gdynia zbudowała za 12 mln...

              • 2 0

              • Gdzie te przystanki są??? Bo chodzę na Pogórzu koło elektrociepłowni wzdłuż torów i i nie widzę tych peronów. (1)

                Chyba że masz na myśli 20-30 metrów gołego murku wysokości 40 centymetrów i nazywasz to peronem??? Przecież tam trzeba roboty zrobić od podstaw. Poza tym, ten murek jest tylko przy jednym torze. Czy wystarczy przy jednym torze "peron", czy lepiej zrobić też peron po stronie elektrociepłowni dla jazdy w przeciwnym kierunku? Jak widzisz do zrobienia jest wiele, wbrew pozorom.

                • 0 3

              • po co tam dwa perony?

                Przecież cały czas wyżej pisałem, ze trzeba zrobić peron praktycznie od podstaw, ale to naprawdę nie są duże koszty. W Bydgoszczy taki peron zbudowano za 100 tys zł. Nie przesadzajcie już, ze potężnego miasta które buduje estakady rowerowe nie stać na kawałek betonowego peronu!

                I po co Ci dwa perony (dwie krawędzie peronowe), przecież tam SKM nie ma jeździć co 5 minut, tylko co max 20. Wystarczy jedna krawędź, nie wiem czy zauważyłeś w SKM drzwi otwierają się z obu stron, wiec zarówno w kierunku Oksywia jak i Chyloni mogłoby otwierać się te same drzwi :)

                Jeszcze coś znajdziesz, żeby tylko udowodnić, ze się nie da?
                Proponuję napisać, a co się stanie jak terroryści zaatakują tam pociąg? Czy to nie bezie zagrożenie dla okolicznych mieszkańców?

                Bolszewo planuje puścić do siebie SKMkę, myśli o tym Władysławowo... a Pogórze się boi...

                • 0 0

        • Perony nie musza wcale kosztowac setek milionow zlotych (2)

          Mozna zbudowac taki za kilka milionow, czego przykladem jest peron przy Stadionie na Letnicy.

          Problelem jest to, ze nikt nawet o czyms takim nie pomyslal, nie rozwaza sie tego, przynajmniej oficjalnie. A to jednak slabe.

          • 5 2

          • Peron w letnicy nie jest używany regularnie. Był robiony po taniości

            • 1 3

          • dokładnie

            cała trasa na Hel jest w ten sposób zmodernizowana. Kostka bauma + krawędzie peronowe, pod kostką trochę piachu i gotowe. Nikt nie potrzebuje na dzielnicach północnych, gdzie kolejka pojechałaby raz na 30 min max 1na 20 min peronów z windami, toaletami, poczekalniami i innymi cudami. Takie perony w Polsce były już budowane za 100 tys złotych. Miasto spokojnie na to stać

            • 5 0

      • Tory są gotowe - heh i się znawca tematu odezwał (8)

        Jakie tory? To co po nich pozostało nie spełnia żadnych kryterium użytkowania

        • 3 8

        • sprawdż o czym piszesz (7)

          linia z Chyloni do Port Oksywie została zrewitalizowana w 2011 roku. Są nowe tory i podkłady po torami. Jak jedziesz estakadą to je widać, na gogle maps też widać... ale lepiej bić pianę na forum niż sprawdzić

          • 7 0

          • I co? (6)

            Będzie mnóstwo chętnych do jeżdżenia z centrum na Obłuże przez Chylonię? Szkoda, że nie przez Luzino...

            • 3 1

            • będzie mnóstwo chętnych (2)

              Czas przejazdu z Oksywia do Gdyni przez Chylonię koleją planowany był na 16 minut, z Obłuża (koło estakady) 11 minut, dla porównania autobus jak nie ma korku jedzie z Oksywia 16 minut z Obłuża 10... a w godzinach szczytu czas kolei się nie zwiększy, a auta/autobusu może dojść nawet do godziny. Poza tym oczywiste jest, że wielu ludzi będzie jeździć dalej np. na lotnisko, czy z przesiadką na SKM do pracy. Wygodniej przesiąść się z pociągu na pociąg niż z autobusu na pociąg

              • 3 1

              • Z Chyloni do głównej kolejka jedzie 11 minut, a PKM miałaby jechać z Obłuża 10 ? (1)

                • 0 2

              • tak

                bo pociągi Regio i Sprintery SKM z Chyloni jadą do Głównej 5 - 6 minut. PKM nie stawałaby na Leszczynkach, Stoczni, Grabówku, jechałaby jak Regio i Sprinter.
                6 minut z Głównej do Chyloni + 2 minuty na Pogórze (PKP Gdynia Rzeźnia) + 2 minuty na PKP Obłuże Leśne (okolice Estakady)

                • 0 0

            • do Luzina SKM dojeżdza... na Oksywie nie (2)

              spójrz na mapę jak blisko jest Chylonia Obłuża... To że autem trzeba jechać przez pół miasta nie znaczy, że koleją też tak jest. Kolej z Gdynia Chylonia PKP do Gdynia Rzeźnia PKP (przy pętli Gdynia Pogórze) jechałaby 3-4 minuty.

              Inna sprawa, że nazwę tego przystanku mogliby zmienić, gdyby ponownie zaczęły jeździć tam pociągi pasażerskie

              • 2 1

              • Przystanek Gdynia -Rzeznia ? (1)

                Nie powiem, ciekawe...;)

                • 2 0

              • tak się nazywa ten przystanek

                pewnie kiedyś była tam rzeźnia :)
                nawet na Wikipedii jest ten przystanek :)

                • 0 0

      • Jak to Gdynia nie chce ?? (1)

        To po co tam wybudowano tory i chodziła kolejka ? PO prostu wmawiasz Gdyni coś co jest ewidentnym kłamstwem. Pewnie nauczony przez swoich przywódców z PO?

        • 2 7

        • tory zmodernizowała PLK

          w ramach szerszej rewitalizacji... Gdynia nie chce z gotowych torów skorzystać

          • 4 2

      • To nie Gdańsk czy Gdynia puszczają" PKM, a województwo.

        • 0 0

    • No przecież wiadomo, że od lat PO buduje sobie pomniki "infrastrukturalne" w Gdańsku za kasę z centrali lub z UE. (4)

      Reszta województwa musi czekać, aż w Gdańsku pobudują wszystko i wtedy może coś im się wybuduje. Większy może więcej i nie będzie patrzył na mniejszych.

      • 7 15

      • Gdańsk to miasto wojewódzkie - ma być mnie dofinansowywanie od Gdyni? (2)

        Infarstuktura musi być zbudowana bo ile firm z zagranicy nie zainwestowało w Polsce bo nie było infrastruktury?

        • 4 3

        • Warto pamietac, jak zacofany infrastrukturalnie byl Gdansk

          Jeszcze 5 lat temu nie bylo zadnego dwupasmowego wyjazdu na obwodnice z dolnego tarasu.

          Gdynia byla od razu planowana jako duze miasto portowe, Gdansk jest sklejka wielu mniejszych osrodkow (Oliwa, Wrzeszcz, Orunia, Brzezno - wszystkie byly kiedys osobnymi miejscowosciami. Niektore jeszcze nie tak dawno temu).

          • 3 5

        • nie zrozumiałeś, jemu chodzi o to że 90% kasy z eu poszło na budowę bardziej lub mniej potrzebnej infrastruktury w Gdansku (bo nic nie było) kosztem marginalizowania reszty miast.

          • 4 5

      • Gdynia też może za pieniądze z UE

        Znaczy, mogłaby, gdyby w Mieście Słońca Bulwaru ktoś potrafił porządny wniosek napisać.

        • 0 0

    • I ani zotówki na Sopot! DYSKRYMINACJA! Nawet Żukowo i Kartuzy zyskały, ale nie Sopot (3)

      Proszę nie myśleć kategoriami nasze-wasze, ale logicznie, którędy poprowadzić tory, co jest przydatne z punktu widzenia transportu, a nie co fajnie brzmi wśród gawiedzi.
      Owszem są tylko 2 przystanki w Gdyni, z drugiej strony trzeba trochę pomyśleć, bo nastawiane głupio przystanki nie polepszają sytuacji, tylko ją pogarszają.
      Nikt mi nie wmówi, że przystanek we Włoszczowej jest dobrą inwestycją.
      Planowane (rozważane w tekście) rozwiązania wydają się sensowne.

      • 9 4

      • Przecież Sopot nawet drogi alternatywnej dla Al. Niepodległości nie chciał! (2)

        Sopot ma tzw. zabytki, czyli odrapane, rozpadające się zgniłe domki, które podobno za wszelką cenę trzeba chronić. Nawet te przy głównej ulicy wyglądają tak, jakby za moment miały się zapaść pod ziemię że wstydu.

        • 10 7

        • Sadzisz, ze Sopot zyskalby na dodatkowej autostradzie

          No tak, przeciez ludzie do Sopotu przyjezdzaja pojezdzic samochodem.

          • 3 1

        • @Viva

          Zanim coś napiszesz jeszcze raz się przejedź po Sopocie. Może zobaczysz jakie ładne, stare, zabytkowe kamienice tam stoją. I sorry, ale jako mieszkaniec Sopotu wolę je niż jakąś przelotówkę. Jedyne rozwiązanie to budowa trasy w tunelu, ale za to nikt nie zapłaci.

          • 0 3

    • Tak samo jak 95% dotacji na lini Gdynia Kościerzyna poszło w trójmieście do Gdyni

      • 10 3

    • Gdynia to wiocha

      się nie dziwię, że aż dwa przestanki wam będą budować to moim zdaniem i tak za dużo

      • 2 3

  • oby ktoś wygrał (1)

    mam nadzieje, że wygrają: Firma Budowlano-Drogowa MTM, Usługowo-Handlowe Rajbud

    Miejscowe firmy dadzą zarobić miejscowym :P

    ale najważniejsze, żeby już zaczęli budować.
    Beka z tego, ze rozstrzygniecie przetargu trwa 10 miesięcy, a budowa 12 :)
    Czyli urzędniczo papierkowe pierdołki zajmują połowę czasu :D

    • 52 7

    • akurat rajbud to firma przekrętasów ...

      • 2 0

  • w Gdyni się planuje a w Gdańsku buduje. (13)

    • 68 24

    • Czyli w Gdańsku budują bez planowania? Więc mamy doczynienia z inwestycjami nieprzemyślanymi i niezaplanowanymi. (8)

      • 14 17

      • Gdańsk ma takie nieprzemyślane inwestycje jak Trasa Słowackiego czy nowe linie tramwajowe. (5)

        Za to Gdynia znakomicie zaplanowane i od początku do końca przemyślane lotnisko.

        • 24 7

        • Trasa Slowackiego na odcinku Potokowa - Grunwaldzka nie jest rozsadnie przemyslana (3)

          Szczegolnie, ze w momencie zbudowania N. Bullonskiej ma sie znowu zapchac.

          Linia tramwajowa na "Morene" tez nie jest poki co w pelni przydatna. Zacznie taka byc, kiedy wreszcie bedzie polaczenie bezposrednie "Morena" - Wrzeszcz i/lub "Morena" - Oliwa.

          Dzisiaj z "Moreny" (wielu studentow) na Uniwersytet masz 2 przesiadki (tramwaj-PKM-tramwaj) albo jazda dookola albo w niektorych wypadkach calkiem dlugi spacer.

          • 0 10

          • Od czegoś PÓKI CO trzeba zacząć, żeby zaczęło być lepiej. (2)

            Tam gdzie się nic nie robi, NIGDY lepiej nie będzie!

            • 9 0

            • Oj, zapomnialem o milosci do samochodow i kolejnych pasow asfaltu :) (1)

              Przepraszam :)

              • 1 5

              • Lepsze to niż miłość do lajkrowych rajstopek

                • 5 1

        • Czyli zaprzeczyłeś swojemu komentarzowi wyżej, że "w Gdyni się planuje".

          Jak widać nie tylko planuje, ale też się buduje. To, że buduje bez głowy to inna sprawa, ale buduje.

          • 4 0

      • Nie czepiaj sie Gdanska, bo racja jest po Ich stronie. (1)

        Nie pierdziela sie z kazdym g... czyt. inwestycja, jak Stepa, tylko....dzialaja.
        Dzialaja, az milo, w calym miescie Gdansk.

        • 10 3

        • Tak, PKM to świetny przykład - za pieniądze województwa. Gdynia tymczasem musi do tego samego PKM (na wszystkie dwa przystanki) dokładać.

          Fakt, że racja jest po stronie silniejszego a przez ostatnie 8 lat Gdańsk był bezdyskusyjnie faworyzowany - i nie da się ukryć, że tę szansę w Gdańsku wykorzystano.

          • 4 1

    • Koło Deminga (1)

      W Gdańsku nie wiedzą, że plan jest pierwszą z czterech funkcji dobrego zarządzania; kontroli i usprawniania też nie znają :)

      • 3 16

      • W Gdyni sami specjaliści od planowania i usprawniania, tylko robić nie ma komu.

        Dlatego też w Gdańsku co chwilę oddają jakąś nową inwestycję, a w Gdyni urzędnicze bicie piany. Czy ten milion na firmę, która miała usprawnić i powiedzieć urzędnikom co zrobić z lotniskiem w Kosakowie już wydany, czy jeszcze nie? Przelewy dla specjalistów od przywidzeń już poszły?

        • 19 2

    • W Gdyni się planuje a pieniądze dostaje Gdańsk. (1)

      • 8 7

      • Gdynia wydaje swoje na lotniska, windy i Sylwestry z Dodą.

        Jakby dostała więcej, to by sobie pewnie zaraz prom kosmiczny kupiła.

        • 3 2

  • Zróbcie przystanek przy moscie W Osowie ul. Kielnieńska !!!

    Nie rozumiem dlaczego tutaj nie udało się zbudować przystanku, a byłby chyba najbardziej uczeszczczanym bo polaczenie dobre z gdyni i gdanska

    • 59 6

  • Nie ma 100% kasy

    i to wróży problemy z terminowością realizacji. A przystanki w Gdyni są niezbędne...

    • 20 1

  • Co ze stacją Gdynia Fikakowo? (8)

    w 2013 jeszcze planowano jej budowę?

    • 33 6

    • Pomysł umarł

      Osobiście wolałbym, aby czynna (oczywiście odnowiona/przebudowana) została stacja Wielki Kack, ten budynek naprawdę prezentowałby się ładnie.
      Tak samo do niego, jak i do ewentualnie nowej stacji Fikakowo, należałoby zapewnić lepsze warunki dojścia/dojazdu.
      Swoją drogą nazwa Gdynia Fikakowo nie jest trafna, do tej dzielnicy jest sporo do przejścia.

      • 15 0

    • Fikakowo i jeszcze o Małym Kacku powinni pomyśleć może. NIe mówiąc że PKM na północ Gdyni miała jeździć.

      Ale przecież w Gdyni nic się nie da ostatnio.

      • 8 5

    • Dobrze napisałeś PLANOWANO!! (3)

      A co w Gdyni z PLANÓW wychodzi? NIC sam pijar, ale Gdynianie zachwyceni planami , Pod każdym artykułem Gdynia planuje ludzie się rozpisują ,że super takie coś w Gdyni powstaje. - tylko jeden błąd nie powstaje, planuje się.

      • 11 2

      • (2)

        To nie Gdynia buduje PKM.

        • 1 2

        • (1)

          Ale przystanki buduje miasto! A Gdynia się wypięła na budowę to ma...

          A jesli chodzi o samą linię to trzeba umiec politycznie pewne rzeczy załatwić. Gdańsk umie Gdynia nie :(

          • 1 1

          • Może uściślijmy

            Przystanki w sensie układu peronowo-torowego to robota PLK. Ale oprócz peronu i sygnalizatorów jest jeszcze: dojście, układ drogowy, parkingi i takie tam drobiazgi, które Gdańsk przy każdym przystanku zbudował, a w Mieście Słońca Bulwaru mają na to wylane. No to mają, jak chcą.

            • 0 0

    • dla zainteresowanych, tory nie przebiegają przez Fikakowo

      Fikakowo to nazwa deweloperska części Wielkiego Kacka bardzo oddalonej od linii kolejowej, więc bardzo dobrze, że zrezygnowano z tego snobistycznego pomysłu by tak nazwać stację

      • 9 0

    • a

      będzie stacja Karwiny, przecież to obok. Może jeszcze Fikakowo 1 i Fikakowo 2, żeby leniwcy nie mieli za daleko...

      • 0 0

  • firma ze Szwecji (2)

    A gdzie oferta ze SKANSKA ?

    • 8 1

    • skanska ma już dość pkmki ;)

      • 1 0

    • i coz ze ze Szwecji :)

      • 0 0

  • Problem polega na tym,że tym nikt nie jeżdzi (20)

    Ile razy widywałam te kolejki w okolicach Moreny i Brętowa puściutkie. Żywego ducha. Mam wrażenie,że ta inwestycja śerdnio wypaliła.

    • 21 74

    • dokładnie tak

      choć z moich obserwacji jeżdżą 2-3 osoby

      • 11 22

    • co się dziwic (6)

      Jak do najbliższego przystanku trzeba iść 45 minut

      • 6 15

      • To nie tramwaj, żeby przystanki co 100 metrów robić. (4)

        Gdyby było mnóstwo przystanków, to byś marudził, że pociąg zatrzymuje się co chwilę, a podróż trwa bardzo długo...

        • 21 2

        • Oki konkretnie,do minusujących (3)

          Skoro korzystacie,to skąd dokąd jeździcie tą kolejką? konkrety

          • 4 12

          • Z domu do Pracy

            a potem z pracy do domu

            • 24 3

          • a w szczycie jeżdżą pełne. Na jeden pociąg średnio jeździło chyba 25 pasażerów i to przed otwarciem połączenia do żukowa i kartuz

            • 8 2

          • Ja z Kiełpinka na Strzyżę i z powrotem 5 razy w tygodniu

            • 13 1

      • To chyba nie dla ciebie zbudowano PKM

        Ja 45 minut to ide wolnym krokiem z Wrzeszcza na Glowne Miasto. Czy to oznacza, ze z Wajdeloty mam chodzic na SKM Srodmiescie? :)

        • 7 3

    • (3)

      zapraszam do PKM miedzy 7 a 9. Czasem trudno jest wejść. Wiec nie generalizowac no i nie narzekac . A jezdze do pracy i z powrotem 8 minut zamiast 45 w korkach. ze spacerem w 20 minut

      • 24 3

      • (1)

        ale zgodnie z logiką tej kobietki, która zauważyła pewnie o jakiejś dziwnej porze, że jedzie tylko parę osób to potem jest przekonana iż PKMka zawsze jeździ pusta.

        • 15 2

        • "z logiką tej kobietki"

          toć to oksymoron.

          • 9 6

      • Ja widzialem kiedys w niedziele, ze Zolnierzy Wykletych tez nie byla w pelni wykorzystana

        Moim zdaniem powinno sie postawic przed sadem osobe, ktora projektowala te droge.

        Infrastruktura powinna byc rowno obciazoana 24/7. Jak "stara' slowackiego :D

        • 9 0

    • Jeżdżę 5 dni w tygodniu do pracy do Gdyni (2)

      Z kolejki, która kończy bieg w Gdyni przed 7.00 wysiada ok 50-80 osób

      • 15 1

      • w sumie to nie az tak wiele. (1)

        • 2 5

        • to teraz przelicz to na samochody

          większość jeździ w samochodzie sama (ok 3 na 4 samochody). Więc ok. 50-80 osób to ok. 40-60 samochodów mniej do parkowania. To już nie tak mało, zwłaszcza że to tylko jedna kolejka.

          • 9 1

    • to jest kolejka laczaca do lotniska czlowieku....

      • 2 0

    • (1)

      Zapraszam w godiznach szczytu. Czasem trudno wolne miejsce znalezc.
      A jezdze z Wlk. Kacka w strone Gdanska.
      Teraz podroz do pracy to dla mnie relaks a nie codzienna samochodowa frustracja.

      Ci wszyscy ludzie mogliby skorzystac z samochodu. A pomnoz sobie przykladowo 100osob razy dlugosc samochodu.
      A 100 osob to tylko JEDEN pociag.

      • 2 0

      • Pierwszy raz dziś jechałem

        Bo auto na warsztacie. I od razu sobie przypomniałem kolejkową frustrację i czemu się przesiadłem do samochodu. Ale nie powiem, standard dużo lepszy niż kibli z linii Gdańsk - Wejherowo

        • 3 0

    • to niech pani idzie do lekarza (1)

      od oczu

      • 0 1

      • Cóż to za "miła" sugestia życzliwego Polaka

        Może w godzinach szczytu jest rzeczywiście "obłożenie". Ale jeśli w godzinach pomiędzy 10,a 15 nic się nie dzieje,to moim zdaniem i tak jest to nietrafiona propozycja. SKM-ek jakoś nie widuję pustych. Nawet w ciągu dnia

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane