• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś oficjalnie rusza budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
1 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 15:30 (1 lipca 2013)

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Port Lotniczy.


Przy gdańskim lotnisku w poniedziałek został wmurowany kamień węgielny pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To symboliczne rozpoczęcie prac przy 18-kilometrowej linii kolejowej, bowiem maszyny na placu budowy pojawiły się na początku czerwca.



Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny. Wkrótce rozpocznie się wylewanie pierwszych fundamentów pod 900-metrową estakadę przy gdańskim lotnisku. W jednym z fundamentów zostanie umieszczony kamień węgielny.
Aktualizacja godz. 15:30 Zapraszamy do obejrzenia relacji video z tego wydarzenia.

O godz. 11 w poniedziałek odbędzie się podpisanie aktu erekcyjnego oraz symboliczne wmurowanie go i przykrycie "szyną węgielną" pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - 18-kilometrowej linii, która dwoma torami połączy Wrzeszcz z Osową. Akt erekcyjny zostanie wmurowany w fundament jednego z filarów podpierających projektowaną, 900-metrową estakadę i stację PKM Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest spółka samorządu województwa - PKM SA. Natomiast wykonawcą polsko-hiszpańskie konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial (partner), które zobowiązało się wybudować linię do lata 2015 r. za kwotę 716 mln zł.

W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele władz województwa pomorskiego, członkowie rządu, parlamentarzyści, prezydenci miast i samorządowcy z gmin objętych projektem PKM. Pojawią się też reprezentanci urzędów, instytucji i firm zaangażowanych w projekt. Poniedziałkowe wydarzenie będzie miało jednak wyłącznie charakter symboliczny, bowiem prace związane z budową kolei ruszyły na początku czerwca tego roku.

Na trasie dawnej Kolei Kokoszkowskiej, w świetle której pobiegnie Pomorska Kolej Metropolitalna znajduje się 14 obiektów mostowych częściowo zniszczonych działaniami wojennymi z 1945 r. Część tych obiektów została już rozebrana, a najbardziej rozpoznawalny obiekt - Most Weisera Dawidka - został zburzony. Wszystkie obiekty na dobre mają zniknąć do końca sierpnia.

Tak będziemy podróżować Pomorską Koleją Metropolitalną.

Ruszyły także prace ziemne. - Duża część nasypów na Strzyży została już rozebrana. Ogromne prace ziemne prowadzone są też przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstanie przystanek Brętowo i przy ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska w okolicach planowanego przystanku Matarnia - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nieopodal pętli tramwajowej na gdańskiej Strzyży stanęła już potężna palownica. W najbliższych dniach mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie pod powstającymi w tym miejscu estakadą i przystankiem.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej prowadzona będzie równocześnie na całej linii. - Wyjątkiem będzie budowa wiaduktów na sąsiadujących z sobą ulicach, które będą wówczas dla siebie naturalnymi objazdami, chodzi tu głównie o al. Grunwaldzką, ul. Wita Stwosza i ul. Polanki - tłumaczy Konopacki.

Bitwa o Most Weisera Dawidka.

Wykonawca znalazł dla siebie miejsce. Biuro budowy znajduje się przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska, czyli mniej więcej w tym samym miejscu, gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.

Miejsca

Opinie (162) 8 zablokowanych

  • Budowa dopiero rusza a Zarząd i Rada Nadzorcza pensje biorą od dwóch lat. (5)

    Budowa dopiero rusza a Zarząd i Rada Nadzorcza pensje biorą od dwóch lat. I jeszcze 2 lata będą brali zanim ruszy pierwszy pociąg. czyli jakieś 48 m-cy razy 70 tyś.
    plus administracja lekko 5 mln PLN. Z jakiej kasy te polityczne posadki??? A był konkurs na stanowiska ???
    nie pamietam.

    • 32 13

    • za teatr szekspirowski, ECS i inne też i to OGROMNE! i co z tego jak na kombinatorów nie ma mocnych

      • 9 3

    • a projekt techniczny sam się zrobił?

      a przygotowanie inwestycji w Polsce samo się dzieje? Studium wykonalności, projekt techniczny, przygotowanie i przeprowadzenie przetargu? Zwłaszcza w obecnych czasach? Bardziej kosztowne są tzw. "oszczędności", które potem wyłażą w autostradach i liniach kolejowych. A potemk lament: szukajmy winnych, jak można było do tego dopuścić?

      • 9 2

    • BO, jak wiadomo, wszelkie wielkie inwestycje robią się same, wystarczy zadekretować, i się zrobi.

      • 5 1

    • co takiego jest ta spółka Spółka Samorządowa ?

      Nieudolność/brak kwalifikacji etatowych pracowników "Ratusza- czyli Retusza" jest delegowana do ścisle z nią współpracującą spółką wewnętrzną tzw samorządową.
      Jesli urzędnicy niechca nie mogą czegos zrobić w ramach ich obowiązków dostaja dodatkową kase i pracują w nowym podmiocie. Jest to czyste delegowane przypisanych urzędnikom obowiązków swoim znajomym w nowej spółce za dodatkową kasę. Ci etatowi urzędnicy i tak biorą chałtury i pracują na rzecz Spółki Samorządowej czyli robia to co do nich należy, ale na boczku. Całą syf papierowy zawsze zejdzie na Wykonawcę- głębokie współczuciao by sie nie wy...lił na tej inwestycji. Nie uczestniczą tylko wobiadkach,prezentacjach i w mediach. Duzo by pisać,ale szkoda miejsca i czasu. A Rada Nadzorcza, cóż nadzoruje comiesięczne przelewy na swoje konta z łaską Adamowicza dla swoich bliskich. Szczegóły dla zainteresowanych są do sprawdzenia
      . Podsumowania: wałek na wałku dla 16 km dodatkowych szerszych szyn tramwajowaych za kilkaset milionów. To nie jest United Railways i XIX wiek kolej wschód- zachód, a zaledwie taki trochę inny tramwaj.

      • 2 4

    • Zarząd i Rada Nadzorcza muszą być z PO, bo inaczej inwestycja by się nie zrealizowała.

      • 0 0

  • W końcu będzie można nacieszyć oko, gdy o zachodzie słońca (1)

    wchodzący w zakręt Pendolino znika w obłokach marzeń.

    • 13 4

    • Pendolino nasz nie wejdzie w zakręt

      bo to jest wersja standard na nasze tory. U nas będzie tylko z nazwy Pendolino (wł. wahadełko. Taki tabór zastał zamówiony. Z czego krajowa PESA zrobiłaby takie same za pół ceny

      • 1 0

  • Jakby zostało trochę odrdzewiacza

    po tej inwestycji - dobrze by było zastosowac chociaz na jeden bok ECS, żeby turyści się nie dziewili jakości zastosowanych materiałów.

    • 10 7

  • BUDUJEMY :) (1)

    Tak jest budujemy , trzymajcie kciuki :)

    • 7 5

    • Chyba budyniujemy

      :)

      • 2 1

  • kolej -koleją ! a co ze śmieciami panie "prezydencie"

    • 8 3

  • Poniedziałkowe wydarzenie, tiaaaaa (1)

    Znowu będą reportaże z Budyniem, zegarkiem i flaszką jak nam to wspaniałą przyszłość budują...
    będzie czym dojeżdzać do bloków w Jasieniu, Baninie i na zakupy w Biedronce

    • 11 6

    • nie nawidzę legumiy , na sam widok buduniu żygam!

      • 2 4

  • mieszkańcy Strzyży będą mogli - oczywiście z bezpiecznej odległości i zza ogrodzenia - obserwować, jak wygląda palowanie

    Oni wiedzą jak wygląda pałowanie :) z niebezpiecznej odległości :P

    • 9 1

  • Ale jaja Budimex budował terminal na lotnisku, ten sam Budimex buduje PKM, a nie wiedzieli, że projektując kładkę PKM wbiją (1)

    się prosto na słup tego terminala!
    Ach ci dzisiejsi inżynierowie!

    "...gdzie znajdowały się pomieszczenia Budimexu podczas budowy Terminala T2 na lotnisku. ..."

    • 11 2

    • Tak gamoniu, jak slusznie piszesz budowal, a nie projektowal ...

      • 0 0

  • dobra nasza Witalisku. będzie co pojeść i popić

    na tym wmurowywaniu kamienia węgielnego. A publika czytaj frajerzy niech patrzą i oblizują się smakiem

    • 7 2

  • czy ma ktoś niepotrzebne zaproszenie

    ponoć będą smakowite sałatki

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane